SG.hu
Nagyon ragaszkodnak a játékosok a régi kedvencekhez
Napjaink legnépszerűbb játékai közül többet évekkel ezelőtt adtak ki. Miért van ez így, és mit jelent ez az iparág számára?
Örökké tudnál játszani egyetlen videojátékkal? Lehet, hogy nem léteznek végtelen könyvek vagy végtelen filmek, de vannak olyan játékok, amelyeknek az emberek több ezer, sőt tízezer órát szentelnek. A Football Manager című sportstratégiai szimulátor egyik lengyel rajongója tartja a Guinness-rekordot azzal, hogy 10 887 órát töltött egyetlen kampánnyal - ez 453 napot jelent. Nincs egyedül, manapság az emberek minden eddiginél több időt töltenek régi játékokkal. A Newzoo elemzőcég tanulmánya szerint a 2023-as év 10 legtöbbet játszott játékát átlagosan hét évvel ezelőtt adták ki. Míg egykor a játékosok megszállottjai voltak az új, fejlettebb grafikával rendelkező konzoloknak, ma már a technológiai fejlődés kevésbé hangsúlyos, a régebbi játékokat pedig folyamatosan frissítik, így sok ember nem lát okot arra, hogy váltson. Az örökkévaló játékok világába lépünk. De mit jelent ez a médium jövőjére nézve?
Van néhány közös vonás ezekben a címekben. Általában hiányzik belőlük a lineáris narratíva, ami kevésbé érdekes, ha már láttad a befejezést. Inkább olyan rendszereket kínálnak, amelyek minden egyes alkalommal változnak: roguelike játékok, mint a Spelunky; pakliépítősek, mint a Hearthstone; vagy stratégiai játékok, mint a Civilization és a Total War. Aztán van egy mélyebb szint, az olyan bonyolult rendszerjátékok, mint a Dwarf Fortress és a RimWorld, amelyeknek online rajongói nem is játszanak semmi mással. Az örökérvényű játékok online közössége is nagyon aktív, közülük sokan modokat készítenek a játék grafikájának vagy játékmenetének finomítására. A többi játék, amely hosszú időn keresztül megtartja a játékosokat, egyszerűen csak szórakoztató: életszimuláció, mint az Animal Crossing vagy a The Sims, vagy nyitott világú, mint a Grand Theft Auto vagy a Skyrim, ahol mindig van valami új felfedezni való.
Annak ellenére, hogy a játékosok hosszú éveken át visszatérnek, a 2023-as legtöbbet játszott játékok listájának élén mégsem ezek a játékok állnak, hanem az un. élő szolgáltatások. Ezek általában online játszott, többjátékos címek, és rendszeresen frissülnek új tartalommal. A legtöbbjüket ingyenesen lehet játszani, a fejlesztők mikrotranzakciókból keresnek pénzt. Ezek általában lövöldözős, arénaharcos vagy sandbox címek, és a gamerek világán messze túl is híresek: Roblox, Fortnite, Minecraft, Call of Duty. Ezek a játékok a megnyugtatóan ismerős érzés és a minden egyes frissítéssel járó újdonságérzet között egyensúlyoznak. Ritkák bennük a drámai változások, mint a Diablo IV nemrégiben megjelent "Loot Reborn" frissítése, mely egyes kritikusok szerint végre "megjavította a játékot". Nemsokára ilyen csomag jön a Final Fantasy XIV-hez és a Destiny 2-höz is - mindkettőnek hűséges követői vannak a hosszú évek alatt kibontakozó, összetett történetük miatt.
A legjövedelmezőbb címek közül néhány - például a Fortnite és a Roblox - nem csupán egy játék, hanem olyan platform, amelyen belül a játékosok saját játékokat hozhatnak létre, amelyeket mások is kipróbálhatnak. Ez ravaszul azt jelenti, hogy a fejlesztők olyan tartalmakból is profitálhatnak, amelyeket nem ők hoztak létre. Ez rámutat a közösség alapvető jelentőségére is az élő szolgáltatásos játékokban: néha azért jelentkezel be, hogy küldetéseket teljesíts és pontokat szerezz, de azért is megjelensz, hogy a barátaiddal lógj egy olyan virtuális térben, amely olyan, mintha otthon lennél.
Az elmúlt néhány évben számos fejlesztő próbált új "örökös" játékokat indítani, hogy felvegyék a versenyt például a Fortnite-tal. De a fejlesztési költségek emelkednek, és a cégek természetesen olyan címek készítésében érdekeltek, amelyek hosszú távon profitot termelnek. Ezt azonban büntetően nehéz jól összehangolni. Két szuperhős-brandinges próbálkozást, a Marvel's Avengers-t és a DC Suicide Squad-ot a rajongók és a kritikusok egyaránt szidalmazták, mert azokba a fejlesztők olyan élőszereplős elemeket próbáltak beletuszkolni, amelyeket azok nem éreztek természetesnek. A rajongók megtartása még egy sikeres indulás után is nehéz lehet: az idei Helldivers 2 című űrlövöldözős játék kezdetben úgy tűnt, hogy az örökkévalóság játékpanteonjának esélyese lehet, de egy sor elszúrt változtatás a fejlesztő ellen fordította a rajongókat.
A nagy játékgyártó cégek vak optimizmussal próbálnak új, élő szolgáltatású játékokat építeni, de a mai legújabb játékoknak nem csak más új megjelenésekkel kell versenyezniük, hanem a legkedveltebb, jó erőforrással rendelkező játékok hosszú sorával is. A tömeges elbocsátások és stúdióbezárások idején a fejlesztőknek alaposan át kell gondolniuk az iparág jövőjét, és azt, hogy az fenntartható-e. A játékosok számára az egyenlet egyszerűbb. Ők egyszerűen azzal fognak játszani, ami a legvonzóbb, függetlenül attól, hogy mennyire régi. Az a médium, amely egykor az újdonságok megszállottja volt, eljutott oda, hogy értékelni tudja a minőséget, és észreveszi, hogy néha a régi dolgok jobbak voltak.
Örökké tudnál játszani egyetlen videojátékkal? Lehet, hogy nem léteznek végtelen könyvek vagy végtelen filmek, de vannak olyan játékok, amelyeknek az emberek több ezer, sőt tízezer órát szentelnek. A Football Manager című sportstratégiai szimulátor egyik lengyel rajongója tartja a Guinness-rekordot azzal, hogy 10 887 órát töltött egyetlen kampánnyal - ez 453 napot jelent. Nincs egyedül, manapság az emberek minden eddiginél több időt töltenek régi játékokkal. A Newzoo elemzőcég tanulmánya szerint a 2023-as év 10 legtöbbet játszott játékát átlagosan hét évvel ezelőtt adták ki. Míg egykor a játékosok megszállottjai voltak az új, fejlettebb grafikával rendelkező konzoloknak, ma már a technológiai fejlődés kevésbé hangsúlyos, a régebbi játékokat pedig folyamatosan frissítik, így sok ember nem lát okot arra, hogy váltson. Az örökkévaló játékok világába lépünk. De mit jelent ez a médium jövőjére nézve?
Van néhány közös vonás ezekben a címekben. Általában hiányzik belőlük a lineáris narratíva, ami kevésbé érdekes, ha már láttad a befejezést. Inkább olyan rendszereket kínálnak, amelyek minden egyes alkalommal változnak: roguelike játékok, mint a Spelunky; pakliépítősek, mint a Hearthstone; vagy stratégiai játékok, mint a Civilization és a Total War. Aztán van egy mélyebb szint, az olyan bonyolult rendszerjátékok, mint a Dwarf Fortress és a RimWorld, amelyeknek online rajongói nem is játszanak semmi mással. Az örökérvényű játékok online közössége is nagyon aktív, közülük sokan modokat készítenek a játék grafikájának vagy játékmenetének finomítására. A többi játék, amely hosszú időn keresztül megtartja a játékosokat, egyszerűen csak szórakoztató: életszimuláció, mint az Animal Crossing vagy a The Sims, vagy nyitott világú, mint a Grand Theft Auto vagy a Skyrim, ahol mindig van valami új felfedezni való.
Annak ellenére, hogy a játékosok hosszú éveken át visszatérnek, a 2023-as legtöbbet játszott játékok listájának élén mégsem ezek a játékok állnak, hanem az un. élő szolgáltatások. Ezek általában online játszott, többjátékos címek, és rendszeresen frissülnek új tartalommal. A legtöbbjüket ingyenesen lehet játszani, a fejlesztők mikrotranzakciókból keresnek pénzt. Ezek általában lövöldözős, arénaharcos vagy sandbox címek, és a gamerek világán messze túl is híresek: Roblox, Fortnite, Minecraft, Call of Duty. Ezek a játékok a megnyugtatóan ismerős érzés és a minden egyes frissítéssel járó újdonságérzet között egyensúlyoznak. Ritkák bennük a drámai változások, mint a Diablo IV nemrégiben megjelent "Loot Reborn" frissítése, mely egyes kritikusok szerint végre "megjavította a játékot". Nemsokára ilyen csomag jön a Final Fantasy XIV-hez és a Destiny 2-höz is - mindkettőnek hűséges követői vannak a hosszú évek alatt kibontakozó, összetett történetük miatt.
A legjövedelmezőbb címek közül néhány - például a Fortnite és a Roblox - nem csupán egy játék, hanem olyan platform, amelyen belül a játékosok saját játékokat hozhatnak létre, amelyeket mások is kipróbálhatnak. Ez ravaszul azt jelenti, hogy a fejlesztők olyan tartalmakból is profitálhatnak, amelyeket nem ők hoztak létre. Ez rámutat a közösség alapvető jelentőségére is az élő szolgáltatásos játékokban: néha azért jelentkezel be, hogy küldetéseket teljesíts és pontokat szerezz, de azért is megjelensz, hogy a barátaiddal lógj egy olyan virtuális térben, amely olyan, mintha otthon lennél.
Az elmúlt néhány évben számos fejlesztő próbált új "örökös" játékokat indítani, hogy felvegyék a versenyt például a Fortnite-tal. De a fejlesztési költségek emelkednek, és a cégek természetesen olyan címek készítésében érdekeltek, amelyek hosszú távon profitot termelnek. Ezt azonban büntetően nehéz jól összehangolni. Két szuperhős-brandinges próbálkozást, a Marvel's Avengers-t és a DC Suicide Squad-ot a rajongók és a kritikusok egyaránt szidalmazták, mert azokba a fejlesztők olyan élőszereplős elemeket próbáltak beletuszkolni, amelyeket azok nem éreztek természetesnek. A rajongók megtartása még egy sikeres indulás után is nehéz lehet: az idei Helldivers 2 című űrlövöldözős játék kezdetben úgy tűnt, hogy az örökkévalóság játékpanteonjának esélyese lehet, de egy sor elszúrt változtatás a fejlesztő ellen fordította a rajongókat.
A nagy játékgyártó cégek vak optimizmussal próbálnak új, élő szolgáltatású játékokat építeni, de a mai legújabb játékoknak nem csak más új megjelenésekkel kell versenyezniük, hanem a legkedveltebb, jó erőforrással rendelkező játékok hosszú sorával is. A tömeges elbocsátások és stúdióbezárások idején a fejlesztőknek alaposan át kell gondolniuk az iparág jövőjét, és azt, hogy az fenntartható-e. A játékosok számára az egyenlet egyszerűbb. Ők egyszerűen azzal fognak játszani, ami a legvonzóbb, függetlenül attól, hogy mennyire régi. Az a médium, amely egykor az újdonságok megszállottja volt, eljutott oda, hogy értékelni tudja a minőséget, és észreveszi, hogy néha a régi dolgok jobbak voltak.