Berta Sándor
Banki hitelbírálatnál a közösségi adatok is számíthatnak
Egy személy hitelképességének megállapításakor a pénzintézetek megpróbálják összegyűjteni az összes róla fellelhető adatot. Már a Facebookot és más közösségi portálokat is figyelik.
A bankok általában szeretnek jól felkészülni az ügyfeleikből, igyekeznek kideríteni, hogy az illető mennyire hitelképes. Ehhez figyelembe veszik nem csak az állandó jövedelmét, hanem azt is, hogy milyen környezetben él, mennyire pontosan fizeti be a számláit, vannak-e gyermekei és más fontos szempontokat. Egyre többször fordul azonban elő, hogy a közösségi ismertséget is megvizsgálják. A CNN szerint már számos cég foglalkozik a felhasználók közösségi tevékenységének feltérképezésével és a szükséges pénzügyi profilok összeállításával.
Az egyik vállalat a Lenddo, amelynek vezetője Jeff Stewart. Az üzletember ismertette az elvet: "Az emberek nagyon jól tudják, hogy a környezetükben ki számít megbízhatónak." Mindez konkrétan azt jelenti, hogy ha valaki olyan felhasználókkal barátkozik, akiknek nincsen jó értékelésük a bankszektorban, mert például nem fizettek vissza egy hitelt, az maga is kevésbé megbízhatónak számít.
A Kreditech még egy lépéssel tovább megy, nem kevesebb, mint 8000 különböző kritérium alapján készíti el az ügyfelekről az értékelését. Az adatbázisba szintén elsősorban a Facebookról, valamint az eBay és az Amazon rendszeréből származó információk kerülnek bele. A társaság ugyanakkor azt is kiértékeli, hogy egy felhasználó miként tölt ki egy online hitelkérő nyomtatványt. Akik igyekeznek minden kérdésre pontosan válaszolni, azok sokkal nagyobb eséllyel juthatnak hitelhez. de ha valaki túlzottan kicsi vagy nagy betűkkel ír, az gyakorlatilag azonnal búcsút inthet a banki ajánlatoknak.
A bankok általában szeretnek jól felkészülni az ügyfeleikből, igyekeznek kideríteni, hogy az illető mennyire hitelképes. Ehhez figyelembe veszik nem csak az állandó jövedelmét, hanem azt is, hogy milyen környezetben él, mennyire pontosan fizeti be a számláit, vannak-e gyermekei és más fontos szempontokat. Egyre többször fordul azonban elő, hogy a közösségi ismertséget is megvizsgálják. A CNN szerint már számos cég foglalkozik a felhasználók közösségi tevékenységének feltérképezésével és a szükséges pénzügyi profilok összeállításával.
Az egyik vállalat a Lenddo, amelynek vezetője Jeff Stewart. Az üzletember ismertette az elvet: "Az emberek nagyon jól tudják, hogy a környezetükben ki számít megbízhatónak." Mindez konkrétan azt jelenti, hogy ha valaki olyan felhasználókkal barátkozik, akiknek nincsen jó értékelésük a bankszektorban, mert például nem fizettek vissza egy hitelt, az maga is kevésbé megbízhatónak számít.
A Kreditech még egy lépéssel tovább megy, nem kevesebb, mint 8000 különböző kritérium alapján készíti el az ügyfelekről az értékelését. Az adatbázisba szintén elsősorban a Facebookról, valamint az eBay és az Amazon rendszeréből származó információk kerülnek bele. A társaság ugyanakkor azt is kiértékeli, hogy egy felhasználó miként tölt ki egy online hitelkérő nyomtatványt. Akik igyekeznek minden kérdésre pontosan válaszolni, azok sokkal nagyobb eséllyel juthatnak hitelhez. de ha valaki túlzottan kicsi vagy nagy betűkkel ír, az gyakorlatilag azonnal búcsút inthet a banki ajánlatoknak.