Gyurkity Péter
Az Osprey utódját kaphatja meg a haditengerészet
Az új billenő rotoros gép azonban csak kevesebb súlyt szállíthatna.
Az amerikai hadsereg és a tengerészgyalogság már évek óta használja a V-22 Osprey típusú billenő rotoros gépeket, amelyek elsősorban csapatszállítási feladatokat teljesítenek, tekintettel arra, hogy fedélzeti fegyverrel nem rendelkeznek. A hadsereg már kiszemelte a közvetlen utódot, ennek fejlesztéséhez anyagilag is hozzájárulnak, a gyártó szerint ez azonban a haditengerészetnek is jól jönne.
Egészen pontosan a V-280 Valor névre keresztelt fejlesztésről van szó, amely szintén a billenő rotoros koncepcióra épül, vagyis a merevszárnyas repülőgépek és a hagyományos helikopterek bizonyos előnyeit ötvözné. A névből is adódik, hogy a rotorok elforgatásából ered az igazi haszon, ezzel ugyanis megvalósítható a nagyobb sebesség, valamint a helyből történő fel- és leszállás kombinálása. A Bell Helicopter (amely mindkét típust kifejlesztette) jelezte, hogy jelenleg 60 százalékban áll készen az új prototípus, ezt azonban nemcsak a hadseregnek, hanem a haditengerészetnek is ajánlják, bár ez utóbbi esetében néhány kompromisszumra kényszerülnének.
A hordozókon sokkal kevesebb hely áll rendelkezésre, ezért a haditengerészet számára megfelelő változaton a széles szárnyak forgathatók lennének, ezt pedig lefelé hajló farokrész egészítené ki, amire szintén a forgatható szárnyak miatt van szükség. Egyelőre pusztán koncepcióról van szó, azt azonban már most közlik, hogy emiatt mintegy 12 százalékkal ugrana meg a repülőgép súlya, vagyis még kevesebb hasznos teher szállítására nyílna lehetőség. Az Osprey esetében ez 23,5 tonna, a hadseregnek szánt Valornál ez 13,6 tonnára csökken, a haditengerészet tehát ebből lenne kénytelen további 12 százalékot engedni, az új dizájn viszont a katonákra nézve is változtatásokkal jár, hiszen ezek már nem hátul, hanem oldalt szállnának be, illetve hagynák el a gépet.
A hajtóműveket ezúttal fixen beépítve alkalmaznák, amely nagyobb biztonságot adna az Ospreyhez képest – ez olykor hajlamos a leállásra, ahogy azt a tavaly májusi baleset a Hawaii-szigeteken megmutatta. A két tengerészgyalogos életét követelő eset utáni vizsgálat kiderítette, hogy 2013-ig visszamenőleg három további kompresszorleállás történt, ami arra utal, hogy a V-22 típushibájáról van szó. A haditengerészet egyébként nemrég 44 példányt rendelt meg a nekik szánt variánsból, amely CMV-22B jelzéssel készült el. Ezek gyártása 2018-ban indulna, a hadrendbe állást 2020-ra vetítik előre. A Valor ezzel szemben csak a 2020-as évek közepén kerülne gyártásba, már amennyiben az érdeklődés eléri a kívánt szintet.
Az amerikai hadsereg és a tengerészgyalogság már évek óta használja a V-22 Osprey típusú billenő rotoros gépeket, amelyek elsősorban csapatszállítási feladatokat teljesítenek, tekintettel arra, hogy fedélzeti fegyverrel nem rendelkeznek. A hadsereg már kiszemelte a közvetlen utódot, ennek fejlesztéséhez anyagilag is hozzájárulnak, a gyártó szerint ez azonban a haditengerészetnek is jól jönne.
Egészen pontosan a V-280 Valor névre keresztelt fejlesztésről van szó, amely szintén a billenő rotoros koncepcióra épül, vagyis a merevszárnyas repülőgépek és a hagyományos helikopterek bizonyos előnyeit ötvözné. A névből is adódik, hogy a rotorok elforgatásából ered az igazi haszon, ezzel ugyanis megvalósítható a nagyobb sebesség, valamint a helyből történő fel- és leszállás kombinálása. A Bell Helicopter (amely mindkét típust kifejlesztette) jelezte, hogy jelenleg 60 százalékban áll készen az új prototípus, ezt azonban nemcsak a hadseregnek, hanem a haditengerészetnek is ajánlják, bár ez utóbbi esetében néhány kompromisszumra kényszerülnének.
A hordozókon sokkal kevesebb hely áll rendelkezésre, ezért a haditengerészet számára megfelelő változaton a széles szárnyak forgathatók lennének, ezt pedig lefelé hajló farokrész egészítené ki, amire szintén a forgatható szárnyak miatt van szükség. Egyelőre pusztán koncepcióról van szó, azt azonban már most közlik, hogy emiatt mintegy 12 százalékkal ugrana meg a repülőgép súlya, vagyis még kevesebb hasznos teher szállítására nyílna lehetőség. Az Osprey esetében ez 23,5 tonna, a hadseregnek szánt Valornál ez 13,6 tonnára csökken, a haditengerészet tehát ebből lenne kénytelen további 12 százalékot engedni, az új dizájn viszont a katonákra nézve is változtatásokkal jár, hiszen ezek már nem hátul, hanem oldalt szállnának be, illetve hagynák el a gépet.
A hajtóműveket ezúttal fixen beépítve alkalmaznák, amely nagyobb biztonságot adna az Ospreyhez képest – ez olykor hajlamos a leállásra, ahogy azt a tavaly májusi baleset a Hawaii-szigeteken megmutatta. A két tengerészgyalogos életét követelő eset utáni vizsgálat kiderítette, hogy 2013-ig visszamenőleg három további kompresszorleállás történt, ami arra utal, hogy a V-22 típushibájáról van szó. A haditengerészet egyébként nemrég 44 példányt rendelt meg a nekik szánt variánsból, amely CMV-22B jelzéssel készült el. Ezek gyártása 2018-ban indulna, a hadrendbe állást 2020-ra vetítik előre. A Valor ezzel szemben csak a 2020-as évek közepén kerülne gyártásba, már amennyiben az érdeklődés eléri a kívánt szintet.