SG.hu

Hogyan lehet túlélni a számítógépes játékok szuperbőségének korát?

A mai játékosok az új megjelenések kimerítő áradatával néznek szembe. Itt az ideje, hogy újragondoljuk, hogyan és mivel játszunk.

A példátlan játékbőség korát éljük. A Steam digitális terjesztési platformon 2024-ben közel 19 000 játék jelent meg. Ez azt jelenti, hogy az év minden napján 52 új játékkal játszhattál volna, és még mindig maradt volna olyan, amit nem láttál. Pedig 2024 tulajdonképpen a nagy megjelenések szempontjából gyenge évnek számított. Az idei év sokkal többet ígér, olyan nagy franchise-ok új részeivel, mint a Grand Theft Auto, az Assassin's Creed, a Monster Hunter és a nemrég bejelentett Nintendo Switch 2 konzol érkezése. A cikk írásakor 2025-ben már 735 játék jelent meg.

Kimerítő érzés ezt a gazdagságot megélni. Az online közösségek tele vannak olyan emberekkel, akik azt mondják, hogy túlterheli őket az új megjelenések száma. Túl sok játék, túl kevés idő. Hogyan jutottunk el odáig, hogy a lehetőségek bőséges tárháza inkább rossz érzéssel tölti el az embert, mint örömmel?

A 2010-es évek során a játékgyártás és -forgalmazás belépési korlátjai drámaian csökkentek, ami az „indiepokalipszisnek” nevezett kisjátékok hullámát eredményezte, amely egyesek szerint elnyomja a minőségi anyagokat. Bár a jó játékok még mindig gyakran a csúcsra jutnak, a megjelenések felgyorsult ütemét aztán a világjárvány idején a játékokba történő hatalmas befektetések súlyosbították. Az ebben az időszakban elkezdett játékok közül sok csak most jelenik meg.

Ez az áradat azért jelent problémát, mert a játékosok általában a tökéletességre törekszenek. Minden aranyérmet be akarnak gyűjteni, minden trófeát meg akarnak nyerni. A közösség a 100 százalékos kijátszást igévé tette, emiatt rengeteg embernél van külön könyvtára a nem játszott játékoknak, várva egy mitikus, jövőbeni szünetre, amikor végre bepótolhatják a lemaradásukat. Az olyan előfizetéses szolgáltatások, mint az Xbox Game Pass lehetetlenné tette az elmaradt játékok számának csökkentését: nem számít, milyen kitartóan dolgozol a listádon, az csak egyre hosszabbnak tűnik.

Az elmaradt játékok száma részben azért nő folyamatosan, mert az emberek még mindig régi játékokkal játszanak. A Newzoo iparági elemzőcég jelentése szerint 2023-ban az emberek a játékidő 61 százalékát töltötték hat vagy annál több évvel ezelőtt megjelent játékokkal, ami 15 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest. Végső soron a tavaly megjelent 19 000 játék az összes játékidőnek mindössze 8 százalékáért versenyez. Talán nem meglepő, hogy ezek túlnyomó többségével gyakorlatilag senki sem játszott.

Ez a tartalomáradat nem csak a számítógépes játékok esetében jelent problémát. A megnézendő filmek és olvasandó könyvek listája ugyanolyan hosszú, mint a játszható játékoké. A különbség az, hogy egy könyv elolvasása 15 órát, egy film megnézése pedig kb. két órát vesz igénybe, de a tavalyi év néhány legjobban sikerült játéka közel 100 órát követel az emberek idejéből. Már ha egyáltalán rátalálnak azokra a játékokra, amelyekkel játszani szeretnének. Néhány weboldal és YouTuber segít ebben, de általánosságban véve a játékajánlások megtalálásának terepei ma szűkebbek és kevésbé változatosak, mint valaha.

Nehéz dolguk van azoknak a játékosoknak, akik évek óta követik az ágazatot. Valaha könnyen nyomon tudták követni a hobbijukat, egy év alatt végigjátszották az összes említésre méltó címet, és még maradt idejük néhány vacakra is. Most ez lehetetlen. Újra kell kalibrálniuk a szemléletüket a játékfelhozatal szuperbőségének korában. Nem ismerhet az ember minden játékot, mint ahogyan nem lehet egy ember szakértője minden zenei műfajnak sem.

Az egyik megoldás a specializáció. Szereted az ultra-realisztikus mezőgazdasági játékokat? A történelmileg pontos második világháborús stratégiákat? A melegeknek szóló japán randiszimulátorokat? Minden ízlés számára gazdag a piaci kínálat. És ha az ember szeretne lépést tartani a szélesebb értelemben vett játékkultúrával, talán egyszerűbb podcastokat hallgatni vagy játékosokat nézni a Twitch-en, mint megpróbálni időt szorítani egy újabb 40 órás játéknak. Míg az ágazat egykor olyan áradat volt, amivel együtt lehetett úszni, ma már egy nagy hullám erejével és szélességével bír; ha nem tanulsz meg szörfözni, el fog sodorni a víz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • lammaer #16
    #8 Sequoyah - abszolút igazad van. Divat fikázni a mostani játékfeljozatalt hogy igy szar úgy szar, unalmas rókabőrpk, miközben irdatlan mennyiségű jó cucc van.

    És abban is igazad van, szimpla pszichológiai "jelenség" az hogy a régen minden jobb volt előjön mert csak azokra emlékszünk amik jók voltak és játszottunk vele. Nyilván a szarokkal nem játszottunk ezért feledésbe is merültek. Pedig volt bőven szar... csak hát sokról még nem is tudtunk, mert net nem volt a CoV meg nem hozta le :D

    Milyen stílusokat kedvelsz hogy nincs bőség?
    Utoljára szerkesztette: lammaer, 2025.02.11. 11:04:40
  • lammaer #15
    Ezt sajnos én is tapasztalom... egyszerűen brutális tempóban növekedik a "ezt a játékot meg kéne nézni" listám, lassan kezdek frusztrált lenni...
  • t_robert #14
    az idő megoldja a kérdést simán.... mivel nem lehet napi 72 órát játszani..... egy felöl van a rengetek játék, mint lehetőség más felül meg van a korlát, hogy mennyi időt lehet rá fordítani, ami véges. :) Nekem van vagy 30 játék felrakva a gépemre otthon. ebből nagyjából 4-5 darabbal játszom ténylegesen néha. aztán van vagy 30
    darab megszerezve online Steam és egyéb platformokon, amiket soha le se töltöttem bár meg van a joga. Na és van vagy 100-200 játék optikai lemezen. Néha jön a haverom, hogy húú most. olcson vagy ingyen lehet letölteni valamit... király és adnak hozzá IDŐ-t is játszani, mert most is van egy halom játék, amit elő sem veszek, mert nem jut rá idő... :)
  • Doncikutya #13
    könnyű, mert majdnemhogy az összes szar. Igazából amennyi időm van játszani, ha évente kijön 3 jó játék már az is sajnos sok, most amúgy tényleg ez a helyzet jelenleg, de oh well. Nem romlik meg a polcon sem a lemez.
  • NEOreg3 #12
    Lehetetlen túlélni, több ismerősöm is belehalt már, szerintem én sem húzom sokáig.
  • kvp #11
    Nagyon elmentek a mennyiseg fele a minoseg rovasara. Ami meg minosegi lehetne, azoknak egy jelentos reszet elszurjak a beleeroltett politikai es tarsadalomfilozofiai tartalommal. Keves jo jatek marad es sok tamaban ami erdekelne az embert nem is fejlesztenek mar evek ota semmit.

    "Mar tobb jatek is probalkozott auto-generalt terkepekkel, akar fejlesztesi akar valos idoben, es nem sult el tul jol. De ha AI-t hasznalnak erre, akkor ez akar jo is lehet."

    A Dune2-es jatek (az elso RTS) 1992-ben mar random generalt terkepeket hasznalt, bar nem futasidoben, hanem fejlesztesi idoben generaltak oket es csak a random seed-et tettek a terkep file-okba (meg az ellenseges epuletek jovobeni es a kezdo egysegek indulo adatait). Ugyanezen jatekban voltak mar fuzzy logikat hasznalo egysegek is (pl. a gyalogsag magatol visszavonult ha neheztuzerseg loni kezdte es mar sulyosak voltak a vesztesegeik, vagy a raketavetok parancs nelkul is mindenre lottek ami meglattak es nem volt barati, a tankok pedig ha tehettek direkt letapostak a gyalogsagot ha az utjukba kerult). Ezt azota sem sikerult rendesen megoldani a modern RTS-eknel.

    A Rogue 1980-ban mar teljesen MI generalt terkepeket hasznalt es ezt a motort fejlesztette tovabb a Diablo 1-is, meg az utodai. Az, hogy a mai jatekok ennyire benak sajnos visszafejlodes a korabbi szinvonalhoz kepest.

    "Régen mikor elkezdődött az egész akkor pár fös csoportok készitették a játékokat és probáltak minden trükköt bevetni, hogy a kevés erőforrásbol a lehető legtöbbet kihozzák, amirpl addig azt hitték, hogy lehetetlen. és még is sikerült nekik 1-2 év alatt olyan játékokat késziteni amivel még mai napig is lehet játszani."

    A Settlers 1-et egyetlen programozo keszitette (egy grafikus segitette) es a ciklikus graf bejarasi algoritmusai mai napig mintapeldak a helyes utvonalkeresesre. Plusz nemcsak erdekes, de meg vicces is volt a jatek. A mai oriasi csapatok es az altaluk produkalt kod minosege eseten ez egyertelmuen skill issue.

    "Arról nem is beszélve ha dömping van akkor miért drágábban egyre a játékok?"

    Egyre tobb jatek van, ezert egyre kevesebbet tudnak eladni egy-egy jatekbol, igy egyre kevesebb embernek kellene megfizetnie az egyre dragabb fejlesztesi koltsegeket. Ez egyenes ut a piac osszeomlasahoz, de erre volt mar pelda korabban is (lasd pl. 1983-ban).

    "Új játékokat max VR-t veszek."

    Ezekbol sajnos nincs ertelmezheto. Egy rendes VR alapu MMO/FPS/RPG-t nem tudnak csinalni mar evek ota. Legalabb a Final Fantasy 14 szintjet el kellene ernie mar valami ujnak, de eleg remenytelennek tunik a dolog. Meg azzal is kiegyeznek, ha csak sima 3D kijelzo tamogatasos jatek, es full motion capture helyett hagyomanyos iranyitasu. (utobbi ugyebar konnyebben jatszhato ulve es egyutt jatszhatna a 2D es a 3D kijelzos jatekostabor is)
  • NEXUS6 #10
    Hát én is jó pár éves játékokkal nyomom jobbára. Új játékokat max VR-t veszek. Azok olcsók, nagy csalódás nem ér velük.

    Vegyünk egy példát most jelenik meg a Civilization VII, asszem 11-én. Az összes részébe raktam több száz/ezer, akármyennyi órát. Kivéve a VI-ba, mert azt meg sem próbáltam még moddolni sem, hátha jobb lesz, nem tudtam megszeretni. És bizony a videókból úgy tűnik, hogy a VII is dögkút számomra.
    Ennél a játéknál mi a hiba? Szerintem az, hogy túlságosan szakítottak az eredeti koncepcióval, ami V részen keresztül működött, és saját játékuk egy alternatív változatát csinálták, olyan megoldásokkal, ami korábban másoknak sem jött be.
    És ez bizony szerintem sok más az utóbbi években elbukott frencsájzra is igaz.
  • Kotomicuki #9
    Azért régen volt olyan időszak, hogy azért maradt ki egy-egy, vagy jó pár - manapság AAA besorolású - játék, mert annyira sok, JÓ játék jelent meg, hogy egyszerűen nem volt idő minddel, azonnal játszani.

    Mostanság jó, ha havonta megjelenik egy említésre méltó alkotás, de azok is hónapokig játszhatatlanok, vagy már eleve felejtősek a woke&dei túltolása miatt.
  • Sequoyah #8
    Azert a masik veglet sem egeszseges, a "regenmindenjobbvolt" nosztalgia. Altalaban ez azozn alapul, hogy az idei ev teljes felhozatalat (jot es rosszat) hasonlitod ossze a regi idok klasszikusaival (csak a jok), elfelejtve, hogy az alkotasok nagy resze regen is szemet volt.
  • repvez #7
    sztem régen se volt olyan , hogy mindenki minden játékkal tudott /akart játszani. ez hulyeség amit a cikk ir. most se kell 19000 játékkal játszania senkinek sem, mert eleve nem szeret minden kategoriát senki.
    Az igaz, hogy a kategoriakon belül is sok megjelenés van, de ahogy irják, a legtöbb bugos gagyi és szora sem érdemes.Még a nagy AAA játékok is futoszalagon jönnek évente és ugyan azt eladják mégegyszer, akkor miért is játszana vele az ember.
    A szingle player is nagyrészt kihalt, vagy nagyon minimális játékidő van rá.
    A multi meg ugyan az mindegyik, egyedül rohangál mindenki és lö mindenre ami mozog kapkodva, hogy egy tized másodpercig nem lehet megállni és nem lehet azt se látni, hogy akár egy uj feature vagy egy jol kidolgozott táj modell lenne amugy, de arra a pillanatra fel se lehet fogni , hogy mi volt és nem is érdekli az embereket.
    Az FPS szám a lényeg meg a 4k, aztán, hogy a játék mit tartalmaz már nem lényeg.
    Gondolkodni nem kell sehol sem, a játékosok elé van téve minden a kijelzőn, merre menjél mit vegyél fel hol az ellenfél menyni az életereje stb. régen heteket elvolt az ember mire kitalálta, hogy merre érdemes menni a térképen és azalatt felfedezte az apro részleteket is.

    Valahogy ujra kéne értelmezni az egész iparágat.

    Régen mikor elkezdődött az egész akkor pár fös csoportok készitették a játékokat és probáltak minden trükköt bevetni, hogy a kevés erőforrásbol a lehető legtöbbet kihozzák, amirpl addig azt hitték, hogy lehetetlen. és még is sikerült nekik 1-2 év alatt olyan játékokat késziteni amivel még mai napig is lehet játszani .
    De manapság meg több 100 fős cégek készitik a játékokat lényegében drag and drop stilusban össze lehet az alapokat dobni egy játéknak és emiatt nem is foglalkoznak nagyon az optimalizálással nem foglalkoznak azzal ,hogy a hardverekben rejlö minden potenciállt kihasználják vagy rávegyék a hardver gyártókat, hogy támogassák az eljárást amit softveresen kitaláltak. ahogy régen volt.

    Most csak azért izzad meg a hardver mert egy optimalizálatlan millios polygonszámu modelleket kell neki megjeleniteni és nem azért mert olyan dolgokat kéne számolnia ami hozáad a játékhoz .

    Arról nem is beszélve ha dömping van akkor miért drágábban egyre a játékok? eddig ugy volt nem, hogy amiből sok van azt nem lehet drágán adni, csak ami ritka és kevés?