22334
11330766891279474906.jpg
  • PGA
    #796
    TE nekem is polarisom van és ezzel együtt egy rst t5-s teló.
    Neked mennyit mozog? Mert nekem nem mozogja végig az utját és szerintem sokkal keményebb mint az előző capa tl-em.
    GAbo, hogy kell szédszedni egy telót és hogy tudnám megpuhitani?
  • Tsityu
    #795
    Ma meghozták az idei országúti Dura-Ace szettemet.
  • Pyotr
    #794
    hali!
    ha kell valakinek egy alig használt Rock Machine El nino 135eFT-ért akkor jelezzen!
    kép van róla a galériámban.annyi változtatá van rajta hogy raktam rá egy 520as spd-t!
    váz: 7500 alu superlight
    teló: Suntour XCP75
    váltó: SH LX/Deore
  • Mike
    #793
    van kocsim, de azert egy Ferrari jobb
  • Mike
    #792
    elhiszem hogy van kulonbseg, kulonben nem venne meg senki a dragabbakat

    egyebkent meg ki mire kolt
  • Mike
    #791
    felreertettel, nem kinezetre, hasznalatra
    egyebkent ha jol emlekszem RST gila T5 telom van
    biztos nem 60k, de szerintem arra amire en hasznalom, megfelel
  • [Walaki]D`Lair
    #790
    Nekem is faszányos a telóm, csak amikor ráülök haverom akárhányszázezres bicajára, a maga kis hidra teleszkópjával, akkor leskelődök ki a fejemből, hogy bázze ez mennyivel jobb :DD
  • Gabo
    #789
    A merev villás furcsa? Persze. Hiszen a legutsó tecsó bringában is rugós villa van. Ezért aztán a gyártók inkább beleraknak egy akármilyen telót a gépbe, mert máskép nem lehetne eladni. A tulaj egészen addig elégedett lesz ezzel a villával, míg nincs összehasonlítási alapja, illetve el nem kezdi feszegetni a villa tudásának határait.
    Az olcsóbb villákba általában acélrugó és elasztomer gondoskodik a rugózásról. (A nagyon olcsókban csak acélrugó.) A be- és a kirugózást legfeljebb az elasztomer lomhasága lassítja, de csillapítás nincs benne. Ez akkor okoz gondot, mikor a terep rázóssá válik. A villa lényegében kicsit késleltetve az összes rázkódást továbbítani fogja. A nagyobb ütésekkel szintén ez a helyzet. (Lényegében úgy pattogsz a gödrökön, mint a préri farkas a talpára kötözött rugókkal.)
    A teló kenését és vízszigetelését teló zsírral oldják meg. Persze az illesztések messze elmaradnak a komolyabb villákétól, ezért fordulhat elő az, hogy egy komolyabb eső vagy dagonya esetén még a teló belsejébe is jut sár.
    A hidegben való belassulást kis mértékben a szigetelések összehúzódása, a zsír megkeményedése és nagyobb mértékben az elasztomer megmerevedése okozza. Jó pár bringástól olvastam már, hogy lényegében teljesen merevvé vált késő ősszel és télen a villája.

    Szóval nyugodtan elhiheted, van érezhető és komoly különbség a villák között. Csak azért, hogy teló legyen a gépben nem biztos, hogy érdemes egy olcsó megoldást választani. Kb. 10-15k-val megdobja a bringa árát, ugyanakkor messze nem nyújt annyit, mint amennyi elvárható. Ha pedig lecseréled, esélyed sincs rá, hogy normális áron eladhasd. Magyarul kidobtál legalább 10k-t az ablakon, ami egy közép kategóriás teló árának kb. 1/5 - 1/6 része.
    Én félévig használtam merev villával a gépem. Majd 2002-ben az év eleji akciókat kihasználva megvettem kb. 60k-ért egy 2001-es Rock Shox Judy XC telót. Acél rúgók, nyílt olajfürdős csillapítás, korrekt beállíthatóság és 80 mm-re állított rugóút. Ha kicsit utána nézel, akkoriban a komolyabb bringás oldalakon ez a cucc remek értékeléseket kapott. Talán nem véletlenül...
  • Mike
    #788
    nekem egy Polarisom van, és én nemértekhozzá, de semmi bajom a telójával
    nem lett kemény hidegben, nem folyik belőle semmiféle zsír
    sőt, a merev villás bicaj már nagyon furcsa
  • Gabo
    #787
    Anotino:
    Most vettem észre, hogy kihagytam egy elég húzós részt. A telokról nem írtam semmit.
    Röviden talán annyi a lényeg, hogy ebben az árkategóriában ne várj csodákat. A legtöbb olcsóbb bringára szerelt rugós villa alig nyújt valamit, viszont annál több kívánnivalót hagy maga után. Ha spórolni akarsz, nem jársz sokkal rosszabbul úgy se, ha merev villával veszed meg a gépet.
    Az olcsóbb telók alig nyújtanak annál többet, minthogy elpattogj a gödrökön. Legtöbbször nincs semmilyen csillapítás bennük és túl sok beállításra sem adnak lehetőséget. Hidegben belassulnak esetleg teljesen merevvé is vállnak. Melegben pedig a nem éppen pontos illesztések miatt kijön belőlük a kenőzsír. Az előzőek ellenére karbantartás igényük attól még van. A legtöbb új tulaj ezt szokta legelőször lecserélni a gépén. Ez persze a boltoknak és a gyártóknak jó üzlet, hiszen kétszer fejik meg a vásárlót.
    Ezért javaslom azt, hogy inkább merev villával vedd a kerot és így spórolj az árából. Később ha rákapsz a bringázásra, úgy is össze fogod szedni a pénzt egy komolyabb villára.
    Vagy spórolj a bringa megvásárlása előtt és válassz eleve egy jobb villát hozzá.
    Tájékozódás képen, a használható telok 30k körül kezdődnek, azok pedig amik már valóban jobbnak számítanak nem ritkán 60k fölött vannak.
  • Gabo
    #786
    Látod, az könnyen megeshet. Régebben elég sokat rontottam a levegőt a Bikemag és az Index bringás fórumán. Mostanában már nincs annyi időm. :o/
    A baj az, hogy néha úgy érzem többet szövegelek róla, mint amennyit ténylegesen tekerek.
  • Mike
    #785
    mintha vmelyik bike oldalon is ugyanezt olvastam volna, mondjuk lehet, hogy azt is te irtad :)
  • Gabo
    #784
    Írtam! Méghozzá fejből. Meglepő mi?
    Az igazság az, hogy már annyiszor adtam tanácsot ismerősöknek a témában, hogy bármikor összehozok egy ilyen irományt.
  • Mike
    #783
    másoltad
  • Gabo
    #782
    Örülök annak, ha hasznát veszed a dolognak. Egyébként az a vicces, hogy a nyereg, vagy a sisak, vagy éppen a külsőgumi megválasztásáról is lehetne még legalább ennyit írni.
    Nézz szét majd a boltok és a nevesebb gyártók oldalain! Ha kinézel magadnak valamilyen konkrét bringát, írd majd be ide is és segítünk még abban, amiben lehet. Szerintem a 60e-s limittel se foglalkozz egyenlőre. Ha találsz egy olyan bringát, ami tetszik, ne a pénz legyen az ami visszafog. A legtöbb helyen lehet részletre vásárolni.

    Induláshoz íme két link:
    http://hegyikerekpar.lap.hu/
    http://bicikli.lap.hu/
  • Anotino
    #781
    Nagyon szepen koszi a tanacsokat ! :) Ezt fel lehetne pakolni ide egy bannerba a tobbi kezdo bringasnak.
  • Gabo
    #780
    Anotino:
    Elöljáróban annyit, hogy 60 körül már össze lehet hozni egy használható kerot. De azért érdemes néhány dolgot még előtte mérlegelni.
    Először is érdemes végig gondolni, hogy első sorban milyen helyeken, milyen gyakorisággal, mennyire keményen szeretnél bringázni. Valamint figyelembe kell venni a testi adottságaidat, magasság, testsúly, izomzat. Ezek alapvetően befolyásolják azt, hogy a bringának milyen terhelést kell majd elviselnie.
    Ha leginkább aszfalton, városi környezetben vagy nagyon lightos terepen szeretnél tekerni, akkor a trekking kategóriába tartozó bicok között érdemes nézelődni.
    Ha a terep bringázás hangsúlyosabb szerepet kapna, esetleg a bico strapabírósága, több oldalú felhasználhatósága a cél, akkor a belépő szintű montik között ajánlott keresgélni.
    Ha az egyszerű túrázgatás helyett a keményebb, esetleg verseny szerű használatról is szó van, akkor aszfaltra az országúti (népnyelven ezeket hívják verseny bringának) terepre, hegymászásra pedig az XC (cross country) montik az alkalmasak.
    Az egyes típusok között a különbség leginkább abban nyilvánul meg, hogy az ember milyen testtartásban helyezkedik el a bringán. Illetve a váz kialakítása értelem szerűen igazodik a felhasználáshoz. Országútinál általában elég sportos tartásban, viszonylag egy helyben ülve teker az ember. Montinál szintén viszonylag sportos tartásban helyezkedik el a bringás, de terepen elég sokszor kell pozíciót váltani, helyezkedni. A trekkingeknél ezzel szemben elég felegyenesedett tartásban lehet tekerni. (Ez persze azzal is jár, hogy minél nagyobb tempóval szeretnél menni, annál inkább érezni fogod a légellenállást. Valahol olvastam, hogy 20 km/ó felett a tekerésbe fektetett energia kb.70-80% a légellenállás leküzdésére fordítódik. Azért ez elgondolkodtató...)
    A kerekek szélessége, a gumik mintázata és "vastagsága" szintén eltér a három típusnál, lévén más-más felhasználásra szánták őket.

    Ha sikerült eldönteni, hogy melyik a számodra szimpatikusabb bringatípus, akkor a váz anyagát kell a következő lépésben eldönteni.
    A belépő szintű gépeknél három anyaggal találkozhatsz.
    Hi-Ten (szén acél) - Nehéz, rozsdásodik, rugalmatlan, de legalább olcsó. (Tipikus corabájk.)
    Cro-Mo (króm-molibdén-acél ötvözet) - Mai szemmel nézve ez is nehéz, hajlamos a rozsdásodásra ha nem figyelnek oda rá, de az egyik legrugalmasabb vázanyag. A rugalmasságának köszönhetően jól elnyeli az út rezgéseit és jól bírja a ciklikus kifáradást (pl.: a tekerésből adódó ismétlődő csavaró hatások.). Igazán jó minőségű Cro-Mo vázat ritkán lehet találni a belépő szinten.
    Alu (alumínium ötvözet) - Az egyik legkönnyebb vázanyag, nem rozsdásodik, viszont merev, rugalmatlan. A régi alu vázaknál probléma volt, hogy az anyag merevsége miatt hajlamosak voltak kifáradni és törni. Mára a gyártástechnológia eléggé kiforrott, így az ilyen jelegű problémák többségét a gyártók kiküszöbölték. (Nagyobb csőátmérő, váltózó falvastagság, felülhegesztések, hőkezelés, speciális ötvöző anyagok, stb.) Szintén a merevsége miatt az út rezgéseit elég rendesen közvetíti a kerekek felől az ember fenekéhez és karjaihoz. Ezt azért egy jól megválasztott nyereggel, ballonosabb (nagyobb átmérőjű) gumikkal jól kompenzálni lehet. A magam részéről én ezt ajánlom. A súlymegtakarítást az első komolyabb kaptatónál érezni lehet.

    Ha a váz megvan, jön az alkatrészek megválasztása.
    Az alkatrészeket három szempont szerint lehet értékelni: tömeg - megbízhatóság vagy strapabíróság - ár. Amit fejben kell tartani, hogy ebből a hármas tulajdonság csoportból egyszerre mindig csak kettő az, ami kielégítő szinten teljesíthető, a harmadik mindig csorbát szenved. Röviden, minden alkatrész megválasztásakor kompromisszumot kell kötni.
    A noname alkatrészek helyet minden esetben valamelyik gyártóét érdemes inkább előnyben részesíteni. (Pl.: Shimano)
    A bringa szempontjából a legfontosabbak a kerekek és a kerék agyak. Ebben az árkategóriában csodát ne várj, a legtöbb gyártó itt szokott spórolni, mivel a mezei vársárló ezt nézi meg a legritkábban. Ha nem akarsz sokat költeni rá, nyúzd azt, amivel a bicót kapod. Ha tönkre megy, legfeljebb idővel lecseréled őket. Azért ha montit veszel, arra érdemes odafigyelni, hogy legalább duplafalú felnikkel kapd a kerot. Ez egy lényegesen erősebb megoldás mint a hagyományos szimpla falú változat, kisebb az esély arra, hogy 8-ast gyűrj bele az első kátyúnál. (Egy viszonylag jobb minőségű, erősebb kerék szett kb. 30-32e körül mozog...)
    A haladás szempontjából a külső gumi megválasztása sokat számít. Ha csak aszfalton tekersz, akkor valamilyen alacsony mintázatú, kevésbé széles gumit érdemes választani (slick, semi-slick a megnevezésük). A bütykös traktor gumik ugyan dögösen néznek ki, de csak zajosak és nagy a gördülési ellenállásuk. Ezeket a terepezésre szánják. (A talaj összetételétől és szerkezetétől függően más-más mintázat az ami ideális.) A két kategória között akad néhány általános mintázatú gumi. Ezeknél a gumi felületének közepén egy futóél található, ami az aszfalton hivatott a gördülési ellenállást csökkenteni, az oldalsó bütykök pedig a lazább talajon érvényesülnek. Még a vásárláskor érdemes lecseréltetni a gumit, ha tudod, hogy nem olyanra lesz szükséged.
    Hajtáslánc azaz váltók, hajtókar, lánc, fogaskeréksorok... Itt ha lehet érdemes egy készletből választani. Ha lehet az alkatrészek ugyan annak a gyártónak, ugyan abból a családjából kerüljenek ki. Ez a váltásteljesítményt nagyban befolyásolja. Általában az olcsóbb gépeken a Shimano komfort kategóriás (Pl.: C050) váltói, hajtókarjai találhatóak. Ha nincsenek nagy igényeid és viszonylag vékonyabb bringás vagy, valószínűleg nem lesz velük gondod. (Nekem volt...) Amennyiben valamivel erősebb, pontosabb, megbízhatóbb alkatrészekre van szükséged, akkor érdemes a Shimano Acera, Alivio szettje felé nézelődni. Ha nem a versenyzés a cél, akkor valószínűleg sokáig ki fognak szolgálni. Haladóbb felhasználásra (meg ha több pénzed van) már inkább a Deore család az ami ajánlott. Az olcsóbb gépeken valószínűleg noname fogaskerékkoszórú és lánc lesz. Ha meg tudod engedni magadnak cseréltesd le az adott szett fogaskeréksorára és láncára.
    Ide tartozik még a váltó és a fékkarok kérdése is. Alapból valószínűleg kombinált váltó és fékkar lesz a gépen. Ha nem tervezed a közeljövőben a gép fejlesztését, ezzel nem lesz gondod. Ha mégis fejlesztesz, valószínűleg ezeket is le kell majd cserélned, nem teheted meg azt, hogy külön cseréld a fékkart vagy a váltókart. Ha egy mód van rá, a fékkar fémből legyen. (Kompozit, műanyag fékkarokból legfeljebb a sram alkatrészeit szabad megvenni.)
    Fékből a megfizethető legjobbat kell venni! Az életed múlik azon, hogy meg tudj állni a bicóval. Egy pár Shimano Deore V-fék nem egy csillagászati összeg és a noname gyártók cuccaihoz viszonyítva lényegesen erősebb, jobban adagolható, terhelhető. Az "ócsó" tárcsafékes megoldásokat ha lehet nagy ívben el kell kerülni.
    A többi alkatrészre nem térek ki. Nem mintha nem lennének fontosak. Ha a nyereg kényelmetlen, akkor idővel úgy is veszel helyette másikat. Ha a kormány formája, a kormányszár emelkedése, hossza nem kényelmes, az is csak némi használat után derül ki.

    Végül néhány általános tanács.
    Az első és talán a legfontosabb: Bringát a bringa boltból!
    Felejtsd el a nagyáruházak kínálatát. A bringa boltban segíteni fognak a megfelelő méretű bringa kiválasztásában. Mielőtt kiadják neked a bringát, el fogják végezni a szükséges beállításokat is rajta, ha kell és van rá mód az egyedi igényeidet is figyelembe fogják venni az alkatrészek esetleges cseréjekor. Valamint szinte minden helyen visszavárnak egy-két hónap tekerés után a bowdenek nyúlása miatti finombeállításra.
    A váz kiválasztásakor a méretére is oda kell figyelni. Ha túl nagy vázat választasz, lényegében hasalni fogsz a bicon, ezzel túlterhelve a karjaidat és a derekadat. Ha túl kisméretű a váz, akkor pedig kuporogni fogsz a gépen, így sokkal nagyobb terhelés megy a gerincedre és a hátsó feledre. Mind a két esetben az izületeid látják kárát a dolognak. A kisebb méretbeli problémákat a nyereg pozíció beállításával, a megfelelő kormány és kormányszár megválasztásával valamennyire lehet kompenzálni, de csodák nincsenek.
    Mikor bringát választasz, gondolj arra is, hogy idővel megváltozhatnak a bringázási szokásaid. Lehet, hogy most csak rövidebb utakra mennél, de könnyen megeshet, hogy rákapsz a tekerésre. Érdemes olyan bicot választani, amit az igényeidhez tudsz igazítani. Persze ez hosszú távon lehet, hogy többe fog kerülni...
    Az is jó megoldás, hogy veszel egy átlag kerot, ami megfelel a jelenlegi igényeidnek. Ha később megváltoznak az igényeid akkor pedig lecseréled egy jobbra.
    A bringa mellett a biztonságodra is gondolj. A lámpa és a hátsó villogó a minimum, de egy bringás sisak beszerzése sem elvetendő dolog. Az életedet mentheti meg! Soha nem tudhatod, hogy mikor szalad eléd egy macska, egy kutya vagy valamilyen kétlábú emlős, vagy éppen mikor nem veszi figyelembe az autós, hogy elsőbbséged van.


    Uhh... Ez biza hosszú lett. És még így is elég felületes.
  • Anotino
    #779
    Udv!

    Hobbicelra (kisebb tavok) vennek valami low-budget bringat. Kb 60 ropit tudok raszanni. Lehet kapni ennyiert valami hasznalhatot? Milyen szempontokra celszeru odafigyelni vetelkor?
  • Gabo
    #778
    Nekem kedvem mindig lenne, csak időm nem volt rá mostanában. De ha minden jól megy, a hónap végén egy hétig szabin leszek. Majd akkor be pótolom az elmaradást.
    Addig meg maradnak a hétvégi tekerések, már amennyiben sikerül őket összehozni.
  • Mike
    #777
    van kedvetek lemenni túrázni kicsit? mondjuk elsőre nem valami iszonyat hosszú távra
  • madmax1979
    #776
    Hm...szürke szikszalag...ez nem is rossz ötlet(mivel a bowdentok is szürke így az nem fog elütni tőle) és az azért lényegesen puhább, mint a váz, csak nem fogja felsérteni...
  • Gabo
    #775
    Ha már rövidítések...
    A cross country hivatalos rövidítése CC helyett XC. A CC összetéveszthető volt a cyclo cross-szal. Ez utóbbi az outival elkövetett terep bringázás, ami egy kicsit más, mint az montizás. A cyclo cross rövidítése pedig CX lett, ha még jól emlékszem.
    DH-nak akad még néhány ága:
    DS = dual slalom (Itt azt hiszem két versenyző dönget egyszerre lefelé.)
    4X = four cross (Itt meg ha minden igaz négyen.)
  • PESK
    #774
    Én akkor biciklizek ha nem jó a motorom illetve ha olyan helyre megyek ahova azzal kell menni!!!
  • Pyotr
    #773
    nekem puha öntapadó szallagot tekertek a bowdenre ahol érintkezhet a vázzal,még a boltban mikor rakták össze a gépemet!
    alternativának a tekercses sebtapasz is megfelel,de ha bemész valami festk vagy tudomisén milyen boltba biztos kapsz valami szikszallag félét a célra:)
  • Andora
    #772
    Szívesen!
  • madmax1979
    #771
    Köszönöm a felvilágosítást:)
    A bowdentok VS aluvázra nincs valami ötlet?
  • Tsityu
    #770
    CC = Cross Country
    DH = Down Hill
    FR = Free Ride
    ST = Street
  • Andora
    #769
    Tényleg az jó!
  • Krezga
    #768
    A DH=Downhill, ezt még én is űzöm az országuti kerékpározás melltt, persze csak lightosan:)
  • madmax1979
    #767
    Nincs valakinek ötlete miért van az, hogy bár a bowdentok, ami műanyag felsérti az elvileg keményebb aluminiumot? És nincs valami tippetek mit lehetne ez ellen tenni?
  • madmax1979
    #766
    Ja, még valami! Lehet most kinevettek, de lövésem sincs mit jelentenek ezek a rövidítések, mint: CC, DH...
  • madmax1979
    #765
    Bár igaz, eddig még mindig beszerezték egy héten belül, ami kellett.
  • madmax1979
    #764
    Igen, visszaolvasgattam kissé és meg is csodáltam a gépedet. Mondhatom finom darab! Nekem azért klasszisokkal szerényebb paripám van, viszont abban hasonló, hogy ez is egyedi.
    Az én szívem azért megmarad az aszfaltnál (már ahol van a sok kátyú között), de észrevehető, hogy fogyatkozunk. Már azon is, hogy a bolt, ahonnan be szoktam szerezni a cuccokat, tele van mountis és hasonló bringákkal, alkatrészekkel, de ha nekem kell valami, azt általában csak rendelésre hozzák meg. Csak egy példa: villából van náluk egy egész fal kirakva az olcsótól a leg drágábbig, de mikor mondtam, hogy országúti...mindjárt a katalógust nyomta az orrom alá.
  • Tsityu
    #763
    Üdv madmax1979!

    Én is road-os vagyok. Egyre kevesebben vagyunk. Mindenki mountizik, CC-zik, DH-zik....
  • madmax1979
    #762
    Sziasztok!
    Még csak most találtam meg ezt a fórumot, de látom nagyon megy itt a téma.
    Én hobby szintü országutis vagyok, a bringám is ehhez (nameg a pénztárcámhoz )igazodik. De folyamatosan építgetem.
  • Andora
    #761
    kössz!
  • Tsityu
    #760
    Szassz Andora!

    No.Megnéztem egy pár számlát kerékpáralkatrészekből. Már amit megtaláltam.

    Merida Extreme-905 váz,7005-ös full alu, 58-as: 63.800- ,
    a hozzá tartozó carbonvilla: 23.800-
    üléscső (carbon): 10.600-

    Shimano Dura-Ace (WH 7701)kerekek:
    első: 71.165-
    hátsó: 92.843-

    Shimano-105, 9 poziciós, Flight deck-es fékváltókar: 62.650-
    Ezekről a tételekről találtam számlát.A többi alkatrészekről pontos összeget nem tok.Full 105-tel szerelt a keró,kivéve a láncot és a hátsó fogaskerékcsoportot, ami Sram. Kb.550.000-ben jött ki összeg.Ezek már 3 éves árak. Most tervezem, hogy vázat cserélek és Dura Ace szettel szerelem át bringámat.


    Üdv

  • Mike
    #759
    ez alap
    mondjuk annyira nem volt jo, mint regebben
  • PGA
    #758
    HEllosztok, a Magellan cangám már fent van az apróban, akit érdekel nézze meg és irjon. (bevallom azért irok ide mert eddig senki nem irt :D )
    Nameg nem tudja valaki hogyan kell feladni bikemagon hirdetést?

    ÉS ugy mindenki volt CRITICAL MASSON?????!!?!
  • Andora
    #757
    Azért kössz a válaszodat!