Berta Sándor

Megtanulnak előre gondolkodni az autók

Ha tudja egy autó, hogy az emelkedő után lejtő jön, felmehet elektromos meghajtással is, mert legurulva visszatöltődik az energia.

Aki autót vezet, állandóan döntéseket hoz, gázt ad, fékez vagy kormányoz. Mindezek mellett - alkalmazkodva a sofőr vezetési stílusához - az autó maga is szabályozza a motor működését és a jármű viselkedését, például sportosabb vezetéskor felkeményíti a felfüggesztést vagy később kapcsol vissza a váltóval. Az optimális működéshez intelligens vezérlési megoldások kellenek, ilyeneket kutatnak majd a múlt héten megnyitott Bécsi Műszaki Egyetemen létrehozott Christian Doppler Laboratóriumban. Ennek vezetője Christoph Hametner lesz, a Mechanikai és Mechatronikai kar tanára. Főként a járművek meghajtórendszereinek szabályozásával és ellenőrzésével terveznek foglalkozni, a projektet az osztrák szövetségi tudományos, kutatási és gazdasági minisztérium támogatja.

"Több célunk van az újfajta vezérlési megoldásokkal kezdve a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésétől az akkumulátorok élettartamának megnövelésén át az elektromos autók hatótávolságának megnöveléséig. Mindegyiket eltérő működési paraméterek befolyásolják, melyeket a lehető legjobb eredmény elérése érdekében elektronikusan kell kontrollálni." - mondta Christoph Hametner.


További fontos területet jelent a járművek és a környezet hálózatba kötése. Amennyiben az elektronika tudja, hogy milyen útszakasz vagy kanyar, esetleg lejtő vagy emelkedő jön, akkor optimálisan módosítani lehet a motor viselkedését, a szimulációs modellek alapján pedig eldönthető, hogy a jármű miként kezelje a legjobban az adott helyzetet. Hametner szerint egy hibridautó ezáltal eldöntheti, hogy probléma nélkül fel tud-e menni egy hegyre elektromos meghajtással is, mert az emelkedő után lejtő jön, ahol újra feltöltődhetnek az akkumulátorok. Ahhoz, hogy az ilyen intelligens előrejelzések működjenek, szenzorok segítségével mindig tudni és pontosan ellenőrizni kell az összes alkatrész aktuális állapotát. Prediktív modellekkel kiszámítható, hogy a különböző paraméterek előreláthatóan miként fognak megváltozni és ezeket a folyamatokat hogyan lehet célzottan befolyásolni.

A szakember végül kiemelte, hogy az alkalmazás-orientált alapkutatások területén dolgoznak. Nem csupán egy bizonyos problémát akarnak megoldani egy bizonyos gépkocsi esetében, hanem számítási modelleket akarnak elemezni és továbbfejleszteni, s olyan módszereket szeretnének találni, amelyekkel a feladatok széles körét lehet megoldani. Harald Mahrer osztrák tudományos, kutatási és gazdasági miniszter a politikai háttértámogatást biztosítja, kijelentette, hogy ahhoz, hogy az autóipar Ausztriában a jövőben is erős maradjon, új fejlesztési módszerek kellenek, mert csak azok tehetik hatékonyabbá mind az autókat, mind azok meghajtórendszereit. Mindehhez nehéz tudományos kérdéseket is meg kell válaszolni, különösen az alternatív meghajtásokkal kapcsolatban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Elmin #36
    "A repulogepek robotpilotajanak, uzembiztos mukodeset 30-40 evvel ezelott megoldottak. "
    Csak sajnos olyan bonyolultak a rendszerek, hogy mégis zuhannak le repülők.

    "Biztos lehetsz benne, hogy az autok szamitogepet minimum ilyen szigoru feltetelek kozott fogjak megtervezni."
    Hát ne vegyél rá mérget, mert akkor nem lesz olcsó, és senki sem fogja megvenni.

    "Ez meg mar tenyleg az ovodas szintu naivitas. Egy robotjamuben tobb tucatnyi erzekelo van. 8-10 kamera figyeli az utat, lezerradarok es hagyomanyos foldi radarok pasztaznak minden iranyban.Es meg egy rakas ultra,infra tartomanyban mero erzeklo van, amik tomeget, suruseget, tavolsagot, mernek, es atlatnak a tomor targyakon.
    Ezenkivul minden erzekelo minimum duplazva van, de inkabb haromszorozva van. Es kivetel nelkul mindegyik vizallo, utes allo, es elektronikusan vedett."
    Ezt te mind elhiszed? Még az autón sem tud átlátni. Link
  • NEXUS6 #35
    Őöööö, amiben te gondolkodsz hogy egyszercsak jön egy a szituk 100%-ban autonom működésre képes kocsi és akkor eljön a Kánaán, és mindenki ilyet használ és kötelező lesz és senki nem hal meg az utakon, na ez pont nem így lesz.
    Például, ha már felhoztad:
    Parkolás? Ez gond? Gyakorlat teszi a mestert, de ha gyökér vagy, akkor már vagy 5 éve tudsz parkoló asszisztenst rendelni a nem is túl drága kocsidba:Ford Focus 2012

    Az önvezérlő kocsiknak az amcsi közlekedési hatóság (asszem) 5 kategóriáját különbözteti meg és az 5. az, amit te annak tartasz, miközben már ma is úgy 3-4 szinten vagyunk. És megváltoztatott akármit is, pl megjelenik ez a közlekedési statisztikában? Gondolom nem annyira, mert pl. kényelmesebbé de ezzel együtt felelőtlenebbé is tette a sofőrt a sok asszisztens.

    Majd valamikor elérünk az 5. szintre lehet, hogy 2, vagy 5, vagy 20 vagy 40 év múlva, ma még nem tudjuk hogy mekkorák lesznek a valódi nehézségek, mert még nem vagyunkott. De nem egyszerre fogja az autózást megváltoztatni és nem egy ilyen hipszter irányba, mint ahogy te képzeled. Ny Európába már mondjuk bevezetik, de át akarsz menni Montenegróba, ahol tök mások a szabályok és a kocsid a szar viszonyok miatt 2 percenként szirénázik, hogy vedd már vissza a vezetést. Kápes leszel rá? Legalább olyan szinten, mint most, csak mert a gyakorlatod szépen zéróra kopik!? Nagyobb valózínűséggel fogsz balesetet szenvedni, mint a helyihülyék, azt lefogadom! ;)
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2017.07.12. 09:17:04
  • duke #34
    ". George Hotz, kalifornai hacker, 1000 dollárból épített egy, a Tesla autopilotjához hasonló rendszert."

    Egyik nap majd olvasuk a hirekbe, hogy George Hotz autobaleset aldozata lett, egy vezeto nelkuli Tesla elgazolta.
    Elon Musk bocsanatot kert a szoftver hibaert
    Utoljára szerkesztette: duke, 2017.07.10. 23:47:41
  • paragic #33
    Te becsülöd alá a technológiai deflációt. George Hotz, kalifornai hacker, 1000 dollárból épített egy, a Tesla autopilotjához hasonló rendszert.
    http://www.thedrive.com/tech/5246/how-george-hotzs-999-autonomous-driving-tech-actually-works
  • dyra #32
    Nevetségesen alábecsüld egy ilyen szerkezetnek és a hozzá kapcsolódó munkának a költségeit. A szerviz költségekről már nem is szólva. Ha filléres tétel lenne akkor már az olcsó kocsik is tele lennének velük. De valahogy még mindig nem ez a helyzet.
  • paragic #31
    Te hihetetlenül tájékozatlan vagy. A szenzorok filléres holmik, egy Lidar 90 dollár, egy kamera se kerül ma már sokba, még a mobilodban is van kettő vagy három.
    A számokat meg belinkeltem az autopilotról, ha hülyeséget kérsz, az meg téged minősít.
    Utoljára szerkesztette: paragic, 2017.07.10. 00:15:51
  • duke #30
    Pont hogy az egyszeru biztonsagos hasznalat fogja nagyon hamar elterjeszteni az onvezeto autokat. Az emberek nagyon hamar megszeretik a kenyelmes, gondtalan autozast. Nem kell elvinni a gyereket iskolaba, nem kell edzesre vinni, a nagymamat elhozza a korhazbol. Es SOHA TOBBE nem kell a parkolassal egy masodpercet sem szarakodni, csak megerkezni kiszallni, es elfelejteni az autot.
    Persze kezdetben draga lesz, aztan az egeszet beleintegraljak egy 10 dollaros ic-ben, es 20 ev mulva senkinek eszebe sem jut, hogy volt olyan vilag, amikor az autok nem maguktol mentek.
    Ezenkivul amikor az elso evek utan latjak az emberek es torvenyalkotok, hogy 100-szor biztonsagosabbak, akkor torvenyben fogjak korlatozni az ember vezette jarmuveket, majd vegul betiltjak. Es persze a hagyomanyos jarmuvek biztositasi dijai is drasztikussan magasabbak lesznek a robotjarmuvekhez kepest. Szoval aki 15-20 ev mulva autozni akar, annak nem lesz mas valasztasa mint a robotauto.
  • Terawatt #29
    Nézz meg egy ladát és egy ma 10 éves autót, mert nem kell a legújabb elektronikával rendelkezőket nézni akkora fejlődés van a kettő között. Ez is egy ekkora lépés, ladát vezetve szintén bukásra itéltél volna egy mai autót.
  • dyra #28
    A föld lakosságának a túlnyomó részének olcsó biztonságos egyszerű jármű kell. Az önvezető autókban olyan mennyiségű elektronikát kell belepakolni, hogy nem fogják tudni akkor sem olcsón gyártani ha felfut a termelés. Ellenben az emberek szeretnének menni és helyzetet változtatni. Norvégia, Svácj, a gazdag arab országok meg még pár gazdag ország ok. A világ nagy része viszont soha nem fog tudni egy jó része meg ha megtudná akkor se fizetné meg. Teherautóknál, flotta kocsiknál még csak csak eltudom képzelni de városi közlekedésre, munkabajaros kocsinak, hétvégi bevásárlós autónak teljesen feleslegesek. Akkorat fog bukni mint az olajtó. Indulj csak ki kis hazánkból. 11 éves az autóink átlagéletkora és 1 milla környéken vesszük őket bármilyen fura mi viszonylag egy tehetősebb ország vagyunk nekem a budos életbe nem fognak eladni 4 - 5 milláért autót. Használtan meg nem veszem meg, hogy utána én szívjak a sok elektronikával amit belepakoltak. Hol látsz te piacot az önvezető autóknak? Oké van egy tehetős réteg aki minden országban megtudja majd venni de amíg a világ ilyen anyagi helyzetben van még az is egy kisebb fajta csoda lesz, hogy a jól bejáratott benzines autóinkat elektromosra cseréljük. Ezek a realitások.
  • duke #27
    "dik. Az autó alkatrészeket iszonyat terhelés éri egy szobapécéhez képest, és bizony el is romlanak. A szoba pc is."

    Mar bocs de ez rendkivul naiv amator hozzaallas. Tobb evtizeddel ezelott kidolgoztak kritikus hibaturo rendszerek elmeletet es gyakorlatat.
    A repulogepek robotpilotajanak, uzembiztos mukodeset 30-40 evvel ezelott megoldottak.
    A repulogepekben ket egymastol hardveresen es szoftveresen 100%-ban kulonbozo szamitogep parhuzamossan vegzi a gep iranyitasat, es egymas ellenorzeset..
    Kulonbozo proceszorokon, mas mukodesu elvu operacios rendszerek futnak, es ezeket eltero programozasi nyelveken fejlesztik.
    Meg arra is vigyaznak, hogy soha egy masodpercig sem dolgozhatott a ket operacios rendszer programozasan ugyan az az ember, nehogy egy programozo a ket operacios rendszerbe ugyanazt a programozasi hibat kovesse el.
    Biztos lehetsz benne, hogy az autok szamitogepet minimum ilyen szigoru feltetelek kozott fogjak megtervezni.

    " Nem ijeszti meg ,csak szétkenődik a szenzorán és rosszul látja az utat."

    Ez meg mar tenyleg az ovodas szintu naivitas. Egy robotjamuben tobb tucatnyi erzekelo van. 8-10 kamera figyeli az utat, lezerradarok es hagyomanyos foldi radarok pasztaznak minden iranyban.Es meg egy rakas ultra,infra tartomanyban mero erzeklo van, amik tomeget, suruseget, tavolsagot, mernek, es atlatnak a tomor targyakon.
    Ezenkivul minden erzekelo minimum duplazva van, de inkabb haromszorozva van. Es kivetel nelkul mindegyik vizallo, utes allo, es elektronikusan vedett. Barmelyik hiba nelkul tulel,egy becsapodo faagat, jegesot.
    Teljesen kizarhato, hogy a tobb tucatnyi erzekelo egyszerre meghibasodjon.