Hunter

A közösségi médiára összpontosít egy új MI

Egy új számítógépes játékirányzat a közösségi médiát szeretné felhasználni az élmények személyre szabásához. A projekt mögött Sir Peter Molyneux áll, aki 30 éves munkássága alatt olyan műfajteremtő játékokat alkotott, mint a Popolous, a Black & White, vagy a Fable sorozatok.


Sir Peter Douglas Molyneux
Molyneux nemrég távozott a Microsofttól, hogy saját stúdiójával, a 22Cans-szel egy új mesterséges intelligenciát fejlesszen ki játékai számára. A játékszoftverek fejlesztői jellemzően olyan mesterséges intelligencia rendszereket igyekeznek alkotni, ami a valós emberi viselkedést és érzelmeket modellezi, Molyneux szerint azonban ez túl nagy falat a jelenlegi technikával. "Az emberek olyan szinten képesek leolvasni az érzelmeket egymás arcáról, amiről a játékokban jelenleg nem is álmodhatunk" - mondta, éppen ezért a közösségi médiában megosztott személyes adatok sokaságát szeretné kiaknázni, hogy megtudja mit élveznek a játékosok, és segítségükkel olyan személyre szabott karaktereket alkotni, amik kapcsolódnak a személyiségeikhez. Ez sem akármilyen feladat. Hogyan építhető be a közösségi médiák adattengere egy játékba?

Michael Cook, az Imperial College London számítógéptudósa sokat tudna erről mesélni, ő ugyanis pontosan ezt a médiumot használja a játékok valósághűvé tételéhez. Megalkotott egy MI rendszert, ami képes önállóan létrehozni saját egyszerű videojátékait, nemrég pedig felruházta egy új képességgel, ami ezeket a játékokat újsághírekre alapozza, felhasználva a Twitterezők személyes véleményeit. Cook szerint a rendszernek jelenleg egészen jó véleménye van az utóbbi időben sajtóetikai botrányairól elhíresült Rupert Murdochról. "Még nem tudom ez vajon programhiba-e, vagy sem" - tette hozzá.

Pár héten belül Molyneux elkezdi 22 kísérletből álló sorozatát, ami a közösségi médiumok használóinak pszichológiáját elemzi. A kísérletek eredményeinek komoly hatása lesz Molyneux egy új játékának a végső szerkezetére, ami két éven belül láthat napvilágot. Az első kísérlet, ami a Curiousity (kíváncsiság) címet kapta, egy virtuális szobába ülteti a játékosokat, amiben egyetlen sok millió parányi kockából álló hatalmas fekete kockát helyeznek el. A játékosok feladata a kocka megérintése, amivel töréseket generálnak, parányi rétegeket távolítva el a felületről. Megfelelő számú érintés után a kocka kinyílik, felfedve valami "egészen elképesztőt, abszolút egyedit", mondta Molyneux. A játékban az a csavar, hogy csak az utolsó érintést elvégző személy tekinthet be a kockába, a 22Cans pedig azt fogja tanulmányozni, hogyan terjed a felfedezés híre.„Teljes egészében a közösségi médiára hagyatkozunk" - magyarázta Molyneux. "Hogyan bizonyítja az adott személy? Ez már önmagában is rendkívül érdekessé teszi ezt a kísérletet"

Mielőtt a kocka kinyílik, elindítják a kísérlet második fázisát. A játékosok megvásárolhatnak egyet a korlátozott számú vésőkből, ami felerősíti érintéseik erejét. Ez az 59 pennyért megvásárolható, tízszeres erőt biztosító vasvésőtől, a puszta kéz használatához viszonyítva egészen a százezerszeres erőt adó gyémántvésőig terjed.

Itt egy újabb csavar következik, a gyémánt változatból csupán egy van, az ára pedig 50.000 angol font (18,5 millió forint). "Ez egy őrületes összeg" - ismeri el, a cél azonban az, hogy a lássák, vajon a puszta kíváncsiság egy játékost, vagy a játékosok egy, a közösségi médián keresztül összeállt csoportját hajtja-e a cél ilyen formán történő elérése felé. "Ez nem egy pénzszerzési gyakorlat, hanem a pénzesítés pszichológiájának a tesztje"

Ezt újabb, a közösségi média adatait jóval közvetlenebbül használó kísérletek követik. Molyneux szeretné azokat a kis változásokat felfedezni, amik mélyreható reakciókat váltanak ki a játékosokban. Demis Hassabis, aki az 1990-es években a Bullfrognál dolgozott együtt Molyneux-val, jelenleg pedig a University College London idegtudósa, másik irányból közelíti meg a perszonalizációt. Egy saját cég létrehozásának a terveit dédelgeti, amivel megalkothat egy, a játékosoknak egyedi élményt adó, a választásaikra reagáló MI-t. "Ügynököket alkotunk, amikkel nem programozás útján, hanem tanulással sajátíttatjuk el a játékot. Az emberi játékosok interakcióiból fog tanulni" – mondta Hassabis, aki szerint a játszó MI segíthet az általános gépi intelligencia fejlesztésében is. "A játékok jó tesztkörnyezetek, nem túl egyszerűek, de nem is annyira összetettek, mint a valós világ"

Cook szerint Molyneux jövendő játéka visszatükrözheti a közösségi médiában lecsapódó aktuális hangulatunkat - ha egy rossz napról számolunk be, akkor a játék is komorabbá válhat. "Azok az események fogják inspirálni, amik megtörténtek velünk, de nem jelennek meg betűről betűre”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Agaba72 #28
  • Aestus #27
    Nem, nem vagyok tisztában vele, de én nem is pofázok térképészettel kapcsolatos cikkeknél úgy, mintha tudnám, hogy miről van szó.

    @Bannedusermail: Igen, meglehetősen kevés vállalható alkotás született ebben a műfajban. Nem azt mondom, hogy kötelező jelleggel programozónak kell lenni, hogy megvalósítsd a tervedet, de valamilyen szintű programozói, matematikai, modellezői képzettségre szükség van. Persze a pénz mindig lehet alternatíva.
  • Bannedusermail #26
    Én példáué egyáltalán nem tudok programozni. Ha tudnék, és lenne tőkém, akkor lenne ötlet, amit megvalósítanék. Pontosabban látok piaci rést. Ma a játékok vagy FPS-ek vagy stratégiák, vagy szerepjátékok. Az utolsó kettő értékelhető keveréke, a Warcraft3 volt tíz éve.
  • Bannedusermail #25
    Lejet, de ez a kockakattintgatás engem nem nagyon érdekel, és senkin nem látom a lelkesedést. Még rajtad sem. Meg a ki fizet a szupervésőért százcsilliárd dollárt is etikátlan. A pofátlanság az ami pár embert zavar itt.
  • Steel #24
    Azért valamikor volt egy bizonyos Populous, Dungeon Keeper és még pár Black & White is, amivel Molyneux-nak sikerült több generációt a gép elé ültetni huzamosabb időre...és nem volt még sehol semmi fákbuk, vagy hasonló közösségi akármi, max. pár fórum. Ezen kéne elgondolkodni, mielőtt valaki belelendülne a szapulásba. Az ember húszon-x év alatt letett pár dolgot az asztalra, lehet ért valamihez...
  • IMYke2.0.0.0 #23
    Te meg GOOGLE NÉLKÜL tisztában vagy a EOV-WGS-84 átszámítással?
    Nem? Egyes, leülhetsz.
  • Tinman #22
    Hát ezzel nem vágtad ki magad cseppet sem, de ügyes próbálkozás volt... 4 pontot adok rá a 10-ből.
  • Szefmester #21
    Molyneux el is mondta már nem egyszer hogy lelkesedésből mond el bizonyos ötleteket, amik még kidolgozás alatt állnak a legtöbbször, s még mielőtt megtudnák hogy azt meg lehet oldani vagy sem. Vannak jó ötletei, de sajnos hamar eljár a szája és a végén persze hazugnak és hülyének nézik.Régen egy nagyon megbízható név volt a szakmában, ma már valahogy kezd különccé válni. Amíg ott volt a csapatában Demis Hassabis addig még volt aki az ötleteit és a kreativitását kiszolgálja, ma nincs senki.

    Ezt a kockabányász közösségi játék ötletét nem nagyon értem. Persze ha nem csak a klikkelések vesznek el egy-egy kockát, hanem valami szabálya van annak hogy mekkora felület "reped meg" akkor mint logikai játék még oké lehet, pláne ha nem lehet nyakló nélkül kattintgatni. De ha annyit és akkor kattintok amikor jól esik, akkor az egész szerencsejáték lesz, és csak akkor tudják meg a győztesen kívül a "valami érdekes és csodálatos" dolgot, ha a győztes felveszi videóra az utolsó vésést.

    De nem lennék meglepve ha csalódás lenne a végén... :P
  • Aestus #20
    Bizony, tisztában vagyok a designer fogalmával, a fejlesztő fogalmával, azzal is amire céloztál, miszerint a designer jobb esetben egy sor kódot nem ír. Te tisztában vagy a lineáris kohézió fogalmával?

    "Az itt írogatók jó részéből simán kinézem, hogy van legalább egy tucat baromi jó ötlete, de failisztánban se lehetősége, se pénze megvalósítani."

    Elhatározás és kitartás kérdése. Nyilván Molyneux-nak is csak az ölébe esett a tőke.
  • Tinman #19
    "designere."

    "jobb esetben kódot is annyit írtak, hogy meglegyen az emeltinfó Freepascalban."

    Amúgy tisztában vagy a designer fogalmával? :-D

    Az itt írogatók jó részéből simán kinézem, hogy van legalább egy tucat baromi jó ötlete, de failisztánban se lehetősége, se pénze megvalósítani.