Hunter
Begyújtották a SpaceShipTwo rakétahajtóművét
Sikeres volt a Virgin Galactic SpaceShipTwo űrrepülőgépeibe szánt hibrid rakétahajtómű tesztelése. Legutóbb 2007-ben hallottunk a fejlesztésekről egy tragikus baleset kapcsán.
A SpaceShipTwo 15 kilométeres magasságig hordozó repülőgépén, a WhiteKnightTwo-n utazik, majd a leválás után beindítja rakétáit, hogy utasaival megkezdje kapaszkodását a világűr pereme felé. A két gép gyakorlatilag a 10 millió dolláros Ansari X-díj versenyt 2004-ben megnyerő hordozógép és űrrepülőgép páros felnagyított változata.
A Virgin Galactic által kiadott videóanyagon látható amint a hibrid hajtómű életre kel, hatalmas megperzselt homokfelhőt lövellve a levegőbe. "Ez a SpaceShipOne rakétahajtóművének felnagyított változata, ami szerintünk a valaha épült legnagyobb dinitrogén-oxid rakétahajtómű" - nyilatkozott a Virgin Galactic elnöke, Will Whitehorn. A hajtóművet azért nevezik hibridnek, mert folyékony oxidálót és szilárd hajtóanyagot éget el, utóbbi illékony dinitrogén-oxid, avagy kéjgáz, valamint gumi keveréke.
Pont a dinitrogén-oxiddal folytatott kísérletek torkolltak katasztrófába 2007. július 26-án, amikor az űrrepülőgépet fejlesztő és gyártó kaliforniai Scaled Composites létesítményét hatalmas robbanás rázta meg. A balesetben három mérnök meghalt, másik három pedig súlyosan megsérült.
Az esetet követő vizsgálat, melyben Kalifornia egészségügyi és biztonsági hivatalai, iparirakéta-szakértők, sőt még a NASA is részt vett, új biztonsági intézkedések bevezetését javasolta a dinitrogén-oxid üzemanyaggal működő hajtóművekhez, fokozva a gáz és bármely más, a hajtóanyagtartályban vele kapcsolatba lépő anyag összeegyeztethetőségi tesztjeit. Ezen felül célszerűnek találták az illékonyság csökkentése érdekében a dinitrogén-oxid-pára felhígítását egy közömbös gázzal, például héliummal, egyben segítve a gáz bejutását a rakétába.
Whitehorn elmondása szerint a Rocket Motor 2, vagyis a jelenleg tesztelés alatt álló hajtómű már a fenti irányelvek alapján készült. "Több változtatást is végrehajtottunk az eredetihez képest, elsősorban újabb biztonsági elemekkel egészítve ki a hajtóművet, mint a héliumtartály" - magyarázta.
A hajtómű tesztelése tovább folyik, és még az idei évben maga a SpaceShipTwo is repülni fog vele. A WhiteKnightTwo, mint arról már korábban hírt adtunk, túl van az első repülésein, a tervek szerint júniusban már egy hosszú távú próbarepülést fog végrehajtani.
A SpaceShipTwo 15 kilométeres magasságig hordozó repülőgépén, a WhiteKnightTwo-n utazik, majd a leválás után beindítja rakétáit, hogy utasaival megkezdje kapaszkodását a világűr pereme felé. A két gép gyakorlatilag a 10 millió dolláros Ansari X-díj versenyt 2004-ben megnyerő hordozógép és űrrepülőgép páros felnagyított változata.
A Virgin Galactic által kiadott videóanyagon látható amint a hibrid hajtómű életre kel, hatalmas megperzselt homokfelhőt lövellve a levegőbe. "Ez a SpaceShipOne rakétahajtóművének felnagyított változata, ami szerintünk a valaha épült legnagyobb dinitrogén-oxid rakétahajtómű" - nyilatkozott a Virgin Galactic elnöke, Will Whitehorn. A hajtóművet azért nevezik hibridnek, mert folyékony oxidálót és szilárd hajtóanyagot éget el, utóbbi illékony dinitrogén-oxid, avagy kéjgáz, valamint gumi keveréke.
Pont a dinitrogén-oxiddal folytatott kísérletek torkolltak katasztrófába 2007. július 26-án, amikor az űrrepülőgépet fejlesztő és gyártó kaliforniai Scaled Composites létesítményét hatalmas robbanás rázta meg. A balesetben három mérnök meghalt, másik három pedig súlyosan megsérült.
Az esetet követő vizsgálat, melyben Kalifornia egészségügyi és biztonsági hivatalai, iparirakéta-szakértők, sőt még a NASA is részt vett, új biztonsági intézkedések bevezetését javasolta a dinitrogén-oxid üzemanyaggal működő hajtóművekhez, fokozva a gáz és bármely más, a hajtóanyagtartályban vele kapcsolatba lépő anyag összeegyeztethetőségi tesztjeit. Ezen felül célszerűnek találták az illékonyság csökkentése érdekében a dinitrogén-oxid-pára felhígítását egy közömbös gázzal, például héliummal, egyben segítve a gáz bejutását a rakétába.
Whitehorn elmondása szerint a Rocket Motor 2, vagyis a jelenleg tesztelés alatt álló hajtómű már a fenti irányelvek alapján készült. "Több változtatást is végrehajtottunk az eredetihez képest, elsősorban újabb biztonsági elemekkel egészítve ki a hajtóművet, mint a héliumtartály" - magyarázta.
A hajtómű tesztelése tovább folyik, és még az idei évben maga a SpaceShipTwo is repülni fog vele. A WhiteKnightTwo, mint arról már korábban hírt adtunk, túl van az első repülésein, a tervek szerint júniusban már egy hosszú távú próbarepülést fog végrehajtani.