Gyurkity Péter

Elstartolt a Hosszú Menetelés 5 rakéta

A kínai rakétacsalád legújabb tagja sikeres rajtot vett, ezzel készen áll a teljes flotta.

Még tavaly augusztusban adtunk hírt a Hosszú Menetelés 5 egyik fontos tesztjéről, és már akkor tudni lehetett, hogy valamikor az idei évben kerítenek majd sort az első fellövésre. Ez most meg is történt, így az új generáció mindhárom tagja készen áll, hogy a következő években kiszolgálja a tervezett küldetéseket.

Az állami hírügynökség is beszámolt az indításról, amelyről természetesen hosszabb videó is megtekinthető. A Hosszú Menetelés 5 ezzel felzárkózott a család másik két tagjához, amelyek 6-os és 7-es jelzéssel állnak készen a kisebb, valamint a közepes méretű rakományok célba juttatására (a HM-11 pedig még kisebb terhet lőne fel, többek között nyilván katonai célokból, a gyorsaság jegyében). A most élesben kipróbált változat a maga két fő fokozatával már kifejezetten a nehezebb rakományok leszállítására készült, ezzel a kínai fél is megjelent az amerikai Delta IV Heavy, az európai Ariane 5, valamint az orosz Angara 5 által fémjelzett kategóriában – ahová a SpaceX is felsorakozna a fejlesztés alatt álló Falcon Heavy típussal.


Az új generáció komoly előnye, hogy a korábban alkalmazott, rendkívül mérgező üzemanyagok helyett folyékony oxigénre és kerozinra épül a meghajtás, ezzel a környezetet is jobban kímélik, a képességek terén pedig nagyjából oda jutnak el, ahol az amerikai és az orosz fél évtizedek óta jelen van – ez elsősorban az alacsony orbitális pályát jelenti, ahol már jelenleg is zajlik a legújabb űrlabor tesztelése. Ezt egy harmadik példány követi majd, mielőtt Kína belevágna a saját nagyobb űrállomás kiépítésébe, de jó látszik, hogy szeretnének állandó jelleggel jelen lenni ezen a területen. Az említett három fő típus fejlesztésénél egyébként orosz és amerikai tudást is felhasználtak, többek között ez tette lehetővé, hogy komoly riválisként jelenjenek itt meg. Érdemes megjegyezni, hogy a most fellőtt rakéta második fokozata egy tesztműholdat is pályára állított, amely többek között az elektromos hajtást próbálja ki.

A tervek között szerepel egy még nagyobb rakéta kifejlesztése is, amely már 100 tonna hasznos terhet juttatna az űrbe (alacsony orbitális pályára), megközelítve ezzel az Apollo-küldetések rekordtartó Saturn V típusát, amely annak idején 140 tonnával érdemelte ki az első helyet. Ennek első repülése 2030 előtt kerülne sorra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gaszton421 #8
    Tényleg úgy néz ki hogy a metáné lesz a jövő, a Spacexen kivül a Blue Origin is ilyet fejleszt, nemcsak a sajat rakétai számára hanem az ULA Vulcan hordozóeszközéhez. Az Arianespace is folytat kísérleteket egy kissebbel.
  • molnibalage83 #7
    Hát igen, az Sz-200 Vega és Sz-75 Dvina/Volhovnál a rakéta hajtóanyag olyan mérgető volt, hogy csak full vegyvédelmiben lehetett mellettük dolgozni.
  • fonak #6
    A Me 163 metanol-hidrazin keverékkel repült (hidrogén peroxiddal reagáltatva), az oroszok a Proton előtt nem használtak hidrazinos rakétát. Ők kerozint használtak vörös füstölgő salétromsav oxidálószerrel, pl. az első légvédelmi rakétáikban is még. A saját II. vh-s kísérleti rakétahajtású vadászgépükben is.
  • kvp #5
    Esetleg a cseppfolyos metan lenne meg jo, mivel ez az amit a Marson is elo lehet allitani eleg nagy mennyisegben, egyszeruen es olcson. Ha jol emlekszem a Spacex fele raketa is ezt hasznalna a jovoben.

    Egyebkent a kerozin alapu raketauzemanyagot megelozve a nacik raketa hajtasu vadaszgepei is ugyanazzal a veszelyes hidrazinos hajtoanyaggal repultek. (ami egyebkent orosz fejlesztes a 30-as evekbol) Szoval a kerozin+oxigen paros mar az 50-es evekben is nyerobb volt es csak akkor hasznaltak helyette mast, ha keves volt a teljesitmenye. Ha eleg konnyu es hatekony raketakat tudunk epiteni, akkor a kerozin vagy a cseppfolyos metan +oxigen kombinacio az idealis.

    ps: Valodi fejlodes a legkori oxigent is hasznalo kombinalt ram-scram-rocket motorok megjelenese lenne, vagy a legkori gazokat hasznalo vasimr rendszer, ami kialakithato egy mikrohullamu ionizalast hasznalo zartcikusos nuklearis (fisszios vagy fuzios) rendszerkent is. Kvazi forro beszivott legkori gazt nyom ki magabol a jarmu, majd az urben mar helyben eloallitott forro plazmat. Scifikben ilyen elven mukodik pl. a startrek-ben lathato Bussard hajtomu is (ismertebb neven impulzus hajtomu, vasimr = variable specific impulse magnetoplasma rocket).
  • btb300 #4
    Lehet etanollal is jatszani, bar nem tudom, hogy ilyen technologiaval kepesek lennenek-e elerni a LEO-t. De kornyezeti szempontbol messze a legjobb, ahogy irjak is, ezzel a tengeri fellovesek eseten nincs szenhidrogenszennyezesi riziko egy galiba eseten.
    https://copenhagensuborbitals.com/technology-2/liquid-rocket-engines/
  • Irasidus #3
    "Hihetetlen lépésekben haladunk azért, csak épp visszafelé."

    Vagy csak nem vált be, mind gyártástechnikailag, mind ár/érték arányban. Talán...
  • NEXUS6 #2
    "Az új generáció komoly előnye, hogy a korábban alkalmazott, rendkívül mérgező üzemanyagok helyett folyékony oxigénre és kerozinra épül a meghajtás, ezzel a környezetet is jobban kímélik, a képességek terén pedig nagyjából oda jutnak el, ahol az amerikai és az orosz fél évtizedek óta jelen van – ez elsősorban az alacsony orbitális pályát jelenti, ahol már jelenleg is zajlik a legújabb űrlabor tesztelése."

    Ja, kb a Proton generációból (1964) visszaléptek az R-7-hez (1957). Ami csak azért nem zavaró, mert nagyjából mindenki ezt használja. Az 1970-es évek technológiáját jelentő krigén H2/O2 rendszereket meg már szinte senki.

    Hihetetlen lépésekben haladunk azért, csak épp visszafelé. XD
  • fonak #1
    Ja, már 5 napja.