SG.hu
Egy önvezető tank a DARPA legújabb játékszere
A DARPA már évtizedek óta dolgozik a terepjáró autonóm járműveken, most pedig egy harci méretű, pilóta nélküli tankot mutattak be.
A Robotic Autonomy in Complex Environments with Resiliency (RACER) program új szakaszba lépett, amelynek része a RACER Heavy Platform (RHP). Ez egy 6 méteres, 12 tonnás lánctalpas „opcionálisan személyzettel ellátott harcjármű”. Az autonóm harckocsi a RACER Fleet Vehicle (RFV) kiegészítése, amely lényegében egy önvezető ATV. "A két gyökeresen eltérő járműtípussal előrébb jutunk a RACER azon célja felé, hogy a platformfüggetlen autonómiát komplex, a küldetések szempontjából is releváns terepjáró környezetben valósítsuk meg, amely lényegesen kiszámíthatatlanabb, mint a terepen uralkodó körülmények” - mondta Stuart Young, a RACER programvezetője.
Az RHP első terepi tesztelését tavaly év végén végezték egy 15 négyzetmérföldes terepdarabon Texasban. A hosszabb ideje fejlesztés alatt álló RFV több mint 30, 3-10 mérföld (4,8 km - 16 km) hosszúságú útvonalat teljesített anélkül, hogy előtte végigment volna a tesztpályán. A Textron Ripsaw M5-ön alapuló, korábban az amerikai hadsereg által kipróbált RHP csak prototípus, ezért csak autonóm útvonalkövető üzemmódban tesztelték. Ennek ellenére a DARPA szerint képes volt több mint 48 km-t (30 mérföldet) megtenni „összetett terepen, hogy teszteljék az alacsony szintű autonóm irányítást, szenzoraival adatokat gyűjtsenek, értékeljék a mobilitást és finomítsák a műveleteket”. „Az RHP platform megépítése megalapozza a program keményebb autonóm manőverezési céljainak elérését, miközben megmutatja az autonómia rugalmasságát és alkalmazkodóképességét az új környezetekhez bármilyen roboton, bármilyen méretben” - mondta Young a tesztmisszió sikeréről.
A RACER-program mintegy 20 éve zajlik, és egy 2004-es Grand Challenge-rendezvénnyel kezdődött, amelynek célja az autonóm járműtechnológiával kapcsolatos koncepciók keresése volt a DARPA számára. Akkoriban a cél az volt, hogy egy autonóm járművel végigmenjenek egy mindössze 2,2 km (1,36 mérföld) hosszú tesztpályán. A verseny első futamán tizenöt csapat állt rajthoz. Csak egyetlen csapat teljesítette a pályát - a Carnegie Mellon Egyetem 3 millió dollárért átalakított, „Sandstorm” néven ismert Hummerje -, és a Carnegie ma is versenyben van. Az RHP a Textron M5-ös járművén alapul, de a rajta futó hardvercsomagokat és szoftvereket a Carnegie Robotics fejlesztette ki, amely a Carnegie Mellon korábbi robotikai törekvéseinek egy magánvállalkozásából alakult, miután az egyetem megnyerte a DARPA későbbi városi autonómia-kihívását is.
A RACER-program idén még egy terepi tesztet tervez, körülbelül hat hónap múlva, hogy a kétévente ismétlődő ütemet tartani tudja. A nagyobb rendezvények között kisebb léptékű tesztek folytatódnak. Addig is, az RHP vagy egy jövőbeli utódjának célja hasonló lehet a meglévő Ripsaw-hoz. Az M5-öt szenzorokkal lehet felszerelni, akna- és IED hatástalanító eszközként lehet használni, és ágyúval vagy Javelin rakétavetővel lehet felfegyverezni, mindezt sofőr nélkül.
A Robotic Autonomy in Complex Environments with Resiliency (RACER) program új szakaszba lépett, amelynek része a RACER Heavy Platform (RHP). Ez egy 6 méteres, 12 tonnás lánctalpas „opcionálisan személyzettel ellátott harcjármű”. Az autonóm harckocsi a RACER Fleet Vehicle (RFV) kiegészítése, amely lényegében egy önvezető ATV. "A két gyökeresen eltérő járműtípussal előrébb jutunk a RACER azon célja felé, hogy a platformfüggetlen autonómiát komplex, a küldetések szempontjából is releváns terepjáró környezetben valósítsuk meg, amely lényegesen kiszámíthatatlanabb, mint a terepen uralkodó körülmények” - mondta Stuart Young, a RACER programvezetője.
Az RHP első terepi tesztelését tavaly év végén végezték egy 15 négyzetmérföldes terepdarabon Texasban. A hosszabb ideje fejlesztés alatt álló RFV több mint 30, 3-10 mérföld (4,8 km - 16 km) hosszúságú útvonalat teljesített anélkül, hogy előtte végigment volna a tesztpályán. A Textron Ripsaw M5-ön alapuló, korábban az amerikai hadsereg által kipróbált RHP csak prototípus, ezért csak autonóm útvonalkövető üzemmódban tesztelték. Ennek ellenére a DARPA szerint képes volt több mint 48 km-t (30 mérföldet) megtenni „összetett terepen, hogy teszteljék az alacsony szintű autonóm irányítást, szenzoraival adatokat gyűjtsenek, értékeljék a mobilitást és finomítsák a műveleteket”. „Az RHP platform megépítése megalapozza a program keményebb autonóm manőverezési céljainak elérését, miközben megmutatja az autonómia rugalmasságát és alkalmazkodóképességét az új környezetekhez bármilyen roboton, bármilyen méretben” - mondta Young a tesztmisszió sikeréről.
A RACER-program mintegy 20 éve zajlik, és egy 2004-es Grand Challenge-rendezvénnyel kezdődött, amelynek célja az autonóm járműtechnológiával kapcsolatos koncepciók keresése volt a DARPA számára. Akkoriban a cél az volt, hogy egy autonóm járművel végigmenjenek egy mindössze 2,2 km (1,36 mérföld) hosszú tesztpályán. A verseny első futamán tizenöt csapat állt rajthoz. Csak egyetlen csapat teljesítette a pályát - a Carnegie Mellon Egyetem 3 millió dollárért átalakított, „Sandstorm” néven ismert Hummerje -, és a Carnegie ma is versenyben van. Az RHP a Textron M5-ös járművén alapul, de a rajta futó hardvercsomagokat és szoftvereket a Carnegie Robotics fejlesztette ki, amely a Carnegie Mellon korábbi robotikai törekvéseinek egy magánvállalkozásából alakult, miután az egyetem megnyerte a DARPA későbbi városi autonómia-kihívását is.
A RACER-program idén még egy terepi tesztet tervez, körülbelül hat hónap múlva, hogy a kétévente ismétlődő ütemet tartani tudja. A nagyobb rendezvények között kisebb léptékű tesztek folytatódnak. Addig is, az RHP vagy egy jövőbeli utódjának célja hasonló lehet a meglévő Ripsaw-hoz. Az M5-öt szenzorokkal lehet felszerelni, akna- és IED hatástalanító eszközként lehet használni, és ágyúval vagy Javelin rakétavetővel lehet felfegyverezni, mindezt sofőr nélkül.