Hunter

Mind a vallás, mind az ateizmus irracionális

Miért vannak hívők és miért vannak ateisták, teszi fel a kérdést Dr. Jonathan Lanman, az Oxford Egyetem antropológusa.

Bár a tudósok évszázadok óta tanulmányozzák az ateizmust, valójában nem sokat tudunk róla. Sokszor hallhattuk, milyen hatása van a vallásnak az elmére, az emberi értékekre, ugyanakkor arról alig esik szó, hogy ugyanezek a dolgok hogyan formálódnak a vallás hiányában.

Körülbelül egy évvel ezelőtt fogalmazta meg dr. Lois Lee, a Cambridge Egyetem szociológusa és Stephen Bullivant, az Oxford Egyetem pszichológia professzora a "felvilágosultsági feltevést", ellentmondva annak az elvnek, hogy minél tanultabb egy egyén, annál kevésbé vallásos. Számos szociológiai és pszichológiai tanulmány von párhuzamot az ateizmus és a magasabb iskolázottság között, sőt egyes tanulmányok határozottan az intelligencia szintekhez kapcsolták az ateizmust.

A 18. századtól a 20. századdal bezáróan egy-egy társadalom világiasodása egyértelműen ipari, műszaki és tudományos fejlődésével arányosnak tűnt. Az elmúlt években a kép azonban egyre homályosabbá vált. Az Egyesült Államok a példátlan mértékű műszaki és tudományos fejlődés ellenére is meglepő lendületet vett az elmúlt évszázadban a vallásosság terén, miközben ugyanez a trend egyre élesebben körvonalazódik más országoknál is, ilyen például Dél-Korea és India. Ennél is érdekesebb, hogy az utóbbi években az oktatás és az ateizmus közötti párhuzam egyre jelentéktelenebbé válik, sőt bizonyos esetekben fordított arányosságot mutat. Nagy-Britanniában a vallástagadók nagyobb százaléka rendelkezik alacsonyabb képzettséggel a magukat vallásosnak tartóknál. A két kutató munkájából az is kiviláglik, hogy bár évezredek óta velünk él, mégis nagyon keveset tudunk magáról a vallásról.

Ezzel Lanman professzort is egyetért, sőt szerinte a vallás eredete sokkal rejtélyesebb, mint azt a felvilágosultsági feltevés tartja. Az oktatás és a vallásosság kapcsolatáról szóló tanulmányok mellett számos bizonyíték utal az öntudatlan előítéletek gondolkodásunkra gyakorolt hatására, melyek az emberi elmét jóval irracionálisabbnak mutatják, mint azt legtöbbünk szeretné. A vallás vagy az ateizmus magyarázata nem arról szól, hogy mi siklik félre az amúgy racionális, logikus döntéseket hozó elmékben, sokkal inkább arról, hogyan befolyásolják a különböző környezetek az egyetemes kognitív mechanizmusokat.


Dr. Jonathan Lanman
De mit is magyarázunk pontosan? Lanman az Egyesült Királyságon túl, az Egyesült Államokban és a skandináv országokban is kutatta az ateizmust, mely során egy igen sokszínű "ateizmus" tárult elé, Isten tagadásától a természetfeletti tényezők elutasításán át, a vallásokkal szembeni morális elhatárolódásig, amiből arra a következtetésre jutott, hogy túl kell lépni magán az "ateizmus" kifejezésen és elsősorban a gondolati és viselkedési sémákra kell koncentrálnia. Kutatásai kapcsán két jelenség is megragadta. Az első a természetfeletti tényezőket elutasító emberek magas száma. Ez egyrészt a vallásos hit egységessége, másrészt az olyan kognitív tudósok munkái miatt is érdekes, mint Pascal Boyer és Jesse Bering, melyek szerint a hiteket az egész emberiségre jellemző kognitív mechanizmusok támasztják alá. Ezek között ugyanúgy megtaláljuk a minket irányító láthatatlan erők utáni tudatos kutatást, mint a mindig figyelő természetfeletti erők tudatalatti feltételezését.

A második jelenség a vallásos hittel és értékekkel szemben tanúsított morális ellenállás. Sokak számára a vallás nem pusztán egy figyelmen kívül hagyandó rossz, de morálisan is ártalmas, amit ellenezni kell. Ez a jelenség nem csak a vallást és a közösségi életet jelenleg övező kétségek miatt érdekes, de felveti a kérdést: hogyan keletkezhetnek az emberi megérzésekből és a szociokulturális környezetekből morális bírálatok?

Az első jelenséget Lanman "non-teizmusként" írja le, míg a másodikat erős ateizmusként. A dánok többsége non-teista, csupán néhányuk erős ateista. Bár a kettő között fontos különbséget tennünk, ez csupán az első lépés a gondolati és viselkedési sémák magyarázatában. A következő lépcsőfok az eloszlásban jelen levő sémák felismerése. Egyes területeken nem csupán több non-teistát és erős ateistát találunk, de a megoszlásuk is - főként nyugaton - fordított a skandináv területeken tapasztalhatóval szemben. A non-teisták aránya Dániában és Svédországban a legmagasabb, míg az erős ateista nézet, vagy tevékenység minimális. AZ USA-ban nagyon alacsony a non-teizmus, jelentős viszont az erős ateisták száma.

Miért? Lanman szerint erre egyetlen szóval lehet válaszolni: a félelem miatt. "Úgy vélem a non-teizmus és az erős ateizmus szintjeiben tapasztalható eloszlás a félelem stimuláló hatásaival magyarázható" - írja Lanman. "Vegyük először a non-teizmust. Pippa Norris és Ronald Inglehart "A szent és a világi" című művének köszönhetően megalapozott bizonyítékaink vannak, hogy a magas egzisztenciális biztonsággal rendelkező nemzeteket, ahol az egyén élete, jóléte és társadalmi helyzete biztosított, kevésbé hatja át a vallásos hit és viselkedés. Ugyanakkor jó okunk van ennek a sémának az általános magyarázatát kétségbe vonni, mely szerint a vallás megnyugvást biztosít és az embert próbáló időkben egyre meggyőzőbbé válik"

Embertanilag a bizonytalan egzisztenciájú társadalmak a megnyugtatónak nem nevezhető természetfeletti erőkben hisznek. Ezzel szemben a legtöbb megnyugvást jelentő vallási elvek, mint a New Age spiritualizmus, vagy a pokol nélküli kereszténység a jómódú nyugati országokban virágzik. Pszichológiailag igen nehéz bizonyítani, hogy elménk hinni fog valamiben csak azért, mert az megnyugvással tölt el. Hogyan magyarázható tehát az egzisztenciális biztonság és a non-teizmus közötti kapcsolat? A "megnyugvás" elmélet helyett a bizonyítékok inkább egy "félelem és tett" elméletet támasztanak alá.

A pszichológia és az antropológia bőséges bizonyítékokkal szolgál arra vonatkozóan, hogy félelemben megnő az elkötelezettségünk a csoporton belüli ideológiákkal szemben, legyenek azok vallásosak, vagy sem. A félelem növeli a vallási csoportokban való részvétel motivációját is. Például sok környezetben a vallás jelenti a társadalmi biztonság egyetlen lehetőségét. Az is bizonyított hogy a félelmek felerősítik a babonás viselkedést. Az itt felsoroltak mind tettek, nem csupán a vallásos hitről tanúskodó szavak.

Mennyire fontosak ezek a tettek a teizmus létrehozásában? Számos tudós, köztük Lanman és Joseph Henrich, a kanadai Brit Kolumbia Egyetem kutatója szerint az emberek egészen addig hisznek mások állításaiban, míg azokat tettekkel alátámasztva látják. Nem elég csupán beszélni a hitről, azt cselekedetekkel is hangsúlyozni kell. Ennek az a következménye, hogy ha a szülők, vagy környezetünk hisznek ugyan a természetfelettiben, ezt azonban nem mutatják ki a hitük gyakorlásával, önfeláldozással, érzelmeik kimutatásával, akkor gyermekeik szkeptikusak lesznek ezekkel a hiedelmekkel szemben, társadalmuk pedig kevésbé válik vallásossá. Ez történt Skandináviában a 20. században, ahol a kormányok kiterjedt jóléti politikát gyakoroltak az etnikailag homogén lakosságra. A csökkenő gazdasági és társadalmi kockázat kevesebb vallásos cselekedetet eredményezett, és mindössze egy generációnyi idő elegendő volt a teizmus szintjeinek visszaeséséhez. Az USA ezzel szemben viszonylag gyenge társadalmi jóléti politikát foganatosított egy jóval megosztottabb társadalmon, melynek következtében jóval kisebb volt a vallásosság csökkenése.

Ne feledkezzünk meg az erős ateizmusról sem. Míg a társadalmi és gazdasági kockázatok hiánya non-teizmust generál, Lanman szerint egy adott társadalmi vízióra gyakorolt magas kockázati szintek erős ateizmust gerjesztenek, ami nem egy csoporton belüli ideológia hiányát jelenti, hanem a modern világiasodás védekezését.

Charles Taylor filozófus "Szekuláris kor" című művében leírja a nyugati társadalmak egy új víziójának felbukkanását a protestáns reformáció és a modern államok fejlődésének árnyékában. Ezekre a társadalmakra a polgárok többsége már nem Isten királyságaként, hanem a kölcsönös haszon társadalmaiként tekintenek, amikben racionális elméjüket használják az együttműködésre és életük jobbá tételére. Amikor a vallás ennek az útjába áll azáltal, hogy elutasítja az egyéni szabadságot és élvezetet, kijelentve, hogy az élet célja egy magasabb rendű, transzcendentális dolog, sem mint a földi jólét, a vallások antiszociálissá, sőt erkölcstelenné válnak.

Az erős ateizmus részben megmagyarázható a társadalom ezen szekuláris, azaz világi víziójával, amit kronológiai és geológiai bizonyítékok egyaránt alátámasztanak. Kronológiailag jó példa az USA, ahol a 9/11-re adott reakcióként Sam Harris "A hit vége" című könyvében szembe fordulva a hittel, leírja annak a szövetségnek a végső széthullását, ami egykor a hidegháborúban kovácsolódott össze. George W. Bush újraválasztása után sokan választották az ateista csoportokat, felkarolva Richard Dawkins "Isteni téveszme" című művét, ami darwinista nézőpontból vizsgálja a teremtést, ezen keresztül a vallást, az ateizmust bátran vállalható és helytálló nézőpontként jellemezve. A dánoknál a Mohamed karikatúrákkal kapcsolatos polémiát követően ugyancsak sokan csatlakoztak a Dán Ateista Társasághoz.

A geológiai bizonyítékok Dánia és az Egyesült Államok összehasonlításából tűnnek ki. Az Államokban, ahol sok konzervatív keresztény nem csinál titkot abból, hogy szeretnének a "bibliai" alapelvek szerint kormányozni, több száz ateista szervezetet találunk és emberek ezrei fejezik ki a vallás erkölcstelenségével kapcsolatos nézeteiket. Dániában és Svédországban, ahol nem igazán tartanak a vallási elvek alapján kormányzó politikusoktól, kevesebb ateista szervezetet találunk, ezek sem annyira aktívak, mint az USA-ban.

Lanman úgy véli, bár nézetei minőségi és mennyiségi bizonyítékokon alapulnak, igazolásukhoz további kutatásra van szükség. Egyvalami azonban leszögezhető, hitünk, viselkedésünk és morális érzékenységünk nem csupán objektív okok eredménye. Ahogy a pszichológusok és az antropológusok egy ideje már bizonygatják, megértésükhöz számításba kell vennünk azt a valamit, amit "emberi természetnek" nevezünk, valamint az adott szociokulturális közeget is, amiben az emberek élnek. Ezek mind az ateizmus, mind a vallásosság magyarázatánál igazak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • chriskardos #514
    Pontosan, mind a ketto irracionalis es logikatlan.
  • Merces #513
    LOL „miért van inkább valami, és miért nincs inkább semmi.....”
  • dronkZero #512
    "Én inkább logikus/művészit használnék általános szinonimaként."

    Akkor azokat a szájbatekert szavakat használd már, amik a kibaszott gondolataidat fejezik ki, légy oly kedves. Kibaszott irritáló olyanvalakivel beszélgetni, aki önkényesen átdefiniálgat szavakat, mást ért alattuk, mint amit a magyar nyelv alapján jelent, és ezt még el is felejti közölni.

    A racionális/irracionális KURVÁRA NEM analóg a logikus/művészi párral, sőt, a logikus nem ellentéte a művészinek.

    Tovább nem olvastam, innentől kezdve nem érdekel az idióta okoskodás.
  • dronkZero #511
    A nullhipotézis, mint kiindulási alap, eléggé racionális ok.
  • Merces #510
    azért mert sem megerősiteni sem cáfolni nem tudjuk az istent , az ateista mégis hisz annak nemlétében pedig nincs rá racionális oka...
  • zorovpeter #509
    akkor az ateizmus most miért irracionális?
  • NEXUS6 #508
    Csak nem azt akarod ezzel mondani, hogy TÉLAPÓ nem létezik!!!???
  • YakooZa #507
    Ha az ateizmus azt jelenti, hogy nem hiszünk semilyen isten létezésében, akkor szerintem az kéne, hogy legyen az alap és normális gondolkodás, mivel akkor hihetnénk szilárdan akármikor kitalált saját világunkban is, vagy a télapóban.
  • astrobal #506
    vagy csak szimplán volt "szerencséje" egy két jó fej vallásoshoz, akik keresztbeb@sztak neki, "Isten majd úgyis megbocsát" felkiáltással.
  • NEXUS6 #505
    Előző életedben biztos máglyán égettek el.