Berta Sándor

Csúcstechnológiával a balesetek elkerüléséért

Amennyiben az autógyártókon múlik, akár egyharmadával csökkenthető lesz a közúti balesetek halálos áldozatainak száma. A különféle automatikák aktívan avatkoznak be az autó irányításába.

A BMW 5-ös sorozatú gépkocsiban ülő személynek egy fehér színű kockaakadály felé kell tartania, de nem használhatja a féket. A veszélyhelyzet elhárítása a fedélzeti számítógép feladata, amely összeköttetésben áll a közlekedési radarokkal, illetve kamerákkal. Ezek képesek felismerni, valamint megkülönböztetni egymástól a különböző tárgyakat és objektumokat. A fedélzeti számítógép az információkat feldolgozva és a vészhelyzetet érzékelve automatikusan leállítja a járművet, hogy elkerülje az ütközést és megóvja az autóban ülő személyek testi épségét, életét.

A Continental Frankfurt am Main Rödelheim városrészében egy másfél kilométeres tesztpályát üzemeltet, ahol a mérnökök tesztelik a legújabb közlekedésbiztonsági megoldásokat. "Tíz éve nagy összegeket fordítunk a vezetőket segítő fedélzeti rendszerek kifejlesztésére" - nyilatkozta Ralf Cramer, a Continental részlegvezetője. Hiába vannak azonban a legkorszerűbb technológiák, a gyártóknak először a felhasználókat kell meggyőzniük arról, hogy alkalmazzák a kiegészítőket és hajlandók legyenek többet áldozni a biztonságra. Egyik feladat sem egyszerű.

Az első modellek már mindenesetre megjelentek az utakon. A Volvo XC60-ban például egy fékezési segédmodul biztosít nagyobb biztonságérzetet. A rendszer 30 kilométer/órás sebességig automatikusan reagál, amennyiben egy ütközés veszélyét érzékeli. A Continental szakemberei Vision Zerónak nevezik álmukat a balesetmentes közlekedésről. A technikai segítség lényege, hogy az semmiképpen se korlátozza a vezetési szabadságot, hanem tehermentesítse az autósokat.

"Az Adaptive Cruise Control segítségével biztonságosan és kényelmesen betarthatjuk a követési távolságot és a megszokottnál jóval nyugodtabban és lazábban vezethetünk " - említett egy példát Michael Darms, a Continental egyik fejlesztője. A tervek szerint ezek a rendszerek 2012-től válhatnak elérhetővé nem csak a luxuslimuzinok és felső kategóriás járművek tulajdonosai, hanem minden autós számára.

A Bosch mérnökei szintén hasonló programon dolgoznak Yokohamában. A vállalat azonban elsősorban a továbbítandó óriási adatmennyiségre, valamint annak gyors és pontos feldolgozására helyezi a hangsúlyt. A fedélzeti egységeknek és az utakon elhelyezett szenzoroknak, kameráknak ugyanis precízen kell majd azonosítaniuk minden a közlekedésbiztonságot, illetve az egyes járműveket veszélyeztető veszélyforrást. Egy tévedés életeket veszélyeztethet. Hiába lesznek azonban pontos rendszerek, az emberi tényező továbbra is megmarad és a figyelmetlenségből vagy ittasság miatt bekövetkező balesetek továbbra is életeket követelhetnek majd. Nem véletlenül dolgoznak a kutatók az autósok érzelmi, fizikai állapotát folyamatosan ellenőrző modulokon is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Epikurosz #15
    Ez a jövő!
    Persze kiegészítve a terepre telepített ill. műholdas, wifis stb. pluginokkal.
  • Sir Quno Jedi #14
    Látom egy szót sem sikerült felfogni abból, amit írtam. Sebaj. Ezen nem veszünk össze.
  • Tetsuo #13
    LOL ekkora faszsagot.. szerinted ugy csinaljak meg, h 10cm kovetesi tavolsag dugoban, majd satufek? Valszeg dugoban nem lesz elsodleges prioritasu a kovetesi tavolsag, egyebkent meg a rendszer NEM CSAK betartja a tavolsagot, hanem kiertekeli a jarmuvek mozgasat es nem csak satufekre kepes, hanem jelezni, lassitani stb
    Masik: 2012re atlagos lesz ez a technika, addigra a Lexusban meg a Volvoban kicsit tobb lesz..
    DJdano: Ja az a jovo.
  • hpteso #12
    igy van dj dano. a robotautok a jovo
  • DjDano #11
    Szerintem csak egy megoldás létezik, robotpilóta a jövő! Ami ha nem is teljesen de a kritikus helyzetekben átveszi az ember szerepét.
  • valamit #10
    például egymáshoz igazíthatja az egyes kocsik sebességét, hogy a feltorlódott sor ne megálljon és újrainduljon, hanem egy ugyan alacsony de állandó áramlási sebességgel bírjon
  • valamit #9
    "Nem véletlenül dolgoznak a kutatók az autósok érzelmi, fizikai állapotát folyamatosan ellenőrző modulokon is. "

    A kormányba építve például lehetne figyelni a vezető vérnyomását, meg mindazokat, amiket a tenyérből, ujjból ki lehet nyerni információként.
  • Sir Quno Jedi #8
    És ez ugye feltételezi, hogy te vagy az áldozat és nem te próbálsz szabálytalankodni a kecsegdrága nyugati felvágósautóddal, ahogy az szokás. Mert ha mégis megpróbálod, mint megannyi "sorstársad" vért pisilnél, mire sikerülne betolakodnod akárhol, ilyen agyhalott failsafe rendszerek mellett.
  • Sir Quno Jedi #7
    1xűbb. Ha hagy a követő elektronika 10 centi helyett (az sem kell hozzá) simán rádhúzzák a kormányt és bevágnak eléd. Mivel féktávon belül (konrétan 0 féktáv) eléd kerül keresztbe egy másik autó, a koccanásgátló beletapos a fékbe. Ha vizes az út, vagy jeges, akkor lassulás nélkül száguldassz bele az előtted lévőbe (hála az ABS-nek), ha száraz, akkor meg úgy megállsz, hogy örülsz ha nem esel ki a szélvédőn. Ezután a mögötted centikre rádtapadó autósor 10-15 tagja landol a szaros 40milkás luxusautódban lassítás nélkül, légzsák beindul és pofánver, kocsid tropa, van 10milkás károd. Kinek hiányzik ez vaze?!

    Ez egy full mindennapos helyzet, amivel egy átlag városi vezetőnek naponta számtalanszor meg kell birkóznia.

    De mondhatnám az kocsiorrukat mellékútról elédtolókat (ua.), az elmebeteg elédugráló öngyilkos gyalogosokat, a jobbról-balról 1xrre elédvágó/elhúzó motorosokat/kerékpárosokat stb.-stb.

    Aki nem tud vezetni, azon ezen csodarendszerek nem segítenek (max. még több hülyének adnak jogsit és bízzák el magukat), aki meg tud, azokat pont ezek a szarok nyírják ki.
  • halgatyó #6
    Erre én is kíváncsi vagyok... mit csinál egy ilyen rendszer a csúcsforgalomban?
    Legfeljebb maj' jóól beáll a fél város osztám lehet tovább szidni az autósokat, meg újabb területeket adni a fizetőparkolási maffiáknak meg a behajtási-adó maffiáknak..
    brroáf .. ahogyan ez nálunk működnek a dolgok