Berta Sándor
Univerzális vezérlőeszközként tekint a felhőkörnyezetre a Daimler
A mesterséges intelligencia központi szerepet fog játszani az új járműgeneráció vezérlése során.
"Drasztikusan lerövidíthető az az idő, ami az ötlet és az abból kifejlesztett késztermék között telik el. Az autók esetében ez az időtartam továbbra is 5-6 év marad, de a szoftverek területén 2 vagy 3 havonta ki tudjuk adni az újdonságokat. Ahhoz, hogy a gyors szoftverfrissítések lehetővé váljanak, nem csupán a gyártási és a fejlesztési folyamatainkat kellett ehhez igazítanunk, hanem azoknak a gépkocsiknak egy részét is, amelyek már az utcán közlekednek. Konkrét példa erre az MBUX nevű informatikai-szórakoztató rendszer, amelyet az év elején mutattunk be és amely tökéletesen átülteti a gyakorlatba a stratégiánkat." jelentette ki Sajjad Khan, a Daimler AG digitális autókért és mobilitásért felelős vezetője.
"Az ötletek termékké válásának ideje természetesen attól is függ, hogy az elképzelés mennyire összetett és milyen funkciókat akarnak integrálni az adott termékbe. Amennyiben olyan interfészekkel dolgozunk, amelyek már integrálva vannak a platformjainkba, akkor a frissítések kiadása 6-8 héten belül is megtörténhet, s ezek már valós időben alkalmazható funkciók. Az MBUX-hoz például számos funkciót a felhőkörnyezetben fejlesztünk ki. A cloud a teljes jármű univerzális vezérlőeszközévé vált. Természetesen fontosak a megfelelő partnerek is. Kínában olyan digitális szolgáltatásokkal működünk együtt, mint a WeChat és az Alipay, míg Észak-Amerikában az Alexa és a Google Home a partnerünk."
A frissítésekkel összefüggésben a felhőkörnyezet fontos szerepet játszik. Ideális esetben a sofőrök semmit sem vesznek észre abból, hogy mely folyamatok zajlanak a felhőkörnyezet és melyek a fedélzeti rendszerek segítségével. Bár az 5G-hálózatok még nem elérhetők, de a funkciók - például a navigáció - ennek ellenére minden körülmények között hozzáférhetők, akár műholdas internetelérések segítségével is.
Sajjad Khan rámutatott, hogy minden embernek másfajta irányítás a kényelmes, ezért fel kell készülniük a gesztus-, a beszéd- és az érintésvezérlésre is. Az, hogy egy modellbe melyik kerül bele - gombok a kormányon, érintőképernyők vagy beszédvezérlés - mindig az adott gépkocsitól és az ügyfelek kívánságaitól függ. De a legújabb technológiák csak akkor kerülnek a járművekbe, ha már kiforrottak, megbízhatóan működnek és optimálisan kezelhetők. Amennyiben arról van szó, akkor a Daimler gondolkodás nélkül lemond egy új funkcióról, ha úgy érzi, hogy az nem felel meg a követelményeknek. Alapvetően azonban a több kezelési mód ötvözetére támaszkodnak azért, hogy javítani tudjanak a felhasználói élményeken.
Sajjad Khan úgy látja, hogy a jövő egyértelműen a beszéd- és a gesztusvezérlés irányába mutat. Azt, hogy melyik az optimális, mindig az adott helyzet dönti el. Egy rendszer funkcióinak és lehetőségeinek kiismerésére alig van jobb megoldás az érintésvezérlésnél, viszont a stresszes szituációkban egyértelműen a beszédvezérlés lehet előnyben. A stratégia része továbbá, hogy a természetese érzékelést és az interakciós mechanizmusokat közelítsék egymáshoz, s, hogy a technológiákat annyira intelligenssé és intuitívvá tegyék, amennyire csak lehetséges. Tíz év múlva a gépkocsik kezelése egyre közelebb fog kerülni az emberek természetes interakcióihoz.
Az egyes kezelőelemeknél vagy szenzoroknál sokkal fontosabb szerepet játszik majd a mesterséges intelligencia. Az első lépés a beszéd felismerése lesz, de még annál is fontosabbnak fog bizonyulni a megfelelő összefüggések felismerése. Mindez úgy néz majd ki a gyakorlatban, hogy a jármű fel fogja ismerni nem csupán azt, hogy a vezető és az utasai fáznak, hanem azt is, hogy mennyivel kell feljebb állítania a fűtést. "A csapatom együttműködik Gordon Wagener főtervezővel. A technológia által biztosított szabadság lehetővé teszi, hogy az autók egyszerre legyenek érzelmesebbek és intelligensebbek. Ezáltal természetesen személyre szabottabb funkciókat lehet majd kínálni a sofőrnek. A mesterséges intelligencia a helyzetektől függően különböző információkat kínálhat a vezetőknek" - szögezte le a Daimler AG digitális autókért és mobilitásért felelős vezetője.
A menedzser végül hangsúlyozta, hogy azon a technológiai területen, amelyen jelen vannak, egyetlen cég nem tud elég gyorsan előrejutni, így a kooperációk jelentik az egyetlen helyes stratégiát. Az érem másik oldalát természetesen a konkurencia jelenti, ezért a határokat nagyon világosan ki kell jelölni és el kell dönteni, hogy mely pontig van együttműködés egy adott piaci szereplővel és mikortól van ismét verseny a két fél között. Ők például támogatják mind az Android Auto, mind az Apple CarPlay használatát a modelljeikben, de az MBUX alkalmazását ajánlják. Az ügyfeleiknek szeretnének minél több lehetőséget kínálni, de egyúttal jelezni nekik, hogy a legjobb megoldást ők kínálják. Ugyanez a helyzet az alkalmazások területén is. Az egyes programok megnyitása ugyanakkor fokozatosan háttérbe szorulhat és előtérbe kerülhet a mesterséges intelligencia segítségével megvalósított intuitív kezelés.
"Drasztikusan lerövidíthető az az idő, ami az ötlet és az abból kifejlesztett késztermék között telik el. Az autók esetében ez az időtartam továbbra is 5-6 év marad, de a szoftverek területén 2 vagy 3 havonta ki tudjuk adni az újdonságokat. Ahhoz, hogy a gyors szoftverfrissítések lehetővé váljanak, nem csupán a gyártási és a fejlesztési folyamatainkat kellett ehhez igazítanunk, hanem azoknak a gépkocsiknak egy részét is, amelyek már az utcán közlekednek. Konkrét példa erre az MBUX nevű informatikai-szórakoztató rendszer, amelyet az év elején mutattunk be és amely tökéletesen átülteti a gyakorlatba a stratégiánkat." jelentette ki Sajjad Khan, a Daimler AG digitális autókért és mobilitásért felelős vezetője.
"Az ötletek termékké válásának ideje természetesen attól is függ, hogy az elképzelés mennyire összetett és milyen funkciókat akarnak integrálni az adott termékbe. Amennyiben olyan interfészekkel dolgozunk, amelyek már integrálva vannak a platformjainkba, akkor a frissítések kiadása 6-8 héten belül is megtörténhet, s ezek már valós időben alkalmazható funkciók. Az MBUX-hoz például számos funkciót a felhőkörnyezetben fejlesztünk ki. A cloud a teljes jármű univerzális vezérlőeszközévé vált. Természetesen fontosak a megfelelő partnerek is. Kínában olyan digitális szolgáltatásokkal működünk együtt, mint a WeChat és az Alipay, míg Észak-Amerikában az Alexa és a Google Home a partnerünk."
A frissítésekkel összefüggésben a felhőkörnyezet fontos szerepet játszik. Ideális esetben a sofőrök semmit sem vesznek észre abból, hogy mely folyamatok zajlanak a felhőkörnyezet és melyek a fedélzeti rendszerek segítségével. Bár az 5G-hálózatok még nem elérhetők, de a funkciók - például a navigáció - ennek ellenére minden körülmények között hozzáférhetők, akár műholdas internetelérések segítségével is.
Sajjad Khan rámutatott, hogy minden embernek másfajta irányítás a kényelmes, ezért fel kell készülniük a gesztus-, a beszéd- és az érintésvezérlésre is. Az, hogy egy modellbe melyik kerül bele - gombok a kormányon, érintőképernyők vagy beszédvezérlés - mindig az adott gépkocsitól és az ügyfelek kívánságaitól függ. De a legújabb technológiák csak akkor kerülnek a járművekbe, ha már kiforrottak, megbízhatóan működnek és optimálisan kezelhetők. Amennyiben arról van szó, akkor a Daimler gondolkodás nélkül lemond egy új funkcióról, ha úgy érzi, hogy az nem felel meg a követelményeknek. Alapvetően azonban a több kezelési mód ötvözetére támaszkodnak azért, hogy javítani tudjanak a felhasználói élményeken.
Sajjad Khan úgy látja, hogy a jövő egyértelműen a beszéd- és a gesztusvezérlés irányába mutat. Azt, hogy melyik az optimális, mindig az adott helyzet dönti el. Egy rendszer funkcióinak és lehetőségeinek kiismerésére alig van jobb megoldás az érintésvezérlésnél, viszont a stresszes szituációkban egyértelműen a beszédvezérlés lehet előnyben. A stratégia része továbbá, hogy a természetese érzékelést és az interakciós mechanizmusokat közelítsék egymáshoz, s, hogy a technológiákat annyira intelligenssé és intuitívvá tegyék, amennyire csak lehetséges. Tíz év múlva a gépkocsik kezelése egyre közelebb fog kerülni az emberek természetes interakcióihoz.
Az egyes kezelőelemeknél vagy szenzoroknál sokkal fontosabb szerepet játszik majd a mesterséges intelligencia. Az első lépés a beszéd felismerése lesz, de még annál is fontosabbnak fog bizonyulni a megfelelő összefüggések felismerése. Mindez úgy néz majd ki a gyakorlatban, hogy a jármű fel fogja ismerni nem csupán azt, hogy a vezető és az utasai fáznak, hanem azt is, hogy mennyivel kell feljebb állítania a fűtést. "A csapatom együttműködik Gordon Wagener főtervezővel. A technológia által biztosított szabadság lehetővé teszi, hogy az autók egyszerre legyenek érzelmesebbek és intelligensebbek. Ezáltal természetesen személyre szabottabb funkciókat lehet majd kínálni a sofőrnek. A mesterséges intelligencia a helyzetektől függően különböző információkat kínálhat a vezetőknek" - szögezte le a Daimler AG digitális autókért és mobilitásért felelős vezetője.
A menedzser végül hangsúlyozta, hogy azon a technológiai területen, amelyen jelen vannak, egyetlen cég nem tud elég gyorsan előrejutni, így a kooperációk jelentik az egyetlen helyes stratégiát. Az érem másik oldalát természetesen a konkurencia jelenti, ezért a határokat nagyon világosan ki kell jelölni és el kell dönteni, hogy mely pontig van együttműködés egy adott piaci szereplővel és mikortól van ismét verseny a két fél között. Ők például támogatják mind az Android Auto, mind az Apple CarPlay használatát a modelljeikben, de az MBUX alkalmazását ajánlják. Az ügyfeleiknek szeretnének minél több lehetőséget kínálni, de egyúttal jelezni nekik, hogy a legjobb megoldást ők kínálják. Ugyanez a helyzet az alkalmazások területén is. Az egyes programok megnyitása ugyanakkor fokozatosan háttérbe szorulhat és előtérbe kerülhet a mesterséges intelligencia segítségével megvalósított intuitív kezelés.