SG.hu
Hogyan lehet túlélni a számítógépes játékok szuperbőségének korát?
A mai játékosok az új megjelenések kimerítő áradatával néznek szembe. Itt az ideje, hogy újragondoljuk, hogyan és mivel játszunk.
A példátlan játékbőség korát éljük. A Steam digitális terjesztési platformon 2024-ben közel 19 000 játék jelent meg. Ez azt jelenti, hogy az év minden napján 52 új játékkal játszhattál volna, és még mindig maradt volna olyan, amit nem láttál. Pedig 2024 tulajdonképpen a nagy megjelenések szempontjából gyenge évnek számított. Az idei év sokkal többet ígér, olyan nagy franchise-ok új részeivel, mint a Grand Theft Auto, az Assassin's Creed, a Monster Hunter és a nemrég bejelentett Nintendo Switch 2 konzol érkezése. A cikk írásakor 2025-ben már 735 játék jelent meg.
Kimerítő érzés ezt a gazdagságot megélni. Az online közösségek tele vannak olyan emberekkel, akik azt mondják, hogy túlterheli őket az új megjelenések száma. Túl sok játék, túl kevés idő. Hogyan jutottunk el odáig, hogy a lehetőségek bőséges tárháza inkább rossz érzéssel tölti el az embert, mint örömmel?
A 2010-es évek során a játékgyártás és -forgalmazás belépési korlátjai drámaian csökkentek, ami az „indiepokalipszisnek” nevezett kisjátékok hullámát eredményezte, amely egyesek szerint elnyomja a minőségi anyagokat. Bár a jó játékok még mindig gyakran a csúcsra jutnak, a megjelenések felgyorsult ütemét aztán a világjárvány idején a játékokba történő hatalmas befektetések súlyosbították. Az ebben az időszakban elkezdett játékok közül sok csak most jelenik meg.
Ez az áradat azért jelent problémát, mert a játékosok általában a tökéletességre törekszenek. Minden aranyérmet be akarnak gyűjteni, minden trófeát meg akarnak nyerni. A közösség a 100 százalékos kijátszást igévé tette, emiatt rengeteg embernél van külön könyvtára a nem játszott játékoknak, várva egy mitikus, jövőbeni szünetre, amikor végre bepótolhatják a lemaradásukat. Az olyan előfizetéses szolgáltatások, mint az Xbox Game Pass lehetetlenné tette az elmaradt játékok számának csökkentését: nem számít, milyen kitartóan dolgozol a listádon, az csak egyre hosszabbnak tűnik.
Az elmaradt játékok száma részben azért nő folyamatosan, mert az emberek még mindig régi játékokkal játszanak. A Newzoo iparági elemzőcég jelentése szerint 2023-ban az emberek a játékidő 61 százalékát töltötték hat vagy annál több évvel ezelőtt megjelent játékokkal, ami 15 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest. Végső soron a tavaly megjelent 19 000 játék az összes játékidőnek mindössze 8 százalékáért versenyez. Talán nem meglepő, hogy ezek túlnyomó többségével gyakorlatilag senki sem játszott.
Ez a tartalomáradat nem csak a számítógépes játékok esetében jelent problémát. A megnézendő filmek és olvasandó könyvek listája ugyanolyan hosszú, mint a játszható játékoké. A különbség az, hogy egy könyv elolvasása 15 órát, egy film megnézése pedig kb. két órát vesz igénybe, de a tavalyi év néhány legjobban sikerült játéka közel 100 órát követel az emberek idejéből. Már ha egyáltalán rátalálnak azokra a játékokra, amelyekkel játszani szeretnének. Néhány weboldal és YouTuber segít ebben, de általánosságban véve a játékajánlások megtalálásának terepei ma szűkebbek és kevésbé változatosak, mint valaha.
Nehéz dolguk van azoknak a játékosoknak, akik évek óta követik az ágazatot. Valaha könnyen nyomon tudták követni a hobbijukat, egy év alatt végigjátszották az összes említésre méltó címet, és még maradt idejük néhány vacakra is. Most ez lehetetlen. Újra kell kalibrálniuk a szemléletüket a játékfelhozatal szuperbőségének korában. Nem ismerhet az ember minden játékot, mint ahogyan nem lehet egy ember szakértője minden zenei műfajnak sem.
Az egyik megoldás a specializáció. Szereted az ultra-realisztikus mezőgazdasági játékokat? A történelmileg pontos második világháborús stratégiákat? A melegeknek szóló japán randiszimulátorokat? Minden ízlés számára gazdag a piaci kínálat. És ha az ember szeretne lépést tartani a szélesebb értelemben vett játékkultúrával, talán egyszerűbb podcastokat hallgatni vagy játékosokat nézni a Twitch-en, mint megpróbálni időt szorítani egy újabb 40 órás játéknak. Míg az ágazat egykor olyan áradat volt, amivel együtt lehetett úszni, ma már egy nagy hullám erejével és szélességével bír; ha nem tanulsz meg szörfözni, el fog sodorni a víz.
A példátlan játékbőség korát éljük. A Steam digitális terjesztési platformon 2024-ben közel 19 000 játék jelent meg. Ez azt jelenti, hogy az év minden napján 52 új játékkal játszhattál volna, és még mindig maradt volna olyan, amit nem láttál. Pedig 2024 tulajdonképpen a nagy megjelenések szempontjából gyenge évnek számított. Az idei év sokkal többet ígér, olyan nagy franchise-ok új részeivel, mint a Grand Theft Auto, az Assassin's Creed, a Monster Hunter és a nemrég bejelentett Nintendo Switch 2 konzol érkezése. A cikk írásakor 2025-ben már 735 játék jelent meg.
Kimerítő érzés ezt a gazdagságot megélni. Az online közösségek tele vannak olyan emberekkel, akik azt mondják, hogy túlterheli őket az új megjelenések száma. Túl sok játék, túl kevés idő. Hogyan jutottunk el odáig, hogy a lehetőségek bőséges tárháza inkább rossz érzéssel tölti el az embert, mint örömmel?
A 2010-es évek során a játékgyártás és -forgalmazás belépési korlátjai drámaian csökkentek, ami az „indiepokalipszisnek” nevezett kisjátékok hullámát eredményezte, amely egyesek szerint elnyomja a minőségi anyagokat. Bár a jó játékok még mindig gyakran a csúcsra jutnak, a megjelenések felgyorsult ütemét aztán a világjárvány idején a játékokba történő hatalmas befektetések súlyosbították. Az ebben az időszakban elkezdett játékok közül sok csak most jelenik meg.
Ez az áradat azért jelent problémát, mert a játékosok általában a tökéletességre törekszenek. Minden aranyérmet be akarnak gyűjteni, minden trófeát meg akarnak nyerni. A közösség a 100 százalékos kijátszást igévé tette, emiatt rengeteg embernél van külön könyvtára a nem játszott játékoknak, várva egy mitikus, jövőbeni szünetre, amikor végre bepótolhatják a lemaradásukat. Az olyan előfizetéses szolgáltatások, mint az Xbox Game Pass lehetetlenné tette az elmaradt játékok számának csökkentését: nem számít, milyen kitartóan dolgozol a listádon, az csak egyre hosszabbnak tűnik.
Az elmaradt játékok száma részben azért nő folyamatosan, mert az emberek még mindig régi játékokkal játszanak. A Newzoo iparági elemzőcég jelentése szerint 2023-ban az emberek a játékidő 61 százalékát töltötték hat vagy annál több évvel ezelőtt megjelent játékokkal, ami 15 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest. Végső soron a tavaly megjelent 19 000 játék az összes játékidőnek mindössze 8 százalékáért versenyez. Talán nem meglepő, hogy ezek túlnyomó többségével gyakorlatilag senki sem játszott.
Ez a tartalomáradat nem csak a számítógépes játékok esetében jelent problémát. A megnézendő filmek és olvasandó könyvek listája ugyanolyan hosszú, mint a játszható játékoké. A különbség az, hogy egy könyv elolvasása 15 órát, egy film megnézése pedig kb. két órát vesz igénybe, de a tavalyi év néhány legjobban sikerült játéka közel 100 órát követel az emberek idejéből. Már ha egyáltalán rátalálnak azokra a játékokra, amelyekkel játszani szeretnének. Néhány weboldal és YouTuber segít ebben, de általánosságban véve a játékajánlások megtalálásának terepei ma szűkebbek és kevésbé változatosak, mint valaha.
Nehéz dolguk van azoknak a játékosoknak, akik évek óta követik az ágazatot. Valaha könnyen nyomon tudták követni a hobbijukat, egy év alatt végigjátszották az összes említésre méltó címet, és még maradt idejük néhány vacakra is. Most ez lehetetlen. Újra kell kalibrálniuk a szemléletüket a játékfelhozatal szuperbőségének korában. Nem ismerhet az ember minden játékot, mint ahogyan nem lehet egy ember szakértője minden zenei műfajnak sem.
Az egyik megoldás a specializáció. Szereted az ultra-realisztikus mezőgazdasági játékokat? A történelmileg pontos második világháborús stratégiákat? A melegeknek szóló japán randiszimulátorokat? Minden ízlés számára gazdag a piaci kínálat. És ha az ember szeretne lépést tartani a szélesebb értelemben vett játékkultúrával, talán egyszerűbb podcastokat hallgatni vagy játékosokat nézni a Twitch-en, mint megpróbálni időt szorítani egy újabb 40 órás játéknak. Míg az ágazat egykor olyan áradat volt, amivel együtt lehetett úszni, ma már egy nagy hullám erejével és szélességével bír; ha nem tanulsz meg szörfözni, el fog sodorni a víz.