Berta Sándor
A Facebook lesz a hitelképesség mércéje
Bankok tesztelik, mennyire lehet alapozni a közösségi oldalakon lévő barátokra és bejegyzésekre a hitelek elbírálásakor, és mennyire automatizálható ez a folyamat.
A Barclays Africa Group dél-afrikai bank a Social Lender nevű nigériai startuppal közösen azt vizsgálja, hogy mennyire pontosan lehet megállapítani az egyes ügyfelek hitelképességét a közösségi platformokon lévő fiókjaikon keresztül. A folyamat során elsősorban az a fontos, hogy az adott személy kikkel barátkozik. Az ágazati szakértők úgy vélik, hogy a módszerben komoly lehetőségek vannak, habár korántsem csak erre támaszkodnának a döntésükben. A fiókokba való betekintés önkéntes, mint ahogy természetesen a bank szuverén döntése az is, hogy visszautasítsa a hitelkérelmet.
Nvalaye Kourouma, a Barclays Africa munkatársa elmondta, hogy a hitelező komoly segítséget kap a hitelképesség megállapításában azáltal, ha megnézi a közösségi portálokon az illető barátai listáját. Amennyiben valaki felsőbb társadalmi osztályba tartozik, akkor adott összeg esetén magasabb a valószínűsége annak, hogy vissza tudja fizetni a kapott hitelt. A szakember hozzátette, hogy a Social Lender egyike azoknak a startupoknak, amelyeknek segítenek, de nagyon valószínű, hogy a jövőben a nagyobb bankok is be fogják vonni az ügyfélvizsgálati folyamatba a közösségi oldalakat és az ott fellelhető információkat.
Egyelőre még csak próbálgatják a módszert, közte azt, hogy hogy az ötlet alkalmazható-e sok száz ügyfél esetében. Tesztelni kell van-e lehetőség arra, hogy sok ügyfelet egyszerre és megbízhatóan elemezzenek ki. A hitelképességi kérdések nem feltétlen egyedi esetek és éppen ezért azokat szoftveresen kellene feldolgozni. A hitelezők nem csupán a Facebookot, hanem akár a Twittert is tanulmányozhatják majd. Persze nem kizárólag a barátok listái fognak előtérbe kerülni, hanem a közösségi honlapokon megjelentetett tartalmak is. A bejegyzések például elárulhatják, hogy valaki extravagáns ember vagy sem - igen esetén a jövőben nehezebben kaphat majd hitelt. A visszafogottabb felhasználókat viszont "takarékosként" azonosíthatják, így valószínűbbnek tűnik, hogy az utóbbi kategóriába tartozó személyek előbb fognak hitelt kapni.
Már 2013 augusztusában írtunk arról, hogy a banki hitelbírálatnál a közösségi adatok is számíthatnak, s egy személy hitelképességének megállapításakor a pénzintézetek már a Facebookot és más közösségi portálokat is figyelik. 2014-ben az is ismertté vált, hogy drágább lehet majd a hitel Facebook-profil nélkül. Akinek nem lesz profilja valamelyik közösségi portálon, az idővel könnyen hátrányba kerülhet a banki kérelmek esetén. 2015-ben kiderült, hogy a bankok a jövőben a közösségi platform tagjainak hitelképességét akár az adott személyek baráti köre alapján is értékelhetik.
A Barclays Africa Group dél-afrikai bank a Social Lender nevű nigériai startuppal közösen azt vizsgálja, hogy mennyire pontosan lehet megállapítani az egyes ügyfelek hitelképességét a közösségi platformokon lévő fiókjaikon keresztül. A folyamat során elsősorban az a fontos, hogy az adott személy kikkel barátkozik. Az ágazati szakértők úgy vélik, hogy a módszerben komoly lehetőségek vannak, habár korántsem csak erre támaszkodnának a döntésükben. A fiókokba való betekintés önkéntes, mint ahogy természetesen a bank szuverén döntése az is, hogy visszautasítsa a hitelkérelmet.
Nvalaye Kourouma, a Barclays Africa munkatársa elmondta, hogy a hitelező komoly segítséget kap a hitelképesség megállapításában azáltal, ha megnézi a közösségi portálokon az illető barátai listáját. Amennyiben valaki felsőbb társadalmi osztályba tartozik, akkor adott összeg esetén magasabb a valószínűsége annak, hogy vissza tudja fizetni a kapott hitelt. A szakember hozzátette, hogy a Social Lender egyike azoknak a startupoknak, amelyeknek segítenek, de nagyon valószínű, hogy a jövőben a nagyobb bankok is be fogják vonni az ügyfélvizsgálati folyamatba a közösségi oldalakat és az ott fellelhető információkat.
Egyelőre még csak próbálgatják a módszert, közte azt, hogy hogy az ötlet alkalmazható-e sok száz ügyfél esetében. Tesztelni kell van-e lehetőség arra, hogy sok ügyfelet egyszerre és megbízhatóan elemezzenek ki. A hitelképességi kérdések nem feltétlen egyedi esetek és éppen ezért azokat szoftveresen kellene feldolgozni. A hitelezők nem csupán a Facebookot, hanem akár a Twittert is tanulmányozhatják majd. Persze nem kizárólag a barátok listái fognak előtérbe kerülni, hanem a közösségi honlapokon megjelentetett tartalmak is. A bejegyzések például elárulhatják, hogy valaki extravagáns ember vagy sem - igen esetén a jövőben nehezebben kaphat majd hitelt. A visszafogottabb felhasználókat viszont "takarékosként" azonosíthatják, így valószínűbbnek tűnik, hogy az utóbbi kategóriába tartozó személyek előbb fognak hitelt kapni.
Már 2013 augusztusában írtunk arról, hogy a banki hitelbírálatnál a közösségi adatok is számíthatnak, s egy személy hitelképességének megállapításakor a pénzintézetek már a Facebookot és más közösségi portálokat is figyelik. 2014-ben az is ismertté vált, hogy drágább lehet majd a hitel Facebook-profil nélkül. Akinek nem lesz profilja valamelyik közösségi portálon, az idővel könnyen hátrányba kerülhet a banki kérelmek esetén. 2015-ben kiderült, hogy a bankok a jövőben a közösségi platform tagjainak hitelképességét akár az adott személyek baráti köre alapján is értékelhetik.