SG.hu

A 2025-ös Game Awards egyszerre bizonyította a gála erejét és válságát

A 2025-ös The Game Awards ismét megmozgatta a számítógépes játékvilágot, még ha a show csillogása az utóbbi években valamelyest megkopott is. A bejelentések azt mutatják, hogy az iparág sokszínűbb és lendületesebb, mint valaha.

Geoff Keighley monumentális gálaestje továbbra is a legnagyobb éves rendezvény a játékipar számára, amely ahol a díjátadás és a reklámok sajátos egyvelege uralja a színpadot. Bár sokan kritizálják, hogy az esemény már inkább hosszúra nyúlt marketingblokkok sorozatává vált, a produkció még mindig az a hely, ahol a legnagyobb újdonságokat jelentik be, és ahol a rajongók megkapják az éves játékvilági „kulturális pillanatukat”.

Idén sem volt ez másképp. A show már a kezdés előtt felfokozott hangulatot teremtett, hiszen 2025 rendkívül erős mezőnnyel érkezett. A legnagyobb figyelmet kétségtelenül a Clair Obscur: Expedition 33 kapta, amely történelmet írt azzal, hogy 12 jelölést zsebelt be, többet, mint bármi korábban a TGA-n. A rajongók és kritikusok szerint is ez volt a legvalószínűbb Game of the Year-győztes - és végül valóban bezsebelte a legrangosabb díjat. A játék a siker tetőpontján egy „Thank You” frissítést is kapott, amely új területet, fotómódot, AMD FSR 4 támogatást és Steam Deck / Xbox Ally tanúsítást hozott, tovább erősítve a közönség szeretetét a különleges, művészi RPG iránt.

A Game of the Year kategória persze idén is kemény mezőnnyel bírt: olyan címekkel versenyzett, mint a Death Stranding 2: On the Beach, a Hades II vagy a Hollow Knight: Silksong, amely évek óta az egyik leginkább várt indie folytatás volt. Mégis, a 33 dominanciája szinte megkérdőjelezhetetlen volt.


Az este során azonban nem csak díjakat osztogattak, hanem megannyi bejelentés és premier gazdagította a műsort. A Tomb Raider visszatéréséről már előzetesen lehetett tudni, ám a vártnál jóval nagyobb dobással készült a Crystal Dynamics és az Amazon Games. Nem egy, hanem két új Tomb Raider-játék érkezik: a 2026-ban debütáló Tomb Raider: Legacy of Atlantis az első rész Unreal Engine 5-ös újragondolása lesz, afféle modern Anniversary, míg a 2027-es Tomb Raider Catalyst teljesen új kalandot hoz, benne egy olyan Larát, akinek karakterdizájnja a hősnő korai, még Laura Cruz névre keresztelt koncepciójához nyúl vissza. A rajongók különösen izgatottan fogadták ezt a kettős bejelentést, ami a széria egyik legmozgalmasabb időszakát ígéri.

A nagy visszatérések sorát erősítette a Capcom is, amikor bejelentette a Mega Man 12-t, hivatalos nevén Mega Man: Dual Override-ot. A 2D-s platformer 2027-re várható, és már most hatalmas lelkesedés övezi, hiszen a sorozat fővonala hosszú évek óta nem bővült. A Capcom egy másik óriási cím friss előzetesével is előrukkolt: a Resident Evil: Requiem új trailerében megerősítették, hogy Leon Kennedy visszatér a februári premierben. A játék körül érezhető a rajongói feszültség, bár a nagy leleplezést kissé beárnyékolta, hogy a PlayStation Store idő előtt kiszivárogtatta a promóciós képeket.


A fantasy és sci-fi rajongóknak sem kellett csalódniuk. Hatalmas ováció fogadta az új Star Wars-játék bemutatóját, amely a Fate of the Old Republic címet kapta, és amelyet az a James Ohlen rendez, aki a Mass Effect és a Knights of the Old Republic játékokon is dolgozott. A trailer egyetlen fénykardos jelenettel és misztikus hangulattal máris azt sugallta, hogy a projekt a KOTOR szellemi örököse kíván lenni. A játék egyjátékos, narratív élményt ígér, amely sokak szerint a Lucasfilm Games új zászlóshajója lehet.


De nem ez volt az egyetlen Star Wars-bejelentés: a Galactic Racer 2026-ban érkezik, és egyértelműen a Star Wars Episode I: Racer modern reinkarnációjának tűnik, számos ikonikus járművel, köztük Sebulba legendás podracerével.


Az este egyik legszürreálisabb meglepetése kétségtelenül Werner Herzog felbukkanása volt, aki egy új Warframe-előzetest narrált. A veterán filmrendező jellegzetes hangja különös atmoszférát adott a trailernek, amelyet az internet percek alatt mémmé formált. A horrorrajongók új ígéretet kaptak a Soma alkotóitól is, akik egy Stellan Skarsgard által narrált sci-fi thrillert mutattak be, mely „a lét határáig” kalauzolja majd a játékost. A Bad Robot által fejlesztett, Left 4 Dead-veteránokkal dolgozó 4:Loop pedig egy különös kooperatív lövöldét ígér, ahol 3D-nyomtatott emberek és időbeli hurkok keverednek - már a koncepció is megosztó, de kétségtelenül eredeti.


A Baldur’s Gate 3 hatalmas sikere után nagy figyelem övezte Larian Studios új projektjét, amely a Divinity címet kapta. Bár részleteket nem árultak el, a stúdió azt ígéri, hogy még nagyobb, ambiciózusabb vállalkozásról van szó, és a bemutató trailer groteszk hangulata alapján ismét különleges, erősen narratív szerepjátékra számíthatunk.


A Remedy Entertainment is előállt nagy bejelentésével: a Control Resonant 2026-ban érkezik, és akció-RPG-vé bővíti az eredeti játék világát. A történet hét évvel az előző rész után játszódik, immár Manhattanben, a főhős pedig Jesse Faden testvére, Dylan lesz. A rajongók izgatottan figyelik, merre viszi tovább a stúdió a paranormális világot, amely már az első részben is kultikus státuszt vívott ki magának.


A nagyobb címek mellett természetesen a kisebb, kreatívabb projektek is műsoridőhöz jutottak. A stop motion technikával készült Out of Words a stílus kedvelőinek szívét dobogtatta meg, míg a Bradley the Badger egy új, önreflexív platformmascotként mutatkozott be, humorral és látványos világváltásokkal. A Free Shepherdben egy kutya pásztorként terelgeti a nyájat, ami egy megható és stílusos állatgondozós játék benyomását kelti.


Az indie vonalat erősítette a Respawn egykori fejlesztőiből álló új stúdió első játéka, a Highguard, amely a lövöldék világát keveri a fantasy páncélokkal és fegyverekkel, és már 2026 januárjában megjelenik free-to-play formában. Külön figyelmet kapott a South of Midnight bejelentése is, amely eddig Xbox-exkluzívként létezett, ám 2026 tavaszán PlayStationre és Nintendo Switch 2-re is megérkezik, tovább növelve a játék közönségét. A nagy akció-játékok rajongói örömmel fogadták az Ace Combat 8 trailerét, amely a sorozat jellegzetes hangulatát - „anime vadászgépekkel” - hozza vissza egy új generációra. Sokakat meglepett, milyen lelkesedéssel fogadta a közönség a franchise visszatérését.


A filmipar és a videojátékok kapcsolata is felvillant, amikor a Super Mario következő filmjéből egy rövid, alig észrevehető bevágás debütált. Bár keveset mutattak, a rajongók azonnal elemezni kezdték a frame-eket. Az este egyik meta-pillanata az volt, amikor a Game Awards zenekara előadta a jelöltek zenei válogatását, benne az immár legendás „Flute Guy”-jal, Pedro Eustache-sal, aki idén is elképesztő, PVC-csövekből készült hangszerrel lépett színpadra. Jelenléte mára a gála állandó része lett, és az internet minden évben ünnepli.


A díjátadó ugyanakkor továbbra is a létéért küzd. Sokan úgy vélik, hogy Geoff Keighley projektje elvesztette korábbi fényét, és egyre kevésbé szól a fejlesztők ünnepléséről, mint inkább a drága, látványos marketingről. A műsort túlnyomó részben reklámblokkok uralták, és az egyes díjkategóriákat gyors egymásutánban, kommentár nélkül jelentették be. Keighley személyes szerepe és kettős projektjei - Summer Game Fest és The Game Awards - szintén viták tárgyát képezik, bár az esemény továbbra is nagy figyelmet kap a játékos közösségtől.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!