Gyurkity Péter

Sikerrel próbázott a SpaceX kapszulája

A Crew Dragon először repült az űrben, teljes sikerrel.

A NASA alig néhány nappal ezelőtt erősítette meg, hogy jóváhagyták a SpaceX új kapszulájának március 2-re tervezett első próbáját, amellyel kapcsolatban korábban több kétely is felmerült. A jelek szerint sikerült elhárítani az aggályokat, így sor kerülhetett az évek óta várt első teljes tesztre (egyelőre legénység nélkül), ez pedig teljes sikerrel zárult.

Maga a fellövés a tervek szerint alakult, nagyjából a megszokott menetrendet követve. Alig néhány perccel a rakéta elstartolása után a második fokozat levált és begyújtotta saját hajtóművét, míg az első fokozat visszatért a légkörbe, majd pedig leszállt a számára kijelölt helyre (egy darabban, sérülés nélkül). A kapszula csak ezt követően, a második fokozat hajtóművének leállása után, vált le, hogy fokozatosan magasabb pályára állva, több, mint egy nappal később, közel kerüljön a Nemzetközi Űrállomáshoz. Fedélzetén egyedül a „Ripley” névre keresztelt bábu utazott, hiszen legénység majd csak a következő teszten kap majd itt helyet, viszont az illetékesek nyilván számos érzékelőn keresztül figyelték, hogy a kapszula megfelelő módon teljesít-e.


Magyar idő szerint vasárnap reggel zárkózott fel a Crew Dragon az űrállomáshoz, ahol megtörtént a sikeres bedokkolás. Az automata manőverezés demonstrálása érdekében a kapszula először 150 méterre közelítette meg az ISS-t, majd 180 méterre növelte a távolságot, hogy azután 20 méterről kezdje meg a dokkolási procedúrát, amelyre most először alkalmazták a 2016-ban beépített nemzetközi adaptereket. A raktérben mintegy 200 kg, a legénységnek szánt utánpótlás és egyéb eszközök kaptak helyet, és bár a kapszula akár 210 napot is eltölthet bedokkolva, ez most csak 5 nap lesz, március 8-án ugyanis jön a visszatérés. A NASA TV oldalán számos közvetítést látunk majd, ahogy az állomás legénysége meglátogatja a kapszulát és további teszteket végeznek el ott – itt például néhány órán belül megállapították, hogy a kapszula levegője biztonságos.

Musk a maga részéről a visszatérést is nagyon izgalmasnak tekinti, itt nyilván a légkörbe való belépés lesz az egyik kritikus pont. Amennyiben ez is problémamentesen zajlik le, nyáron jöhet a második teszt, immár űrhajósokkal, bár ezt megelőzi majd a Boeing saját kapszulájának első tesztje.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #7
    Kösz a választ! :)
  • xyl #6
    Gondolom, hogy a bábú Ellen Ripley. Csak nehogy előjöjjön a szörny is!
  • kvp #5
    Nem kaptak engedelyt a szarazfoldi leszallasra. Egyebkent mar jopar tengerre szalt teherkapszulat felkuldtek ujra, szoval nem gond. Elvileg ezt a peldanyt fogjak a max q-s abort teszthez felhasznalni, csak kap egy uj csomag ejtoernyot es egy uj ablativ hopajzsot (az ugyanis joreszt leegett rola). A kapszula fo raketahajtomuvei becsomagolva maradtak, jelenleg csak abort eseten van rajuk szukseg. Latszik a kiemelesnel, hogy a fuvokak takarolemezei a helyukon voltak, tehat azokba nem ment viz. A trukk az, hogy alapvetoen vizallora epitettek a kapszulat. (tehat nem zavarja ha elazik az inditoallomason vagy megfurdetik a tengerben)

    A fogyoeszkozok az ernyok, az eronyorogzito gyuruk, az ernyo rekeszek takarolemezei es a hopajzs. Tovabba kell egy teljesen uj szervizmodul is, mert azt ledobtak a kidokkolas utan. A fentiek fenyeben az elso fokozatok tobbszor hasznalhatoak, a kapszulak meg csak felujithatoak, mint az ursiklo. A kulcs, hogy ez sokkal olcsobb.

    A teljes ujrahasznalhatosaghoz a szarazfoldi hajtomuves leszallas kell (se vizreszallas, se kinyilo ejtoernyo, se ablativ hopajzs nem johet szoba), de az varhatoan mar csak a BFR-nel lesz megoldva. Varhatoan a NASA-tol arra sem fognak engedelyt kapni, szoval valoszinuleg az mar vagy teljesen maganfinanszirozassal epul vagy esetleg politikai es gazdasagi nyomasra meggondolja magat a NASA.
  • NEXUS6 #4
    Tengerre szállt le ejtőernyővel. Akkor most nem fogják használni a rakétás szárazföldi leszállást? Csak mert gondolom egy tengeri fürdőzés után megy kukába az egész, vagy is lőttek a többször felhasználásnak.

    Amúgy persze gratu a csapatnak!
  • Thrawn #3
    Lejár a szavatossági ideje. Ez a Szojuzoknál is hasonló, nagyjából fél év, ehhez igazodik az ISS-en a turnusváltás. Emiatt például a régi Szaljut expedícióknál egy látogató expedíció a régi űrhajóval tért vissza, ami azzal járt, hogy kicserélték a személyre szabott üléseket. Példa rá Farkas Bertalan és Valerij Kubaszov, ők odafelé a Szojuz 36-al utaztak, visszafelé a már régebben fent levő állandó személyzet űrhajójával, a Szojuz 35-el.
  • Csatabika #2
    Meg tudná mondani valaki, hogy az a 210 napos dokkolási limit miért van ?
  • TokraFan #1
    Grat minenkinek, aki részt vett a fejlesztésben, megépítésben!
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2019.03.06. 15:56:56