Hunter

Újgenerációs GPS-műhold állt pályára

Új korszakot nyit a globális helymeghatározásban az a GPS-műhold, ami magyar idő szerint péntek hajnalban állt Föld körüli pályára.

"A GPS-t közel egymilliárd ember használja világszerte a mezőgazdaságtól a repülésen, a személyes biztonságon át egészen a katasztrófavédelemig, nem is szólva a katonai alkalmazásokról, melyek biztosítják a haderők pontos navigációját és időzítését" - nyilatkozott David Madden ezredes, az Egyesült Államok Légierejének GPS-ért felelős repülő-alezredese. Az elmúlt három évtizedben közel 60 műholdat lőttek fel a rendszer kiszolgálásához, eleinte csak a koncepció tesztelése érdekében, később pedig a ma is használt hálózat kiépítéséhez.

A Légierő által most feljuttatott műhold a Block 2F sorozat első darabja, a GPS-műholdak egy teljesen új nemzedékének a demonstrátora, melynek jellemzői közé tartozik a nagyobb pontosság, a továbbfejlesztett belső órák, a hosszabb élettartam és az újraprogramozható fedélzeti processzorok, melyek képesek lesznek idomulni a jövő folyton változó követelményeihez. "A GPS 2F nagyobb jelerősséggel, precizitással és rendszerteljesítménnyel rendelkezik, ami egyben az elkövetkező évek GPS-konstellációjának a magját fogja alkotni" - tette hozzá Madden.

A Légierő a Delta 4 rakéta egy Medium+ változatának orrkúpjában helyezte el a rakományt, ezzel szakítva az elmúlt 20 év hagyományaival, azok a GPS-kilövések ugyanis mind a jól bevált Delta 2 rakétákkal zajlottak le. Az új generációs 2F műholdak már a nagyobb, szállításukra alkalmasabb Delta 4 és Atlas 5 rakétákkal fognak repülni. A Delta 2 - bár megbízhatósága vitathatatlan - ereje már kevés volt ahhoz, hogy a GPS-műholdakat követlenül a keringő konstellációba juttassa. A műholdakat saját hajtóművekkel kellett felszerelni, és több napig tartott, mire elérték kívánt célpontjukat. Mindez a Delta 4 rakétának köszönhetően szükségtelenné vált. A Medium+ végső fokozata három begyújtással módszeresen juttatta el pályájára a GPS 2F-1 műholdat. A 121 millió dolláros űreszköz mindössze három és fél óra alatt érte el a megfelelő magasságot.

A Block 2F műholdakat a Boeing építi, több tucat készül belőlük, melyek fokozatosan veszik át korosodó elődeik helyét. "Ezek az új generációs műholdak korszerű atomóráikkal fokozott pontosságot, a zavaróknak is ellenálló katonai jeleket sugároznak és hosszabb élettartamot biztosítanak, az új polgári jelekből pedig a repülésbiztonság és a mentő-kutató munkák profitálhatnak" - nyilatkozott Craig Cooning, a Boeing Űr- és Hírszerzési Rendszerek részlegének vezetője, a cégóriás egyik alelnöke.

A mai GPS-hálózat 30 működő műholdból áll. A Boeing által épített tizenegy Block 2A-ból, illetve a Lockheed Martin készítette tizenkét eredeti 2R és hét modernizált 2R műhold biztosítja a GPS működését. Korukat tekintve igen nagy a szórás, az egy évestől a tizenévesekig szinte minden megtalálható. "A jelenlegi konstelláció áll a legtöbb műholdból, felülmúlva minden korábbiét. Elköteleztük magunkat a szolgáltatás jelenlegi szintjének fenntartása, illetve fokozása mellett, amit a folyamatos modernizálással kívánunk elérni" - taglalta Madden.

A földi irányítás várakozásai szerint az új 2F-1 műhold ellenőrzése és üzembehelyezése 90-120 napot vesz igénybe, és a hálózat egyik legfontosabb helyét, a B pályasík 2. pozícóját veszi át a 14 éves GPS 2A-27 műholdtól.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • idebudanemoda #23
    3 darab kell, illetve 4, ha a tengerszint...
    ezt hogy számoltad ki?
  • dchard #22
    Annyit pontosítanék magamon, hogy az L1 és az L2 vivőn is megmarad a hagyományos P-kód sugárzása, az új civil és katonai kódok a jelenlegi rendszert fogják kiegészíteni.

    Tehát ha befejeződik a modernizáció:

    Akkor az L1 vivőn lesz C/A, L1C, L1M*, és a jelenlegi P-kód

    Az L2 vivőn lesz L2C, L2M* és az L1 vivőn lévő P-kód másolata

    * A kifejezést én találtam ki, mivel a szakirodalom egyelőre nem különbözteti meg a jelenlegi katonai P-kódot a leendő új üzenetformátumot használó (MNAV) katonai kódtól.

    Dchard
  • sanyicks #21
    :DDD ha méter lenne akkor elég félő lenne hogy a műhold telibetalál egy két repülőt, arról nem is beszélve, hogy 2 perc alatt elégne a légellenállástól.
  • dchard #20
    Tecnamo:

    Napi kedvencem: "kódmérés" <-- ezt te sem gondoltad komolyan ugye? A többit nem kommentálom, inkább vláaszolok direwolf-nak.

    direwolf:

    Jelenleg két jelentősen eltérő frekvencián zajlik a GPS jelek sugárzása. Ezt a két frekvenciát hívják L1 és L2 frekvenciának (ez a nevük). Namost jelenleg az L1 frekvencián a minden GPS által használható C/A kódot, illetve katonai felhasználásra szánt P kódot sugároznak. Az L2 frekvencián csak P kódot.

    Mivel van szabad kapacitás, és igény volna szebb, jobb, pontosabb GPS-re, kitalálták, hogy az L2 vivőn kialakítanak egy teljesen új rendszert.

    Ennek a lényege, hogy az L2 vivőn megszüntetik a L1 vivőn is jelen lévő P kód sugárzását, és helyette egy új üzenetformátumot hoznak létre mind a katonai mind a szabad felhasználású jelek számára az L2 frekvencián:

    A szabad felhasználású jel üzenetformátumát CNAV-nak.
    A katonai felhasználásra szánt (a P kódot váltó) üzenetformátumot MNAV-nak neveték el.

    Az L2C alatt gyakorlatilag az L2 vivőn megvalósított új üzenetformátumú Civil felhasználásra szánt műholdjelet értjük. Innen az L2C rövidítés.

    Ezt jelenleg 8 műhold sugározza, és az összes jövőbeni is támogatja. De mivel a jelenlegi GPS-ek sem az üzenetformátumot nem ismerik, sem ezt a frekvenciát nem tudják befogni, ezért kell új készülék a használatához.

    A későbbiekben a jelenleg a civilek által is használt L1 frekvencia modernizálására is sor fog kerülni hasonló rendszerben annyi különbséggel, hogy az eredeti C/A kódok sugárzása megmarad, viszont a P kód helyett a már az imént említett rendszerben lesz elérhető szabad (CNAV) és katonai (MNAV) felhasználásra lesugárzott kód. Ha ez elkészül, ez lesz az LC1, ami az LC2-höz hasonló rendszer bevezetését jelenti az L1 vivőn is. Az első L1C kódot (is) sugárzó műhold 2013/2014 magasságában kerül fellövésre.

    Dchard



  • philcsy #19
    Előző visszavonva, értelmezési problémáim adódtak. :)
  • philcsy #18
    Hogy jön ide a 200km? Senki nem mondotta hogy ilyen magasan lenne :).

    Magyarázd már el nekem hogy miért lenne kevesebb műholdra rálátásunk ha magasabban lennének. Pont fordítva van. Minél magasabban vannak annál többre van rálátás. Ha elég távol helyezed a GPS műholdakat, akkor közel a felét láthatod. A jel persze gyengül de ez más kérdés.
  • Doktor Kotász #17
    Hát már pedig ezek ilyen magasan vannak, hogy mindenhonnan láthatók (nem láthatóak) legyenek. Ha alacsonyabban lennének, akkor sokkal több műholdra lenne szükség. Mert most van fent az űrben harminc darab, de egy koordináta megállapításához 3 darab kell, illetve 4, ha a tengerszint feletti magasságodra is kíváncsi vagy, ami mondjuk egy repülőgépnél fontos szempont, míg egy oceánjárónál nem. :-)
    Szóval egyszerre négyet kell látni, de minimum hármat. És ez 200 Km-es magasságú műhold pályákkal nem menne 30 műhold esetében.
  • Tecnamo #16
    C/A kód sugárzása ezeken a frekvenciákon. Mivel két frekvencián történik a kódmérés (L2 és L2C), ezért meghatározhatóak és kiküszöbölhető az ionoszféra okozta zavaró hatások. Az L2C sokkal robusztusabb, így kitakarásokkal teli, rádiófrekvenciás zajjal szennyezett városi környezetben is megbízható a jel.
    Az olcsóbb műholdvevők csak az L1 frekvenciát veszik (autós navigációs rendszerek, telefonokba épített antennák), és csak később kezdik el gyártani az ezzel kompatibilis vevőket, ezért a L2C-nek most nem sok hasznát veszi az átlagfelhasználó.
  • brueni #15
    az a kép ugrik be a wall-e című filmből, amikor az űrhajó felszállás közben áthalad egy műhold-tengeren...
  • direwolf #14
    Mit is takar az az L2C meg L1C?