Hunter
SpaceX: Háromból nulla
Harmadszor is kudarcba fulladt a SpaceX magán űrrepülési cég Falcon 1 rakétájának kilövése, ami ezúttal már rakományt is szállított, többek közt a NASA kísérleti napvitorláját. Lehet hogy ez utóbbi hoz balszerencsét a rakétákra, tény ugyanis, hogy eddig még egyetlen napvitorlát sem sikerült pályára állítani.
A Falcon 1 magyar idő szerint vasárnap 6 óra 34 perckor indult a csendes-óceáni Omelek-szigetről. A rakéta három műholdat szállított és elvileg ez lett volna a SpaceX első "éles" kilövése - az előző kettőt demonstrációs repülésnek szánták, ennek megfelelően nem is látták el rakománnyal. Nagyjából 2 perc 20 másodpercnyi repülés után azonban a rakéta első és második fokozatának nem sikerült szétválnia, olvasható a SpaceX sajtóközleményében. "Azt vártuk hogy pályára áll, ez azonban nem történt meg" - összegzett röviden Diane Murphy a cég marketingért és kommunikációért felelős alelnöke.
A szakértők szerint az ilyen hibák elfogadhatók egy új rakéta fejlesztése során, a SpaceX pedig a projekt folytatása mellett tette le a voksát. Azt még nem lehet pontosan tudni mi okozta a szétválási hibát, vagy hogy egyáltalán mi lett a rakéta sorsa. Amennyiben a második fokozat begyújtotta a hajtóművét, a rakéta egész biztosan megsemmisült a levegőben, ha ez nem történt meg, akkor nagy valószínűséggel visszazuhant a Földre. Az első fokozatot felszerelték egy ejtőernyővel is, mivel elvileg többször felhasználhatónak tervezték. "Egy hajónk kint van hogy megkeresse, jelenleg azonban semmilyen eredményről nem tudunk beszámolni" - nyilatkozott hétfő este Murphy a New Scientistnek.
A PayPal alapító Elon Musk által létrehozott SpaceX célkitűzése, hogy tizedére csökkentse a földkörüli pályára történő állítás költségeit, eddig azonban még egyetlen kilövés sem járt sikerrel a cég első és legkönnyebb rakétájával, a Falcon 1-el. 2006-ban néhány másodperccel a kilövést követően üzemanyag szivárgás semmisítette meg az első rakétát. A tavaly márciusi második kísérletben a rakéta elérte a 300 kilométeres magasságot, azonban túlságosan nagy oszcilláció alakult ki, aminek következtében a második fokozat túl hamar állt le.
A mostani rakéta egy Pentagon által támogatott műholdat, a Trailblazert, valamint két NASA fejlesztést szállított. Az egyik a mikrogravitációs biológiai kísérleteket szállító PRESat, a másik pedig a lapunkon már részletesen kivesézett NanoSail-D, egy 9 négyzetméteres napvitorla. A NASA-nak van egy tartalék darabja is az utóbbiból, csupán a kilövő jármű hiányzik hozzá, tudta meg a New Scientist a projekt főfelügyelőjétől, Mark Whortontól. A rakéta 208 ember hamvait is megpróbálta feljuttatni az űrbe, köztük a Star Trek egyik színésze, James Doohan (Scotty, az eredeti sorozat gépésze), valamint Gordon Cooper NASA űrhajós földi maradványait.
Többeket nem lepett meg a Falcon 1 meghibásodása. "Nem nevezhető váratlannak" - mondta Charles Lurio űrrepülési mérnök. "A nulláról kezdték, nem volt semmi amire támaszkodhattak" - utalt arra a tényre, hogy a SpaceX teljesen egyedi rakétakialakítással próbálkozik, számos új alkotóelemmel. Bár a kilövő álláson többször is begyújtották már a rakétát, technikailag ez volt a cég harmadik próbarepülése, tette hozzá Lurio.
A SpaceX az idén még két Falcon 1 kilövést fog végrehajtani, miközben töretlenül folyik a Falcon 9 fejlesztése. Ez lenne a cég nagyágyúja, amitől a tényleges bevételeket várják, mivel ez a rakéta felveszi a versenyt az USA legnagyobb teljesítményű Delta és Atlas rakétáival. Az első Falcon 9 jövő év elején repülhet. A cégnek jelenleg 11 további kilövésre van szerződése, melyek közt egyaránt találhatunk Falcon 1 és 9 rakétákra szólókat. Elon Musk egyetlen tényt azért pozitívumként értékelt, ez pedig az első fokozatban bemutatkozott Merlin C1 hajtómű, ami úgy működött, ahogy az a nagy könyvben meg van írva, ez lesz ugyanis a Falcon 9 főhajtóműve is.
A Falcon 1 magyar idő szerint vasárnap 6 óra 34 perckor indult a csendes-óceáni Omelek-szigetről. A rakéta három műholdat szállított és elvileg ez lett volna a SpaceX első "éles" kilövése - az előző kettőt demonstrációs repülésnek szánták, ennek megfelelően nem is látták el rakománnyal. Nagyjából 2 perc 20 másodpercnyi repülés után azonban a rakéta első és második fokozatának nem sikerült szétválnia, olvasható a SpaceX sajtóközleményében. "Azt vártuk hogy pályára áll, ez azonban nem történt meg" - összegzett röviden Diane Murphy a cég marketingért és kommunikációért felelős alelnöke.
A szakértők szerint az ilyen hibák elfogadhatók egy új rakéta fejlesztése során, a SpaceX pedig a projekt folytatása mellett tette le a voksát. Azt még nem lehet pontosan tudni mi okozta a szétválási hibát, vagy hogy egyáltalán mi lett a rakéta sorsa. Amennyiben a második fokozat begyújtotta a hajtóművét, a rakéta egész biztosan megsemmisült a levegőben, ha ez nem történt meg, akkor nagy valószínűséggel visszazuhant a Földre. Az első fokozatot felszerelték egy ejtőernyővel is, mivel elvileg többször felhasználhatónak tervezték. "Egy hajónk kint van hogy megkeresse, jelenleg azonban semmilyen eredményről nem tudunk beszámolni" - nyilatkozott hétfő este Murphy a New Scientistnek.
A PayPal alapító Elon Musk által létrehozott SpaceX célkitűzése, hogy tizedére csökkentse a földkörüli pályára történő állítás költségeit, eddig azonban még egyetlen kilövés sem járt sikerrel a cég első és legkönnyebb rakétájával, a Falcon 1-el. 2006-ban néhány másodperccel a kilövést követően üzemanyag szivárgás semmisítette meg az első rakétát. A tavaly márciusi második kísérletben a rakéta elérte a 300 kilométeres magasságot, azonban túlságosan nagy oszcilláció alakult ki, aminek következtében a második fokozat túl hamar állt le.
A mostani rakéta egy Pentagon által támogatott műholdat, a Trailblazert, valamint két NASA fejlesztést szállított. Az egyik a mikrogravitációs biológiai kísérleteket szállító PRESat, a másik pedig a lapunkon már részletesen kivesézett NanoSail-D, egy 9 négyzetméteres napvitorla. A NASA-nak van egy tartalék darabja is az utóbbiból, csupán a kilövő jármű hiányzik hozzá, tudta meg a New Scientist a projekt főfelügyelőjétől, Mark Whortontól. A rakéta 208 ember hamvait is megpróbálta feljuttatni az űrbe, köztük a Star Trek egyik színésze, James Doohan (Scotty, az eredeti sorozat gépésze), valamint Gordon Cooper NASA űrhajós földi maradványait.
Többeket nem lepett meg a Falcon 1 meghibásodása. "Nem nevezhető váratlannak" - mondta Charles Lurio űrrepülési mérnök. "A nulláról kezdték, nem volt semmi amire támaszkodhattak" - utalt arra a tényre, hogy a SpaceX teljesen egyedi rakétakialakítással próbálkozik, számos új alkotóelemmel. Bár a kilövő álláson többször is begyújtották már a rakétát, technikailag ez volt a cég harmadik próbarepülése, tette hozzá Lurio.
A SpaceX az idén még két Falcon 1 kilövést fog végrehajtani, miközben töretlenül folyik a Falcon 9 fejlesztése. Ez lenne a cég nagyágyúja, amitől a tényleges bevételeket várják, mivel ez a rakéta felveszi a versenyt az USA legnagyobb teljesítményű Delta és Atlas rakétáival. Az első Falcon 9 jövő év elején repülhet. A cégnek jelenleg 11 további kilövésre van szerződése, melyek közt egyaránt találhatunk Falcon 1 és 9 rakétákra szólókat. Elon Musk egyetlen tényt azért pozitívumként értékelt, ez pedig az első fokozatban bemutatkozott Merlin C1 hajtómű, ami úgy működött, ahogy az a nagy könyvben meg van írva, ez lesz ugyanis a Falcon 9 főhajtóműve is.