Berta Sándor

A postáknak is szembe kell nézniük a 21. század kihívásaival

Amelyik hivatal nem innovatív, az villámgyorsan nem csupán lépéshátrányba kerül a konkurenseivel szemben, de a piacról is kikerülhet.

Február elején Frank Appel, a Német Posta vezetője jelezte, hogy a korábban tesztelt robotjuk ugyan műszaki szempontból jól működött, de még drága és számos innovációs ugrásra van szükség, amíg kifizetődő lesz az alkalmazása, továbbá a megoldás elfogadottsága sem volt meggyőző. Néhány nappal ezelőtt pedig a Svájci Posta döntött úgy, hogy leállítja a Starship Technologies önállóan közlekedő csomagszállító robotjának a tesztelését. Claudia Pletscher, a hivatal fejlesztési és innovációs vezetője elmondta, hogy a kivételes helyzetektől eltekintve a jármű a bonyolult szituációkat is meg tudta oldani. A tesztek folytatása nem műszaki okok, hanem az aktuális törvényi helyzet miatt nem folytatódhatott. A legfontosabb ok a lakosság részéről tapasztalható ellenállás volt.

A szakember most egy interjúban külön is kifejtette az álláspontját. Kiderült ugyanis, hogy a posta drónprogramja sem sikeresebb, hiszen az egyik robotrepülőgépük belezuhant a Zürichi-tóba. "A pilóta nélküli légi járművünk az előírásoknak megfelelően ellenőrzött körülmények között és módon kényszerleszállást hajtott végre. Most várjuk a végleges jelentést."


"A postásokat kisérő robotjárműveket Európában az elsők között teszteltük és bebizonyosodott, hogy a technológia működik: 200 út során összesen 800 kilométert tettek meg. De miután mindegyik úton el kellett kísérnie egy embernek is a gépet, ezért úgy döntöttünk, hogy így értelmetlen számunkra a dolog és leállítjuk a teszteket. A Szövetségi Úthivatallal ugyanakkor folyamatos egyeztetések zajlanak a jobb törvényi szabályozás kidolgozásáért. Addig is az épületeken belül fogjuk tovább tesztelni a csomagszállító robotokat, mert azok ilyen feladatkörben is hasznosak lehetnek" - jelentette ki a menedzser.

Claudia Pletscher hozzátette: az, hogy most az összes drónjuk a földön van, csupán elővigyázatosság és biztonsági intézkedés a vizsgálatok lezárulásáig. A robotrepülőgépek korábban több mint 3000 sikeres utat teljesítettek. A céljuk az, hogy a csomagszállító robotok és a pilóta nélküli légi járművek ne kiváltsák az emberek munkáját, hanem kiegészítsék azt. Jelenleg naponta 17 millió küldeményt adnak fel a rendszerükbe. A tesztelt autonóm megoldások viszont inkább kisebb, de fontos területeken kapnak szerepet.


"Vagy mi teszteljük az új találmányokat vagy a vetélytársaink teszik meg azt. A levélpiacon is nagy kihívások előtt állunk és ez arra kényszerít bennünket, hogy bevállaljunk előre kalkulált kockázatokat. A konkurens vállalatok már nem a logisztika területéről érkeznek, hanem elsősorban a technológiai szektorból. Az igazi kérdés a tesztelések és a folyamatok során az, hogy mennyi esélyt szalaszthatunk el anélkül, hogy sérülne az imázsunk. Aki túl későn vált a piacon az előbb vagy utóbb kikerül a versenyből."


"Ezeket a projekteket egy innovációs alap segítségével finanszírozzuk, az alap az éves bevételünk 1,5 százalékának megfelelő összegből gazdálkodik. Megpróbáljuk a különböző megoldásokat nagyon gyorsan az ügyfelek bevonásával kipróbálni, hogy lássuk, azok valóban kínálnak-e többletértékeket vagy sem. Emellett gyakran együtt dolgozunk startupokkal is" - hangsúlyozta a hivatal fejlesztési és innovációs vezetője. A menedzser végül leszögezte, hogy a jövőben is a posta fogja végezni a lakosság alapellátását, de meg fog változni a szolgáltatások ellátásának módja. Az ügyfelek a mostaninál sokkal individuálisabb módon akarják irányítani a küldeményeik kézbesítését. A jövőt pedig az olyan technológiák határozzák majd meg, mint a dolgok internete, a mesterséges intelligencia és a blokklánc technológia.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!