Gyurkity Péter
Húsz éven belül eltűnhetnek a csekkfüzetek
Egy brit felmérés szerint az internetes, valamint a mobiltelefonon keresztül igénybe vehető szolgáltatások terjedésével drasztikusan csökken a csekkek használata, és a váltás 2025-re befejeződhet.
A Halifax bank által készített tanulmányról a The Register számolt be, kiemelve, hogy az új szolgáltatások, elsősorban az elektronikus úton történő átutalások teljesen kiszoríthatják a hagyományos fizetési formát. A bank adatai szerint az Egyesült Királyságban csak az elmúlt évben hét százalékkal esett vissza a csekkek használata, igaz, még így is mintegy 2,1 milliárd tranzakcióra került sor. Azonban ez a tekintélyes mennyiség jócskán elmarad az 1990-ben mért csúcstól, amely 3,7 milliárdos eredményével a mai napig a legjobb évnek számít.
A Halifax szerint amennyiben a csökkenés ilyen ütemben folytatódik, 2025-re, vagyis húsz év múlva teljesen eltűnhetnek a csekkfüzetek, átadva a helyüket az új fizetési formáknak. Erre jó esély mutatkozik, hiszen a tavalyi évben már 3,7 milliárd bankkártya-tranzakciót hajtottak végre, ami szintén jelzi az új szolgáltatások fölényét. Annál is inkább szembetűnő a változás, mert 1990-ben még csak mintegy 522 millió esetben használták a bankkártyákat, tehát az elmúlt tizenöt évben hétszeres növekedés ment végbe.
A változás itthon is megfigyelhető: az idén március 31-ével zárult pénzügyi évben a Visa kártyás vásárlások túllépték az egymilliárd eurót, igaz, 2005 első negyedévében a pénzügyi szolgáltatók internet-használati indexe kis mértékben csökkent. Ezzel egy időben viszont a magyar ügyfeleknél az első negyedév végén zárult évben 68,8 millió tranzakciót regisztráltak, ez egy év alatt 11 százalékos emelkedés, míg a vásárlási tranzakciók száma 22,6 százalékkal emelkedett.
Ráadásul a netes szolgáltatások terén maguk a bankok is egyre magabiztosabbak. Ez abban mutatkozik meg, hogy az elmúlt két év során folyamatosan magasabbra értékelték azon képességüket, hogy mennyire tudják kihasználni internetben rejlő lehetőségeket. A bankok mind a jelenre, mind a következő 12 hónapra vonatkozó képességükről egyre magabiztosabban nyilatkoztak.
Március végén az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező hitelintézetek 520 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyfele volt, ami 44 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 83 ezer volt, ami egy év alat 50 százalékos növekedést jelent.
A Halifax bank által készített tanulmányról a The Register számolt be, kiemelve, hogy az új szolgáltatások, elsősorban az elektronikus úton történő átutalások teljesen kiszoríthatják a hagyományos fizetési formát. A bank adatai szerint az Egyesült Királyságban csak az elmúlt évben hét százalékkal esett vissza a csekkek használata, igaz, még így is mintegy 2,1 milliárd tranzakcióra került sor. Azonban ez a tekintélyes mennyiség jócskán elmarad az 1990-ben mért csúcstól, amely 3,7 milliárdos eredményével a mai napig a legjobb évnek számít.
A Halifax szerint amennyiben a csökkenés ilyen ütemben folytatódik, 2025-re, vagyis húsz év múlva teljesen eltűnhetnek a csekkfüzetek, átadva a helyüket az új fizetési formáknak. Erre jó esély mutatkozik, hiszen a tavalyi évben már 3,7 milliárd bankkártya-tranzakciót hajtottak végre, ami szintén jelzi az új szolgáltatások fölényét. Annál is inkább szembetűnő a változás, mert 1990-ben még csak mintegy 522 millió esetben használták a bankkártyákat, tehát az elmúlt tizenöt évben hétszeres növekedés ment végbe.
A változás itthon is megfigyelhető: az idén március 31-ével zárult pénzügyi évben a Visa kártyás vásárlások túllépték az egymilliárd eurót, igaz, 2005 első negyedévében a pénzügyi szolgáltatók internet-használati indexe kis mértékben csökkent. Ezzel egy időben viszont a magyar ügyfeleknél az első negyedév végén zárult évben 68,8 millió tranzakciót regisztráltak, ez egy év alatt 11 százalékos emelkedés, míg a vásárlási tranzakciók száma 22,6 százalékkal emelkedett.
Ráadásul a netes szolgáltatások terén maguk a bankok is egyre magabiztosabbak. Ez abban mutatkozik meg, hogy az elmúlt két év során folyamatosan magasabbra értékelték azon képességüket, hogy mennyire tudják kihasználni internetben rejlő lehetőségeket. A bankok mind a jelenre, mind a következő 12 hónapra vonatkozó képességükről egyre magabiztosabban nyilatkoztak.
Március végén az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező hitelintézetek 520 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyfele volt, ami 44 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 83 ezer volt, ami egy év alat 50 százalékos növekedést jelent.