Napi Online

A görög színházak akusztikája ma is jó

Az ókori görög színházak tökéletes akusztikájának titkát vélte megtalálni tavaly két amerikai tudós. Arra a következtetésre jutottak, hogy a titok nyitja a nézőtér lépcsőzetes elrendezése.

Annak ellenére, hogy az ókori időkből több színházépület is fennmaradt Görögországban, a publikációk a leghíresebbeknek az athéni Dionüszosz és az epidauroszi színházat említik. A részletes leírások általában ez utóbbit veszik alapul, mivel egyes források szerint ez volt a minta több színház építésénél is. A források egy része az építését az időszámításunk előtti negyedik századra teszi, építészének pedig az argoszi születésű ifjabb Polükleitoszt nevezik meg. Mások egy évszázaddal fiatalabbnak vélik, és ismeretlen építész alkotásának tartják. Az viszont tény, hogy régészek ásták ki bő száz évvel ezelőtt, és maguk is elcsodálkoztak azon, hogy milyen jó állapotban találták.

A görögök a színházak nézőtereit mindig domb oldalába vésték. Az epidauroszi színház a Khünortion-hegy oldalába épült, nézőterének anyaga mészkő, az üléseket úgy alakították ki, hogy az emberek lábainak is kényelmes hely jusson, és még az esővíz elvezetéséről is gondoskodtak. Az üléssorok száma eredetileg 34 volt, ezt a rómaiak további 21 sorral bővítették. A félkör alakú nézőtér tizenkét cikkelyből áll, az ezek közti lépcsőkön lehet eljutni az ülőhelyekig, amelyek 14 ezer néző számára adnak helyet.



A legfelső sor színpadtól mért magassága mintegy 20 méter, a színpadtól mért távolsága pedig 50 méterre tehető. Ennek ellenére az itt ülő nézők is tisztán hallhatták (hallhatják) a színészek hangját. E kiváló akusztika titkát vélték megtalálni Nico Declercq és Cindy Dekeyser, az atlantai Georgia Technikai Intézet professzorai. (Cikkük összefoglalója több honlapon - például az ittott.com, vagy az an-no.hu oldalain - is olvasható.) A kutatók azt állítják, hogy a színház akusztikájának titka a nézőtéri üléssorok lépcsőzetes elrendezésében rejlik.

Számításaik szerint ez a szerkezet tökéletes akusztikai szűrőként működik, mivel elnyomja az alacsony frekvenciájú hangokat, amelyek a háttérzajok fő összetevői, közben pedig továbbítja a színészek magas frekvenciájú hangját. A kutatók azt gyanították, hogy a valódi válasz valamiképpen kapcsolatban lehet azzal, ahogyan a hullámos felszínek visszaverik a hanghullámokat. Az régóta ismert tény, hogy az ilyen felszínek képesek a hanghullámok szűrésére, így bizonyos frekvenciákat felerősítenek. Éppen ezért megmérték, hogy a színház kőszékeinek sorai miképpen befolyásolhatják a róluk visszaverődő hangokat. Kiderült, hogy az 500 Hz-nél alacsonyabb frekvenciájú hangok sokkal tompábbak, mint az ennél magasabb frekvenciatartományból érkezők. A színház körüli zajok nagy része - mint például a fák suhogása, vagy a közönség halk beszélgetése - pedig általában alacsony frekvenciájú, így ezek kiszűrése nagyban javítja az előadás hallhatóságát, ami viszont gazdag a magas frekvenciájú hangokban. Declercq emellett felhívja a figyelmet arra, hogy a közönség elhelyezkedése módosíthatta ezt a hatást, azt azonban nehéz kiszámolni, hogy pontosan hogyan, mert az emberi test nem homogén és bonyolult az alakja.



A kutatók egyelőre nem tudják, hogy a színház felépítése tudatos tervezés műve-e, vagy pedig csak szerencsés véletlen. Declercq viszont biztos abban, hogy az ókori görögök és rómaiak nagyra becsülték az epidauroszi színház akusztikájának különlegességét, ezért igyekeztek azt más színházakban is lemásolni. Vitruvius, az időszámítás előtti első században élt római építészmester utalt arra, elődei jól tudták, hogyan kell egy színházat úgy megtervezni, hogy kiemeljék a színészek hangját.

A későbbi szakírók is sokat spekuláltak a kérdésen, ők úgy gondolták, hogy a kiváló akusztika egyik oka az uralkodó szélirány lehetett, mert a szél általában a színpadtól a közönség felé fújt. Egy másik feltételezés alapján ez az olyan speciális görög jellemzőknek köszönhető, mint például a beszéd ritmusa vagy a színészek által viselt maszkok, amelyek kihangosítókként funkcionálhattak. Ezek az elméletek azonban nem adnak magyarázatot arra, hogy miképpen működhet remekül az akusztika manapság, akár még szélmentes napokon is. (Az epidauroszi színházban nyaranta fesztiválokat rendeznek.)

Az ókori görög színház felépítése az időszámításunk előtti ötödik századra alakult ki. Alkotóelemei a következők voltak: a félköríves és lépcsős nézőtér (cavea), a kör alaprajzú játéktér (orkesztra), amelyet a rómaiak "félkörösítettek", illetve az alacsony raktár (szkéne). A szkéne homlokzatára rögzítették az előadások díszleteit.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • szvini #14
    Az nekem már túl hárd a prohardver :D, csak akkor megyek oda amikor kell.
    De lehet azért sem olvasok már el annyi cikket, mert lusta vagyok rá, vagy már nincs meg az újdonság varázsa :D:D. De inkább panaszkodom, hátha fejlesztenek :D:D:D
  • Dj Faustus #13
    Egyetértve az előttem szólóakkal tényleg furcsának tűnhet, hogy egy jól ismert dolgot - miszerint az ókori színházak akusztikája, a lépcsőzetes egyre táguló nézőtér miatt jó - újra felfedeztek.
    Viszont itt a lényeg, hogy a lépcsőzetes szerkezet egyfajta szűrőként is funkcionál.

    Hozzátenném, hogy Declerq-ék kutatása még 2007 áprilisi datálású, szóval a Napi Online kissé elkésett.

    Ja és mindez az Acoustical Society of America lapjának 121. (2007. áprilisi) számában jelent meg
    "Acoustic diffraction effects at the Hellenistic amphitheater of Epidaurus: Seat rows responsible for the marvelous acoustics" címmel Nico F. Declercq és Cindy S. A. Dekeyser tollából.
  • Tetsuo #12
    En ezt tudom is, nem csak erzem.
    Csak lusta vok alternativat keresni..
    mondjuk Prohardver az IT-temaban lenyomja, baratsagosabb a forum is..
    meg a tudomany es a fenykepezes ami erdekel..
  • szvini #11
    Amúgy csak én érzem úgy, vagy tényleg egyre gagyibb cikkek vannak sg-n? Mostanság olyan kevés érdekeset találok :(
  • szvini #10
    meg az sg-re is eljutott :D, ezt is vegyük figyelembe :D, ha a cikk író is ilyen tájékozott lenne, amiről ír, akkor :D inkább más témát választott volna :D
  • Lavigne #9
    rossz az akusztika :D
  • Tetsuo #8
    Na jah, minden akusztikaval fogalkozo konyv bevezetojeben ezt tenykent kezelik mar vagy 20eve ill regebb ota.. a lenyeg h most eljutott amcsiba is. :)
  • Anomaly #7
    2 év múlva. 2010 júniusi hírekből egy: Amerikai tudósok felfedezték, hogy ha süt a nap akkor meleg lesz ha nem akkor pedig hideg van.
  • kuci06 #6
    "Az ókori görög színházak tökéletes akusztikájának titkát vélte megtalálni tavaly két amerikai tudós. Arra a következtetésre jutottak, hogy a titok nyitja a nézőtér lépcsőzetes elrendezése."

    Lol, akkor nekem az általánosban zsenik voltak a tanáraim :D Ugyanis anno alap tény volt, hogy a lépcsőzetes felépítés -> jó akusztika
    És az már jópár éve volt...

    Loller
  • praksi #5
    "A kutatók egyelőre nem tudják, hogy a színház felépítése tudatos tervezés műve-e, vagy pedig csak szerencsés véletlen."

    Egy ismerősöm akusztikai tervező, mellette a BMe-n is tanít; ő azt mondta hogy semmiféle tudatosság nem volt; egyszerűen csak megcsinálták, ami jó volt az lemásolták; ami rossz volt, előbb-utóbb lerombolták, ennyi.