226
  • philcsy
    #226
    Kínában a legtöbb használt technológia a nyugati másolata.
    De egy technológia lemásolása is elég nagy szellemi munkát igényel.
    Ha valaki nem hiszi el próbálja ki. :)
  • Molnibalage
    #225
    Nem tűnik fel, hogy szalagmunka a világ legelmaradotabb országaiban van? Itthon is az ország legszegényebb részein dolgoznak szerencsétlen biorobotok.

    Azért nem használnak majmokat, mert azok idomítása drágább lenne és sok országban talán az állatokat jobban védi a törvény, mint az ember. Elég majom sem lenne.

    Szóval maradnak a biorobotok.
  • Molnibalage
    #224
    Én sem tudom, hogy miért jó a He3 a fúzióhoz, de ezért csorog a nyáluk sokaknak.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Helium-3#Power_generation

    Még ezt sem olvastam el. Mivel nincs se rektor és a LEO pálya is drága, én max. egy ötletnek tartom, semmi többnek.
  • gforce9
    #223
    A hélium a fúziós reaktor terméke, nem az üzemanyaga. Bár lehet rosszul tudom.
  • gforce9
    #222
    Bárki alkalmas? Akkor miért nincsenek a világon bárhol termelő üzemek? Ja, hogy fel kell vállalni hozzá a nyomort, hogy a nagy szellemi elit kiszolgálója lehess? Ja az nem számít, csak a nagy szellemi munka. Oké :)
  • Molnibalage
    #221
    És az mire lenne jó? Miért kell állandóan konetózni? BTW a Pentagon vagy a Kongresszus legutóbb attól kapott agyvérzést, hogy valamilyen stelath műhold prototípisát amatőr csillagászok is nyomon tudták követni. Nem lehet eltitkolni egy űrszeköz indítását és létét, mert a hőképét kiszúrják LEO pályán. Indításkor meg a korai előrejelző vagy már számtalan civil célú műhold. Akkora infravörös keretszmetszet van egy indításnak, hogy ehaj...
  • Molnibalage
    #220
    Úri hóbort és nem kerül túl sokba más elvetemült ötlethekhez képest.
    Jelenleg minden alternatív hajtóműnek az a baja, hogy csak akkor jók, ha már legalább LEO pályán van. Oda meg kémiai hajtóművel kell felvinni őket...

    A holdon levő speckó héliumon kívül semmit sem érné meg még akkor sem bányászni, ha a LEO pályára 10 dollár / kg áron vinnél fel tömeget. A hélium is csak akkor lene jó, ha létezne fúziós erőmű. De nincs és talán soha nem is lesz.
  • shenmuedc #219
    Lehet hogy már rég fejlettebb űrjárműveink vannak csak ezt nem lehet nyilvánosságra hozni, pénzt meg nem költenek a látszatra.
  • NullZ3r0
    #218
    Tévedsz. Rengeteg kiaknázható forrás van a világegyetemben, csak jelenleg elérhetetlenek. Sok ásvány, energia, stb. Végső soron, ha sikerül találni, akkor akár lakóhely is.
    Aki az űrkorszak végét látja, annak ajánlom:
    http://www.energiacentrum.com/news/oroszok_altal_fejlesztett_uj_nuklearis_hajtomu_a_gyorsabb_bolygokozi_utazasokhoz.html

    Igen, az oroszok a Holdra és a Marsra készülnek, nukleáris hajtóművel. Nemrég erősítette meg maga Putyin is. Vajon miért végeznének 500 napos Mars-utazás szimulációkat?
    Várható, hogy követni fogják őket a kínaiak is.
  • Pluskast
    #217
    Nem is fog feléledni addig az űrkutatás amíg nem találunk egy másik olyan bolygót ahol civilizáció létezik. Addig nem is lesz motviáció.
  • Molnibalage
    #216
    Miért lenne annyi? Űrprogram nem egyenlő emberes műrpgorammal...
  • NullZ3r0
    #215
    Rövidtávú tendenciákból ne akarj hosszú távú következtetéseket levonni. Az USA űrprogramjának mostantól tényleg annyi. Ám jönnek itt még majd más hatalmak is, vagy óriáscégek, akik fantáziát látnak benne.
    Térhajtóműről szó se volt, az legfeljebb másik csillagrendszerbe kell. Azonban a mi Naprendszerünkben is sok értékes anyag van. Hold teli hélium-3-mal, aszteroidák fémmel. Ehhez persze elég robotot küldeni, de az is megteszi. Az ember oda felesleges, és nagyon veszélyes. Tehát inkább olyan technológiát kéne fejleszteni, amivel az alacsony Föld körüli pálya olcsón elérhető.
  • Kelta
    #214
    De nem fogják tolni, mert mai világban a profit a lényeg, és 100 milliárdokat beleölni egy akármilyen térhajtóműbe, ma kidobott pénznek tűnik, és a haszon naaagyon soká lesz meg. Esélyt sem látok rá, hogy ebbe kormány, főleg nem USA kormánya, akik 20.000% ban elvannak adósodva:) beletol zsét..magán cégek meg nem akkorák...még a Virgin sem :)
    Szerintem az űrkorszaknak egyszer és mindenkorra leáldozott...persze, mühódok repkednek majd, meg megy robot a Marsra, meg akárhová..de az univerzum tervszerű ember általi felfedezésének, asszem vagy 1000 évig lőttek.
    Ha csak valami zseni nem ébred korszak alkotó ötlettel holnap reggel, és megéri a másnapot :):)
  • NullZ3r0
    #213
    Kövezzetek meg, de szerintem nem kár az űrsiklókért. Szép volt, jó volt, de gyakorlati értelme nem sok. Amíg az egyszer használatos űreszköz olcsóbb, maradjunk annál.
    Amibe viszont dögivel tolnám a pénzt, az az új hajtóműtechnológia, főleg a nem kémai elvű. Ha egy lényegesen jobb hajtóművet sikerülne kifejleszteni, amivel sokkal nagyobb terheket lehet sokkal olcsóbban felvinni, na majd akkor jön el a második űrkorszak. Meg ha ez a tömegek számára elérhetővé válik.
    A harmadik űrkorszak meg akkor jön el, amikor egy másik csillagrendszert meglátogatunk, ha lesz ilyen valaha. Remélem igen, még ha én nem is érem meg.
  • teddybear
    #212
    Semmit sem.
  • Doktor Kotász
    #211
    És az mai vonatkozásban számít valamit?
  • Doktor Kotász
    #210
    Fejezzétek már be ezt a marhaságot!

    Az egész úgy kezdődött, hogy valami majom elkezdett "fujjamerikázni", és a Burj Arabot az arabok dicsőségének beállítani, meg a kínai gyorsvasutat emlegetni, hogy na jól odadörgöltek az amcsik orra alá. Ekkor megjegyeztem, hogy mindkettő a fehérember (USA és Európa) munkája, és az arabok meg az afrikai négerek lusták, semmire sem képesek.

    Azóta itt megy a szófosás a semmiről...
  • Molnibalage
    #209
    Nem hisztizek. Végig vadászgép gyártásról volt szó. Ergo tojok rá, hogy mi mást gyártanak. A legyelek által összeszerelt - mert nem minden ők gyártanak finoman szólva a gépekbe - cuccok lehet, hogy nagyobbak, de a méret nem lényeges. Hiába nagyobb egy második vh-s dugattyús szállítógép, akkor is röhejes mondjuk egy F-5E Tiger vadászhoz is mérni komplexitását.

    Korszerű vadászgép gyártása teljesen más dimenzió. Kb. mint egy mezei autó és egy 500 ezer dolláros luxusautó közötti difi. (Bár a példa nem túl jó, de remélem érződik amit mondani szeretnék.)

    A világ országainak többsége még a '80-as évek elején korszernek mondott gép gyártására is képtelen, de még ha kapnának hajtóművet, akkor sem menne. Semmiféle háttérrel nem rendelkeznek hozzá. Látható, hogy a svédek sem akkora spílerek. A Gripen aerodinamikájában semmi különös nincs, hajtóműve mai szemmel éppenhogycsak átlagos. Mindig azt kapták meg, amit a jenki éppen odaadott nekik. Az elektronika az, amivel mindig dobbantottak nagyot.

    Azt továbbra sem értem, hogy a ma szempontjából miben számít az, hogy vagy 50 éve gyárottak mai szemmel kohószövekény gépeket.
  • teddybear
    #208
    Először is ne hisztizz! Nem szeretem.

    Másodszor.

    Nagyobb vasakról volt szó. Itt gyártanak most S-70i alkatrészeket, gyártják a PZL M28 -at, a PZL M28B Bryza -t, meg gyártják még a PZL M18 Dromader -t is, bár az se nem olyan nagy, se nem vadászgép.

    Jelen pillanatban nem gyártanak vadászgépet, de többfélét is gyártottak. Például a felújítás alatt álló MIG-15-ös is lengyel gyártású tudtommal.
    Meg a 15-ösön kívül gyártottak 17-est, 19-est, ezeket a csehek is gyártották. MIG-21-et nem, azt rosszul írtam. Azt az oroszokon kívül csak a csehek, az indiaiak és a kínaiak gyártották.
  • Molnibalage
    #207
    Csak az a "szükséges szint" igen messze volt a világszínvonaltól. Mivel azóta sem tettek lépéseket ezirányban az iszonyatos költségek miatt, még távolabb vannak a korszerű önálló harcirepülőgép gyártástól.

    A PZL-Mielec sem gyárt vadszárepülőgépet. Pont.
  • teddybear
    #206
    Izrael egyszer már megszervezte a szükséges vadászrepülőgépek saját gyártását. Most nincs rákényszerülve, de ha egyszer ment, fog menni máskor is.

    "A Kfír-t meg a kínaiak is megvették tőlük.

    Kik? Hol? Mikor? Dobjál már erről egy forrást. Az életben nem halottam erről."

    Elírtam. a Lavi terveit adták el Kínának, a Python 3 légharcrakétával együtt. Ebből lett később a J-10.

    Nézz utána a PZL-Mielec -nek!
  • duke
    #205
    Meg nem robbant fol.
    Persze meg le is kell szallni.
  • Molnibalage
    #204
    Minél? Mihez hasonlítod az AEGIS-t? Nem derül ki...
  • philcsy
    #203
    Gyárak ott is vannak. Ellentétben azzal amit káosz ír.
  • Molnibalage
    #202
    Izrael potenciálisan képes élvonalbeli repülőgépek gyártására, de mostanában nem kényszerül rá.

    Nem. Önerőből nem képes. Pont. A gép több főegységének gyártására képtelenek ma.


    Azt viszont el kell ismerned, az amerikaiaktól vásárolt gépeiket saját maguk szerelik össze, és több olyan fejlesztésük is van, amit az amik is átvettek.

    Nem, a gépeket sem ők szerelik össze. Saját szárnyon repültek Izraelbe, de egyiket sem ott rakták össze. Legfeljebb módosították őket, de az nem 0-ról építés finoman szólva.


    A Kfír-t meg a kínaiak is megvették tőlük.

    Kik? Hol? Mikor? Dobjál már erről egy forrást. Az életben nem halottam erről.


    Románia utángyártott számos orosz típust, akár Kína. De volt(van) saját repülőgépipara.

    Itt most vadászgépekről volt szó. Milyen jetvadászt gyárott Románia egyedül...? Orao volt közös a jugókkal.

    India is licencgyártást csinál számos típusnál. Utoljára a Szuhojokkal kapcsolatban hallottam ilyenről.

    A Szu-30MKI gépek közül max. a végösszeszerelés az, ami mehet indiában és fejlesztettek ki hozzá 7 év alatt MFD-ket. Szó nincs gyártásról...


    Lengyelek a MIG-21-ig mindent gyártottak, még nagyobb vasakat is.

    Csehek gyárottak, F változatot, India FL-t és talán MF-et. Milyen nagyobb vasat gyárottak a lengyelek?
  • teddybear
    #201
    Például gyártottunk olajbányászati felszereléseket is. A Bábolna egész csirkefarmokat exportált a Közel-Keletre. Az Ikarus egyik utolsó megrendelője Irán volt kb. 3000 busszal. Stb.
  • philcsy
    #200
    Homályos? Persze! Kínáról van szó. Éppen ez a cikk egyik alapja, hogy a Kínából származó adatok pontatlanok és feltehetően manipuláltak.

    Az államadósságba mindenhol beleszámolják az államhoz tartozó szervezetek adósságait is. Tehát a helyi kormányzatokét, és az állami vállalatoké is. Csak ezeket nehéz ellenőrizni, innen szoktak előkerülni a rejtett államadósságok.

    Az összehasonlítás éppen ezért teljesen helyes. Természetesen nem hiteles mivel feltételezéseken és "kiszivárogtatott információkon" alapul.
  • philcsy
    #199
    "Mert a lényege az, hogy nem arab technológiával teszik."
    Mert mi itt mit csinálunk magyar technológiával?
    A Kínaiak milyen technológiát használnak?
    Te milyen technológiákat használsz? Saját fejlesztésűt, vagy tán te is arab vagy?

    Miért kellene mindenkinek saját magának kifejlesztenie az általa használt technológiákat? Értelmetlen és felesleges is lenne. Ami a Szaudiaknak kell az olajiparhoz, az már rég készen van. Ettől függetlenül biztos, hogy folynak náluk is fejlesztések.
  • teddybear
    #198
    Kínának lopnia, megvásárolnia kell a technikát a repülőgépiparához. Ezért aztán még mindig utángyártott orosz hajtóműveket használnak. Fejlesztésre még nem képes, csak toldozgatásra.

    Az Eurofighter Typhoon, és a Rafale saját fejlesztés, hajtóművestől elektronikástól. Akár a Szu–34.

    A Gripen viszont tényleg amerikai fejlesztésű hajtóművel repül.

    "Jaja találtak ritkaföldfém lelőhelyet, csak a tenger alól nem olcsó a buli. A kitermeléshez szükséges bányaipar még az USA-ban is eltünt, máshol meg alig volt."

    Azért akadt pár hely. Például:

    Ittrium: India, Brazília Kalifornia, Szibéria
    Szkandium: Skandinávia, Madagaszkár, Zhovti Vody(Ukrajna)
    Lantanidák: Madagaszkár, India, Norvégia, Franciaország, Oroszország(Ural, Kelet-Szibéria), stb.

    "Az űrrepzaj nem pénisznövelő? Tökmindegy, tudják és kész, van ember és infrastruktúra hozzá többieknek nincs. A lényeg hogy Kína korántsem tudás, nélküli, önerőből fejlődni képtelen dolgos biorobotok országa."

    Kína másolt technikát használ az űrprogramjában. Az űrhajó orosz gyártmány után-gyártása, a pilóta űrruhája orosz gyártmány.
  • lmisi
    #197
    AEGIS, mintha kisseb hatótávú lenne és kissebb sebességű. Ezért sebezhetőbb is.
    Az általatok felsorolt országok kivéve USA csak erős import segítségével tudnak harciröpit gyártani úgy veszem ki. Kína mintha minderre önerőből lenne képes, nyalván alacsonyabb szinten. Ha így nézzük jár neki a dobogós hely.
    Most az EU-t mint országot hagytam a lecsóba, mert nem ország.
    Jaja találtak ritkaföldfém lelőhelyet, csak a tenger alól nem olcsó a buli. A kitermeléshez szükséges bányaipar még az USA-ban is eltünt, máshol meg alig volt.
    Persze bányaipart hipp-hopp lehet telepíteni akár 2-3 év alatt is csak igen húzós áron.
    Az űrrepzaj nem pénisznövelő? Tökmindegy, tudják és kész, van ember és infrastruktúra hozzá többieknek nincs. A lényeg hogy Kína korántsem tudás, nélküli, önerőből fejlődni képtelen dolgos biorobotok országa.
  • sad1976
    #196
    dehogy ért véget az űrkorszak!ki az a hülye aki beveszi ezt a maszlagot?legfeljebb a nagyközönségnek szóló .az ért véget .
    minek dobálnának ki milliárdokat az elavult techre?mikor van és volt már jobb is. csak ahhoz nekünk kívülállóknak semmi köze.ez nem összeesküvés elmélet .aki nem hiszi járjon utána.keresgéljen azért van ez a vacak net.
  • teddybear
    #195
    Izrael potenciálisan képes élvonalbeli repülőgépek gyártására, de mostanában nem kényszerül rá. Azt viszont el kell ismerned, az amerikaiaktól vásárolt gépeiket saját maguk szerelik össze, és több olyan fejlesztésük is van, amit az amik is átvettek.
    A Kfír-t meg a kínaiak is megvették tőlük.

    Románia utángyártott számos orosz típust, akár Kína. De volt(van) saját repülőgépipara.

    India is licencgyártást csinál számos típusnál. Utoljára a Szuhojokkal kapcsolatban hallottam ilyenről.

    Brazília légcsavaros alacsonytámadó típust fejlesztett ki olasz segítséggel, illetve közepes szállítógépet.

    Lengyelek a MIG-21-ig mindent gyártottak, még nagyobb vasakat is.

    Aztán ott vannak az ukránok, akik az orosz eredetű gépeket gyártják még midig.

    Jugoszlávia is gyártott saját támadógépet, a Galeb-et.


    Sugárhajtóművet bonyolult fejleszteni, nem is képes sok ország rá. Amik, oroszok, franciák, az angolok régebben, és nem nagyon van több.
  • Molnibalage
    #194
    USA, Oroszország, Izrael, Franciaország, Svédország, Nagy-Britannia, Németország. Ezek élvonalbeli típusokat fejlesztenek.

    Svédország, Nagy-Britannia és Némterország nem önállóak. Az EF-et több ország rakja / gyártja össze.

    A svédek mindig jenki hajtóművet és jenki / külföldi légharc rakétákat integráltak gépeikbe de a Viggen és Gripen estén ez tuti.

    Izrael komoly avionaikai fejlesztésekre képes, légiharc rakéta fejlesztésük és más fegyverzetük is ütős, de önálló harci gép fejlesztésük nincs. A Lavi achilles ina is a hajtómű lett volna, ha valaha gyártani kezdik. A Kfir Mirage másolat volt F-4 Phantom hajtóművel. Mondjuk, hogy határesete a gép fejlesztésnek és gyártásnak.

    Másodlagos gyártók: India, Japán, Románia, Lengyelország, Csehország, Spanyolország, Brazília, meg még néhány, akik inkább csak belebabrálnak...

    India iskolagépet képes gyártani önerőből vagy azt sem. A Tejas 20 év kínszenvedés után is úgy lett befejezve, hogy hajtómávet vettek hozzá. Japán licenszben gyárott gépeket, amiko nagyon hajaztak más gépekre. Az F-2 gép F-16-re hajaz szinte 1:1-ben, de ott is kellett jenki segítség.

    Románia max. heliket gyártott. Csehek és Lengyelek iskolagépeket. (Albatrosz, Delfin, Iskra.) Jugók gyártottak még gépeket, de ott is volt némi segítség. (Orao, Galeb, Super Galeb.)

    Spanyolok elsővonalas gépen önerőből nem gyártanak, szállítógépet félig önállóan mondjuk. (CASA 295?) Az olaszok G222-jéből lett jenki erőforrással a Spartan. Dél-Korea jenki segítségel A T-50 Golden Eagle-t hozta össze.

    Brazília sem gyárt vadászgépet.


    SG hír volt valami hajóelhárító ballisztikus rakétáról. Na az csak nekik van.

    Balfasz hír letett. Az AEGIS rendszerről halottál már? Cirka 50 hajón van, és reálisan van valamiféle ABM képessége. Kínai ABM rendszer most fejből be sem ugrik.

    (nem teddy írta ezt)
  • Molnibalage
    #193
    A monopóliuma valójában nem volt az. A készletekkel bíró országok gazdasági megfontolásból állították le a kiterelést.
  • Molnibalage
    #192
    A gép erőforrása még mindig egy 30 éves szovjet hajtómű...
  • teddybear
    #191
    "Rajtuk kívül kik képesek önnáló harcirepülő gyártásra komolyabban?"

    USA, Oroszország, Izrael, Franciaország, Svédország, Nagy-Britannia, Németország. Ezek élvonalbeli típusokat fejlesztenek.

    Másodlagos gyártók: India, Japán, Románia, Lengyelország, Csehország, Spanyolország, Brazília, meg még néhány, akik inkább csak belebabrálnak...

    "Most mutattak(villantottak) be lopakodó prototipust, tény holnap nem lesz belőle sorozatgyártás, de 5 múlva..."

    Öt év múlva talán lesz belőle "0" széria. Különbem jól láthatóan csak csökkentett észlelhetőségű típus, kb. a Raptorral talán egy szinten az észlelhetősége.
    Viszont figyelembe véve Kína fejletlenségét az elektronika terén, nem lesz egyenértékű a két gép harci ereje.

    "SG hír volt valami hajóelhárító ballisztikus rakétáról. Na az csak nekik van."

    Van minden országnak, amely nagyobb rakétát rendszeresített a flottájában.

    "Űrkutatás/versenyben 3. helyen állnak. Usán és Oroszokon kívül nem küldött ki más élő embert világürbe hivatalosan földfelszini vegyszerhordós tech-tákolmánnyal."

    Mert nem akartak. Valljuk be, ez inkább megint a pénisznövelő kategória. Nem jelentős dolog egy ország gazdaságában. Ráadásul mind az USA, mind pedig az oroszok megelőzték őket egy fél évszázaddal.

    "Ritkaföldfém bányászat csak ők."

    Mert a többiek inkább várnak, és félreteszik az ásványi kincseiket. Különben a japók most találtak egy komoly lelőhelyet a tenger alatt.

    "Szélsebesen fejlesztik az egyetemeiket.
    Lehetne sorolni de ilyen fokú ipari-tecnológiai ököszisztémája csak az USA-nak van.
    Sík hülyeség hogy ne lenne épkézláb kínai mérnök és tudósgárda, van de nyilván a milliárdos lélekszámhoz mérve kevés, de az ipar fejlesztéséhez, kutatásokhoz elegendő."

    Amióta az eszemet tudom, a kínaiak folyamatosan lopkodják a fejlett technikát, akitől csak tudják. USA, Szovjetunió Németország, Japán, stb. Mindtől vettek, loptak technikai eljárásokat.
  • Major
    #190
    Óriási mennyiségű ritkaföldfémet fedeztek fel a Csendes-óceánban.
    Ha sikerül gazdaságos kitermelési módot találni, akkor az óceán fenekén lévő lelőhelyek miatt megszűnhet Kína monopóliuma a ritkaföldfémpiacon.
    LINK
  • lmisi
    #189
    Rajtuk kívül kik képesek önnáló harcirepülő gyártásra komolyabban?
    USA,GB,Fr,Svédek talán India
    Japán,Németek tudnak, de nem. Nos az első 10be beleférnek.
    Most mutattak(villantottak) be lopakodó prototipust, tény holnap nem lesz belőle sorozatgyártás, de 5 múlva...
    Űrkutatás/versenyben 3. helyen állnak. Usán és Oroszokon kívül nem küldött ki más élő embert világürbe hivatalosan földfelszini vegyszerhordós tech-tákolmánnyal.
    SG hír volt valami hajóelhárító ballisztikus rakétáról. Na az csak nekik van.
    Van önnáló félvezető technológiájuk, ha nem is csúcs de van és teljesen az övék.
    Tulajdonképpen ezt nem sok orszák mondhatja el magáról.
    Ritkaföldfém bányászat csak ők.
    Van saját autóiparuk.
    Szélsebesen fejlesztik az egyetemeiket.
    Lehetne sorolni de ilyen fokú ipari-tecnológiai ököszisztémája csak az USA-nak van.
    Sík hülyeség hogy ne lenne épkézláb kínai mérnök és tudósgárda, van de nyilván a milliárdos lélekszámhoz mérve kevés, de az ipar fejlesztéséhez, kutatásokhoz elegendő.
    Ne becsüld le őket, mert abba hibába esel mint Kínaiak. Ezer éven át talán náluk volt a legfejlettebb technológiák, de nem engedték elterjedni egyiket sem a birodalomban. A Kínán kívüli részeket civilizálatlan vad résznek tekintették, aztán egyszer csak észrevették hoppá nagy gáz van kint a dolgok változtak...
    Most nálunk a csodálkozás...
  • Molnibalage
    #188
    Jah, persze. A szovjet MiG-17/19 és MiG-21 klónokat toldozgatták 30-40 évig, de egy Szu-27 - szó se róla, 30 éves szovjet technológia - főbb elemeinek lemásolása még most sem megy flottul...
  • Molnibalage
    #187
    Ja és kit érdekel, hogy 1x kell - ez sem igaz, mert termékkövetés és hibakeresés is létezik a termék életciklusa során - ha egyszersem képes rá Kína, aki meg odaviszi a terémkét gyártani, az képes rá?