Berta Sándor
3D-s tetthely-rekonstruáló rendszert fejlesztettek ki
A bűnügyi helyszínek pontos felderítése elengedhetetlen a bűncselekmények felderítéséhez. A jövőben ebben segíthet egy svájci szakemberek által létrehozott új rendszer.
A Berni Egyetem Törvényszéki Virtopsziai Intézetének munkatársai egy új 3D-s szoftvert és az ahhoz tartozó lézerszkennert fejlesztettek ki. (A virtopszia a virtuális és a boncolás szavak angol megfelelőinek - virtual és autopsy - összeolvadásából származik.) A program jelentős mértékben megkönnyíti a helyszínelést végző rendőrök munkáját és segít pontosan rekonstruálni a történteket. Általa pontosan lehet rekonstruálni a vérnyomokhoz kapcsolódó ballisztikai adatokat, így például megállapítható, hogy miként keletkezett egy sérülés vagy milyen irányból sebesítette meg a támadó az áldozatát. (A Dexter című amerikai filmsorozatban látható szóródási minta-elemzés jóval drágább és egy képzett szakember alkalmazását követeli meg.)
Mindez azt jelenti, hogy a jövőben az eddiginél jóval könnyebben, pontosabban és nem utolsó sorban gyorsabban elvégezhetők a bűnügyi helyszínelések, ezáltal hamarabb lesznek elemezhetők a rögzített nyomok, így forró nyomon elindulva a tettesek is rövidebb idő alatt kézre keríthetők. "A 3D-s rendszer által közölt eredmények nagyon jó támpontokat jelentenek a bűntény előtti eredeti helyi viszonyokat tekintve. A programmal kimutatható az áldozatra mért ütések száma és az illető pontos helyzete, valamint a cselekmények időrendi sorrendje" - nyilatkozta Ursula Buck, az intézet kutatója a New Scientist tudományos lapnak.
A Buck, illetve két kollégája (Silvio Näther és Beat Kneubuehl) által megalkotott 3D-s rendszer már a gyakorlatban is bizonyított. A szakember elmondta, hogy az új megoldás már két gyilkossági ügyben segített a nyomozóknak a tettesek megtalálásában.
Az eljárás több szakaszból tevődik össze. Elsőként a lézerszkennerrel elkészítik a tetthely nagy felbontású virtuális másolatát. Ebben a nyomozók szabadon mozoghatnak és bármit megvizsgálhatnak anélkül, hogy az eredeti helyszínen kellene valamit megnézniük vagy bármihez hozzá kellene nyúlniuk. Második lépésként egy digitális kamerával készítenek felvételeket és ezeket integrálják a 3D-s virtuális környezetbe. Ezt követi egy lézeres mérőkészülékkel végzett vizsgálat, amelynek során rögzítenek és a virtuális kópián helyeznek el minden egyes a helyszínen talált vérnyomot. Végül egy különleges szoftver a pozíciójuk és a méretük alapján kiszámolja az egyes vérfoltok tömegét és azt, hogy mekkora maximális sebességgel eshettek le a padlóra vagy a berendezésekre. Ezeknek az adatoknak köszönhetően a nyomozók pontos információkat kaphatnak arra vonatkozóan, hogy miként zajlott le a bűncselekmény és az szinte valósághűen meg is elevenedhet a szemük előtt.
A Berni Egyetem Törvényszéki Virtopsziai Intézetének munkatársai egy új 3D-s szoftvert és az ahhoz tartozó lézerszkennert fejlesztettek ki. (A virtopszia a virtuális és a boncolás szavak angol megfelelőinek - virtual és autopsy - összeolvadásából származik.) A program jelentős mértékben megkönnyíti a helyszínelést végző rendőrök munkáját és segít pontosan rekonstruálni a történteket. Általa pontosan lehet rekonstruálni a vérnyomokhoz kapcsolódó ballisztikai adatokat, így például megállapítható, hogy miként keletkezett egy sérülés vagy milyen irányból sebesítette meg a támadó az áldozatát. (A Dexter című amerikai filmsorozatban látható szóródási minta-elemzés jóval drágább és egy képzett szakember alkalmazását követeli meg.)
Mindez azt jelenti, hogy a jövőben az eddiginél jóval könnyebben, pontosabban és nem utolsó sorban gyorsabban elvégezhetők a bűnügyi helyszínelések, ezáltal hamarabb lesznek elemezhetők a rögzített nyomok, így forró nyomon elindulva a tettesek is rövidebb idő alatt kézre keríthetők. "A 3D-s rendszer által közölt eredmények nagyon jó támpontokat jelentenek a bűntény előtti eredeti helyi viszonyokat tekintve. A programmal kimutatható az áldozatra mért ütések száma és az illető pontos helyzete, valamint a cselekmények időrendi sorrendje" - nyilatkozta Ursula Buck, az intézet kutatója a New Scientist tudományos lapnak.
A Buck, illetve két kollégája (Silvio Näther és Beat Kneubuehl) által megalkotott 3D-s rendszer már a gyakorlatban is bizonyított. A szakember elmondta, hogy az új megoldás már két gyilkossági ügyben segített a nyomozóknak a tettesek megtalálásában.
Az eljárás több szakaszból tevődik össze. Elsőként a lézerszkennerrel elkészítik a tetthely nagy felbontású virtuális másolatát. Ebben a nyomozók szabadon mozoghatnak és bármit megvizsgálhatnak anélkül, hogy az eredeti helyszínen kellene valamit megnézniük vagy bármihez hozzá kellene nyúlniuk. Második lépésként egy digitális kamerával készítenek felvételeket és ezeket integrálják a 3D-s virtuális környezetbe. Ezt követi egy lézeres mérőkészülékkel végzett vizsgálat, amelynek során rögzítenek és a virtuális kópián helyeznek el minden egyes a helyszínen talált vérnyomot. Végül egy különleges szoftver a pozíciójuk és a méretük alapján kiszámolja az egyes vérfoltok tömegét és azt, hogy mekkora maximális sebességgel eshettek le a padlóra vagy a berendezésekre. Ezeknek az adatoknak köszönhetően a nyomozók pontos információkat kaphatnak arra vonatkozóan, hogy miként zajlott le a bűncselekmény és az szinte valósághűen meg is elevenedhet a szemük előtt.