Hunter
Kesztyűt dobott a DARPA a robotoknak
Szerdán indult a DARPA Robotics Challenge, a robot technika legkeményebb tesztje, melyben a robotok és építőik a lehetetlen leküzdésére vállalkoznak. A versenyre a világ bármely részéről nevezhettek mérnökcsoportok, hogy teremtményeiket herkulesi erőpróbákon mérettessék meg.
A cél a robotok képességeinek letesztelése nehéz körülmények között, melyeket embereknek terveztek. "Ez a legnagyobb, legizgalmasabb, és talán a legfontosabb robot projekt, ami valaha is megvalósult" - mondta Dennis Hong a Virginia Tech gépészmérnöki karának docense, aki csapatával a humanoid THOR-t (Harcászati Veszélyes Műveleti Robot) állította "csatasorba".
Robotjukat egy éven át fogják képezni, olyan képességekkel ruházva fel, mint a törmeléken való átmászás, autóvezetés és létramászás. Korábban Hong csapata már szinte minden célra készített robotokat a tűzoltástól a labdarúgásig. "Az emberek hajlamosak időpocsékolásként tekinteni egy olyan robot megépítésére, ami focizik" - mondta Hong. "Azonban, ha egy robot nem képes focizni, akkor hogyan használhatnánk emberi életek megmentésére?"
A DARPA sajtótájékoztatóján Gill Pratt, a projekt vezetője elmondta, a kihívás lényege, hogy megpróbálják a robotok alkalmazásával javítani a az Egyesült Államok és a világ természeti- és ember által előidézett katasztrófákkal szembeni rugalmasságát. A nevezőket négy csoportba sorolják. Az A-csoportban a Virginia Tech hat másik csapattal együtt robot hardvert és szoftvert fog készíteni a DARPA finanszírozásával. A B-csoport versenyzőit ugyancsak a hadügyi kutatási és fejlesztési ügynökség támogatja, ők azonban csak szoftverfejlesztésre koncentrálnak, amit a Boston Dynamics humanoid Atlas robotjának egy speciális változatában (képünkön) fognak futtatni. A C- és D-csoport nem kap DARPA finanszírozást, azonban versenybe szállhat a fődíjért, ami 2 millió amerikai dollár.
Pratt szerint kulcsfontosságú az operátor és a robot közötti kommunikációs kapocs, a DARPA pedig pontosan ezt a kapcsolatot igyekszik majd gyengíteni a csapatok képességeinek teszteléséhez. A fukusimai atomerőmű tavalyi katasztrófájakor nagy kihívást jelentett a robotokkal való vezetéknélküli kapcsolat fenntartása. Az egyetlen robot, ami működőképes maradt a zónában, kábeles kommunikációval rendelkezett. Pratt szerint az önrendelkezés és a megbízható operátori felügyelet elegye szükséges az ilyen erőt próbáló feladatok megoldásához.
Hong autóvezető robotja számára már az is nagy kihívás, hogy kinyissa egy autó ajtaját és beüljön a volán mögé. "Ez jelenleg gyakorlatilag lehetetlen" - mutatott rá az előttük tornyosuló, leküzdendő akadályokra Hong, melyeknek még nincs is túl sok közük magához az autó működtetéséhez, mégis olyan lépésekről van szó ami elengedhetetlen a cél teljesítéséhez.
A megmérettetés első körére 2013 decemberében kerül sor, az A-csoportban a Virginia Tech a NASA két csapatával, a philadelphiai Drexel Egyetemmel, a pittsburghi Carnegie Mellon Egyetemmel, valamint egy robottechnikai céggel, a Schaft-tal és az egyik hadügyi alvállalkozóval, a Raytheon-nal veszi fel a versenyt.
A cél a robotok képességeinek letesztelése nehéz körülmények között, melyeket embereknek terveztek. "Ez a legnagyobb, legizgalmasabb, és talán a legfontosabb robot projekt, ami valaha is megvalósult" - mondta Dennis Hong a Virginia Tech gépészmérnöki karának docense, aki csapatával a humanoid THOR-t (Harcászati Veszélyes Műveleti Robot) állította "csatasorba".
Robotjukat egy éven át fogják képezni, olyan képességekkel ruházva fel, mint a törmeléken való átmászás, autóvezetés és létramászás. Korábban Hong csapata már szinte minden célra készített robotokat a tűzoltástól a labdarúgásig. "Az emberek hajlamosak időpocsékolásként tekinteni egy olyan robot megépítésére, ami focizik" - mondta Hong. "Azonban, ha egy robot nem képes focizni, akkor hogyan használhatnánk emberi életek megmentésére?"
A DARPA sajtótájékoztatóján Gill Pratt, a projekt vezetője elmondta, a kihívás lényege, hogy megpróbálják a robotok alkalmazásával javítani a az Egyesült Államok és a világ természeti- és ember által előidézett katasztrófákkal szembeni rugalmasságát. A nevezőket négy csoportba sorolják. Az A-csoportban a Virginia Tech hat másik csapattal együtt robot hardvert és szoftvert fog készíteni a DARPA finanszírozásával. A B-csoport versenyzőit ugyancsak a hadügyi kutatási és fejlesztési ügynökség támogatja, ők azonban csak szoftverfejlesztésre koncentrálnak, amit a Boston Dynamics humanoid Atlas robotjának egy speciális változatában (képünkön) fognak futtatni. A C- és D-csoport nem kap DARPA finanszírozást, azonban versenybe szállhat a fődíjért, ami 2 millió amerikai dollár.
Pratt szerint kulcsfontosságú az operátor és a robot közötti kommunikációs kapocs, a DARPA pedig pontosan ezt a kapcsolatot igyekszik majd gyengíteni a csapatok képességeinek teszteléséhez. A fukusimai atomerőmű tavalyi katasztrófájakor nagy kihívást jelentett a robotokkal való vezetéknélküli kapcsolat fenntartása. Az egyetlen robot, ami működőképes maradt a zónában, kábeles kommunikációval rendelkezett. Pratt szerint az önrendelkezés és a megbízható operátori felügyelet elegye szükséges az ilyen erőt próbáló feladatok megoldásához.
Hong autóvezető robotja számára már az is nagy kihívás, hogy kinyissa egy autó ajtaját és beüljön a volán mögé. "Ez jelenleg gyakorlatilag lehetetlen" - mutatott rá az előttük tornyosuló, leküzdendő akadályokra Hong, melyeknek még nincs is túl sok közük magához az autó működtetéséhez, mégis olyan lépésekről van szó ami elengedhetetlen a cél teljesítéséhez.
A megmérettetés első körére 2013 decemberében kerül sor, az A-csoportban a Virginia Tech a NASA két csapatával, a philadelphiai Drexel Egyetemmel, a pittsburghi Carnegie Mellon Egyetemmel, valamint egy robottechnikai céggel, a Schaft-tal és az egyik hadügyi alvállalkozóval, a Raytheon-nal veszi fel a versenyt.