SG.hu
Halláskárosodást okozhatnak a hangos játékok
A videojátékokkal játszó embereknél fennáll a veszélye annak, hogy a potenciálisan nem biztonságos hangszint miatt károsodik a hallásuk - derült ki egy tanulmányból.
Rengeteg játékos fülhallgatóval játszik, vagy azért, hogy ne zavarjanak közben másokat, vagy mert egyes játékoknál fontosak a környezeti zajok, vagy esetleg a rászerelt mikrofon miatt. És aki belefeledkezik, ritkán hagyja abba fél óra után. Ezeket a nem meglepő dolgokat írta le tudományos formában a BMJ Public Health című szaklapban megjelent tanulmány, amelyben 14 korábbi vizsgálatot összegeztek, amelyekben összesen több mint 50 000 ember vett részt. A biztonságos határértékeknél hangosabb játék pedig hosszú idő után hozzájárulhat a visszafordíthatatlan hallásvesztéshez vagy tinnitushoz, azaz állandó fülcsengéshez.
A játékosok természetesen lehalkíthatják a hangerőt játék közben, hogy minimalizálják a kockázatot, de a tanulmány szerint a probléma fontos része a nagy hangerőnek való kitettséggel töltött idő hossza. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a felnőttek heti 40 órán keresztül biztonságosan ki lehetnek téve 80 decibel (dB) hangerőnek, ami körülbelül egy csengő zajszintjének felel meg. E szint felett azonban a biztonságos zajterhelés mértéke gyorsan csökken. A WHO iránymutatása szerint a felnőtteknek heti négy órán keresztül csak 85 dB, heti egy óra 15 percen keresztül pedig 90 dB zajnak szabad csak kitenniük magukat. A gyermekek esetében a küszöbértékek még alacsonyabbak. Egy másik tanulmány szerint az impulzushangok - rövid, hangos hangrobbanások, például lövöldözős zajok - elérték a 119 dB-t.
A tanulmány azt is megállapította, hogy három különálló tanulmányban a fiúkról azt jegyezték fel, hogy gyakrabban játszanak videojátékokkal, mint a lányok, hosszabb ideig és nagyobb hangerővel. Egyes tanulmányok összefüggést találtak a játék és a halláskárosodás között, míg más tanulmányok a tevékenységet a fülzúgással hozták összefüggésbe. Ezek a tanulmányok önbevalláson alapuló adatok és hallásvizsgálatok kombinációját használták a hallás értékelésére. A szerzők elismerik, hogy további kutatásokra van szükség a játék és a halláskárosodás közötti szorosabb kapcsolat megállapításához. Hozzáteszik, hogy az e-sportok, a földrajzi régió, a nem és az életkor hatását is alaposabban meg kellene vizsgálni.
Csak két, az elmúlt 10 évben megjelent tanulmány mérte objektíven a videojátékokból vagy az Ázsiában népszerű, videojáték-árkádokhoz hasonló játéktermekből származó hangszinteket. A szerzők azonban arra a következtetésre jutottak, hogy "a rendelkezésre álló korlátozott számú bizonyíték arra utal, hogy a játék a nem biztonságos hallgatás gyakori forrása lehet". Azt mondják: "Az eredmények arra utalnak, hogy szükség lehet olyan beavatkozások, például az oktatásra és a játék lehetséges kockázatainak tudatosítására összpontosító kezdeményezések előtérbe helyezésére, amelyek segíthetnek a biztonságos zenehallgatás előmozdításában a játékosok körében".
A játékipari szervezet, az Ukie közölte, hogy továbbra is arra ösztönzi az embereket, hogy a fejhallgatókat biztonságos szinten belül használják, de nem kívánták kommentálni az új tanulmányt. A kutatók több közegészségügyi erőfeszítést sürgetnek a játékosok tudatosságának növelése érdekében, ugyanúgy, ahogyan azt az élőzene és a fejhallgatók esetében is tették.
Rengeteg játékos fülhallgatóval játszik, vagy azért, hogy ne zavarjanak közben másokat, vagy mert egyes játékoknál fontosak a környezeti zajok, vagy esetleg a rászerelt mikrofon miatt. És aki belefeledkezik, ritkán hagyja abba fél óra után. Ezeket a nem meglepő dolgokat írta le tudományos formában a BMJ Public Health című szaklapban megjelent tanulmány, amelyben 14 korábbi vizsgálatot összegeztek, amelyekben összesen több mint 50 000 ember vett részt. A biztonságos határértékeknél hangosabb játék pedig hosszú idő után hozzájárulhat a visszafordíthatatlan hallásvesztéshez vagy tinnitushoz, azaz állandó fülcsengéshez.
A játékosok természetesen lehalkíthatják a hangerőt játék közben, hogy minimalizálják a kockázatot, de a tanulmány szerint a probléma fontos része a nagy hangerőnek való kitettséggel töltött idő hossza. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a felnőttek heti 40 órán keresztül biztonságosan ki lehetnek téve 80 decibel (dB) hangerőnek, ami körülbelül egy csengő zajszintjének felel meg. E szint felett azonban a biztonságos zajterhelés mértéke gyorsan csökken. A WHO iránymutatása szerint a felnőtteknek heti négy órán keresztül csak 85 dB, heti egy óra 15 percen keresztül pedig 90 dB zajnak szabad csak kitenniük magukat. A gyermekek esetében a küszöbértékek még alacsonyabbak. Egy másik tanulmány szerint az impulzushangok - rövid, hangos hangrobbanások, például lövöldözős zajok - elérték a 119 dB-t.
A tanulmány azt is megállapította, hogy három különálló tanulmányban a fiúkról azt jegyezték fel, hogy gyakrabban játszanak videojátékokkal, mint a lányok, hosszabb ideig és nagyobb hangerővel. Egyes tanulmányok összefüggést találtak a játék és a halláskárosodás között, míg más tanulmányok a tevékenységet a fülzúgással hozták összefüggésbe. Ezek a tanulmányok önbevalláson alapuló adatok és hallásvizsgálatok kombinációját használták a hallás értékelésére. A szerzők elismerik, hogy további kutatásokra van szükség a játék és a halláskárosodás közötti szorosabb kapcsolat megállapításához. Hozzáteszik, hogy az e-sportok, a földrajzi régió, a nem és az életkor hatását is alaposabban meg kellene vizsgálni.
Csak két, az elmúlt 10 évben megjelent tanulmány mérte objektíven a videojátékokból vagy az Ázsiában népszerű, videojáték-árkádokhoz hasonló játéktermekből származó hangszinteket. A szerzők azonban arra a következtetésre jutottak, hogy "a rendelkezésre álló korlátozott számú bizonyíték arra utal, hogy a játék a nem biztonságos hallgatás gyakori forrása lehet". Azt mondják: "Az eredmények arra utalnak, hogy szükség lehet olyan beavatkozások, például az oktatásra és a játék lehetséges kockázatainak tudatosítására összpontosító kezdeményezések előtérbe helyezésére, amelyek segíthetnek a biztonságos zenehallgatás előmozdításában a játékosok körében".
A játékipari szervezet, az Ukie közölte, hogy továbbra is arra ösztönzi az embereket, hogy a fejhallgatókat biztonságos szinten belül használják, de nem kívánták kommentálni az új tanulmányt. A kutatók több közegészségügyi erőfeszítést sürgetnek a játékosok tudatosságának növelése érdekében, ugyanúgy, ahogyan azt az élőzene és a fejhallgatók esetében is tették.