Hunter
800 kilométer pilóta nélkül
Kezd testet ölteni az utasszállító robotrepülőgép. 800 kilométeres utat tett meg egy üzleti repülőgép polgári légtérben úgy, hogy a repülés nagy részében kizárólag a földről kapott utasításokat.
A gép automatikusan manőverezett, a próbarepülés során mind a fedélzeten, mind az irányítótoronyban helyet foglaló pilóta folyamatosan figyelemmel kísérte a repülőgépet. Az angliai Warton és a skóciai Inverness közötti oda-vissza utat mérföldkőként értékelték az ASTRAEA brit konzorcium tagjai, melynek célja a polgári légtér robotrepülőkkel - legyen az akár utasszállító gép - történő megosztását lehetővé tévő technológia kifejlesztése.
Maga a repülés még áprilisban zajlott le, a részleteket azonban csak most tették közzé. A British Aerospace propelleres Jetstream gépe egy pilótával és a tesztben közreműködő mérnökökkel a fedélzetén szállt fel, azonban amint a gép túljutott az felszállási és emelkedési fázison, a fedélzeti pilóta átadta az irányítást földi kollégájának, hátradőlve ülésében és csupán a leszálláskor vette át újra a gépet.
A 19 üléses üzleti gép nem egyszerűen csak automata pilótára lett kapcsolva, hanem tesztelte az észlelés-kitérés technológiát is, amire a robotrepülőknek szükségük lesz a polgári légtérben légi forgalom más szereplőitől való megfelelő távolság biztosításához, valamint az ütközés elkerülési manőverek automatikus elvégzéséhez.
A technológiát működtető algoritmust a brit szabályalkotó Polgári Repülési Hatóság repülésbiztonsági szakértőivel közösen dolgozták ki. A rendszer teszteléséhez kikerülendő objektumokat tápláltak be a repülési számítógépbe, magyarázta Lambert Dopping-Hepenstal, a BAE Systems munkatársa, az ASTRAEA program igazgatója. "Mivel közös légtérben voltunk az összes érzékelés-kitérés manővert mesterséges célpontokkal teszteltük. A repülési pálya minden módosulását jelentettük a földi pilótának, aki ezután utasította a gépet a megfelelő pályamódosításra" - mondta.
Jim Scanlan, a világ első 3D-s nyomtatású robotrepülőgépének tervezője elismerését fejezte ki. "Szerintem ez nagyszerű dolog, különösen, hogy az Egyesült Államok 2015-ben meg szeretné nyitni a légteret a robotrepülőgépek előtt" - mondta Scanlan, aki szerint az észlelő és elkerülő rendszerek jelentik a fő kihívást egy pilóta nélküli gépen.
A gép automatikusan manőverezett, a próbarepülés során mind a fedélzeten, mind az irányítótoronyban helyet foglaló pilóta folyamatosan figyelemmel kísérte a repülőgépet. Az angliai Warton és a skóciai Inverness közötti oda-vissza utat mérföldkőként értékelték az ASTRAEA brit konzorcium tagjai, melynek célja a polgári légtér robotrepülőkkel - legyen az akár utasszállító gép - történő megosztását lehetővé tévő technológia kifejlesztése.
Maga a repülés még áprilisban zajlott le, a részleteket azonban csak most tették közzé. A British Aerospace propelleres Jetstream gépe egy pilótával és a tesztben közreműködő mérnökökkel a fedélzetén szállt fel, azonban amint a gép túljutott az felszállási és emelkedési fázison, a fedélzeti pilóta átadta az irányítást földi kollégájának, hátradőlve ülésében és csupán a leszálláskor vette át újra a gépet.
A 19 üléses üzleti gép nem egyszerűen csak automata pilótára lett kapcsolva, hanem tesztelte az észlelés-kitérés technológiát is, amire a robotrepülőknek szükségük lesz a polgári légtérben légi forgalom más szereplőitől való megfelelő távolság biztosításához, valamint az ütközés elkerülési manőverek automatikus elvégzéséhez.
A technológiát működtető algoritmust a brit szabályalkotó Polgári Repülési Hatóság repülésbiztonsági szakértőivel közösen dolgozták ki. A rendszer teszteléséhez kikerülendő objektumokat tápláltak be a repülési számítógépbe, magyarázta Lambert Dopping-Hepenstal, a BAE Systems munkatársa, az ASTRAEA program igazgatója. "Mivel közös légtérben voltunk az összes érzékelés-kitérés manővert mesterséges célpontokkal teszteltük. A repülési pálya minden módosulását jelentettük a földi pilótának, aki ezután utasította a gépet a megfelelő pályamódosításra" - mondta.
Jim Scanlan, a világ első 3D-s nyomtatású robotrepülőgépének tervezője elismerését fejezte ki. "Szerintem ez nagyszerű dolog, különösen, hogy az Egyesült Államok 2015-ben meg szeretné nyitni a légteret a robotrepülőgépek előtt" - mondta Scanlan, aki szerint az észlelő és elkerülő rendszerek jelentik a fő kihívást egy pilóta nélküli gépen.