Hunter

Kiszabadították a sziklák közül a Costa Concordiát

Az olaszországi Giglio partjainak azúrkék vizében az oldalára dőlve feküdt több mint 18 hónapon át a Costa Concordia, a 2012. januári hajókatasztrófa mementójaként pihenve. A hajó azonban újra mozgásba lendült, a hajózás történetének legdrágább mentőakciójának köszönhetően.

A roncs felegyenesítésére, újra úsztathatóvá tételére és elvontatására szőtt ambiciózus terv kritikus szakaszába lépett, a hajó készen áll, hogy visszabillentsék az oldaláról. Az óceánjáró azonban példátlan kihívást támaszt a mentést végzők számára, mivel egy meredek lejtő szélén billeg, méghozzá igen bizonytalan szögben, emellett a mérnökök még soha nem próbáltak ekkora hajót megemelni, ilyen közel a szárazföldhöz. Az előkészületek során a csapat már belefúrt a vízalatti lankába, hogy megfelelő talapzatot alakítsanak ki a hajó számára, amin egyenesbe állítva megpihenhet, meggátolva a mélybe süllyedését.


A nagy mutatványnak, a hajó egyenesbe állításának munkálatai már hétfőn megkezdődtek. Ehhez az úgynevezett parbuckling technikát alkalmazzák, ami egy gigantikus, számítógép által kontrollált, hatalmas fémláncokat, kábeleket, csigákat és ellensúlyokat alkalmazó emelőrendszert használ. A hajótestet sikerült elemelni a szikláktól és áthúzni a vízalatti állványzatra. Hétfő estig 20-21 fokkal sikerült elforgatni a Costa Concordiát, ami annyit jelent, hogy még további 44-45 fok szükséges, hogy újra egyenesbe álljon a hajó. A mérnökök reményei szerint azonban amint elérik a 24 fokot, a hajó a gravitáció, valamint az oldalára erősített, vízzel feltöltött hatalmas fémdobozok hatására elkezdi önmagát felegyenesíteni. A munkálatok éjszaka is folytak, tudósított a BBC.


Az olasz hatóságok jelentése szerint az időjárás jelenleg elég kedvező, ennek ellenére máris háromórás csúszásról számoltak be egy éjszakai vihar miatt. Az égi "áldás" miatt nem futhatott ki az a hajó, aminek a távirányítású vezérlőterméből a mérnökök levezényelnék a 114.000 tonnás, nagyjából három futballpálya hosszú, a Titanic súlya kétszeresével büszkélkedő Concordia sekély vízből történő elmozdítását. A parbuckling-gal rendkívül lassan emelik meg a hajót, nehogy további sérüléseket okozzanak a több mint 18 hónapja szerencsétlenül járt óriáson. A mentőcsapat reményei szerint egy darabban marad a hajó, a felállítás után kezdődhet ugyanis a sérülések felmérése és a vontatáshoz szükséges fém lebegtető övek felerősítése, ami biztosítja a hajóroncs számára a megfelelő felhajtóerőt, mielőtt elindítják utolsó útjára, a szétszerelés felé.

A helyszínen nem kerülhet minderre sor, mivel az veszélyeztetné a Toszkán Szigetvilág Nemzeti Park ökorendszerét, melynek Giglio szigete is része. Sajnos meg van a kockázata annak is, hogy ha valami balul sül el, akkor mérgező anyagok juthatnak a vízbe, illetve a rothadó, rozsdásodó roncsba beszorult, szennyeződött víz is visszafolyhat a tengerbe. A mentés eddig 600 millió eurót emésztett fel, és még koránt sincs vége, a szakértők további jelentős költségekkel számolnak. Mindent összevetve azonban a mentőcsapatnak nincs sok ideje a 290 méter hosszú hajó elmozdítására, az olasz nyár gyorsan múlik, így a technikai kihívások mellett az időjárás lesz a legnagyobb ellenfelük.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • teddybear #22
    A Costa Concordia egy 100 ezer tonnás hajó, amiben rengeteg vegyszer, üzemanyag, stb van. A helyszíni lebontás igen veszélyes lenne, ráadásul egy természetvédelmi terület kellős közepén ilyesmit nem is lehet csinálni.
    Ami pedig a felállítását, kiemelését, elszállítását illeti, ekkora tömeget nem lehet úgy kezelni, mint egy kis csónakot. Nagyon óvatosan kell megtervezni a mozgatását, mert a képeken is jól láthatóan, már roncsolódott a hajótest, és meggyengült.
    Ha kiszedték amit csak lehet a hajótestből(üzemanyag, légkondi töltete, műszerek, berendezések, műkincsek, étkészletek, stb.) már kisebb tömeget kell elvontatni és aztán lebontani.
  • Molnibalage #21
    Meg ahogy a Mórcika elépzeli. Egy hajót adott erőhatásokra terveznek és nem arra, hogy te hirtelen olyan erőhatásokkal támadd meg olyan oldalról, amire soha nem tervezték. Ne feledd, hogy a hajó nem lebeg, mert vízzel van elárasztva és a megfeneklés miatt elég vicces reakcióerők lehetnek a szilárd alátámasztás felől, ha pl. megcsúszik az egész.

    Nem is értem, hogy miért nem ilyen "szakemberek" állítgatnak fel felborult hajókat...
  • Aaronxy #20
    Ne szórakozzanak már, körbe rákötsz egy csomó lufit a víz alatt (nyilván nem azt a boltban kapható fajtát), meg az elöntött részekre és felpumpálod, kiemelkedik meghegeszted, aztán újra menetkész, senki nem beszél itt bontásról, lefestik, átnevezik, leműszakiztatják, azt mehet tengertjárni.
  • fszrtkvltzttni #19
    400 millió euró értékben exportáltunk volna
  • fszrtkvltzttni #18
    "bér," meg a megfelelő környezetvédelmi előírások betartása. A hulladékgazdálkodás mocskos dolog.
  • Cefet #17
    Arra felé kevesebben laknak az "olyan" népekből...
  • Molnibalage #16
    A vízen feldarabolni valamit a semmi közepén rohadt drága. Nincs semmi infrastruktúra, emiatt minden problémás. A felállítás mint látható, hogy napokig tartott és után csak vontatni kell, ami nem túl drága. Ez tutira olcsóbb.
  • lammaer #15
    Azon csodálkozom 1.5 év alatt hogyhogy nem hordták szét a hajót a népek? :)
  • Willenbrock #14
    Az építési költség állítólag 450 millió euró volt 2004-es árfolyamon.A 600 millió infláció fegyelembevételével is több lehet.A biztosíók kártérítése 400 millió körül van-ha kifizetik.Jó nagy ráfizetés lesz,viszont van kb 4-5 testvérhajója a Concordiának,ezek szinte egész évben milliomosokat szállítanak,szerintem már mostanra vissza is hozták a kár árát.
  • kvp #13
    "Vagy ez a történelem egyik legnagyobb pénzügyi csalása vagy pénmosása..."

    Vegul is a biztosito meg a hajotulajdonos tarsasag fizeti. Viszont mivel mindekeppen el kell onnan vinni a hajot, ezert nem tudnak sporolni, annyit fizetnek mint amennyit az egyetlen jelentkezo ceg ker. Mondjuk azt az egyet nem ertem, hogy miert nem vettek korbe egy gattal, szivattyuztak ki a vizet a hajo korul es daraboltak fel a helyszinen. Lehet, hogy a szallitasi koltsegek mellett is olcsobb lett volna es szerintem sokkal kornyezetbaratabb megoldas mint a talpraallitas es elvontatas.