Berta Sándor
A belső térre figyel a Bosch rendszere
A gyártó elsősorban a gépkocsikban ülőkre figyelne.
A jármű belsejében történő dolgok közül számos lehet hatással a közlekedésre. A veszélyes helyzetek és akár a balesetek elkerülése céljából a Bosch azt szeretné, ha az autókba szerelt szenzorok nem csupán a külső dolgokat figyelnék, hanem a belső térben lévő eseményeket is, a sofőrt és az utasokat. A társaság ezért megalkotott egy olyan rendszert, amely kamerákon és a mesterséges intelligencián alapul.
Harald Kröger, a Robert Bosch GmbH ügyvezetője szerint ha a gépkocsi tudja, hogy a vezető és az utasok éppen mit csinálnak, akkor a vezetés még biztonságosabb és kényelmesebb lehet. Az új rendszer 2022-től kerülhet be a különböző járművekbe, akkortól lesznek ugyanis az Európai Unióban azok a megoldások szabványok, amelyek a sofőrt a fáradtságra vagy a figyelmet elterelő dolgokra figyelmeztetik. Az Európai Bizottság arra számít, hogy az új biztonsági rendszereknek és előírásoknak köszönhetően 2038-ig több mint 25 000 életet lehet majd megmenteni és legalább 140 000 súlyos balesetet lehet elkerülni.
Az új rendszer elősegítheti az önállóan közlekedő autók elterjedését is, hiszen a gépkocsi jobban megbizonyosodhat majd arról, hogy ha visszaadja a sofőrnek az irányítást, akkor az illető nem alszik, nem olvas vagy nem ír levelet az okostelefonján. Aki 50 kilométer/órás sebesség mellett csak három másodpercre elbóbiskol vagy az okostelefonjára néz, 42 métert tesz meg - gyakorlatilag vakon. Ezt a kockázatot sokan alábecsülik. Nemzetközi tanulmányok alapján minden tizedik baleset mögött a figyelem elterelése vagy a fáradtság áll.
A Bosch a kormányba épített be egy kamerát, amely figyeli, ha a vezető nem a megfelelő irányba néz, lecsukja a szemét vagy a hátsó ülések felé fordul. A mesterséges intelligencia segítségével a rendszer levonja ezekből az információkból a megfelelő következtetéseket és figyelmezteti a sofőrt, ha észleli, hogy fáradni kezd, szüneteket javasol neki vagy akár a gépkocsi sebességét is csökkenti. Ezek az intézkedések a járműgyártók kérése alapján vagy akár a törvényi előírásoknak megfelelően is történhetnek.
A kamera mellett a rendszer részét képezik az intelligens képfeldolgozó algoritmusok és a gépi tanulás is, amelyeket megtanítottak arra, hogy értelmezzék az emberi reakciókat. A fáradtságot valódi helyzetek alapján mutatták be és a szem lecsukódása, illetve kinyílása, valamint a szívfrekvencia alapján tanulta meg, hogy milyen egészségügyi jellemzői vannak a fáradtságnak. Az utasokat szintén egy kamera figyeli. Az eszközt a visszapillantó felett vagy alatt helyezik el és az egész belső teret belátja. A készülék felismeri, ha a gyerekek kioldották a biztonsági övüket, valamint azt is, ha valaki nem megfelelő pozícióban ül és ezáltal a légzsákok nem nyújtanak optimális védelmet a számára egy baleset esetén.
A rendszer észleli azt is, ha egy gyerek a sofőr kiszállása után a hátsó ülésen marad és riasztást küld a szülők okostelefonjára, illetve vészhelyzetben értesíti a mentőket is. A biztonság mellett a kényelem is fontos, így a belső teret figyelő kamera felismeri, hogy melyik személy ül a vezetőülésbe és automatikusan az ő igényeihez igazítja a visszapillantó tükröt, az üléspozíciót, a szórakoztató rendszer beállításait. Az eszköz arra is felhasználható, hogy a szórakoztató rendszert gesztusok és szemmozgások segítségével irányítani lehessen.
A jármű belsejében történő dolgok közül számos lehet hatással a közlekedésre. A veszélyes helyzetek és akár a balesetek elkerülése céljából a Bosch azt szeretné, ha az autókba szerelt szenzorok nem csupán a külső dolgokat figyelnék, hanem a belső térben lévő eseményeket is, a sofőrt és az utasokat. A társaság ezért megalkotott egy olyan rendszert, amely kamerákon és a mesterséges intelligencián alapul.
Harald Kröger, a Robert Bosch GmbH ügyvezetője szerint ha a gépkocsi tudja, hogy a vezető és az utasok éppen mit csinálnak, akkor a vezetés még biztonságosabb és kényelmesebb lehet. Az új rendszer 2022-től kerülhet be a különböző járművekbe, akkortól lesznek ugyanis az Európai Unióban azok a megoldások szabványok, amelyek a sofőrt a fáradtságra vagy a figyelmet elterelő dolgokra figyelmeztetik. Az Európai Bizottság arra számít, hogy az új biztonsági rendszereknek és előírásoknak köszönhetően 2038-ig több mint 25 000 életet lehet majd megmenteni és legalább 140 000 súlyos balesetet lehet elkerülni.
Az új rendszer elősegítheti az önállóan közlekedő autók elterjedését is, hiszen a gépkocsi jobban megbizonyosodhat majd arról, hogy ha visszaadja a sofőrnek az irányítást, akkor az illető nem alszik, nem olvas vagy nem ír levelet az okostelefonján. Aki 50 kilométer/órás sebesség mellett csak három másodpercre elbóbiskol vagy az okostelefonjára néz, 42 métert tesz meg - gyakorlatilag vakon. Ezt a kockázatot sokan alábecsülik. Nemzetközi tanulmányok alapján minden tizedik baleset mögött a figyelem elterelése vagy a fáradtság áll.
A Bosch a kormányba épített be egy kamerát, amely figyeli, ha a vezető nem a megfelelő irányba néz, lecsukja a szemét vagy a hátsó ülések felé fordul. A mesterséges intelligencia segítségével a rendszer levonja ezekből az információkból a megfelelő következtetéseket és figyelmezteti a sofőrt, ha észleli, hogy fáradni kezd, szüneteket javasol neki vagy akár a gépkocsi sebességét is csökkenti. Ezek az intézkedések a járműgyártók kérése alapján vagy akár a törvényi előírásoknak megfelelően is történhetnek.
A kamera mellett a rendszer részét képezik az intelligens képfeldolgozó algoritmusok és a gépi tanulás is, amelyeket megtanítottak arra, hogy értelmezzék az emberi reakciókat. A fáradtságot valódi helyzetek alapján mutatták be és a szem lecsukódása, illetve kinyílása, valamint a szívfrekvencia alapján tanulta meg, hogy milyen egészségügyi jellemzői vannak a fáradtságnak. Az utasokat szintén egy kamera figyeli. Az eszközt a visszapillantó felett vagy alatt helyezik el és az egész belső teret belátja. A készülék felismeri, ha a gyerekek kioldották a biztonsági övüket, valamint azt is, ha valaki nem megfelelő pozícióban ül és ezáltal a légzsákok nem nyújtanak optimális védelmet a számára egy baleset esetén.
A rendszer észleli azt is, ha egy gyerek a sofőr kiszállása után a hátsó ülésen marad és riasztást küld a szülők okostelefonjára, illetve vészhelyzetben értesíti a mentőket is. A biztonság mellett a kényelem is fontos, így a belső teret figyelő kamera felismeri, hogy melyik személy ül a vezetőülésbe és automatikusan az ő igényeihez igazítja a visszapillantó tükröt, az üléspozíciót, a szórakoztató rendszer beállításait. Az eszköz arra is felhasználható, hogy a szórakoztató rendszert gesztusok és szemmozgások segítségével irányítani lehessen.