Teljesen automatikusan közlekedő kamiont tesztel a Daimler Truck és a Waymo

A teherautót két nagyváros környékén próbálják majd ki, bőven vannak még leküzdendő akadályok.

A Google leányvállalata, a Waymo és a Daimler Truck teljesen automatizált járművet kezd tesztelni Texasban Dallas, és Arizonában Phoenix környékén. Ezt a két cég jelentette be. A Daimler Freightliner márkájának tehergépkocsijai autonóm módon fognak közlekedni. A két fél az amerikai autópályákon szeretné bebizonyítani, hogy a teljesen automatizált kamionoké a jövő. 2020 végén a Daimler Truck partnerséget kötött a Waymóval egy teljesen automatizált teherautó platform kifejlesztésére. A Waymo eddig leginkább az önvezető taxikról volt ismert, amelyeket a vállalat Phoenixben és San Franciscóban tesztel.

A számos érzékelővel felszerelt Freightlinereket a következő hetekben kezdik el tesztelni. A Waymo erre a célra egy telephelyet hoz létre Dallasban, amely a vezető nélküli útvonalak végpontjaként szolgál majd, és megkönnyíti az értékelést. Ez az első ilyen jellegű, személyre szabott csomópont az Amerikai Egyesült Államokban. Ugyanakkor még számos akadályt kell leküzdeni. A redundáns műszaki és érzékelőrendszerek például több energiát igényelnek, és tovább növelik a nehéz járművek súlyát. A fék- és kormányrendszereket megduplázták a hibaforrások minimalizálása érdekében. Számos radar-, LiDAR- és kameraérzékelő csomagot szereltek be, amelyek további külső tükrökre emlékeztetnek. Két legújabb generációs LiDAR-érzékelőt és egy másik lézert tartalmaznak a közeli látás érdekében. A kamerák akár egy kilométeres területet is lefedhetnek. A Waymo több mint 1500 funkcionális követelményének kell megfelelniük a Daimler tehergépkocsijainak.


"A Daimler olyan technológiai, gyártási és tesztelési képességekkel rendelkezik, amelyekkel egyetlen más autonóm járművekkel foglalkozó vállalat sem rendelkezik" - nyilatkozta Jason DiGrande, a Waymo műszaki vezetője. Suman Narayanan, a Daimler Truck North America főmérnöke pedig hozzátette: "A Waymóval való partnerségünk egyedülálló lehetőséget kínál az új technológiák mérlegelésére, például külső szakértelem bevonására." A partnerek közlése szerint a cél az, hogy a rendszer legalább olyan jól, ha nem jobban teljesítsen, mint egy emberi vezető. Így várhatóan 2020-ban csak az Amerikai Egyesült Államokban 4000-rel csökken a kamionbalesetekhez kapcsolódó halálesetek száma.

Az önvezető teherautó a logisztikai ipar Szent Grálja és a jövő legfontosabb technológiája, még az e-mobilitás vagy a hidrogénhajtás előtt. Az iparág reményei szerint a jövőben a járművek önállóan szállíthatnának árut és így az üresjáratok aránya is csökkenne, amely a becslések szerint az USA-ban egyharmadára tehető. Ez utóbbi különösen fontos, ha figyelembe vesszük a tehergépkocsi-vezetőhiányt: a legfrissebb becslések szerint az Amerikai Egyesült Államokban 80 000 sofőr hiányzik. Az országos hiányra való tekintettel a Walmart tavasszal kénytelen volt évi 110 ezer dollárra emelni a kamionosok fizetését.

A Berylls tanácsadó cég szerint a vezető nélküli modellek várhatóan már 2030-ban a teherautó-eladások mintegy tíz százalékát teszik majd ki. Az autonóm teherautók segítenek majd a szállítmányozási ágazatnak a világszerte növekvő sofőrhiány leküzdésében, miközben a költségek mintegy ötödét megtakarítják.

Az autonóm vezetéshez vezető ideális utat még egyetlen gyártó sem találta meg. Emberéletek és sok pénz forog kockán és sok minden tovább tart, mint azt néhány évvel ezelőtt remélték. Ez a Waymo és a Daimler Truck esetében is nyilvánvaló. Az egyik megoldatlan probléma a havazás, ezért DiGrande elmondta, a Waymo a járműveket csak az USA napsütötte államaiban teszteli. Ezeket és más problémákat a következő öt évben kell megoldani, mondta DiGrande. A vállalat tisztában van a kihívás nagyságával és az autonóm taxikkal kapcsolatos kiterjedt tapasztalata lehet a segítségére. Az is egyértelmű, hogy minden egyes tesztvezetésnél továbbra is egy biztonsági sofőr ül majd a volán mögött, míg a tehergépkocsi-flottát továbbra is a Waymo üzemelteti. DiGrande szerint azonban még eltart egy ideig, amíg a kamionokat Európában is tesztelni lehet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!