Gyurkity Péter
Óriás-hidroplánt mutatott be Kína
Az ázsiai ország tengeri mentésekre, erdőtüzek ellen, illetve szállításra használná az új típust.
Az Aviation Industry Corporation of China (AVIC) a napokban rántotta le a leplet az általuk tervezett és gyártott új hidroplánról, amely állításuk szerint a világ jelenleg legnagyobb ilyen géptípusa. Az AG600 szolgálatba állítását már évekkel ezelőtt tervezték, az első példány azonban csak most gördült le a gyártósorról.
A 37 méter hosszú és 38,8 méter szárnyfesztávolsággal bíró fejlesztés méreteit tekintve leginkább egy Boeing 737-eshez hasonlítható, ezzel pedig leköröz minden olyan hasonló gépet, amelyet tengeri le- és felszállásra terveztek. Igaz, 1947-ben már repült egy még nagyobb hidroplán, a H-4 Hercules, amelyet eredetileg a szövetséges csapatok szállítására fejlesztettek ki, ezt azonban nem követték további felszállások, jelenleg pedig nincs szolgálatban ehhez fogható repülőgép. A kínai illetékesek szerint ezzel nemcsak speciális feladatokat láthatnak majd el, de (kihasználva az ország belsejében kanyargó hatalmas folyókat és a tavakat) a teherszállításban is segíthetnek majd.
Az AG600 speciális kialakításánál fogva a tengeri mentésekben kaphat majd szerepet, hiszen itt egyszerre akár 50 személynek is jut hely a gép belsejében. Az erdőtüzek eloltása, illetve azok kontrollálása is szóba jön, a típussal ugyanis 12 tonna vizet meríthetnek a tengerből, amelyet azután a helyszín felett oldhatnak ki, de a hírekben egyre gyakrabban szereplő mesterséges szigetecskék ellátása és az ottani személyzet utánpótlása is felmerül, amivel még erősebb jelenlétet alakíthatnak ki a Dél-kínai-tengeren.
Az új repülő első útjára valamikor az év vége előtt kerítenének sort, ezt követi majd a szolgálatba állítás. Nemcsak hazai szereplők érdeklődnek a típus iránt, itt már egyes új-zélandi és maláj cégek is jelezték vásárlási szándékaikat.
Az Aviation Industry Corporation of China (AVIC) a napokban rántotta le a leplet az általuk tervezett és gyártott új hidroplánról, amely állításuk szerint a világ jelenleg legnagyobb ilyen géptípusa. Az AG600 szolgálatba állítását már évekkel ezelőtt tervezték, az első példány azonban csak most gördült le a gyártósorról.
A 37 méter hosszú és 38,8 méter szárnyfesztávolsággal bíró fejlesztés méreteit tekintve leginkább egy Boeing 737-eshez hasonlítható, ezzel pedig leköröz minden olyan hasonló gépet, amelyet tengeri le- és felszállásra terveztek. Igaz, 1947-ben már repült egy még nagyobb hidroplán, a H-4 Hercules, amelyet eredetileg a szövetséges csapatok szállítására fejlesztettek ki, ezt azonban nem követték további felszállások, jelenleg pedig nincs szolgálatban ehhez fogható repülőgép. A kínai illetékesek szerint ezzel nemcsak speciális feladatokat láthatnak majd el, de (kihasználva az ország belsejében kanyargó hatalmas folyókat és a tavakat) a teherszállításban is segíthetnek majd.
Az AG600 speciális kialakításánál fogva a tengeri mentésekben kaphat majd szerepet, hiszen itt egyszerre akár 50 személynek is jut hely a gép belsejében. Az erdőtüzek eloltása, illetve azok kontrollálása is szóba jön, a típussal ugyanis 12 tonna vizet meríthetnek a tengerből, amelyet azután a helyszín felett oldhatnak ki, de a hírekben egyre gyakrabban szereplő mesterséges szigetecskék ellátása és az ottani személyzet utánpótlása is felmerül, amivel még erősebb jelenlétet alakíthatnak ki a Dél-kínai-tengeren.
Az új repülő első útjára valamikor az év vége előtt kerítenének sort, ezt követi majd a szolgálatba állítás. Nemcsak hazai szereplők érdeklődnek a típus iránt, itt már egyes új-zélandi és maláj cégek is jelezték vásárlási szándékaikat.