Gyurkity Péter
Szinte teljes a kínai uralom az okostelefonoknál
Tavaly az első 10 gyártóból 7 már kínai volt, az új versenyzők gyorsan növekednek. Az Android az Egyesült Államokon kívül mindenhol szinte egyeduralkodó.
Az elmúlt hónapokban több alkalommal is olvashattunk a kínai okostelefon-gyártók előretöréséről, kiemelve, hogy a számukra hazai piacon már az új szereplők vették át a vezetést. Most az IC Insights tette közzé saját összefoglalóját, amelyben további érdekes adatokat találunk meg.
A részletes anyag szerint a 2016-os évben a legnagyobb 10 gyártó listáján 7 már kínai illetőségű volt, az első 14-ből pedig összesen 10-en származtak az ázsiai országból. Az Oppo és a Vivo (amelyek valójában ugyanazon céghez tartoznak, a BBK Electronics leányai) csaknem megduplázták egy évvel korábbi eredményeiket, és bár 2015 során az Apple és a Samsung közösen 555 millió okostelefont szállított le, együttesen is csak a teljes globális piac 39 százalékát uralták, ez pedig 2016-ban (egy nagyjából hasonló, szintén félmilliárd feletti adattal) már csak 35 százalék megtartására volt elegendő. A dél-koreai cég volumene 4, az amerikai riválisé pedig 7 százalékkal csökkent, miközben a teljes piac ugyanezen időszak alatt 4 százalékkal bővült.
Az első 14-ből a mezőny fele, vagyis 7 vállalat mutatott fel csökkenést, ám négy gyártó (az Oppo, a Vivo, a Gionee és a Huawei) 25 százalék feletti ütemben bővült. A japán Sony, amely 2014-ben még 40 milliós eladási adatával a tizedik helyen állt, 2016-ban már csak 15,1 millió készüléket szállított le, ez pedig idén csak 16 millióra bővül majd. A kínai Huawei eközben már globális (és éves) szinten is a harmadik helyet szerezte meg, az elkövetkező 5 évben pedig az Apple pozícióját is kikezdené. Az első 14-ben szereplő kínai cégek tavaly összesen 587 millió okostelefont szállítottak le, ez akkor már a piac 39 százalékát tette ki, tehát jól látható a helycsere a korábbi éveket uraló Apple-Samsung párossal szemben. A Samsung első helye egyelőre még biztosnak tűnik, ám a mostani trend alapján nem elképzelhetetlen, hogy az évtized végére újabb helycserére kerül sor a lista elején.
Ezen telefonok mindegyikén Android fut, így természetes, hogy Kína városias, urbanizált részein a Google szoftverének piaci aránya már 83 százalék felett van, míg az Apple megoldása 16,2 százalékra szorult vissza. Ez utóbbi cég Indiában igyekszik beindítani a gyártást, hogy a szubkontinensen is jobb pozíciókat foglaljon el – igaz, az ottani piacot a kifejezetten olcsó androidos telefonok uralják, így ez nem lesz könnyű.
Az Egyesült Államokban fordított a helyzet, hiszen itt az Android veszített ismét súlyából. Ez már 62 százalék alá csökkent, míg az iOS 36 százalék felett szerepelt, ami (szokás szerint) leginkább a brit és az ausztrál piachoz hasonlítható. A többi európai piacon az Android 80, illetve 90 százalék felett teljesített, míg Japánban csaknem fele-fele arányban keltek el a két fő platform képviselői. Az amerikai eredmény kapcsán érdemes megjegyezni, hogy itt az új zászlóshajók, így például a Galaxy S8 és S8+, illetve az LG G6 sem tudta megfordítani a trendet, a vásárlók közül sokan még közvetlenül az új iPhone-generáció bemutatkozása előtt is inkább ez utóbbi családot választották.
Az öt nagy európai piacon összességében 78 százalékon áll az Android, a helyzet itt jóval egyértelműbb. A Windows 2 százalékot mondhatott magáénak, minden más régióban azonban már 1 százalék alá szorult a Microsoft mobilos platformja, a visszaesés megállíthatatlannak tűnik.
Az elmúlt hónapokban több alkalommal is olvashattunk a kínai okostelefon-gyártók előretöréséről, kiemelve, hogy a számukra hazai piacon már az új szereplők vették át a vezetést. Most az IC Insights tette közzé saját összefoglalóját, amelyben további érdekes adatokat találunk meg.
A részletes anyag szerint a 2016-os évben a legnagyobb 10 gyártó listáján 7 már kínai illetőségű volt, az első 14-ből pedig összesen 10-en származtak az ázsiai országból. Az Oppo és a Vivo (amelyek valójában ugyanazon céghez tartoznak, a BBK Electronics leányai) csaknem megduplázták egy évvel korábbi eredményeiket, és bár 2015 során az Apple és a Samsung közösen 555 millió okostelefont szállított le, együttesen is csak a teljes globális piac 39 százalékát uralták, ez pedig 2016-ban (egy nagyjából hasonló, szintén félmilliárd feletti adattal) már csak 35 százalék megtartására volt elegendő. A dél-koreai cég volumene 4, az amerikai riválisé pedig 7 százalékkal csökkent, miközben a teljes piac ugyanezen időszak alatt 4 százalékkal bővült.
Az első 14-ből a mezőny fele, vagyis 7 vállalat mutatott fel csökkenést, ám négy gyártó (az Oppo, a Vivo, a Gionee és a Huawei) 25 százalék feletti ütemben bővült. A japán Sony, amely 2014-ben még 40 milliós eladási adatával a tizedik helyen állt, 2016-ban már csak 15,1 millió készüléket szállított le, ez pedig idén csak 16 millióra bővül majd. A kínai Huawei eközben már globális (és éves) szinten is a harmadik helyet szerezte meg, az elkövetkező 5 évben pedig az Apple pozícióját is kikezdené. Az első 14-ben szereplő kínai cégek tavaly összesen 587 millió okostelefont szállítottak le, ez akkor már a piac 39 százalékát tette ki, tehát jól látható a helycsere a korábbi éveket uraló Apple-Samsung párossal szemben. A Samsung első helye egyelőre még biztosnak tűnik, ám a mostani trend alapján nem elképzelhetetlen, hogy az évtized végére újabb helycserére kerül sor a lista elején.
Ezen telefonok mindegyikén Android fut, így természetes, hogy Kína városias, urbanizált részein a Google szoftverének piaci aránya már 83 százalék felett van, míg az Apple megoldása 16,2 százalékra szorult vissza. Ez utóbbi cég Indiában igyekszik beindítani a gyártást, hogy a szubkontinensen is jobb pozíciókat foglaljon el – igaz, az ottani piacot a kifejezetten olcsó androidos telefonok uralják, így ez nem lesz könnyű.
Az Egyesült Államokban fordított a helyzet, hiszen itt az Android veszített ismét súlyából. Ez már 62 százalék alá csökkent, míg az iOS 36 százalék felett szerepelt, ami (szokás szerint) leginkább a brit és az ausztrál piachoz hasonlítható. A többi európai piacon az Android 80, illetve 90 százalék felett teljesített, míg Japánban csaknem fele-fele arányban keltek el a két fő platform képviselői. Az amerikai eredmény kapcsán érdemes megjegyezni, hogy itt az új zászlóshajók, így például a Galaxy S8 és S8+, illetve az LG G6 sem tudta megfordítani a trendet, a vásárlók közül sokan még közvetlenül az új iPhone-generáció bemutatkozása előtt is inkább ez utóbbi családot választották.
Az öt nagy európai piacon összességében 78 százalékon áll az Android, a helyzet itt jóval egyértelműbb. A Windows 2 százalékot mondhatott magáénak, minden más régióban azonban már 1 százalék alá szorult a Microsoft mobilos platformja, a visszaesés megállíthatatlannak tűnik.