Berta Sándor

Nincs igény a postai drónokra és robotokra

A Német Posta példája bizonyítja, hogy hiába akarják a cégek gyorsan népszerűvé tenni az új technológiákat, ha az emberek nem fogadják el azokat.

"Az olyan iparágakban, mint az autógyártás, nagyon magas szintű az automatizáció, ezért magas a termelékenység, így a bérek is magasak. A szolgáltatóiparban viszont alacsonyabb a termelékenség, ezért a bérek is elmaradnak. Ezen változtat a digitalizáció. A logisztikai területen már most is használunk olyan szemüvegeket, amelyek megjelenítik az információkat a viselő szeme előtt. Ez 10-20 százalékkal növeli a produktivitást. De sok mást is kipróbálunk, többek között egy postai küldeményeket kiszállító robotot, valamint a raktárkészletet felmérő és a biztonságra felügyelő drónokat. Ezeknek a projekteknek ugyanakkor az idén és jövőre még nem lesz gazdasági hasznuk. Az automatizálás jelentős hatásait 5-10 éven belül tapasztaljuk majd meg" - jelentette ki Frank Appel, a Német Posta 57 éves vezetője.

A Német Posta már tesztelt egy robotot. A négykerekű, 150 x 70 x 120 cm méretű, 180 kilogramm súlyú jármű képes volt követni a postásokat, s 6 rekeszben összesen akár 150 kilogramm súlyú levelet és csomagot is szállíthatott. A robot maximális sebessége 6 kilométer/óra volt, üzemideje pedig 8 óra. A tárolóegységeket úgy alakították ki, hogy azok könnyen hozzáférhetők legyenek.
"Nem hiszem, hogy lassabbak lennénk az új dolgok megvalósításában például az Amazonnál. A raktárainkban a legkorszerűbb felszerelések vannak, többek között önállóan közlekedő rendszerek, amelyek elkísérik a munkatársakat. A különböző központokban rengeteg ember dolgozik, s ez igaz az Amazon esetében is, vagyis a gépek még nem tudták kiváltani az alkalmazottakat. Az innováció akkor meggyőző, ha a gyakorlatban tartós hatást gyakorol a dolgokra" - tette hozzá a menedzser.


Száz éve ugyanígy vitték ki a csomagokat, és ez még több évtizedig így is marad

Frank Appel hozzátette, hogy a csomagszállítás területén az utolsó kilométer, azaz a kézbesítés a legbonyolultabb rész, ezért az automatizálás a szortírozó központokban és a raktárakban valósulhat meg először. Nem elegendő csupán az, hogy egy csomagot egy robot szállít ki a házhoz, hanem a gépnek ismernie kell azt is, hogy hol van a csengő, a megadott név stimmel-e, és mi van akkor, ha a címzett nincs otthon. Éppen ezért még 20 vagy 30 év múlva is emberek szállíthatják ki a csomagokat, de biztos, hogy lesznek technikai segítségek, mondjuk külső vázak, amelyek könnyebbé fogják tenni a munkát. Véleménye szerint maximum az apró, de nagyon értékes tárgyaknál, mint az okostelefonoknál valós alternatíva a drónos szállítás.

A korábban tesztelt robotjuk ugyan műszaki szempontból jól működött, de még drága és számos innovációs ugrásra van szükség, amíg kifizetődő lesz az alkalmazása. Ráadásul a megoldás elfogadottsága sem volt meggyőző. Az Amazon és a Zalando által tesztelt módszer, melynél egy appal nyitható az ajtó sem győzte meg, úgy véli nagyon kevés fogyasztójuk igényelné ezt a megoldást.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • morguldae #8
    Én nem bánnám, ha egy drón hozná ki a pizzámat! Talán még hamarabb is ideérne....
  • ostoros #7
    Figyelembe veve az amazon prime elofizetok szamat ez egy eleg jelentos es joreszt tehetos reteg, akiket alapvetoen megeri kiszolgalni.

    SZŰK gazdag réteg. Ahogy mondtam. Lejár a hype, és eltűnnek, vagy megmaradnak szűk rétegnek. Persze a burzsujnak mindig van pénze újabb ketyerére amit többnyire nem használ, vagy újabb szolgáltatásra, amit nem használ ki, csak van...
  • kvp #6
    "Komolyan gondolta bárki, hogy egy magárahagyott robot 10 percnél tovább bírja Borsodban, vagy Zürichen és Beverly Hillsen kívül elboldogul a járdák-utak foltozott kátyúin, padkahegyein, hogy a drónokat nem szednék le, már csak kíváncsiságból sem, pláne a "szajré" miatt?"

    A jarda a kisebb gond, ma mar tudunk terep- es lepcsojaro robotokat kesziteni, szoval egy padka nem fogja megallitani oket. A jarmu biztonsagi szintjet es kialakitasat ertelemszeruen erdemes a helyhez igazitani. Beverly Hills-be jo az uvegfalu zsurkocsi, Borsodban en egy hatkereku APC-re szavaznek, azt a helyi utviszonyok sem zavarjak, meg ellopni is nehezebb. (nem mintha a helyi emberi postasoknak nem ez lenne az idealis jarmu)

    "Az emberek részéről sincs igény, csak a marketinggel behülyített szűk réteg csápol neki."

    Figyelembe veve az amazon prime elofizetok szamat ez egy eleg jelentos es joreszt tehetos reteg, akiket alapvetoen megeri kiszolgalni. Raadasul jobb, altalaban vedett helyeken laknak, tehat ha mar a lakopark biztonsagi kapujan sem jut at a tolvaj, akkor a kis robotok bent mar relativ biztonsagban vannak. Odaig meg ugyebar egy teherauto viszi az arut.

    Szoval alapvetoen megoldhato, szinte barhol a vilagon ahol nem jarnak panceltorokkel az emberek (ez a Fold szarazfoldjeinek kevesebb mint harmada), viszont anyagilag jelenleg nagyon nem eri meg. Ha mar tenyleg az olcso munkaero hianya lesz a legnagyobb problemank (nem mondjuk a kozbiztonsag vagy barmi mas), akkor lesz eselye elterjedni a technologianak. Raadasul jellemzoen ott fog elterjedni ahol nincsennek olcson dolgoztathato szegenyek. Ezeken a kornyekeken jellemzoen klasszikus bunozok es rossz utak sincsennek, mert alapvetoen mindenki gazdag vagy legalabbis nem szegeny.
  • Tetsuo #5
    Hát, azt eddig is tudtuk, hogy halott ötlet robotokkal postát kézbesíteni.
    Komolyan gondolta bárki, hogy egy magárahagyott robot 10 percnél tovább bírja Borsodban, vagy Zürichen és Beverly Hillsen kívül elboldogul a járdák-utak foltozott kátyúin, padkahegyein, hogy a drónokat nem szednék le, már csak kíváncsiságból sem, pláne a "szajré" miatt?
    Egy talán itteni hozzászólásban olvastam, miszerint amíg futárként a főnökétől olyan utasításokat kap az illető, hogy "oldd meg valahogy!", nem tartja valószínűnek, hogy a robotok átveszik a munkáját...
  • ostoros #4
    Az emberek részéről sincs igény, csak a marketinggel behülyített szűk réteg csápol neki.
  • kvp #3
    Nincs igeny, de nem az ugyfelek reszerol hanem a futarok es a cegek reszerol. A futaroknak nem tetszik, ez ertheto. A cegeknek meg az uzembiztossag es a koltseghatekonysag a bajuk, magyarul egyelore meg tul draga lenne hasznalni oket.

    Az ajtokinyitas mar alap, az Amazon prime hazhozszallitoi (emberek) is tavolrol nyitjak a bejarati ajtokat ha a vasarlo nincs otthon, de elofizetett az Amazon fele felhos okoszarra.

    A repulo dronok tenyleg dragak, mig a sima kerekesek lassuak, de a robotteherauto + kerekes dron kombinacio az mar eleg olcso, ott a technologia kell hogy fejlodjon meg egy picit.
  • Bruce_Willis #2
    Szerintem jól írták. Ki akarná hogy egy applikáció segétségével egy robot kinyithassa a bejárati ajtaját, vagy a kocsija csomagtartóját?
    Már vannak helyek ahol tesztelik, de szerintem abszurd már az egész. Olyan hatalommal ruházzák fel egyes emberek a gyártókat, szolgáltatókat, más területen is, ami szerintem nem egészséges.
  • grizzly21 #1
    A cikk cime szerint nincs igeny, a tartalma szerint viszont a technologia nem tart meg ott, igeny lenne ra (?)