Hunter
Az Orion után itt az Orionszki
Oroszország belekezdett legambiciózusabb űrtervezetébe a hidegháborús idők űrversenye óta, egy új űrhajó és egy új kilövőrendszer kifejlesztésére adott megbízást a szövetségi űrügynökség, a Roszkozmosz. A tervek nagyon hasonlítanak az Egyesült Államok Orion projektjéhez.
Egészen mostanáig Oroszország és a nagy előd, a Szovjetunió az erőforrásait a már meglévő űrlétesítmények és -eszközök korszerűsítésébe fektette. Háromszemélyes Szojuz űrkapszulája például 40 éves alapokkal rendelkezik, az az űrkapszula amivel többek közt Charles Simonyi is utazott, a Szojuzok ötödik generációját képviselte. De most úgy tűnik a Kremlben is elérkezettnek találták az időt a változásra és a Roszkozmoszon keresztül teljes egészében lecserélnék a lassan fél évszázados múltra visszatekintő űrrendszert. A jövő kilövései már a szibériai Vlagyivosztok közelében épülő új létesítményből zajlanának, míg az új űrhajó kifejlesztésére és megépítésére a héten adták ki a megbízást az RSC Enyergijának.
"A Szovjetunió utáni Oroszországnak még nem volt ilyen nagy mérvű projektje" - hangsúlyozta Alekszej Krasznov, a Roszkozmosz emberi űrrepülési programjának vezetője. Az Enyergija a tervezésre 800 millió rubelt kapott, ami megközelítőleg 5,4 milliárd forintnak felel meg. Az első fázis befejezésére bő egy éve van a nagy múltú cégnek - ők tervezték már a Szojuz legelső sorozatát is az 1960-as években -, a 12 tonnás Szojuz utódnak 2010 júniusában már készen kell állni a tervezőasztalon, az első emberi repülést 2018-ra ütemezik.
Ilyen lehet az új űrhajó
Az új űrhajó hat fős legénységet szállít majd alacsony földkörüli pályán a Nemzetközi Űrállomásra, míg egy módosított változatának a Hold-utazásokra is alkalmasnak kell lennie. Az űrhajó újrahasznosítható lesz, a tervek szerint 10 repülés után nyugdíjaznak egy-egy darabot. Az emberi űrrepülésen túl az új űreszköz alkalmazható lenne a pályára állított műholdak javításában vagy szükség esetén azok "elvontatására".
A jelenleg PPTS néven, vagy az Orion projekttel való hasonlóság miatt Orionszkiként emlegetett űrhajó alacsony földkörüli pályára tervezett változata 12 tonnát fog nyomni, hat főt és 500 kilogramm rakományt tud majd szállítani, míg "holdi" testvére 16,5 tonna lehet, négy ülést kap és 100 kilogramm rakományt vihet a fedélzetén. Ugyanakkor várható egy robot változat is, ami egyfajta teherhajóként is alkalmazható; ez 2000 kilogramm teher szállítását teszi lehetővé az oroszoknak.
A bejelentés jótékony hatással lehet az amerikai fejlesztésekre is, hiszen gyakorlatilag párhuzamosan fut a két rendszer. Obama jóváhagyta a Bush-korszakban elhatározott emberi űrrepülési célkitűzéseket, így Moszkva lépésével a NASA megkapta a rég várt motivációt egy új űrversenyhez. Az elmúlt években többször is szó esett arról, hogy Oroszország Európával közösen fejlesztene ki egy új űrjárművet, a két fél azonban egyszer sem tudott megegyezni ebben a kérdésben. A mostani bejelentéssel végleg úgy tűnik, hogy Oroszország és Európa a saját útját fogja járni; utóbbi az eddig egy repülésen túlesett ATV-t alakíthatja át emberi használatra is alkalmaz űrhajóvá.
Egészen mostanáig Oroszország és a nagy előd, a Szovjetunió az erőforrásait a már meglévő űrlétesítmények és -eszközök korszerűsítésébe fektette. Háromszemélyes Szojuz űrkapszulája például 40 éves alapokkal rendelkezik, az az űrkapszula amivel többek közt Charles Simonyi is utazott, a Szojuzok ötödik generációját képviselte. De most úgy tűnik a Kremlben is elérkezettnek találták az időt a változásra és a Roszkozmoszon keresztül teljes egészében lecserélnék a lassan fél évszázados múltra visszatekintő űrrendszert. A jövő kilövései már a szibériai Vlagyivosztok közelében épülő új létesítményből zajlanának, míg az új űrhajó kifejlesztésére és megépítésére a héten adták ki a megbízást az RSC Enyergijának.
"A Szovjetunió utáni Oroszországnak még nem volt ilyen nagy mérvű projektje" - hangsúlyozta Alekszej Krasznov, a Roszkozmosz emberi űrrepülési programjának vezetője. Az Enyergija a tervezésre 800 millió rubelt kapott, ami megközelítőleg 5,4 milliárd forintnak felel meg. Az első fázis befejezésére bő egy éve van a nagy múltú cégnek - ők tervezték már a Szojuz legelső sorozatát is az 1960-as években -, a 12 tonnás Szojuz utódnak 2010 júniusában már készen kell állni a tervezőasztalon, az első emberi repülést 2018-ra ütemezik.
Ilyen lehet az új űrhajó
Az új űrhajó hat fős legénységet szállít majd alacsony földkörüli pályán a Nemzetközi Űrállomásra, míg egy módosított változatának a Hold-utazásokra is alkalmasnak kell lennie. Az űrhajó újrahasznosítható lesz, a tervek szerint 10 repülés után nyugdíjaznak egy-egy darabot. Az emberi űrrepülésen túl az új űreszköz alkalmazható lenne a pályára állított műholdak javításában vagy szükség esetén azok "elvontatására".
A jelenleg PPTS néven, vagy az Orion projekttel való hasonlóság miatt Orionszkiként emlegetett űrhajó alacsony földkörüli pályára tervezett változata 12 tonnát fog nyomni, hat főt és 500 kilogramm rakományt tud majd szállítani, míg "holdi" testvére 16,5 tonna lehet, négy ülést kap és 100 kilogramm rakományt vihet a fedélzetén. Ugyanakkor várható egy robot változat is, ami egyfajta teherhajóként is alkalmazható; ez 2000 kilogramm teher szállítását teszi lehetővé az oroszoknak.
A bejelentés jótékony hatással lehet az amerikai fejlesztésekre is, hiszen gyakorlatilag párhuzamosan fut a két rendszer. Obama jóváhagyta a Bush-korszakban elhatározott emberi űrrepülési célkitűzéseket, így Moszkva lépésével a NASA megkapta a rég várt motivációt egy új űrversenyhez. Az elmúlt években többször is szó esett arról, hogy Oroszország Európával közösen fejlesztene ki egy új űrjárművet, a két fél azonban egyszer sem tudott megegyezni ebben a kérdésben. A mostani bejelentéssel végleg úgy tűnik, hogy Oroszország és Európa a saját útját fogja járni; utóbbi az eddig egy repülésen túlesett ATV-t alakíthatja át emberi használatra is alkalmaz űrhajóvá.