Berta Sándor

Elektronikus jegy- és pénzrendszer Tokióban

Hetek óta készül a japán főváros a nagy átállásra. A pontos dátumot nagy plakátok hirdetik. Közeleg az elektronikus jegy- és termékvásárlásra használható úgynevezett Pasmo-kártya bevezetésének időpontja.

A Pasmo egy hitelkártya méretű szürke eszköz, segítségével a világ legnagyobb közlekedési szövetsége jöhet létre, valamint elektronikus fizetőeszközként is alkalmazható. A kártya tulajdonosa az elővárosokkal együtt 30 millió lakosú Tokióban bármilyen tömegközlekedési járműre felszállhat, megveheti a jegyét, de vásárolhat akár üdítőt is egy italautomatából vagy egy újságot, esetleg más termékeket egy áruházban.

Az igazi meglepetés azonban az Auto-Charge funkció, ami lehetővé teszi a szinte korlátlan pénzköltést: amennyiben a kártyán szereplő összeg 2000 jen alá csökken, a rendszer automatikusan 3000 jent jóváír. A havi költőpénz biztonsági okokból legfeljebb 48 000 jen lehet. Minden kártya személyre szabható, például beállítható, hogy amennyiben valaki elveszíti, akkor automatikusan zárolja a rajta tárolt összeget, azzal más ne élhessen vissza. A kártyával bárki tag lehet a Pasmo Klubban és megtekinthető az előző 20 tranzakció is. A 3000 jenből a rendszer automatikusan zárol 500 jent.



Persze fontos figyelni arra, hogy mit vásárol az ember, hiszen minden közlekedési útvonal, a megtett út hosszától függően más összegbe kerül. S nem jó, ha mondjuk pont akkor fogy el a kártyán lévő összeg, amikor egyik helyről a másikba tartunk. Ezenkívül a jegyvásárlási folyamat megmarad, azonban jóval egyszerűbbé válik, szinte észre sem veszi a felhasználó. Az egész rendszer előnye a gyorsaságban, a kényelemben és a rugalmasságban rejlik. Nem kell a pénztárcánk előszedésével bajlódnunk, attól sem kell tartanunk, hogy ellopják a pénzünket. Persze a kényelemnek ára van. A hálózatba 60 közlekedési vállalat rendszerét kötötték be, az új automaták beszerzése, felszerelése egymilliárd euróba került. Ezenkívül minden pályaudvart felvonókkal és mozgólépcsőkkel látnak el.

Az első hasonló kártyát a JR East közlekedési társaság 2001 novemberében vezette be és a Sony Felica-chipjét használta, amit annak 1996-os üzembeállítása óta már több mint 160 millió kártyába és 40 millió mobiltelefonba építettek be. Ilyen RFID-chipet használnak Japánon kívül Hongkongban, Szingapúrban és Bangkokban is. Az adatok akár néhány centiméterről is kiolvashatók alig 0,1 másodperc alatt. "Persze nemcsak ezért fontosak ezek a kártyák, hanem, mert így információk nyerhetők ki a vásárlók szokásaira vonatkozóan" - jelentette ki Duane Sandberg, a Tokióban jelenlévő ausztrál Macquarie Bank kiskereskedelmi elemzője.

"Az elektronikus kártyás fizetés megváltoztathatja az emberek életstílusát, ugyanakkor veszélyeztetheti a bankok pozícióit" - állította viszont Hironari Nozaki, a tokiói NikkoCitigroup elemzője. Megszűnhet a bankok és pénzintézetek eddigi monopóliuma a pénzügyi tranzakciók területén és konkurensekké léphetnek elő a mobil szolgáltatók, a közlekedési vállalatok és az áruházak. Furcsa, de Japánban az elektronikus fizetés elterjedésének legnagyobb ellenzőinek a bankok és a pénzintézetek számítanak.

Persze a változás lassan megy végbe és egyáltalán nem biztos, hogy az emberek hajlandók lesznek lemondani a bankokról és az általuk nyújtott szolgáltatásokról. Mindenesetre a tokiói lakosokat egyelőre nem érdekli ez a probléma, ők élvezik a helyzetet, hogy egy kártyával vásárolhatnak majd a boltokban, utazhatnak a tömegközlekedési járműveken és biztonságban tudhatják a pénzüket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Natsuto #19
    Persze-persze, úgy is volt, hogy én is váltok egy SUICA-t, csak valahogy mindig elnapolódott a dolog. Most meg már nem fogok váltani, megvárom a PASMO-t.

    Egyébként ma akartam is venni (hivatalosan március 18-ától lehet), de egyelőre híre se hamva nincs a PASMO-nak. No majd talán a jövő héten...
  • mad mind #18
    De használhatsz prepaid kártyát is, nem? Én legalább is azt vettem amikor ott voltam, egyszerűbb volt, mint a pénz.
  • mad mind #17
    Ez ahogy írják is a SUICA-ból fejlődött ki, ami csak vonatjegyvásárlásra volt alkalmas. Most összevonták a metróval, és nagyobb bolthálózatokkal, ami jó, mert könnyebbé teszi az utazást. Ezzel a kártyával, főleg kaját meg, újságot vesznek majd az emberek, mert az utazáshoz, arra van szükség.
    Egyébként a japánok a legnagyobb készpénzhasználók a világon. Bankkártyát alig használnak, és a legviccesebb ATM rendszerük van a világon. Az ATM-ek csak a bank nyitvatartása alatt működnek, zárás után, vagy hétvégeken nem adnak ki pénzt, egy két kívételtől eltekintve.
    Szerintem ez a rendszer csak megpróbálja a japánokat rászoktatni a bankkártya használatára. A SUICA-t megszokták, használják, most bővítik, hogy még többet használják, aztán majd jön a limitemelés, hogy most már nagyobb dolgokat is vásároljanak a rászoktatott tömegek.
  • Natsuto #16
    Az, hogy készülnek az átállásra így ebben a formában nem igaz. Ugyanis nem tűnik el a jó öreg "bedobáljuk az utolsó aprónkat a gépbe" rendszer, pusztán csak megjelenik az új lehetőség.

    Egyébiránt én örülök neki, hogy megszabadulok az aprópénzes bajlódástól...
  • kvp #15
    ""Persze nemcsak ezért fontosak ezek a kártyák, hanem, mert így információk nyerhetők ki a vásárlók szokásaira vonatkozóan"
    Itt a lényeg. Azután jönnek a személyre szabott reklámok, stb, meg jól nyomonkövethető lesz merre jártál mit csináltál stb, nagy testvér figyel téged."

    Ez errol is szol. Meg arrol hogy a legtobb ember lusta es ezt a kartyat nem kell elovenni, mivel radios (rfid) rendszeru. Innentol eleg atsetalni a leolvaso kapun hogy fizessunk. Sok japan mobilban van rfid chip, es belemasolhato barmilyen kartya. Ennek az az elonye, hogy a mobiltelefon nyitja mind a buszajtot mind a lakasajtot. :-)

    Adatvedelmi szempontbol innentol az adatvedelem nem letezik, eddig csak a mobilszolgaltatok, tehat az allam tudta merre jarunk. Ahol ezt bevezetik, onnantol minden szolgaltato ceg ismerni fogja a mozgasunkat. A rendszert letiltani nem lehet, tehat ha valaki nem hasznalja, akkor nem fog tudni sem kozlekedni sem vasarolni, es egy ido utan valoszinuleg kulfoldinek vagy terroristanak fogjak nezni.

    ps: Remelhetoleg a sony ezt a rendszert nem szurja ugy el mint a konzolhaborut. :-)
    http://en.wikipedia.org/wiki/FeliCa
  • Emmegki #14
    "Persze nemcsak ezért fontosak ezek a kártyák, hanem, mert így információk nyerhetők ki a vásárlók szokásaira vonatkozóan"

    Itt a lényeg. Azután jönnek a személyre szabott reklámok, stb, meg jól nyomonkövethető lesz merre jártál mit csináltál stb, nagy testvér figyel téged.
  • Tetsuo #13
    Biztos van védelem, több is.. meg aztán, Japánban nemigen lopnak.
  • Tetsuo #12
    Először is, vortelnek úgy nagyjából igaza van, nem létszükséglet ez a kártya, hiszen mással helyettesíthető, de persze jóval kényelmesebb. És ez még csak a kezdet! Jövőre már lehet h egyéb cuccokkal is összevonják (japcsik rulz), a technológia megengedné h igazolvány, jogosítvány.. mindenféle belépőkártya legyen még.

    Másrészt tuti, h ezt a kártyát még az elején kevesebb vendéglőben/boltban fogadják L mint a bankkártyát.. Japánban majdnem mindenhol lehet fizetni bankkártyával, talán a buszon nem.

    Harmadrészt a technológia is lényeges, hiszen az RFIDé a jövő! :)
  • Péntek #11
    Aztán ellopják és nézhetsz :) Ahogy olvasom semmilyen azonosító kód nincs hozzá.
  • cateran #10
    Bankkártyával nem tudsz mindenhol fizetni(probáltál már jegyet venni buszon kártyával? sok sikert.....)De még éttermek és boltok közül sem mindegyik fogad el kártyát vagy meghatároz 1 minimum összeget!