Berta Sándor

Univerzális vezérlő­eszközként tekint a felhőkörnyezetre a Daimler

A mesterséges intelligencia központi szerepet fog játszani az új járműgeneráció vezérlése során.

"Drasztikusan lerövidíthető az az idő, ami az ötlet és az abból kifejlesztett késztermék között telik el. Az autók esetében ez az időtartam továbbra is 5-6 év marad, de a szoftverek területén 2 vagy 3 havonta ki tudjuk adni az újdonságokat. Ahhoz, hogy a gyors szoftverfrissítések lehetővé váljanak, nem csupán a gyártási és a fejlesztési folyamatainkat kellett ehhez igazítanunk, hanem azoknak a gépkocsiknak egy részét is, amelyek már az utcán közlekednek. Konkrét példa erre az MBUX nevű informatikai-szórakoztató rendszer, amelyet az év elején mutattunk be és amely tökéletesen átülteti a gyakorlatba a stratégiánkat." jelentette ki Sajjad Khan, a Daimler AG digitális autókért és mobilitásért felelős vezetője.

"Az ötletek termékké válásának ideje természetesen attól is függ, hogy az elképzelés mennyire összetett és milyen funkciókat akarnak integrálni az adott termékbe. Amennyiben olyan interfészekkel dolgozunk, amelyek már integrálva vannak a platformjainkba, akkor a frissítések kiadása 6-8 héten belül is megtörténhet, s ezek már valós időben alkalmazható funkciók. Az MBUX-hoz például számos funkciót a felhőkörnyezetben fejlesztünk ki. A cloud a teljes jármű univerzális vezérlőeszközévé vált. Természetesen fontosak a megfelelő partnerek is. Kínában olyan digitális szolgáltatásokkal működünk együtt, mint a WeChat és az Alipay, míg Észak-Amerikában az Alexa és a Google Home a partnerünk."


A frissítésekkel összefüggésben a felhőkörnyezet fontos szerepet játszik. Ideális esetben a sofőrök semmit sem vesznek észre abból, hogy mely folyamatok zajlanak a felhőkörnyezet és melyek a fedélzeti rendszerek segítségével. Bár az 5G-hálózatok még nem elérhetők, de a funkciók - például a navigáció - ennek ellenére minden körülmények között hozzáférhetők, akár műholdas internetelérések segítségével is.

Sajjad Khan rámutatott, hogy minden embernek másfajta irányítás a kényelmes, ezért fel kell készülniük a gesztus-, a beszéd- és az érintésvezérlésre is. Az, hogy egy modellbe melyik kerül bele - gombok a kormányon, érintőképernyők vagy beszédvezérlés - mindig az adott gépkocsitól és az ügyfelek kívánságaitól függ. De a legújabb technológiák csak akkor kerülnek a járművekbe, ha már kiforrottak, megbízhatóan működnek és optimálisan kezelhetők. Amennyiben arról van szó, akkor a Daimler gondolkodás nélkül lemond egy új funkcióról, ha úgy érzi, hogy az nem felel meg a követelményeknek. Alapvetően azonban a több kezelési mód ötvözetére támaszkodnak azért, hogy javítani tudjanak a felhasználói élményeken.

Sajjad Khan úgy látja, hogy a jövő egyértelműen a beszéd- és a gesztusvezérlés irányába mutat. Azt, hogy melyik az optimális, mindig az adott helyzet dönti el. Egy rendszer funkcióinak és lehetőségeinek kiismerésére alig van jobb megoldás az érintésvezérlésnél, viszont a stresszes szituációkban egyértelműen a beszédvezérlés lehet előnyben. A stratégia része továbbá, hogy a természetese érzékelést és az interakciós mechanizmusokat közelítsék egymáshoz, s, hogy a technológiákat annyira intelligenssé és intuitívvá tegyék, amennyire csak lehetséges. Tíz év múlva a gépkocsik kezelése egyre közelebb fog kerülni az emberek természetes interakcióihoz.


Az egyes kezelőelemeknél vagy szenzoroknál sokkal fontosabb szerepet játszik majd a mesterséges intelligencia. Az első lépés a beszéd felismerése lesz, de még annál is fontosabbnak fog bizonyulni a megfelelő összefüggések felismerése. Mindez úgy néz majd ki a gyakorlatban, hogy a jármű fel fogja ismerni nem csupán azt, hogy a vezető és az utasai fáznak, hanem azt is, hogy mennyivel kell feljebb állítania a fűtést. "A csapatom együttműködik Gordon Wagener főtervezővel. A technológia által biztosított szabadság lehetővé teszi, hogy az autók egyszerre legyenek érzelmesebbek és intelligensebbek. Ezáltal természetesen személyre szabottabb funkciókat lehet majd kínálni a sofőrnek. A mesterséges intelligencia a helyzetektől függően különböző információkat kínálhat a vezetőknek" - szögezte le a Daimler AG digitális autókért és mobilitásért felelős vezetője.

A menedzser végül hangsúlyozta, hogy azon a technológiai területen, amelyen jelen vannak, egyetlen cég nem tud elég gyorsan előrejutni, így a kooperációk jelentik az egyetlen helyes stratégiát. Az érem másik oldalát természetesen a konkurencia jelenti, ezért a határokat nagyon világosan ki kell jelölni és el kell dönteni, hogy mely pontig van együttműködés egy adott piaci szereplővel és mikortól van ismét verseny a két fél között. Ők például támogatják mind az Android Auto, mind az Apple CarPlay használatát a modelljeikben, de az MBUX alkalmazását ajánlják. Az ügyfeleiknek szeretnének minél több lehetőséget kínálni, de egyúttal jelezni nekik, hogy a legjobb megoldást ők kínálják. Ugyanez a helyzet az alkalmazások területén is. Az egyes programok megnyitása ugyanakkor fokozatosan háttérbe szorulhat és előtérbe kerülhet a mesterséges intelligencia segítségével megvalósított intuitív kezelés.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #6
    "felteve, hogy nincs mas is a cellaban"
    Az 5G egyik fontos eleme hogy nagyságrendekkel több alacsony sávszél igényű IoT klienst tud kiszolgálni.
    achieved in 100MHz TDD spectrum with 5ms latency in a moving vehicle

    "Ez mar itt 30 ms-es ping"
    Egy Washington-New York ping idő 7ms(330 km). Tehát 5+7+5-nél tartunk hálózat oldalról jelen technológiai szinten. A kiértékeli idő nyilván szoftver függő, Elon már 2000 fps-es elméleti feldolgozási sebességről beszél. Számoljunk csak a konzervatív 30fps-el, az 33ms, Tehát összesen 50ms.

    "Ez eleg nagy kesleltetesu iranyitast jelent, persze az embernel (0.25 masodperc) meg mindig jobb valamivel (kb. 4x)"
    Eleve a 4x jobbhoz nálam nem igazán passzol a valamivel kicsinyítő képző.
    Másrészt a hatóság sem 0.25s reakció idővel számol(akkor sem ha mondjuk egy fiatal F1-es pilóta rákoncentrálva tudhat ilyet produkálni)
    Setting the perception reaction time to 1.57 seconds excludes a large predictable set of drivers. Many sources simply recommend a 2.5 second minimum.
    1.57s/50ms az 31x jobb idő. Én kb, nem is vártam mást egy gépektől, a gyorsaság erősségük, a jóság amin elsősorban dolgozniuk kell a fejlesztőknek.

    Azzal teljesen egyetértek hogy a fedélzeti számítógépnek autonóm módon kell tudnia működni.

    "Egyebkent ennyi erovel lokalisan minden auto broadcast-elhetne is az adatait, azaz a helyi bazisallomas altal koordinalt modon"
    Ilyet szerintem nem tud az 5G sem hogy egyedi broadcast frekvenciákat vagy tokeneket osszon a hatósugárban lévő eszközöknek, szvsz. túl drága is lenne erre egyedi protokollt fejleszteni. Az hogy le irányba legyen egy ilyen dedikált sáv az kivitelezhetőbb(kb. mint amikor a TA jön rádión, értelemszerűen több adattal és csak környező bázisállomás cella/sector szintre fókuszálva. Nemrég volt róla cikk hogy a kereszteződésekben is lenne ilyen jelforrás, ezt lehetne áttenni a mobil rádiós hálózatba.
  • kvp #5
    Az 5G 5-10 ms-ot csak a keszulek es a bazisallomas kotott tudhat, felteve, hogy nincs mas is a cellaban. Ehhez jon az optikai halozat es akkor a szervernek meg dontenie is kell es a dontes mar mehet is vissza. Ez mar itt 30 ms-es ping, de a szerver miatt lesz ez 60 ms is. Csak egy sima ping, 1 hop-nyi tavolsagra levo szerverrel. Ez 0.06 masodperc. Viszont ilyenkor a szerverek kvazi a bazisallomasokba vannak epitve (ha nem is fizikailag, de kabelezesileg mindenkeppen).

    130 km / h az kb. 36 m / sec, azaz 0.06 masodperc alatt 2.16 metert tesz meg az auto. 50 km / h eseten pedig 0.84 metert. Felteve, hogy semmilyen radios zavar nem keletkezik. Ez eleg nagy kesleltetesu iranyitast jelent, persze az embernel (0.25 masodperc) meg mindig jobb valamivel (kb. 4x). Ez nagyjabol az a minimum szint ahol meg az automata auto meg elonyt jelenthet az emberrel szemben.

    A fentiek fenyeben azert a halozatot inkabb csak az autok altal latott ter informaciok (voxel map-ek) megosztasara erdemes hasznalni, a tenyleges dontesi folyamatokat szerintem biztonsagosabb az autoban hagyni, mert akkor a jarmu halozati kimaradas eseten sem valik iranyitatlanna, csak a kevesebb informacio miatt bizonytalanabba valik a tererzekelese, azaz lassit es ovatosabban vezet.

    Egyebkent ennyi erovel lokalisan minden auto broadcast-elhetne is az adatait, azaz a helyi bazisallomas altal koordinalt modon, minden jarmu folyamatosan egymas utan elmondana a sajat meresi adatait es akit erdekel, az odafigyelne ra. Ezzel egy hop-nyit lehetne sporolni.
  • defiant9 #4
    Az 5G 5-10ms késletetésű. Pár száz kilométeres optikai hálózati késletetés még 5 ms.
    Ez bőven jobb mint amit az emberi feldolgozóképesség/reakcióidő képes produkálni.
    A kliens-szerver szvsz. arra lesz jó hogy mindenki uploadolja a pozicióját, 'világképét', jövőbeli szándékait amit a környező járművek megkapnak, nem kell egy út során ezerszámra P2P kapcsolatokat nyitni. A döntést viszont a fedélzeti számítógép hozza majd meg az összes input alapján.
  • AgentKis #3
    Ez lesz a hackerek legnagyobb bulija! Meg egy kicsit felturbózott 20.000-Ft-os GSM zavaróval meg lehet majd állítani a forgalmat bárhol! XD
    Ilyesmire gondolok
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2018.11.16. 08:02:56
  • Sir Cryalot #2
    Juhhu lassan kp-nak lehet venni a joslatot hogy detroitot csinalnak az agyamentek nemetorszagbol meg az autoiparabol.
  • kvp #1
    Mondjuk meg az 5G halozatok sem eleg gyorsak autok vezerlesehez orszaguti tempo mellett, de frissiteni megfelel barmi ami net. (a feny sebessegebol adodo elmeleti minimalis ping miatt nem nagyon lehet eleg gyors halozatot kesziteni ha messze van a legkozelebbi adatkozpont) A tobbi is inkabb csak marketing szoveg, tenyleges fejlesztesek nelkul.

    ps: Mogotte a grafika is az uj fedelzeti szorakoztato rendszer specifikacioja, de szerintem ez egy automata autoba, kozponti egysegnek keves lesz. Es foleg nem osztozhat a szorakoztato rendszerrel es a navigacio gui-javal a tenyleges jarmuvezerlo rendszer.