SG.hu
Töménytelen mennyiségű olajpénz dob nagyot az e-sporton
A nyolc héten át tartó Esports World Cup volt Szaúd-Arábia növekvő videojáték-iparának bemutatkozó bulija. Az ágazatban küszködő vállalatok számára nehéz ellenállni a szaúd-arábiai befektetéseknek az iparágban, de nem minden játékos örül ennek.
A hétvégén szurkolók ezrével özönlöttek a fővárosban, Rijád utcáin, a 43 fokos hőségben páragépek tartották őket hűvösen. A város központjában egy 10 méter magas arany trófea tornyosult a bámészkodók fölé. A hagyományok által meghatározott ország megtartotta az első e-sport világkupát. A szaúdi kormány célja ezzel, hogy az ország ne csak az olajbevételektől függjön: gazdasági diverzifikációs tervük részeként 2030-ig 38 milliárd dollárt fektetnek be a videojátékokba a 700 milliárd dollárt kezelő P.I.F. nevű állami befektetési alapon keresztül.
Az ország befolyása a videojátékok terén már messze túlmutat a határain. Az iparág egy pénzügyileg nehéz éven van túl, rengeteg fejlesztő-stúdió zárt be és világszerte tömeges elbocsátások történtek. A háttérben pedig a világ számos nagy videojáték-gyártó vállalata csendben partnerségre lépett az olajban gazdag szaúdiakkal. A felvásárlások révén a P.I.F. által finanszírozott Savvy Games Group nevű cég ma már a teljes e-sport piac 40 százalékát birtokolja. A P.I.F. és leányvállalatai nagyjából 6 milliárd dollárt költöttek játékcégek felvásárlására és 14 milliárd dollárt részvénybefektetésekre. "Korlátlan erőforrásokat használtak fel arra, hogy nagyjából azt valósítsanak meg, amit csak akarnak" - mondta Rod Breslau, játék- és e-sport-elemző.
Egyes kritikusok a befektetéseket "játékmosásnak" tartják, egy kísérletet arra, hogy az ország hírnevét és emberi jogi visszaéléseit a szórakoztatással és a turizmussal fényesítsék, ahogyan azt a profi golf- és labdarúgó-bajnokságok esetén már korábban is láthattuk. Egyes játékosok elítélik az ország részvételét és bojkottálni fogják az eseményeket. A látogatók számára pedig megdöbbentő lehet, hogy jelmezes nők is vannak, tehát nem a teljes testet takaró csadorban dolgoznak egy konferencián egy olyan országban, ahol a nők jogai történelmileg nagyon korlátozottak.
De mivel a szaúdi pénz mindenütt jelen van az e-sport világában, egyre nehezebb elkerülni azt. "Eljutottunk arra a pontra, ahol ha meghúzod a határt, és azt mondod, hogy "nem dolgozom szaúdi tulajdonú cégnek", vagy "nem megyek Szaúd-Arábiába", akkor az e-sportban való karriered valószínűleg nagyon rövid életű lesz" - mondta Parker Mackay, egy e-sport műsorvezető, aki júniusban lemondott egy díjátadó zsűriben betöltött pozíciójáról, miután az partnerséget kötött egy szaúdi finanszírozású szervezettel. "Három évvel ezelőtt nekem is megvoltak volna a saját előítéleteim, amikor a szaúdiakra gondoltam" - mondta Ralf Reichert, az Esports World Cup Foundation vezérigazgatója. "Végső soron mindenkinek magának kell megítélnie mire hajlandó. Én csak meghívom az embereket, hogy jöjjenek el és nézzék meg."
Szaúd-Arábia, amely egykor gyakorlatilag betiltotta a mozikat és szigorúan korlátozta a turizmust, mára elképesztő ütemben önti a vagyont a sportba és a szórakozásba. A 38 éves koronaherceg, Mohammed bin Szalmán lelkes játékos. A játékkiadók felvásárlása és extravagáns e-sport-bajnokságok megrendezése mellett a szaúdi királyság egy saját e-sport negyeddel rendelkező települést épít fel Rijádtól 50 kilométerre nyugatra Qiddiya néven.
A P.I.F. rengeteg pénzt öntött a tőzsdén jegyzett videojáték-cégekbe. Részvényportfóliója a Nasdaq adatai szerint 3,4 milliárd dolláros befektetést tartalmaz az Electronic Artsban, 1,7 milliárd dollárt a Take-Two Interactive-ban és 5,2 milliárd dollárt a Nintendóban. A Nintendo 8,3 százalékos részesedése a japán hatósági adatok szerint a japán vállalat legnagyobb külső befektetőjévé teszi. Az alap 3,3 milliárd dolláros befektetéssel rendelkezett az Activision Blizzardban is, mielőtt azt a Microsoft felvásárolta volna. A P.I.F. 2021-ben hozta létre a Savvy Games Groupot, hogy az iparágba tervezett 38 milliárd dolláros befektetését kezelje. Az alap Brian Wardot, az Electronic Arts korábbi igazgatóját és az Activision Blizzard alelnökét vette fel a cég vezérigazgatójának.
A kormány azon tervének részeként, hogy 250 videojáték-fejlesztő céget és 39 000 új munkahelyet hozzon létre szaúdi földön, a Savvy Games Group és más P.I.F. által finanszírozott cégek az Egyesült Államokból és Ázsiából toboroztak játékfejlesztői csúcstehetségeket. Júniusban Szaúd-Arábia amerikai nagykövetsége csereprogramot indított, hogy fiatal szaúdi játékfejlesztőket hozzon össze amerikaiakkal. A Savvy Games Group már számos kulcsfontosságú iparági szereplőt felvásárolt, köztük az Electronic Sports League-et, amely az e-sportban azt jelenti, amit a PGA Tour a golfban, valamint a Scopelyt, a Monopoly Go mögött álló játékstúdiót. A vállalat felvásárolta a Faceit digitális e-sportplatformot is, amelyet más e-sporttulajdonokkal együtt az Electronic Sports League Faceit Group, azaz E.F.G. néven egyesített.
Januárban az Activision Blizzard partnerségre lépett az E.F.G.-vel, hogy újraéleszthesse a néhány hónappal korábban bezárt népszerű játékának, az Overwatchnak az e-sport bázisát. Májusban az E.F.G. finanszírozást nyújtott a Rolling Stone számára egy új játékszerkesztőség létrehozásához. Rijádban az Esports World Cupon a játékosok a 60 millió dolláros nyereményalapból való részesedésért versenyeztek, amely a valaha volt legnagyobb a hasonló rendezvényen. Reichert szerint a verseny "világítótorony a világ sportnaptárában". A nyolchetes eseményt a szaúdi Esports World Cup Foundation, egy szaúdi nonprofit szervezet szervezte.
A dél-koreaiak taroltak, de ez valószínűleg nem lepett meg senkit
Az alapítvány nagynevű partnerekre támaszkodott, hogy terjessze befolyását. Márciusban a Sony alapító partnere lett a versenynek, és egy Esports World Cup dokumentumfilmet fog készíteni. Júniusban a Warner Bros. Discovery partnerségre lépett az alapítvánnyal, hogy a CNN közvetítse az eseményt. Órákkal a torna megnyitóünnepségét megelőzően két tucat rengeteg ember által követett játékipari influencer linkeket posztolt a livestreamjére az X-en a #EWCPartner hashtaggel. Egyes e-sport csapatok megpróbálnak társadalmi nyilatkozatot tenni, miközben továbbra is elfogadják a szaúdi pénzt.
A Team Liquid - egy e-sport csapat, amely a sportágban a sokszínűség és a befogadás előmozdításáról ismert - Pride-logóval ellátott mezeket viselt a verseny alatt. A csapat vezetői a tornát megelőző hetekben átgondolták, hogy mit jelent Rijádban játszani. "Elgondolkodató a világ egy olyan régiójában szerepelni, ahol az emberi jogok terén eléggé negatív a mérleg" - mondta Steve Arhancet, a csapat társ-vezérigazgatója. Arhancet nyíltan vállalja melegségét, és mielőtt eldöntötte volna, hogy részt vesz-e a versenyen, egyedül utazott Rijádba. Más influencerek a közösségi médiában szabadkoztak részvételük miatt a rajongóiknak. Joshua Howard, a torna egyik sportriportere azt mondta, hogy az Esports World Cup-pal kötött 10 napos szerződése éves bevételének 20-30 százalékát teszi ki. "Amikor az ember ilyen lehetőséget lát, nagyon nehéz nemet mondani, és nem kárhoztatok senkit, aki nemet mond, vagy felháborodik azon, hogy én itt vagyok" - mondta Howard.
A hétvégén szurkolók ezrével özönlöttek a fővárosban, Rijád utcáin, a 43 fokos hőségben páragépek tartották őket hűvösen. A város központjában egy 10 méter magas arany trófea tornyosult a bámészkodók fölé. A hagyományok által meghatározott ország megtartotta az első e-sport világkupát. A szaúdi kormány célja ezzel, hogy az ország ne csak az olajbevételektől függjön: gazdasági diverzifikációs tervük részeként 2030-ig 38 milliárd dollárt fektetnek be a videojátékokba a 700 milliárd dollárt kezelő P.I.F. nevű állami befektetési alapon keresztül.
Az ország befolyása a videojátékok terén már messze túlmutat a határain. Az iparág egy pénzügyileg nehéz éven van túl, rengeteg fejlesztő-stúdió zárt be és világszerte tömeges elbocsátások történtek. A háttérben pedig a világ számos nagy videojáték-gyártó vállalata csendben partnerségre lépett az olajban gazdag szaúdiakkal. A felvásárlások révén a P.I.F. által finanszírozott Savvy Games Group nevű cég ma már a teljes e-sport piac 40 százalékát birtokolja. A P.I.F. és leányvállalatai nagyjából 6 milliárd dollárt költöttek játékcégek felvásárlására és 14 milliárd dollárt részvénybefektetésekre. "Korlátlan erőforrásokat használtak fel arra, hogy nagyjából azt valósítsanak meg, amit csak akarnak" - mondta Rod Breslau, játék- és e-sport-elemző.
Egyes kritikusok a befektetéseket "játékmosásnak" tartják, egy kísérletet arra, hogy az ország hírnevét és emberi jogi visszaéléseit a szórakoztatással és a turizmussal fényesítsék, ahogyan azt a profi golf- és labdarúgó-bajnokságok esetén már korábban is láthattuk. Egyes játékosok elítélik az ország részvételét és bojkottálni fogják az eseményeket. A látogatók számára pedig megdöbbentő lehet, hogy jelmezes nők is vannak, tehát nem a teljes testet takaró csadorban dolgoznak egy konferencián egy olyan országban, ahol a nők jogai történelmileg nagyon korlátozottak.
De mivel a szaúdi pénz mindenütt jelen van az e-sport világában, egyre nehezebb elkerülni azt. "Eljutottunk arra a pontra, ahol ha meghúzod a határt, és azt mondod, hogy "nem dolgozom szaúdi tulajdonú cégnek", vagy "nem megyek Szaúd-Arábiába", akkor az e-sportban való karriered valószínűleg nagyon rövid életű lesz" - mondta Parker Mackay, egy e-sport műsorvezető, aki júniusban lemondott egy díjátadó zsűriben betöltött pozíciójáról, miután az partnerséget kötött egy szaúdi finanszírozású szervezettel. "Három évvel ezelőtt nekem is megvoltak volna a saját előítéleteim, amikor a szaúdiakra gondoltam" - mondta Ralf Reichert, az Esports World Cup Foundation vezérigazgatója. "Végső soron mindenkinek magának kell megítélnie mire hajlandó. Én csak meghívom az embereket, hogy jöjjenek el és nézzék meg."
Szaúd-Arábia, amely egykor gyakorlatilag betiltotta a mozikat és szigorúan korlátozta a turizmust, mára elképesztő ütemben önti a vagyont a sportba és a szórakozásba. A 38 éves koronaherceg, Mohammed bin Szalmán lelkes játékos. A játékkiadók felvásárlása és extravagáns e-sport-bajnokságok megrendezése mellett a szaúdi királyság egy saját e-sport negyeddel rendelkező települést épít fel Rijádtól 50 kilométerre nyugatra Qiddiya néven.
A P.I.F. rengeteg pénzt öntött a tőzsdén jegyzett videojáték-cégekbe. Részvényportfóliója a Nasdaq adatai szerint 3,4 milliárd dolláros befektetést tartalmaz az Electronic Artsban, 1,7 milliárd dollárt a Take-Two Interactive-ban és 5,2 milliárd dollárt a Nintendóban. A Nintendo 8,3 százalékos részesedése a japán hatósági adatok szerint a japán vállalat legnagyobb külső befektetőjévé teszi. Az alap 3,3 milliárd dolláros befektetéssel rendelkezett az Activision Blizzardban is, mielőtt azt a Microsoft felvásárolta volna. A P.I.F. 2021-ben hozta létre a Savvy Games Groupot, hogy az iparágba tervezett 38 milliárd dolláros befektetését kezelje. Az alap Brian Wardot, az Electronic Arts korábbi igazgatóját és az Activision Blizzard alelnökét vette fel a cég vezérigazgatójának.
A kormány azon tervének részeként, hogy 250 videojáték-fejlesztő céget és 39 000 új munkahelyet hozzon létre szaúdi földön, a Savvy Games Group és más P.I.F. által finanszírozott cégek az Egyesült Államokból és Ázsiából toboroztak játékfejlesztői csúcstehetségeket. Júniusban Szaúd-Arábia amerikai nagykövetsége csereprogramot indított, hogy fiatal szaúdi játékfejlesztőket hozzon össze amerikaiakkal. A Savvy Games Group már számos kulcsfontosságú iparági szereplőt felvásárolt, köztük az Electronic Sports League-et, amely az e-sportban azt jelenti, amit a PGA Tour a golfban, valamint a Scopelyt, a Monopoly Go mögött álló játékstúdiót. A vállalat felvásárolta a Faceit digitális e-sportplatformot is, amelyet más e-sporttulajdonokkal együtt az Electronic Sports League Faceit Group, azaz E.F.G. néven egyesített.
Januárban az Activision Blizzard partnerségre lépett az E.F.G.-vel, hogy újraéleszthesse a néhány hónappal korábban bezárt népszerű játékának, az Overwatchnak az e-sport bázisát. Májusban az E.F.G. finanszírozást nyújtott a Rolling Stone számára egy új játékszerkesztőség létrehozásához. Rijádban az Esports World Cupon a játékosok a 60 millió dolláros nyereményalapból való részesedésért versenyeztek, amely a valaha volt legnagyobb a hasonló rendezvényen. Reichert szerint a verseny "világítótorony a világ sportnaptárában". A nyolchetes eseményt a szaúdi Esports World Cup Foundation, egy szaúdi nonprofit szervezet szervezte.
THE KEY IS IN. THE TROPHY IS YOURS @T1LoL #EsportsWorldCup pic.twitter.com/3QVl9Fo4ug
— Esports World Cup (@EWC_EN) July 7, 2024
A dél-koreaiak taroltak, de ez valószínűleg nem lepett meg senkit
Az alapítvány nagynevű partnerekre támaszkodott, hogy terjessze befolyását. Márciusban a Sony alapító partnere lett a versenynek, és egy Esports World Cup dokumentumfilmet fog készíteni. Júniusban a Warner Bros. Discovery partnerségre lépett az alapítvánnyal, hogy a CNN közvetítse az eseményt. Órákkal a torna megnyitóünnepségét megelőzően két tucat rengeteg ember által követett játékipari influencer linkeket posztolt a livestreamjére az X-en a #EWCPartner hashtaggel. Egyes e-sport csapatok megpróbálnak társadalmi nyilatkozatot tenni, miközben továbbra is elfogadják a szaúdi pénzt.
A Team Liquid - egy e-sport csapat, amely a sportágban a sokszínűség és a befogadás előmozdításáról ismert - Pride-logóval ellátott mezeket viselt a verseny alatt. A csapat vezetői a tornát megelőző hetekben átgondolták, hogy mit jelent Rijádban játszani. "Elgondolkodató a világ egy olyan régiójában szerepelni, ahol az emberi jogok terén eléggé negatív a mérleg" - mondta Steve Arhancet, a csapat társ-vezérigazgatója. Arhancet nyíltan vállalja melegségét, és mielőtt eldöntötte volna, hogy részt vesz-e a versenyen, egyedül utazott Rijádba. Más influencerek a közösségi médiában szabadkoztak részvételük miatt a rajongóiknak. Joshua Howard, a torna egyik sportriportere azt mondta, hogy az Esports World Cup-pal kötött 10 napos szerződése éves bevételének 20-30 százalékát teszi ki. "Amikor az ember ilyen lehetőséget lát, nagyon nehéz nemet mondani, és nem kárhoztatok senkit, aki nemet mond, vagy felháborodik azon, hogy én itt vagyok" - mondta Howard.