Gyurkity Péter

Készülőben a SoundBlaster X-Fi 2

A Windows Vista kompatibilitási lista már tartalmazza a Creative be nem jelentett fejlesztését, ami még inkább felbőszítheti a meghajtók miatt panaszkodó felhasználókat. A cég eközben megfenyegette a külső meghajtók készítőjét.

A hivatalos Vista hardver kompatibilitási listán (amely "természetesen" csak Internet Explorerrel tekinthető meg és csak egy üres oldallal szolgál, mivel a meg nem jelent termékek esetében ez a bevett gyakorlat) sasszemű felhasználók bukkantak rá az új sorozatra, amelyről eleddig még egyetlen szót sem ejtett annak fejlesztője, a Creative. Sajnos a SoundBlaster X-Fi 2 családról semmilyen technikai részlet nem szivárgott ki, így a specifikációt illetően felesleges is találgatásokba bocsátkozni, az azonban érdekes, hogy a meghajtók körüli gondok mellett a cég máris új család piacra dobását tervezi.



A lehetőség, hogy a vállalat rövid időn belül bejelentheti az utódokat, sokakat felbőszíthet, tekintettel arra, hogy a szoftveres meghajtókkal mind a mai napig gondok vannak a Microsoft új operációs rendszere alatt. A korai hibákat, hiányosságokat már többnyire sikerült orvosolni és pótolni, sokan azonban a Creative szemére vetik, hogy bizonyos funkciók még mindig nem elérhetők a Vista alatt, így a gyári meghajtókat nem lehet teljes értékűnek tekinteni. Ami az újításokat illeti, a szakértők kisebb javításokat, a kodekek optimalizálását várnak a fejlesztőktől, valami olyasmit, amire az Audigy és Audigy 2 váltásakor már volt példa.

A képet tovább színesíti, hogy a Creative a napokban nyílt levélben fenyegette meg a "Daniel_K" néven tevékenykedő túlbuzgó vásárlóját, akinek fő bűne az volt, hogy a saját maga által összeállított meghajtókkal igyekezett segíteni a gondokkal küszködő X-Fi felhasználóknak. Érvelésük szerint a vállalat tulajdonát képező technológia engedély nélkül történő felhasználását meg kell torolniuk, még akkor is, ha szívesen veszik a külső fejlesztőktől érkező egyéb segítséget. Mivel a Vista alatt elhúzódó alapos tesztekre van szükség, a hivatalos meghajtók megjelenése olykor sok időt igényel, ám szerintük ez az egyetlen járható út.

A cég ezt követően a hivatalos fórumon igyekezett megmagyarázni a lépést, ám ezzel csak olajat öntött a tűzre. A felhasználók jó részét nem elégítette ki a magyarázat, és belátó magatartást követelnek az illetékesektől.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Xcentric #87
    Persze sample-and-hold rendszerű DAC-oknál a helyzet nyilván nem ennyire tragikus a nulladrendű tartó miatt, ami alapból egy sinx/x-es szűrő ha jól dereng.
  • Xcentric #86
    Ebben lehet valami.

    A tweeteres dologgal kapcsolatban, ha nem is ég le,az biztos, hogy rendesen megdolgoztatja a dolog, akárcsak az erősítőt. Elvégre 22050Hz fölött megismétli a teljes spektrumot újra meg újra, ameddig csak az erősítő átvitele engedi. (Ami meg ugye nem áll meg 20K-nál,pl. 160kHz-ig elvisz egy jó fetes is.) Nyilván a hangszoró hangot nem adja ki (hacsak nem pl. egy scan speak csoda, ami elvisz vagy 70kHz-ig), de a teljesítmény disszipálódik a tekercsén. Szóval biztos nem örül neki.
  • dez #85
    A PCM54 Sample-and-Hold rendszerű (nem tudom, a PCM56 is ilyen-e, gondolom igen), szal kell hozzá egy ilyen analóg kapcsolós áramkör, én azt gondoltam, az is lágyít/kerekít a hangján.

    Ezt a tweeter leégést még nem hallottam. (Mondjuk nekem nincs tweeterem.) Egyes profi DAC-okon sincs LP szűrő. Inkább a digitális szögletesség kerekítésére szokták használni, de van olyan filozófia, hogy az többet árt, mint használ. És úgyis kisimul a hangszorókon, stb.
  • Xcentric #84
    Bár vannak kimeneti szűrő nélküli zerooversamp. konstrukciók, utána kéne néznem, hogy azok ezt hogy oldják meg. (Lehet,hogy a kimeneti puffer fokozatot kis sávszélességűre tervezik?)
  • Xcentric #83
    Úgy veszem ki, hogy ezexerint ez hangkarakter jellemző PCM5x-esekre, akár van oversampling, akár nincs. Ezt azért jó tudni. Amúgy ezek alapján véleményem szerint a lekerekített hangzás a chip sajátsága, nem az oversampling okozza (nálam is jellegzetesen lekerekített hangzása van oversamp nélküli konstrukcióban). Sőt felteszem, hogy oversamp nélkül még lekerekítetteb,mert oversamp. nélkül a kimeneti szűrővel ugye sokkal alacsonyabról kezdeni kell már szűrni az alacsony mintavételi freki miatt és 20kHz környékén már -5dB-nél érdemes járni, különben a tweeter szénné ég. Persze alaposan befolyásolja még a hangot az upsamplingeseknél a digitális szűrő, de az okosok szerint az inkább csak egy picit a hang természetességét rontja főként mert akauzalitása véges lépés számmal párosul, emiatt a hangnyomás értéket már megelőzi egy kis előhullámzás, ami rontja a zene ritmikáját,a rendszer impulzus viselkedését. Hát ebből nem tudom mennyi igaz, meg mennyi halható, de tény, hogy rendkívül üde, egy ismerősöm által "ropogós" -nak titulált hangja van az oversamp nélküli dac-omnak.
    DIY dac építgetés jó móka. Én is régóta tervezgetem már, hogy kipróbálok egy sok dac chipes párhuzamos dizájnt, mert annyira dícsérik az ilyen megoldásokat. Csak hát idő milliomosnak kell lenni az ilyesmihez.
  • dez #82
    Tegnap írtam, de kitörlődött, és már nem volt kedvem újraírni.
    Szal, ez egy DCD1420 volt, 8x oversampling. (Azért csak volt, mert nemrég eladtam, persze nem jó szívvel, de így alakult. Egy ideig cserebere alapon egy ismerősnél volt, és közben az M-Audio kártyáról ment a zenehallgatás. Csak akkor hoztam haza, amikor megvolt a vevő, és bár ahogy újra meghallgattuk több hónap után, rögtön éreztük, hogy azért jelentősen jobb, mint a hangkártya. Viszont hamarosan én is építek egy külső DAC-ot, és talán úgy már elég jó lesz.)
    Naszóval, mit is mondjak. Nem tudok ilyen színes leírást adni a hangjáról. Egyszerűen nagyon jó volt hallgatni, minden zene kellemesebb, de egyben ütősebb volt rajta. Monjduk - gondolom az oversampling által - icipicit talán lekerekítettebb volna a hangja, mint amit igazán szeretnék. De nem tompa volt, vagy ilyesmi. Kicsit olyan csöves beütésű, vagy ilyesmi. Emellett azonban nagyon szép tiszta. A cintányér és más ilyesmi igazi cintányérnak hangzott, nem valami gyerekcsörgőnek, amiben sok kis műanyag golyócska van, mint a delta-sigmák. Remélem, a külső DAC tényleg lesz ilyen jó, vagy jobb. Csak még nem döntöttem el, hogy legyen benne reclocking, vagy sem. Van már egy pár D/A (nem PCM sorozatból való, de full multi-bites) és spdif receiver chipem, valószínű először összerakok egy egyszerű változatot, aztán majd egy bonyibbat. Csak nem nagyon van rá most időm.
  • Xcentric #81
    DCD 800 pl.?
  • Xcentric #80
    Szóval azt mondod csodák márpedig nincsenek? Delta-sigmá-ból nem lesz szalonna? Végülis lehet, hogy mondassz valamit, elvégre úgy látom nagyjából hasonló elképzeléseink lehetnek a jó hangról. A PCM54 kb. ugyanaz mint a PCM56 csak soros helyett párhuzamos bemenettel, nem? Jó régi cuccok amúgy ezek. Az elnyűhetetlen AKAI CD93 és a méreg drága Kondo M100-as is ezekből épült (utóbbiban vagy 6 darab chip volt csatornánkén, ha jól emléxem).

    Szerintem elég magára hagyott már ez a topic, ahhoz hogy nyugot lélekkel szét offoljam. Megragadva a lehetőséget, hogy megkérdezzem hogy szól ez a chip upsampling-al? (ha jól tippelek a cd játékosod így haszálja)
    oversamp nélkül nagyon szerethető hosszan halgatható, lekerekített, atmoszférában erős, dús hangzása van, jellegzetes sötét, de meleg hangárnyalattal. Klasszikus nagyzenekari művekhez nekem egy kis fény hiányzik a tetejéről, de minden máshoz egyszerűen lélegzet elállító és hihetetlenül élvezetes.
  • dez #79
    (Ja, a Denon azért volt ilyen olcsó, mert jópár éves és használt.)
  • dez #78
    Az első bek.-hez: meg hallatszott rajta az a valami, amit én a d-s-es D/A-k jellegzetességének tudok be. Megfogalmazni nem nagyon tudnám.