Berta Sándor
Nincs igény a postai drónokra és robotokra
A Német Posta példája bizonyítja, hogy hiába akarják a cégek gyorsan népszerűvé tenni az új technológiákat, ha az emberek nem fogadják el azokat.
"Az olyan iparágakban, mint az autógyártás, nagyon magas szintű az automatizáció, ezért magas a termelékenység, így a bérek is magasak. A szolgáltatóiparban viszont alacsonyabb a termelékenség, ezért a bérek is elmaradnak. Ezen változtat a digitalizáció. A logisztikai területen már most is használunk olyan szemüvegeket, amelyek megjelenítik az információkat a viselő szeme előtt. Ez 10-20 százalékkal növeli a produktivitást. De sok mást is kipróbálunk, többek között egy postai küldeményeket kiszállító robotot, valamint a raktárkészletet felmérő és a biztonságra felügyelő drónokat. Ezeknek a projekteknek ugyanakkor az idén és jövőre még nem lesz gazdasági hasznuk. Az automatizálás jelentős hatásait 5-10 éven belül tapasztaljuk majd meg" - jelentette ki Frank Appel, a Német Posta 57 éves vezetője.
"Nem hiszem, hogy lassabbak lennénk az új dolgok megvalósításában például az Amazonnál. A raktárainkban a legkorszerűbb felszerelések vannak, többek között önállóan közlekedő rendszerek, amelyek elkísérik a munkatársakat. A különböző központokban rengeteg ember dolgozik, s ez igaz az Amazon esetében is, vagyis a gépek még nem tudták kiváltani az alkalmazottakat. Az innováció akkor meggyőző, ha a gyakorlatban tartós hatást gyakorol a dolgokra" - tette hozzá a menedzser.
Száz éve ugyanígy vitték ki a csomagokat, és ez még több évtizedig így is marad
Frank Appel hozzátette, hogy a csomagszállítás területén az utolsó kilométer, azaz a kézbesítés a legbonyolultabb rész, ezért az automatizálás a szortírozó központokban és a raktárakban valósulhat meg először. Nem elegendő csupán az, hogy egy csomagot egy robot szállít ki a házhoz, hanem a gépnek ismernie kell azt is, hogy hol van a csengő, a megadott név stimmel-e, és mi van akkor, ha a címzett nincs otthon. Éppen ezért még 20 vagy 30 év múlva is emberek szállíthatják ki a csomagokat, de biztos, hogy lesznek technikai segítségek, mondjuk külső vázak, amelyek könnyebbé fogják tenni a munkát. Véleménye szerint maximum az apró, de nagyon értékes tárgyaknál, mint az okostelefonoknál valós alternatíva a drónos szállítás.
A korábban tesztelt robotjuk ugyan műszaki szempontból jól működött, de még drága és számos innovációs ugrásra van szükség, amíg kifizetődő lesz az alkalmazása. Ráadásul a megoldás elfogadottsága sem volt meggyőző. Az Amazon és a Zalando által tesztelt módszer, melynél egy appal nyitható az ajtó sem győzte meg, úgy véli nagyon kevés fogyasztójuk igényelné ezt a megoldást.
"Az olyan iparágakban, mint az autógyártás, nagyon magas szintű az automatizáció, ezért magas a termelékenység, így a bérek is magasak. A szolgáltatóiparban viszont alacsonyabb a termelékenség, ezért a bérek is elmaradnak. Ezen változtat a digitalizáció. A logisztikai területen már most is használunk olyan szemüvegeket, amelyek megjelenítik az információkat a viselő szeme előtt. Ez 10-20 százalékkal növeli a produktivitást. De sok mást is kipróbálunk, többek között egy postai küldeményeket kiszállító robotot, valamint a raktárkészletet felmérő és a biztonságra felügyelő drónokat. Ezeknek a projekteknek ugyanakkor az idén és jövőre még nem lesz gazdasági hasznuk. Az automatizálás jelentős hatásait 5-10 éven belül tapasztaljuk majd meg" - jelentette ki Frank Appel, a Német Posta 57 éves vezetője.
A Német Posta már tesztelt egy robotot. A négykerekű, 150 x 70 x 120 cm méretű, 180 kilogramm súlyú jármű képes volt követni a postásokat, s 6 rekeszben összesen akár 150 kilogramm súlyú levelet és csomagot is szállíthatott. A robot maximális sebessége 6 kilométer/óra volt, üzemideje pedig 8 óra. A tárolóegységeket úgy alakították ki, hogy azok könnyen hozzáférhetők legyenek. |
Száz éve ugyanígy vitték ki a csomagokat, és ez még több évtizedig így is marad
Frank Appel hozzátette, hogy a csomagszállítás területén az utolsó kilométer, azaz a kézbesítés a legbonyolultabb rész, ezért az automatizálás a szortírozó központokban és a raktárakban valósulhat meg először. Nem elegendő csupán az, hogy egy csomagot egy robot szállít ki a házhoz, hanem a gépnek ismernie kell azt is, hogy hol van a csengő, a megadott név stimmel-e, és mi van akkor, ha a címzett nincs otthon. Éppen ezért még 20 vagy 30 év múlva is emberek szállíthatják ki a csomagokat, de biztos, hogy lesznek technikai segítségek, mondjuk külső vázak, amelyek könnyebbé fogják tenni a munkát. Véleménye szerint maximum az apró, de nagyon értékes tárgyaknál, mint az okostelefonoknál valós alternatíva a drónos szállítás.
A korábban tesztelt robotjuk ugyan műszaki szempontból jól működött, de még drága és számos innovációs ugrásra van szükség, amíg kifizetődő lesz az alkalmazása. Ráadásul a megoldás elfogadottsága sem volt meggyőző. Az Amazon és a Zalando által tesztelt módszer, melynél egy appal nyitható az ajtó sem győzte meg, úgy véli nagyon kevés fogyasztójuk igényelné ezt a megoldást.