Berta Sándor
Szövetségre lép a Daimler és a BMW?
A két autógyártó azt vizsgálja, hogy miként ötvözhetnék a fejlesztési tevékenységüket.
A vállalatok célja az, hogy csökkentsék az önálló közlekedéshez szükséges operációs rendszerek fejlesztésének milliárdos költségeit és közösen fogadjanak el egy ipari szabványt. Az eddigi egyeztetések során felmerült a termékfejlesztés összevonása és az is, hogy a társaságok egymás számára elérhetővé tehetik a szabadalmaikat. A kooperáció azért érdekes, mert a Daimler és a BMW rivalizálása legendás és több évtizedre nyúlik vissza. A versenyből mind a két fél profitált. Azonban hamarosan jöhet az új korszak, mert Harald Krüger, a BMW első embere és Ola Källenius, a Daimler fejlesztési vezetője jelenleg is vizsgálják egy átfogó szövetség lehetőségét. A Handelsblatt birtokába jutott információkat eddig egyik óriáscég sem kommentálta.
A két vállalat egyaránt a jövőjére gondol és próbál olyan stratégiát találni, amelyekkel reagálhat a változó piac kihívásaira. Egyedül nehezen tudnák ezt megvalósítani, ezért is merült fel, hogy talán össze kellene fogniuk. A számos javaslat között volt a különböző alkatrészek közös beszerzése és a kisebb autómodellek esetében való együttműködés is. Már az utóbbival több milliárd euró takarítható meg.
Persze a mérnök munkatársak szintjén mind a két cég részéről számítani lehet ellenállásra és arra is, hogy lesznek kartellügyi aggodalmak az ügyben. S az utóbbiak nem alaptalanok, mert az Európai Bizottság jelenleg vizsgálja, hogy a BMW és a Mercedes a korábban már köthettek tisztességtelen paktumokat. Éppen ezért visszafogott a BMW az új lehetséges kooperációval kapcsolatban is. Ugyanakkor a következő évtized kihívásai miatt mind a két társaság rákényszerül az együttműködésre. Azonban még ketten sem elég erősek ahhoz, hogy például szabványokat fogadtassanak el az Európában és az Amerikai Egyesült Államokban. Ráadásul egy ilyen szabvány csak a nyugati világban lenne érvényes, Kínában nem, ami egyre nagyobb jelentőségű piac. Ezért szükség van további partnerekre és persze figyelniük kell a konkurenseikre is.
A vállalatok célja az, hogy csökkentsék az önálló közlekedéshez szükséges operációs rendszerek fejlesztésének milliárdos költségeit és közösen fogadjanak el egy ipari szabványt. Az eddigi egyeztetések során felmerült a termékfejlesztés összevonása és az is, hogy a társaságok egymás számára elérhetővé tehetik a szabadalmaikat. A kooperáció azért érdekes, mert a Daimler és a BMW rivalizálása legendás és több évtizedre nyúlik vissza. A versenyből mind a két fél profitált. Azonban hamarosan jöhet az új korszak, mert Harald Krüger, a BMW első embere és Ola Källenius, a Daimler fejlesztési vezetője jelenleg is vizsgálják egy átfogó szövetség lehetőségét. A Handelsblatt birtokába jutott információkat eddig egyik óriáscég sem kommentálta.
A két vállalat egyaránt a jövőjére gondol és próbál olyan stratégiát találni, amelyekkel reagálhat a változó piac kihívásaira. Egyedül nehezen tudnák ezt megvalósítani, ezért is merült fel, hogy talán össze kellene fogniuk. A számos javaslat között volt a különböző alkatrészek közös beszerzése és a kisebb autómodellek esetében való együttműködés is. Már az utóbbival több milliárd euró takarítható meg.
Persze a mérnök munkatársak szintjén mind a két cég részéről számítani lehet ellenállásra és arra is, hogy lesznek kartellügyi aggodalmak az ügyben. S az utóbbiak nem alaptalanok, mert az Európai Bizottság jelenleg vizsgálja, hogy a BMW és a Mercedes a korábban már köthettek tisztességtelen paktumokat. Éppen ezért visszafogott a BMW az új lehetséges kooperációval kapcsolatban is. Ugyanakkor a következő évtized kihívásai miatt mind a két társaság rákényszerül az együttműködésre. Azonban még ketten sem elég erősek ahhoz, hogy például szabványokat fogadtassanak el az Európában és az Amerikai Egyesült Államokban. Ráadásul egy ilyen szabvány csak a nyugati világban lenne érvényes, Kínában nem, ami egyre nagyobb jelentőségű piac. Ezért szükség van további partnerekre és persze figyelniük kell a konkurenseikre is.