Gyurkity Péter

Indul a napelemes repülő útjának második fele

A több hónapja tartó kényszerszünet után hamarosan indul az újabb kaland.

Még tavaly nyáron számoltunk be arról, hogy a Solar Impulse 2 világkörüli útja a Hawaii-szigeteken való leszállást követően megszakadt, miután kiderült, hogy a leghosszabb repülés során komoly károk estek az akkumulátorokban, de a robotpilóta sem működött megfelelően. Most végre úgy tűnik, hogy folytatódhat az út, amelynek második fele vár a pilótákra.

A hivatalos blogban olvashatunk arról, hogy a tavaly elhatározott időpont közeleg, az elképzelések szerint pedig továbbra is áprilisban kerülhet sor az újabb útra. Az elmúlt hónapokban sikerült kijavítani a főbb hibákat, erre pedig nagy szükség volt, hiszen az első pozitív nyilatkozatok után kiderült, hogy az akkumulátorok szellőzése nem volt megfelelő, az öt napig tartó utolsó fázis során pedig egy akkumulátor teljesen leolvadt, mások megsérültek, a robotpilóta pedig szintén nem működött teljes biztonsággal.


Az elmúlt néhány hét során több tesztrepülést hajtottak végre a kijavított géppel, ezek során Markus Scherdel, a berepülőpilóta, egy 25 óráig tartó utat is megtett, így sikerült igazolni, hogy mind a szellőzés, mind pedig a robotpilóta megfelelő módon teljesít - ez utóbbinak köszönhetően Scherdel még aludni is tudott egy kicsit a repülés során. A hosszabb fázisok alatt egyébként alacsony magasságon várják meg a napfelkeltét, ez ekkor gyűjtött energiával kezdenek azután emelkedésbe, a 8500 méteres szint elérését követően pedig lassú süllyedésbe kezdenek - ennek során a gép eltérő hőmérsékleteknek van kitéve, a hűtésnek ezért is jut komoly szerep.

A világkörüli útra kijelölt két pilóta egyike, André Borschberg, már szintén repült a géppel (tavaly ő repülte végig a leghosszabb, 117 óráig tartó utat Japánból a Hawaii-szigetekre), a következő etap teljesítése azonban Bertrand Piccard feladata lesz, aki Kaliforniában szállna le, hogy ezt követően az észak-amerikai kontinens, majd pedig az Atlanti-óceán átrepülésével folytassák az utat Abu Dhabiba, ahonnan eredetileg elindultak.

A két óceán átrepülése lesz a legkockázatosabb rész, de nincs garancia arra, hogy a szárazföld felett sem fordulnak majd elő újabb problémák.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!