SG.hu

Nagyon ragaszkodnak a játékosok a régi kedvencekhez

Napjaink legnépszerűbb játékai közül többet évekkel ezelőtt adtak ki. Miért van ez így, és mit jelent ez az iparág számára?

Örökké tudnál játszani egyetlen videojátékkal? Lehet, hogy nem léteznek végtelen könyvek vagy végtelen filmek, de vannak olyan játékok, amelyeknek az emberek több ezer, sőt tízezer órát szentelnek. A Football Manager című sportstratégiai szimulátor egyik lengyel rajongója tartja a Guinness-rekordot azzal, hogy 10 887 órát töltött egyetlen kampánnyal - ez 453 napot jelent. Nincs egyedül, manapság az emberek minden eddiginél több időt töltenek régi játékokkal. A Newzoo elemzőcég tanulmánya szerint a 2023-as év 10 legtöbbet játszott játékát átlagosan hét évvel ezelőtt adták ki. Míg egykor a játékosok megszállottjai voltak az új, fejlettebb grafikával rendelkező konzoloknak, ma már a technológiai fejlődés kevésbé hangsúlyos, a régebbi játékokat pedig folyamatosan frissítik, így sok ember nem lát okot arra, hogy váltson. Az örökkévaló játékok világába lépünk. De mit jelent ez a médium jövőjére nézve?

Van néhány közös vonás ezekben a címekben. Általában hiányzik belőlük a lineáris narratíva, ami kevésbé érdekes, ha már láttad a befejezést. Inkább olyan rendszereket kínálnak, amelyek minden egyes alkalommal változnak: roguelike játékok, mint a Spelunky; pakliépítősek, mint a Hearthstone; vagy stratégiai játékok, mint a Civilization és a Total War. Aztán van egy mélyebb szint, az olyan bonyolult rendszerjátékok, mint a Dwarf Fortress és a RimWorld, amelyeknek online rajongói nem is játszanak semmi mással. Az örökérvényű játékok online közössége is nagyon aktív, közülük sokan modokat készítenek a játék grafikájának vagy játékmenetének finomítására. A többi játék, amely hosszú időn keresztül megtartja a játékosokat, egyszerűen csak szórakoztató: életszimuláció, mint az Animal Crossing vagy a The Sims, vagy nyitott világú, mint a Grand Theft Auto vagy a Skyrim, ahol mindig van valami új felfedezni való.

Annak ellenére, hogy a játékosok hosszú éveken át visszatérnek, a 2023-as legtöbbet játszott játékok listájának élén mégsem ezek a játékok állnak, hanem az un. élő szolgáltatások. Ezek általában online játszott, többjátékos címek, és rendszeresen frissülnek új tartalommal. A legtöbbjüket ingyenesen lehet játszani, a fejlesztők mikrotranzakciókból keresnek pénzt. Ezek általában lövöldözős, arénaharcos vagy sandbox címek, és a gamerek világán messze túl is híresek: Roblox, Fortnite, Minecraft, Call of Duty. Ezek a játékok a megnyugtatóan ismerős érzés és a minden egyes frissítéssel járó újdonságérzet között egyensúlyoznak. Ritkák bennük a drámai változások, mint a Diablo IV nemrégiben megjelent "Loot Reborn" frissítése, mely egyes kritikusok szerint végre "megjavította a játékot". Nemsokára ilyen csomag jön a Final Fantasy XIV-hez és a Destiny 2-höz is - mindkettőnek hűséges követői vannak a hosszú évek alatt kibontakozó, összetett történetük miatt.


A legjövedelmezőbb címek közül néhány - például a Fortnite és a Roblox - nem csupán egy játék, hanem olyan platform, amelyen belül a játékosok saját játékokat hozhatnak létre, amelyeket mások is kipróbálhatnak. Ez ravaszul azt jelenti, hogy a fejlesztők olyan tartalmakból is profitálhatnak, amelyeket nem ők hoztak létre. Ez rámutat a közösség alapvető jelentőségére is az élő szolgáltatásos játékokban: néha azért jelentkezel be, hogy küldetéseket teljesíts és pontokat szerezz, de azért is megjelensz, hogy a barátaiddal lógj egy olyan virtuális térben, amely olyan, mintha otthon lennél.

Az elmúlt néhány évben számos fejlesztő próbált új "örökös" játékokat indítani, hogy felvegyék a versenyt például a Fortnite-tal. De a fejlesztési költségek emelkednek, és a cégek természetesen olyan címek készítésében érdekeltek, amelyek hosszú távon profitot termelnek. Ezt azonban büntetően nehéz jól összehangolni. Két szuperhős-brandinges próbálkozást, a Marvel's Avengers-t és a DC Suicide Squad-ot a rajongók és a kritikusok egyaránt szidalmazták, mert azokba a fejlesztők olyan élőszereplős elemeket próbáltak beletuszkolni, amelyeket azok nem éreztek természetesnek. A rajongók megtartása még egy sikeres indulás után is nehéz lehet: az idei Helldivers 2 című űrlövöldözős játék kezdetben úgy tűnt, hogy az örökkévalóság játékpanteonjának esélyese lehet, de egy sor elszúrt változtatás a fejlesztő ellen fordította a rajongókat.

A nagy játékgyártó cégek vak optimizmussal próbálnak új, élő szolgáltatású játékokat építeni, de a mai legújabb játékoknak nem csak más új megjelenésekkel kell versenyezniük, hanem a legkedveltebb, jó erőforrással rendelkező játékok hosszú sorával is. A tömeges elbocsátások és stúdióbezárások idején a fejlesztőknek alaposan át kell gondolniuk az iparág jövőjét, és azt, hogy az fenntartható-e. A játékosok számára az egyenlet egyszerűbb. Ők egyszerűen azzal fognak játszani, ami a legvonzóbb, függetlenül attól, hogy mennyire régi. Az a médium, amely egykor az újdonságok megszállottja volt, eljutott oda, hogy értékelni tudja a minőséget, és észreveszi, hogy néha a régi dolgok jobbak voltak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #22
    A Suicide Squad nem a live service miatt bukott meg. Ahogy az elmúlt 1 év többi AAA-ja sem.
  • Andrevv #21
    Na jó, ha tudsz angolul és már játsztttál is vele, akkor az olyan mint a biciklizés, de ha először fogsz neki a legnehezebb fokozaton, ráadásul az utóbbi néhány évben fejlesztett plusz dolgokkal, akkor nem lesz az olyan egyszerű. Az alapjáték egyszerű, de az újak már összetettebbek és főleg nehezebbek. Régen megszerezted a Town Portal-t és/vagy Dimension Door-t és nyert ügyed volt, na de most nem fogod azokat olyan könnyen megkapni, ha egyaltalán engedélyezve vannak a pályán, gondoskodtak róla a továbbfejlesztésekben. Amúgy megjelent az új HotA is, új frakció, új hadjárat és még ki tudja mi mindent megváltoztattak, lehet újra kell tanuljam, csak legyen időm :)
  • CrazyAchmed #20
    Szerintem pedig a korunk miatt közvetve mégis. Nem a képességek romlása miatt, hanem az időhiány. Nekem pl. anno napi több órám volt gémingre, simán belefért egy új cím megszokása. Manapság jó, ha egy órát oda tudok ülni/nap. Nagyon nem mindegy ez, hiszen, ha mondjuk 5 óra kell ahhoz, hogy kiismerjem a játékot (és itt nem arra gondolok, hogy mindent megtudok róla, de az alapokat, hogy komfortosan érezzem magam benne), akkor ezt régen 1 nap alatt letudtam, most meg kell hozzá 1 hét. Ugyanakkor szeretem az újdonságokat is, így ezt a fura kettősséget oldja fel a live service. Már ismerem a játék menürendszerét, irányítását, mi hol van, konfortosan érzem magam benne (tehát a nem túl szórakoztató részét letudtam), és adagokban jönnek az újdonságok, folyamatosan bővül.
  • Gabbbbbbbbbbbb #19
    Egyetértek a bonyolultsággal, nem hiszem, hogy a korunk miatt van. Death Stranding is jó példa. A játék alig több, mint egy séta sim és mégis olyan sok gombot kell nyomogatni a billen és az alapbeállítás is használhatatlan számomra.

    Szerencsére vannak jó indie játékok, EA/Activision meg társai meg majd csak túlfejik a bálnákat egyszer és akkor lehet változás AA open world játék kategóriában is.
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2024.06.19. 05:44:27
  • FICEK9 #18
    Remélem csak viccnek szántad hogy a Heroes 3 bonyolult :D! Már lehet 20 éve nem vettem elő, de bármikor bátran nekiugranék. Ezzel ellentétben a Fallout 76-ot csak pár éve hagytam abba, mikor utolértem és kitoltam az akkor legfrissebb dolgokat, de most, mikor már gyűlt hozzá sok újdonság, egyszerűen "elindulni" se tudok, mert azt se tudom melyik gomb mit csinál annyira összetett/bonyolult, pedig végül a gyenge indulás után azért sikerült gatyába rázni azt is. Szerintem erre gondolt a költő :). De lehet csak öregszünk (40+)
  • Tetsuo #17
    A régi játékosok felnőttek, ők még mindig szeretnének játszani, de kevés idejük van értelemszerűen. A régi élményeket keresik, a játékok viszont fejlődnek változnak ahogy Csülök is írta.
    Engem az zavar például a városépítős stratégiákban, mondjuk az Anno 1800-ban, hogy bár látszólag nagy szabadságod van, valójában egy zsinóron kell végigjátszanod az építekzést, a diplomáciát, mindent, különben nagy hátrányba kerülsz. A játékfejlesztők többet foglalkoztak az animációk, a bevezető videók készítésével, mint magával a stratégiával mondjuk.
  • csulok0000 #15
    Egy HOMM3 típusú játéknál ez nem baj. Alapvetően az a bajom, amikor mondjuk egy autós/focis(bármilyen sport szim) játékot szerzek és más fél óra kell elkezdeni, mert ma már nem annyira divat, az, hogy csak úgy játszhasson az ember, mert mindent is menedzselni kell, meg videókat nézni, meg csapatott vásárolgatni, stb...
    Szerettem amikor kb 10 perc alatt meg lehetett érteni akár egy stratégiai játékot(C&C első néhány verziója, AOE, Warcraft, Rise of Nations). Nem azt mondom, hogy ez elég volt hogy ismerd a játékot, de elkezdhettél vele játszani. Megtanultad az alap logikát, az épületeket és hogy miként lehet fejleszteni. De ma már ezekből is olyanok jönnek ki, hogy lassan szinte mindent is figyelni kell benne, jó hogy arra nem kell figyelni, hogy a katonáid voltak e WC-zni. Nem, beszélve a több száz épület/egység/jármű fajtákról. Ezeknél pedig az a rossz, hogy rengeteg idő megy el arra, hogy megértsd a játék alap működését, és amíg ez nincs meg, addig játszani sem igazán tudsz bennük.

    Szerk: visszatérve a HOMM3-ra, ott is egy viszonylag rövid tanulást követően tudott játszani az ember. Az más kérdés hogy utána 2 napig tolta egyhuzamban
    Utoljára szerkesztette: csulok0000, 2024.06.18. 08:59:51
  • uwu2020 #15
    Itt azért meg kell külömböztetni a MP SP játékokat, mert multiplayerbe azzal játszhatsz, ahol van kivel. Single playebe meg régen is így volt, csak most több játékot gyártanak. A kimagaslóan jó játékok, amikkel újra és újra játszunk ritkák, főleg ha valaki nem mindenevő. Szerintem túl nagy elvárás, hogy minden évben legyen mégjobb játék. Én nem érzem azt hogy nagy lenne a baj, sok játékot gyártanak, ami nem érdekel, több közül kell választani. Szerencsére mindig van mivel játszani, sőt, nálam sorban állás van, sajnos van amire nem jut idő, pedig érdekelne, Es igen van olyan 5-10 éves játék, ami kiszorít egy újat, mert ahhoz van kedvem.
  • Vanek úr #14
    Szerintem csak összekeverte a hozzászólás elküldője általi, az elküldés utáni 'javító' módosítását a cenzúrázással (12:26-kor elküldte a tulaj, majd 12:28-kor szerkesztette is - ezt jelzi a rendszer a hozzászólás alatt, és nem a cenzúrázást).
  • Andrevv #13
    Hát akkor a Heroes 3 nem neked való, az bizony bonyolult, de en éppen azokat szeretem, tehát nem vagyok a többség :)
    A többivel egyetértek, de azt még odateszem magamnak, hogy túl nagyok. Ha egy játek 10 gigánál nagyobb, még ingyen se kell. Nálam a grafika nem nagyon szamít (azért van egy minimális elvárás), de amiket manapság kiadnak, azok csak optimalizálatlan bughegyek.