Hunter

Leállíthatná-e a jog az LHC-t?

Több országban is a bíróságokhoz fordultak a CERN Nagy Hadronütköztetőjének (LHC) leállítása érdekében, mondván a kísérlet fekete lyukat hozhat létre, ami bekebelezi a Földet.

Ennek a részecskefizikusok szerint semmi esélye, mégis sokan - alappal, vagy anélkül - hangot adnak kétségeiknek. Eric E. Johnson az Észak-Dakotai Egyetem jogtudományi professzora, aki maga sem hisz a világvége forgatókönyvben, jogi oldalról közelítette meg a kérdést és megvizsgálta hogyan reagálna egy törvényszék az LHC vagy bármely más hasonló, kimenetelét tekintve szinte megjósolhatatlan kísérletek esetében. Eddig egyetlen per sem járt sikerrel az LHC ellen. A két közvetlenül érintett országgal, Franciaországgal és Svájccal eleve megállapodása van a CERN-nek a jogi procedúrák elkerülésére, azonban ha a megfelelő indítványt sikerül beadni a megfelelő helyre, a bíráknak el kell majd gondolkodniuk azon, hogy milyen végzést hozzanak a világ megmentése érdekében.

Egy végzés végrehajtása viszonylag egyszerű, amikor például egy történelmi épület sorsáról van szó, de amikor a részecskefizika világába kell belemászni, az LHC leállítása félelmetes feladat bármelyik bírónak. A leállítása vonatkozó végzés kiadásához a bíróságnak egy úgynevezett "mérlegelési tesztet" kell elvégeznie. Ennek az a lényege, hogy a bíróság felméri azokat a károkat, amit a két fél elszenvedne, ha meghoznák, illetve ha nem hoznák meg a végzést, figyelembe véve az állítólagos következmények valószínűségét és a súlyosságát.

Lássunk egy gyors mérlegelést az LHC ügyében. A CERN-t érő veszteségek óriásiak lennének. Több ezer munkás elbocsátása mellett egy sok millió eurós rendszer elvesztését írhatjuk fel az ő oldalukra, nem is szólva a nagy tudományos kalandról. Ez komoly súly a mérleg egyik serpenyőjében. A másik oldalon azonban egy Föld-tömegű fekete lyuk áll, ami nem csupán lenyomja a másik serpenyőt, de fel is falja azt. Most már csak azt kell megállapítani, melyik oldal rendelkezik megfelelő megalapozottsággal. Ehhez a bíróságnak alaposan körbe kell járni a témát, ami tudományos szempontból is éppen elég sok vitát eredményez, az LHC-ben zajló fizika ugyanis még a fizikusok számára is ingoványos terület. Egy bírónak lehet, hogy csak néhány napja van a mérlegelésre, így kevés az esély, hogy eléggé bele tudja ásni magát a tudományba egy megalapozott döntés meghozatalához.


Általában amikor egy komplex tudományról van szó, a bíróság szakértőkhöz fordul. Itt azonban a szakértők egyike sem nevezhető elfogulatlannak. A CERN alkalmazza a világ részecskefizikusainak a felét, a másik fele pedig az első fél barátja vagy ismerőse, és mondhatni, hogy mindegyikük kivétel nélkül tűkön ülve várja az LHC adatait, hogy végre valamilyen előrelépést érjen el. Az LHC nem pusztán egy részecskefizikai kísérlet, hanem maga "A részecske fizikai kísérlet". Mit tegyen hát a bíróság?

Jó eséllyel marad a tudományos vitát körül vevő emberi környezet vizsgálata. Míg a fizika nagymértékben átláthatatlan a bíróság számára, az emberi tényezőkben jelentős tapasztalatuk van. Az egyik kérdés, amit a bíróság megvizsgálhat, hogy mennyire valószínű a tudományos munka elméleti alátámasztásának a hibátlansága. Akik a leállító végzést szeretnék elérni például kérhetik a bíróságot, hogy vegyék figyelembe az LCH biztonságosságáról közzétett nyilatkozatok igen váltakozó, időnként ellentmondó állításait.

1999-ben a fizikusok azt mondták, hogy belátató időn belül nem lesz olyan részecskegyorsító, ami egy fekete lyuk létrehozásához szükséges energiával rendelkezne. A 2001-ben publikált elméleti munkák azonban bizonyították, hogy ha a tér-időben léteznek rejtett extra dimenziók, akkor az LHC mégis képes lehet fekete lyukak létrehozására. Ezután a biztonsággal kapcsolatos bizonyítások megváltoztak.

2003-ban már azt állították, hogy bármely létrejövő fekete lyuk azonnal elpárolog a Hawking-sugárzásnak köszönhetően. Azonban amikor egy újabb elméleti munka ennek az ellenkezőjét állította, a CERN egy újabb fordulatot tett és 2008-ban kiadott egy jelentést, ami asztrofizikai bizonyításokon és nyolc fehér törpe csillag megfigyelésén alapult, miszerint nem kell félni, nem lesz itt semmi probléma. Ezek a csavarok elmozdíthatják a bíróságot annak irányába, hogy a jelenlegi biztosítékokat ne találják annyira meggyőzőnek, mint amilyenek valójában lennének.


Ezen felül a bíróság vizsgálhatja a szociológiai és pszichológiai környezetet is, amiben a vitatott tudományos munka született. A társadalom tudósok számos jelenséget azonosítottak, amikkel egy objektív kockázati értékítéletet jöhet létre. Például a Leon Festinger által 1957-ben megfogalmazott kognitív disszonancia leírja az emberek hajlamát olyan információk kutatása után, ami megegyezik a hitükkel, miközben figyelmen kívül hagyják az azzal ellentéteseket, mivel ha egy új információ ellentmond a korábbi elképzeléseinknek, vagy ismereteinknek, akkor disszonanciát, azaz belső feszültséget élünk át, amit igyekszünk csökkenteni.

Számolhatnak ugyanakkor a "csoportgondolkozással" is, ami által az intelligens egyének, akik egy csoportban dolgoznak, alárendelik magukat a csoport által elfogadott normáknak. Ilyenkor megjelenik a sebezhetetlenség illúziója és a csoportba vetett megkérdőjelezhetetlen bizalom, miközben egy olyan felfogást alakíthatnak ki, amit nem igazolnak tények. A megerősítési torzítás is egy újabb emberi hajlam, amivel kiszűrjük az információkat az elméleteink megerősítése érdekében. Utóbbiakat a Columbia Baleset Vizsgáló Bizottság is idézte, annak indoklásához, hogy miért hunytak szemet az űrsikló program vezetői az egyértelmű vészjelzések felett.

Egy döntés elé állított törvényszék ítéletét nagyban befolyásolhatják a fenti társadalmi hatások, melyek alááshatják az LHC biztonságosságáról alkotott konklúziót. Egy ilyen végzést természetesen igazságtalannak nevezhetik a fizikusok. Sokan azt bizonygatnák, hogy egy tudományos munkát kizárólag a tudományos érdemei alapján szabad elbírálni. Ez az érv egy akadémiai vitában kiváló lenne, tette hozzá Johnson, az LHC biztonságosságának kérdése azonban nem akadémiai, hanem a valós világ kérdése, igen nagy tétekkel. A tudomány a valós világ szemszögéből történő kiértékelése, és annak megértése, hogy a tudományos munka is csupán egy esendő emberi vállalkozás, nem pusztán igazságos, de elengedhetetlen is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • azbeszt #224
    Most akkor az a szkeptikus, aki le akarja állítani az LHC-t vagy aki Entert nyom rá?
  • n1ckn3v #223
    A buddhistak nem ufok,
    LOL
  • djhambi #222
    Végig szkeptikus és tudományos precízségű érveket hoztam fel. A szkepticzmus a hozzáállás minőségét jelenti. Amit én filozófiának neveztem, az valójában gondolatkísérlet, és azért neveztem filozófiának, mert nem közvetlenül a természettudományokhoz kapcsolóik.

    A kérdésed eldöntendő kérdés, és a válaszom: de, szkeptikus gondolkodású vagyok, és a kényelmesség pontosan az, hogy az ember egy folytonosan változó, bonyolult rendszert tudatnak, léleknek egyszerűsít le. Mivel a Földön mi vagyunk a legtudatosabb lények, és sokkal tudatosabbak vagyunk, mint az állatok (valójában a hétköznapjaink, a szokásaink, az ösztöneink ezt cáfolják), és ezér azt hisszük, hogy a tudat egy állandó állatokon felülemelő dolog. Most kíváncsi lennék, ha "földönkívüliek" jönnének, vajon ők mennyivel lennének nálunk tudatosabbak, és vajon az embert az állatok közé sorolnák-e be? Logikailag, hogy magunkat tartjuk a Földön a leginkább tudatosan működő lényeknek, még nem jelenti azt , hogy relatíve tudatos lények vagyunk a világmindenségben. Lehet, hogy a "földönkívüliek" már rég túljutottak a haszonszerzésen, a hierelen indulatokon, az erőszakon, a másik nemét folytatott küzdelmen, és a szex keresésének ösztöniségén. Teljesen szkeptikus minőségű gondolatfolyam, és ebből "vezetgettem le" gondolatfoszlányokat.

    A szkeptikus (gondolkodás) - mint melléknév - egy 24 órás folyamat. Mivel az ember 24 órában nem foglalkozhat csak tudománnyal, szükségszerűen más témákkal is foglalkozik, ahol ugyanezt a bizonyítottan helyes logikát, gondolkodást kamatoztathatja. A szkeptikus - mint főnév - azt "vallja", hogy a világ megismerésének legmegbízhatóbb módja a tudományos módszer.

    Ne magyarázz a szavaimba olyat, ami nincs!
  • Merces #221
    ......no lám most meg nem vagy szkeptikus ,mert igy kényelmesseb_?
  • NEXUS6 #220
    "Filozófiai kitéréssel: nem az a becsapás, hogy az állatoknak vagy számítógépük tudata van, hanem az, hogy az embernek sincs!"

    Igazából nincs több kérdésem.:(

    Én azért hiszek abban, hogy tévedsz és ugyan úgy neked is és nekem is van egy belső szubjektumunk, a tudatunk. Ha úgy tetszik Isten szeme, ami rajtunk keresztül szemléli a világot, önmagát.
    Nem az a becsapás, hogy rendelkezünk ezzel, és azonosak vagyunk ebben, mert ezt te is, én is megtapasztaljuk. Hanem hogy ezt összetévesztjük azzal a kreatív álcával, ami ezt körülveszi és elhisszük a különbözőségünket és hogy "csak" valamik vagyunk.
    Tesszük ezt valami gyenge ideakonstrukció, az egónk, vagy bármi miatt, az mindegy.

    De ám legyen, legyen igazad!
    Az a bonyolult szubjektum, amit még sem tudunk tovább bontani legyen csak valami termék, az idegek elektromossága, kémiája.
    Azonban ha ez így van, akkor az a lánc tényleg igaz, amit leírsz a lényekről. Csakhogy akkor ez azt jelenti, hogy a tudat (és nem a magasabb rendű képességek, mint amit te fejtegetsz valójában) összekapcsolódik a lények létével, épp úgy ott van az egysejtűekben, a növényekben, baktériumokban, mindenben.
    A kör bezárult.

    Te is, én is beszélünk valamiről, ugyan arról. De te letagadod, hogy kimondtad volna.
  • djhambi #219
    "Gondolod, hogy egy számítógép is hisz valamit? Vagy csak, mint egy automata végrehajtja a programot, belül meg nincs semmi aki/ami hinne valamit, helyesebben ami átélhetné a hitet?"

    Ez mindeképen érdekes dolog. Próbáld átérezni a fokozatokat!

    Gonolom egyetértünk abban, hogy a növnyeknek nincsen tudatuk. Se a gombáknak. Az egysejtűeknél sem beszélhetük ilyesmikről, de ott kialakult már egyfajta ézékelés (papucsállatka), és az érzékelésnek nem lenne értelme, ha nem tudná valami egyszerű módon feldolgozni az indormációt. De bizonyára ezt nem neveznédtudtnak. A gyűrűsférgeknek már fejlettebb idegrendszerük van, dúc idegrendszer, egész összetett mozgásokra és érzékelésre képes. Az emlősök igen fejlett aggyal rendelkeznek. Képesek néha eszközhasználatra, vannak reflexeik, képesek felmutatni tanulékonyságot, mint az egerek, vagy a kutyák, kommuniálnak, sőt, álmodnak is. De talán ezt még nem neveznéd tudatnak. A törzsfejlődés során kialakult a Neandervölgyi ember is. Ők már használtak fegyvereket, és eltemették a halottjaikat. Ez egyfajta tudatosságot feltételez. Valószínűleg nevettek is, de ne tudtak írni, vagy nem beszélve kommunikáltak (nem vált le a gége), hanem ebben inkább a majmokra hasonlítottak. Vajon a beszéd fontos a tudat kialakulásában? Vajon a homo sapiens őseit meddig lehet beszámolni, hogy tudata van? Az ősembernek volt? A 40 ezer évvel ezelőtti embernek? Ez a gondolatmenet szemlélteti, hogy a tudat egy folyamatosan kifejlődő valami, nem egyik pillanatban megszültik, és akkor van és kész. Akkor ez nem csak tisztán az emberi fajjal van összeköttetésben, viszot, ha ez nem függ az emberi agytól, akkor biztosan reprodukálható. Az, hogy érzéseid vannak, nem más, mint kémiai folyamatok az agyadban, és idegpályák rendeződése. Ha amnéziás lennél, akkor elfelejtenéd a szerelmet. Akkor nem izzadnál le a kedvesed láttán. Ezek a folyamatok, az érzések, a tudat, az egyéni önállló gondolkodás,a ciovilizáció mind visszavezethető biológiai és kémiai egységekre, enzimekre, szöveekre, vagyis bonyolult, hosszú képletláncolatokra.

    Idegsejteket mi is össze tudunk kapcsolni, mi is tudjuk szimulálni, létre tudunk hozni a bonyolult képletekkel a saját tudatunkat. Persze ehhez a mai fejlettségi szint alacsony, de nincs felső korlát. Már ma is léteznek tanulásra képes algoritmusok. A kulcs a bonyolultságban rejtőzik. Ma meg tudnánk írni egy papucsállatka reakcióit sámítógépen, egy papucsállatka progamot, ami bemeneten azt kapja, amit a lény érzékel, és kifelé pedig azt adja ki kimeneten, ahogy mozogna, amit ürítene. Talán 10 év múlva gyűrűsférget modelleünk, 100 év múlva talán embert tudatostul, tanulékonyságostul, lelkestül.

    Filozófiai kitéréssel: nem az a becsapás, hogy az állatoknak vagy számítógépük tudata van, hanem az, hogy az embernek sincs! Az ember lénye 99.9%-ban tanult dolgokból áll, és a maradék 0.1% a megtanult dolgok feldolgozása, összekapcsolása, gyakorlatilag operátor által képzett új dolog, ez az alkotás. Mi sem jobb példa erre az, hogy azok az amatőr művészek, akik nem foglalkoztak még huszaik századi versekkel, rendre újra és újra feltalálják az impresszionalizmust, a szimbolizmust és a romantikát. (Amatőr Művészek Holapja) Tehát az, hogy nem tanultak meg bizonyos dolgokat, gátolja meg őket abban, hogy naprakész műveket alkossanak. Tehát a kreaivitás a megtanult elemek összekapcsolása.

    Pl. ha azt mondom, hogy ezüst sarló, és a Holdra gondolok, akkor ez természetes, hiszen a Hold világos árnyalatú, néha sarló formájú, csillog, láttam Holdat, láttam ezüstöt, láttam sarlót, és összekapcsolom. De nem tudok kitalálni egy pamkihút, nem tudommegölteni tartalommal, mert sohasem láttam pamkihút, mert tudtommal nem létezik. Mivel nem láttál még sohasem fotont, ezért golyócskának képzeled el, és mivel nem láttál még fényt, csak szinusz hullámot, ezért a fényt szinusznak képzeled el. Pedig a kettő dolog ugyanaz. Elvi korlátja van, hogy olyan dolgot kreatívkodj ki, amit nem tanultál. Vagyis a kreativitás csak neuronok hálózata, ami eltérő embereknél eltérő, ezért a gondolkodás, kreativitás is eltérő. Ez részben adott, részben pedig bővíthető, fejleszthető. Pl. ha József Attila nem az élettől tanulja meg azt a mérhetetlen fájdalmat, ami verseiben tükröződk, akkor József Attila nem maradandó költő lenne, hanem pl. ha arisztokrata családba születik, csak közpszerű költő. Mert hiányozna belőle az, ami őt József Attilává tette, és azt az utcán és szegényégben tanulta meg.

    "Jelenleg a tudomány még mindig valahol a XVII. szd-i óraművesek szintjén van"

    Atomóra...

    "Az a gond, hogy ebben a dologban sem mondták még ki a végső szót, de te még is elítéled, minősíted azt, aki a másik oldalt képviseli."

    A kozmológia egzakt tudomány. A Nagy Bumm helytálló hipotézisnak tűnik (LHC), az evolúció egy működő, létező folyamat, és genetikai modellek, számtalan lelet tanúsítja. Mindenneű vallást vagy teremtéstörténetet ráhúzni ugyanolyan badarság, mint a Bohador fok és a Pokolba zúduló tenger meg az örvényből kilépő tűzokádó sárkány. Egyszr valaki hallott valamit, elmondta egy másiknak, az kitalált valamit, és így lett az intelligens tervezés.

    "A tudomány jelenleg gyakorlatilag tagadja a célirányos erőket, ezzel tagadja az emberi tudatot magát is!"

    A tudomány a célirányos erők helyett azt mondja, hogy ez a világ tulajdonsága. Nem célirányos, de változó, szerveződő valami. Nincsen egy felső hatalom, aki maga pakolgatja a részecskéket...
  • n3whous3 #218
    Azt azért ne felejtsd már el, hogy mennyi elkúrt elmélet és mennyi bizonytalanság állt már eddig is a tudomány útjába. Ki tudja, hogy véletlenül pont nem azoknak lesz igaza, akik szerint mégis meghízik az a fekete lyuk, ami képződhet az ütköztetőben? Érdekes, hogy pont most vagyunk a so-called világvége előtt, ami 2012-ben esedékes. Lehet mégis igaz lesz? :D
  • n3whous3 #217
    az merült fel vele kapcsolatban, hogy begyújtja a légkört és a Föld levegője elég.
  • Epikurosz #216
    Nem mindenki fél a fekete lyukaktól.
  • NEXUS6 #215
    Jogos, de valójában mindig ezt is okságra akarják visszavezetni.
    Az emberi gondolkodás ehhez képest teljesen jövőre irányuló dolog. Nem azért lett ilyen a jelenlegi társadalom, mert az emberi ösztönökben benne van valami erre irányuló minta, hogy ilyennek alakítsa ki a környezetét. Illetve az az érdekes, hogy ha az ember belső mozgatórugói (legyenek ösztönök) olyanok, hogy ilyen környezetet alakítsanak ki, az nem az eredeti környezet egyfajta reprodukálására szolgál! Az ember belső harca az állati ösztönös örökség és valami idealisztikus jövőben megvalósuló jóság között zajlik, ez utóbbi felé törekszik.
    Ez utóbbira viszont nincsen természettudományos magyarázat.

    Ugyan így az állatok esetében is. Többé kevésbé náluk is meg van valami törekvés valami náluk magasabbrendű felé, különben pl nem lehetne őket háziasítani. A háziasított állatok szinte extatikus csodálattal és szeretettel élik meg az ember közelségét. Ennek persze van biológiai alapja is. Azonban az a csodálatos, hogy ezt ki lehet belőlük hozni.

    Aztán ott van a jelenlegi népbetegség, a depresszió kérdése is: vajon akkor lesz az ember depis, amikor valami olyannal találkozik, ami egy múltbeli feldolgozatlan emléket hoz elő belőle, amivel aztán a pszichológusok, majd évekig, évtizedekig játszanak macskaegér harcot. Vagy akkor, amikor úgy érzi, hogy bezárultak előtte a kapuk, hogy bekerült egy taposómalomba, amiből a jövőben sem fog soha kiszabadulni, és már soha nem lesz semmi jobb?
    De miért nem elég már az ugyan olyan sem?