8
  • gaszton421
    #8
    Tényleg úgy néz ki hogy a metáné lesz a jövő, a Spacexen kivül a Blue Origin is ilyet fejleszt, nemcsak a sajat rakétai számára hanem az ULA Vulcan hordozóeszközéhez. Az Arianespace is folytat kísérleteket egy kissebbel.
  • molnibalage83
    #7
    Hát igen, az Sz-200 Vega és Sz-75 Dvina/Volhovnál a rakéta hajtóanyag olyan mérgető volt, hogy csak full vegyvédelmiben lehetett mellettük dolgozni.
  • fonak
    #6
    A Me 163 metanol-hidrazin keverékkel repült (hidrogén peroxiddal reagáltatva), az oroszok a Proton előtt nem használtak hidrazinos rakétát. Ők kerozint használtak vörös füstölgő salétromsav oxidálószerrel, pl. az első légvédelmi rakétáikban is még. A saját II. vh-s kísérleti rakétahajtású vadászgépükben is.
  • kvp
    #5
    Esetleg a cseppfolyos metan lenne meg jo, mivel ez az amit a Marson is elo lehet allitani eleg nagy mennyisegben, egyszeruen es olcson. Ha jol emlekszem a Spacex fele raketa is ezt hasznalna a jovoben.

    Egyebkent a kerozin alapu raketauzemanyagot megelozve a nacik raketa hajtasu vadaszgepei is ugyanazzal a veszelyes hidrazinos hajtoanyaggal repultek. (ami egyebkent orosz fejlesztes a 30-as evekbol) Szoval a kerozin+oxigen paros mar az 50-es evekben is nyerobb volt es csak akkor hasznaltak helyette mast, ha keves volt a teljesitmenye. Ha eleg konnyu es hatekony raketakat tudunk epiteni, akkor a kerozin vagy a cseppfolyos metan +oxigen kombinacio az idealis.

    ps: Valodi fejlodes a legkori oxigent is hasznalo kombinalt ram-scram-rocket motorok megjelenese lenne, vagy a legkori gazokat hasznalo vasimr rendszer, ami kialakithato egy mikrohullamu ionizalast hasznalo zartcikusos nuklearis (fisszios vagy fuzios) rendszerkent is. Kvazi forro beszivott legkori gazt nyom ki magabol a jarmu, majd az urben mar helyben eloallitott forro plazmat. Scifikben ilyen elven mukodik pl. a startrek-ben lathato Bussard hajtomu is (ismertebb neven impulzus hajtomu, vasimr = variable specific impulse magnetoplasma rocket).
  • btb300
    #4
    Lehet etanollal is jatszani, bar nem tudom, hogy ilyen technologiaval kepesek lennenek-e elerni a LEO-t. De kornyezeti szempontbol messze a legjobb, ahogy irjak is, ezzel a tengeri fellovesek eseten nincs szenhidrogenszennyezesi riziko egy galiba eseten.
    https://copenhagensuborbitals.com/technology-2/liquid-rocket-engines/
  • Irasidus
    #3
    "Hihetetlen lépésekben haladunk azért, csak épp visszafelé."

    Vagy csak nem vált be, mind gyártástechnikailag, mind ár/érték arányban. Talán...
  • NEXUS6
    #2
    "Az új generáció komoly előnye, hogy a korábban alkalmazott, rendkívül mérgező üzemanyagok helyett folyékony oxigénre és kerozinra épül a meghajtás, ezzel a környezetet is jobban kímélik, a képességek terén pedig nagyjából oda jutnak el, ahol az amerikai és az orosz fél évtizedek óta jelen van – ez elsősorban az alacsony orbitális pályát jelenti, ahol már jelenleg is zajlik a legújabb űrlabor tesztelése."

    Ja, kb a Proton generációból (1964) visszaléptek az R-7-hez (1957). Ami csak azért nem zavaró, mert nagyjából mindenki ezt használja. Az 1970-es évek technológiáját jelentő krigén H2/O2 rendszereket meg már szinte senki.

    Hihetetlen lépésekben haladunk azért, csak épp visszafelé. XD
  • fonak
    #1
    Ja, már 5 napja.