Berta Sándor
Megbukott a svájci posta robotprojektje
A program vesztét több tényező együttesen okozta.
A Svájci Posta 2016 augusztusában jelentette be, hogy tesztelni kezdi a Starship Technologies önállóan közlekedő csomagszállító robotját, amely legfeljebb 10 kiló hasznos terhet tud szállítani. A hivatal tavaly januárban előzetesen leállította a teszteket. Most az is kiderült, hogy miért. A projekt zárójelentésében ugyanis az szerepel, hogy legalább egy alkalommal veszélyes helyzet alakult ki. A fő probléma ugyanakkor teljesen más volt. A robotot mindig kísérnie és ellenőriznie kellett egy embernek, ezért a valódi körülmények között végrehajtott munka nem volt lehetséges. A kísérletekben legfeljebb két robotot lehetett használni, de az automatizálás foka így is csak 50 százalék volt. A tesztüzemet hat hét után egy másik településre helyezték át, ott viszont túl kevés megbízást kapott a jármű ahhoz, hogy megfelelően fel lehetett volna térképezni a megbízhatóságát és azt, hogy mennyire biztonságosan üzemeltethető.
A Svájci Posta a hiányosságok ellenére elégedett volt a programmal. Claudia Pletscher, a hivatal fejlesztési és innovációs vezetője elmondta, hogy a kivételes helyzetektől eltekintve a robot a bonyolult szituációkat is meg tudta oldani. Ezért szerinte a projekt sikeres volt. A tesztek folytatása nem műszaki okok, hanem az aktuális törvényi helyzet miatt nem folytatódhatott. Emellett a legfontosabb ok a lakosság részéről tapasztalható ellenállás volt. Bár az autonóm járművekkel szembeni szkepticizmus csökkent, de még mindig nagy.
A teszteket a kezdetektől kritikusan figyelte a Zürichi Gyalogosok Egyesülete. Christian Thomas, a szervezet elnöke leszögezte, hogy a járdák a gyalogosok számára vannak kialakítva és nem áruszállításra. Őket konkrétan nem a megjelent néhány robot zavarta, hanem az, hogy ha a projekt sikeres, akkor ellepték volna a járdákat az autonóm járművek. Zürich belvárosának kereskedői is jelezték, hogy ugyan nyitottak a digitalizálás és a jövőbeli logisztika iránt, de fontos, hogy a járdákon az emberek és ne gépek közlekedjenek, utóbbi ugyanis veszélyes helyzetekhez vezethetne. Úgy vélték, hogy még nem láthatók az autonóm járművek előnyei.
Február elején Frank Appel, a Német Posta vezetője jelezte, hogy a korábban tesztelt robotjuk ugyan műszaki szempontból jól működött, de még drága és számos innovációs ugrásra van szükség, amíg kifizetődő lesz az alkalmazása, továbbá a megoldás elfogadottsága sem volt meggyőző.
A Svájci Posta 2016 augusztusában jelentette be, hogy tesztelni kezdi a Starship Technologies önállóan közlekedő csomagszállító robotját, amely legfeljebb 10 kiló hasznos terhet tud szállítani. A hivatal tavaly januárban előzetesen leállította a teszteket. Most az is kiderült, hogy miért. A projekt zárójelentésében ugyanis az szerepel, hogy legalább egy alkalommal veszélyes helyzet alakult ki. A fő probléma ugyanakkor teljesen más volt. A robotot mindig kísérnie és ellenőriznie kellett egy embernek, ezért a valódi körülmények között végrehajtott munka nem volt lehetséges. A kísérletekben legfeljebb két robotot lehetett használni, de az automatizálás foka így is csak 50 százalék volt. A tesztüzemet hat hét után egy másik településre helyezték át, ott viszont túl kevés megbízást kapott a jármű ahhoz, hogy megfelelően fel lehetett volna térképezni a megbízhatóságát és azt, hogy mennyire biztonságosan üzemeltethető.
A Svájci Posta a hiányosságok ellenére elégedett volt a programmal. Claudia Pletscher, a hivatal fejlesztési és innovációs vezetője elmondta, hogy a kivételes helyzetektől eltekintve a robot a bonyolult szituációkat is meg tudta oldani. Ezért szerinte a projekt sikeres volt. A tesztek folytatása nem műszaki okok, hanem az aktuális törvényi helyzet miatt nem folytatódhatott. Emellett a legfontosabb ok a lakosság részéről tapasztalható ellenállás volt. Bár az autonóm járművekkel szembeni szkepticizmus csökkent, de még mindig nagy.
A teszteket a kezdetektől kritikusan figyelte a Zürichi Gyalogosok Egyesülete. Christian Thomas, a szervezet elnöke leszögezte, hogy a járdák a gyalogosok számára vannak kialakítva és nem áruszállításra. Őket konkrétan nem a megjelent néhány robot zavarta, hanem az, hogy ha a projekt sikeres, akkor ellepték volna a járdákat az autonóm járművek. Zürich belvárosának kereskedői is jelezték, hogy ugyan nyitottak a digitalizálás és a jövőbeli logisztika iránt, de fontos, hogy a járdákon az emberek és ne gépek közlekedjenek, utóbbi ugyanis veszélyes helyzetekhez vezethetne. Úgy vélték, hogy még nem láthatók az autonóm járművek előnyei.
Február elején Frank Appel, a Német Posta vezetője jelezte, hogy a korábban tesztelt robotjuk ugyan műszaki szempontból jól működött, de még drága és számos innovációs ugrásra van szükség, amíg kifizetődő lesz az alkalmazása, továbbá a megoldás elfogadottsága sem volt meggyőző.