Hunter

Véget ér az űrkorszak

Az utolsó űrsikló küldetés a tervek szerint 2011. július 8-án hagyja el a Földet. A dátum az űrkadétok álmának szertefoszlásaként vonulhat be a jövő történelemkönyveibe.

Mekkora a Föld? A kérdésre bármelyik enciklopédiában megtaláljuk a választ: egyenlítői átmérője 12 756 kilométer. De van nekünk egy légkörünk is. Az is számít? Beleértve a létezésünkhöz nélkülözhetetlen levegőjét is, a bolygó tényleges átmérője 13.000 kilométer körül mozog. De már ezt sem nevezhetjük megfelelő méretnek, a Föld ma ennél sokkal nagyobb kiterjedésű - taglalja a The Economist - hiszen a bolygónkat körülvevő vákuum mesterséges holdaktól nyüzsgő közeggé vált, sokuk csupán néhány száz kilométere kering a légkör fölött egyfajta technoszférát alkotva. Jóval több azonban egy gyűrűt alkotva ennél jóval nagyobb, 36 000 kilométeres körben kering - ez az a távolság, amin egy objektum 24 óra alatt kerüli meg a Földet, ezt nevezik geostacionárius pályának.

Ha így tekintünk világunkra, akkor a Föld sokkal nagyobb, mint az a tankönyvekben olvasható, és ebből a szemszögből az űrkorszak óriási sikernek nyilvánítható. Forradalmasította a telekommunikációt, az időjárás előrejelzést, a mezőgazdaságot, az erdőgazdálkodást, sőt még az ásványkincsek felkutatását is, a hadviselésről nem is beszélve. Egyetlen hatalom sem mozgósíthatja többé titokban a fegyveres erőit: a bolygó minden épületének pontos elhelyezkedése meghatározható és a műhold alapú globális helymeghatározó rendszerek oda irányítják a pusztító fegyvereket, ahová csak megalkotóik szeretnék.

Furcsa mód ezek egyike sem szerepelt az űrkorszakot elindító "űrkadétok" víziói között. Bár a mérnökök, mint Wernher von Braun előtt - aki a II. Világháború alatt Németországnak, a hidegháború során pedig Amerikának, az Apollo projekt keretében épített rakétákat - valójában ezeknél sokkal nagyobb célok lebegtek, kénytelenek voltak eladni a lelküket a hadseregnek, hogy valóra válthassák űrutazással kapcsolatos álmaikat. "Az első emberek geostacionárius pályán" nem pont ugyanaz mint "Az első emberek a Holdon".

Az 1950-es és 1960-as évek víziói a kalandról és a világűr felderítéséről szóltak. A korszak amerikai és szovjet űrprogramjainak valósága beépült a Star Trek és a 2001: Űrodüsszeia fantáziájába. A bolygók - lakják azokat idegenek vagy sem - és a szomszédos csillagok mind izgalomban tartották az embereket. Ez az izgalom azonban mára eltűnt, könnyen lehet ugyanis, hogy a 36 000 kilométeres távolság az emberi ambíciók határának bizonyul. Ugyancsak könnyedén megeshet, hogy a fantáziából valósággá vált emberi űrrepülés újra vissza kerül a fantázia birodalmába.

Valószínűleg véget ér az űrkorszak.

A mai űrkadétok persze hevesen tiltakoznának egy ilyen kijelentés ellen. Előcitálnák a magánvállalkozásokat, mint Elon Musk, vagy Richard Branson kezdeményezéseit, akik abban reménykednek, hogy a kereskedelmi űrrepülés egy napon életképessé válik, és ebben nincs is okunk kételkedni. A piac azonban nem tűnik túl nagynak, emellett pedig még sérülékeny is. A kereskedelmi űrrepülés egyik szegmense, az űrturizmus egy luxus szolgáltatás, ami aligha lépi át az alacsony Föld körüli pálya határait. Ha ugyanis Branson egy Hold-utazásban gondolkozna, aligha akadna annyi fizetőképes utasa, akikkel megtérülnének a beruházásai.

A másik szegmens az űrhajósok szállítására épül egyetlen űrállomásunkra, az eddig 100 milliárd dollárt felemésztő ISS-re, ami az egyik legnagyobb pénzkidobás, amit valaha is a tudomány nevében végrehajtottak. A második szegmens létrejötte lehet az oka annak, ami miatt a 2011-es esztendő az űrkadétok álmának szertefoszlásaként vonul majd be a jövő történelem könyveibe. Ez az év jelenti ugyanis az Egyesült Államok űrsikló-programjának a végét, aminek utolsó, 135. küldetése a tervek szerint július 8-án hagyja el a Földet.


Az űrsiklóra egy újrahasznosítható járműként tekintettek, ami rutinszerűvé teszi az emberek bolygó körüli pályára juttatását. Ehelyett azonban csak a bajok forrásává vált. Kétszer pusztította el a legénységét, pedig ha úgy tekintettek volna rá, mint egy kísérleti jármű (ami valójában volt), akkor nem tűnt volna annyira aggasztónak az egész projekt. A NASA azonban fenntartotta a látszatot, hogy az űrsikló egy hétköznapi űreszköz; az STS műszaki kifejezés, ami magyarul űrszállítmányozási rendszert jelent, mindent elmond, akárcsak a Challenger katasztrófája.

Az űrsikló korszaknak azonban vége. Az ISS a tervek szerint 2020-ig marad pályán. Amint beléptetik a légkörbe, vége a játszmának. Már nincs meg az akarat egy újabb Holdra szálláshoz, egyedül a Mars az, ami még az emberek szeme előtt lebeg. A technológia rendelkezésre áll, a szenvedély, az egykori hév azonban megkopott, legalábbis az űrnagyhatalmaknak tartott USA és Oroszország esetében. Az űrkadétok csak abban reménykedhetnek, hogy Kína felveszi az eldobott stafétabotot. Az új nagyhatalom hasonló célkitűzésekkel vetette bele magát az űr meghódításába, mint 50 évvel ezelőtt John Kennedy nemzete: embert küldenének a Holdra. A filozófia azonban érezhetően más, Pekingben senki nem mondja ki, hogy "az évtized végére ott kell lennünk".

Ezzel együtt, ha sikerül is megismételniük Amerika diadalát, jó eséllyel megismétlődhet a bukás is. A kínai kormány könnyen kimondhatja, hogy "elértük a célunkat" és szép lassan leépítik az egész űrprogramjukat, ahogyan ezt Richard Nixon 1972-ben tette. Ebben az évben zárult le az Apollo-program és azóta egyetlen embert szállító űrhajó sem hagyta el az alacsony Föld körüli pályát.

Jó esetben folytatódni fog a Naprendszer robotfelderítése, de itt is nagy az érdektelenség kockázata. Mára már minden bolygót meglátogattunk és majd' minden szilárd felszínnel rendelkezőn járt leszálló egységünk. Az aszteroidák, holdak és üstökösök mind ott díszelegnek a bélyegalbumunkban. Hacsak nem tűnik fel az élet nyoma a Marson, vagy valamely más váratlan helyen, a közönség érdeklődése az egész iránt eltűnhet. És mindenért a közönség fizet.

A jövőt megbéklyózhatja a Föld új külső határa, a geostacionárius pálya. Ezen belül egyre nagyobb lesz a nyüzsgés, az űr ezen részét - ahogy azt a múltban sok vadon élő fajjal tette - megszelídíti az emberiség. A geostacionárius pályán túl a vákuum üres marad; alkalmanként barangolhatunk benne egy kicsit, mint amikor a kutatók időnként elhagyják szűk állomásaikat az Antarktiszon, hogy egy kicsit körülnézzenek a kietlen jégmezőn, majd gyors ütemben visszatérjenek a melegbe, az élelemhez és a társaikhoz. Az emberiség álmai, melyek a végső határon túlra vágytak, lassan elenyésznek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • philcsy #226
    Kínában a legtöbb használt technológia a nyugati másolata.
    De egy technológia lemásolása is elég nagy szellemi munkát igényel.
    Ha valaki nem hiszi el próbálja ki. :)
  • Molnibalage #225
    Nem tűnik fel, hogy szalagmunka a világ legelmaradotabb országaiban van? Itthon is az ország legszegényebb részein dolgoznak szerencsétlen biorobotok.

    Azért nem használnak majmokat, mert azok idomítása drágább lenne és sok országban talán az állatokat jobban védi a törvény, mint az ember. Elég majom sem lenne.

    Szóval maradnak a biorobotok.
  • Molnibalage #224
    Én sem tudom, hogy miért jó a He3 a fúzióhoz, de ezért csorog a nyáluk sokaknak.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Helium-3#Power_generation

    Még ezt sem olvastam el. Mivel nincs se rektor és a LEO pálya is drága, én max. egy ötletnek tartom, semmi többnek.
  • gforce9 #223
    A hélium a fúziós reaktor terméke, nem az üzemanyaga. Bár lehet rosszul tudom.
  • gforce9 #222
    Bárki alkalmas? Akkor miért nincsenek a világon bárhol termelő üzemek? Ja, hogy fel kell vállalni hozzá a nyomort, hogy a nagy szellemi elit kiszolgálója lehess? Ja az nem számít, csak a nagy szellemi munka. Oké :)
  • Molnibalage #221
    És az mire lenne jó? Miért kell állandóan konetózni? BTW a Pentagon vagy a Kongresszus legutóbb attól kapott agyvérzést, hogy valamilyen stelath műhold prototípisát amatőr csillagászok is nyomon tudták követni. Nem lehet eltitkolni egy űrszeköz indítását és létét, mert a hőképét kiszúrják LEO pályán. Indításkor meg a korai előrejelző vagy már számtalan civil célú műhold. Akkora infravörös keretszmetszet van egy indításnak, hogy ehaj...
  • Molnibalage #220
    Úri hóbort és nem kerül túl sokba más elvetemült ötlethekhez képest.
    Jelenleg minden alternatív hajtóműnek az a baja, hogy csak akkor jók, ha már legalább LEO pályán van. Oda meg kémiai hajtóművel kell felvinni őket...

    A holdon levő speckó héliumon kívül semmit sem érné meg még akkor sem bányászni, ha a LEO pályára 10 dollár / kg áron vinnél fel tömeget. A hélium is csak akkor lene jó, ha létezne fúziós erőmű. De nincs és talán soha nem is lesz.
  • shenmuedc #219
    Lehet hogy már rég fejlettebb űrjárműveink vannak csak ezt nem lehet nyilvánosságra hozni, pénzt meg nem költenek a látszatra.
  • NullZ3r0 #218
    Tévedsz. Rengeteg kiaknázható forrás van a világegyetemben, csak jelenleg elérhetetlenek. Sok ásvány, energia, stb. Végső soron, ha sikerül találni, akkor akár lakóhely is.
    Aki az űrkorszak végét látja, annak ajánlom:
    http://www.energiacentrum.com/news/oroszok_altal_fejlesztett_uj_nuklearis_hajtomu_a_gyorsabb_bolygokozi_utazasokhoz.html

    Igen, az oroszok a Holdra és a Marsra készülnek, nukleáris hajtóművel. Nemrég erősítette meg maga Putyin is. Vajon miért végeznének 500 napos Mars-utazás szimulációkat?
    Várható, hogy követni fogják őket a kínaiak is.
  • Pluskast #217
    Nem is fog feléledni addig az űrkutatás amíg nem találunk egy másik olyan bolygót ahol civilizáció létezik. Addig nem is lesz motviáció.