Berta Sándor
Chipekkel lesz intelligens a szemetes
A nagyvárosok folyamatosan egyre több embernek adnak otthont. A lakosság számának emelkedésével párhuzamosan nő a keletkező szemétmennyiség is.
A világ népességének több mint a fele él városokban és ez a szám évente 60 millió fővel nő. San Fransisco egyetlen lakója évente kereken 900 kilogramm szemetet termel. A svédországi Göteborgban ugyanez a szám 700 kilogramm. A nápolyi helyzet világosan megmutatta, hogy hova vezethet, ha egy település nem tudja megoldani a szemétszállítást. Kairóban a helyiek a szemetet egyszerűen kidobják az utcára. Az egyiptomi metropolisz mellett évek alatt létrejött Manshier Nasser, a szemétváros, amelynek lakói a hulladékgyűjtésből és -hasznosításból élnek. Amikor éjjelente visszatérnek otthonaikban önmaguknál nagyobb zsákokat hoznak magukkal. De ugyanez a jelenség megfigyelhető Mexikóváros vagy Új-Delhi esetében is.
A szemétszállítók sztrájkja miatt Nápoly nemrég hetekig fulladozott a szemétben
Az egyetlen kivételt Tokió jelenti, ahol a 35 millió lakos összesen évente "csak" 15 millió tonna szemetet termel. A japánok az útközben és a munkahelyeiken keletkező szemetüket hazaviszik. Igaz a hulladékszelektálás gyakorlatilag ismeretlen fogalom. Egyes európai városokban már a jövőbe tekintenek a szakemberek és intelligens rendszereket alkalmaznak a hulladékgyűjtésben-, -szelektálásban és -feldolgozásban. A jövő szemétgyűjtője felépítését tekintve leginkább egy jéghegyre fog hasonlítani: csak a teteje látszik majd ki. Az ok: higiénikusabb megoldás egy szeméttároló konténert a föld alatt tárolni, így ugyanis kisebb a bűz, kisebb eséllyel tűnnek fel a környéken a patkányok és minimális a baktériumok, fertőzések megjelenésének lehetősége. Végső soron pedig ez a módszer a városképnek is jót tesz.
Bernben 2005 óta vannak ilyen intelligens szemétgyűjtők és e néhány év alatt rendkívül népszerűek lettek a lakosok körében. Aki ki akarja dobni a szemetét, annak elég csak egy gombot megnyomnia és már meg is szabadulhat a terhétől. A konténerek telítettségét egy szenzor felügyeli. Amennyiben az egyik tároló megtelik, automatikusan lezárja és egy üreset tol a helyére. Ha valaki elfelejti lezárni a gyűjtő tetejét, a rendszer megteszi helyette néhány perc múlva. Éjjel a tárolót nem lehet kinyitni. Az ok praktikus: senki ne zavarja fel a szomszédait.
Napelemes szemetes: időnként összenyomja a tartalmat, helyet csinálva az újnak, és magától jelzi, ha tele van
Mönchengladbachban és Brémában - Bernhez hasonlóan - szintén chipeket alkalmaznak. "Az RFID-chip lehetővé teszi a szemétmennyiség literre pontos megállapítását" - jelentette ki Stefan Gerats, a Cipher Lab munkatársa. A cég fejlesztette ki a nem mindennapi technikát. A chipeken tárolják, hogy milyen súlyú egy üres konténer, a tulajdonos rendben kifizette-e a szemétszállítási díjat és hogy melyik háztartáshoz tartozik. Az eszközzel minden esetben a közeledő vagy elhaladó szemetes autó rendszere veszi fel a kapcsolatot. Amennyiben egy konténer csak a negyedéig van, a szemetes autónak nem kell megállnia és kiürítenie azt, ezáltal gyorsabb, rugalmasabb a szemétszállítás.
A jövő útja mindenképpen ez. A lakóknak meg kell tanulniuk előre szétválogatni a saját kidobásra ítélt szemetüket, a többit már elvégzik a szenzorok, chipek és az intelligens hulladékgazdálkodó rendszerek.
A világ népességének több mint a fele él városokban és ez a szám évente 60 millió fővel nő. San Fransisco egyetlen lakója évente kereken 900 kilogramm szemetet termel. A svédországi Göteborgban ugyanez a szám 700 kilogramm. A nápolyi helyzet világosan megmutatta, hogy hova vezethet, ha egy település nem tudja megoldani a szemétszállítást. Kairóban a helyiek a szemetet egyszerűen kidobják az utcára. Az egyiptomi metropolisz mellett évek alatt létrejött Manshier Nasser, a szemétváros, amelynek lakói a hulladékgyűjtésből és -hasznosításból élnek. Amikor éjjelente visszatérnek otthonaikban önmaguknál nagyobb zsákokat hoznak magukkal. De ugyanez a jelenség megfigyelhető Mexikóváros vagy Új-Delhi esetében is.
A szemétszállítók sztrájkja miatt Nápoly nemrég hetekig fulladozott a szemétben
Az egyetlen kivételt Tokió jelenti, ahol a 35 millió lakos összesen évente "csak" 15 millió tonna szemetet termel. A japánok az útközben és a munkahelyeiken keletkező szemetüket hazaviszik. Igaz a hulladékszelektálás gyakorlatilag ismeretlen fogalom. Egyes európai városokban már a jövőbe tekintenek a szakemberek és intelligens rendszereket alkalmaznak a hulladékgyűjtésben-, -szelektálásban és -feldolgozásban. A jövő szemétgyűjtője felépítését tekintve leginkább egy jéghegyre fog hasonlítani: csak a teteje látszik majd ki. Az ok: higiénikusabb megoldás egy szeméttároló konténert a föld alatt tárolni, így ugyanis kisebb a bűz, kisebb eséllyel tűnnek fel a környéken a patkányok és minimális a baktériumok, fertőzések megjelenésének lehetősége. Végső soron pedig ez a módszer a városképnek is jót tesz.
Bernben 2005 óta vannak ilyen intelligens szemétgyűjtők és e néhány év alatt rendkívül népszerűek lettek a lakosok körében. Aki ki akarja dobni a szemetét, annak elég csak egy gombot megnyomnia és már meg is szabadulhat a terhétől. A konténerek telítettségét egy szenzor felügyeli. Amennyiben az egyik tároló megtelik, automatikusan lezárja és egy üreset tol a helyére. Ha valaki elfelejti lezárni a gyűjtő tetejét, a rendszer megteszi helyette néhány perc múlva. Éjjel a tárolót nem lehet kinyitni. Az ok praktikus: senki ne zavarja fel a szomszédait.
Napelemes szemetes: időnként összenyomja a tartalmat, helyet csinálva az újnak, és magától jelzi, ha tele van
Mönchengladbachban és Brémában - Bernhez hasonlóan - szintén chipeket alkalmaznak. "Az RFID-chip lehetővé teszi a szemétmennyiség literre pontos megállapítását" - jelentette ki Stefan Gerats, a Cipher Lab munkatársa. A cég fejlesztette ki a nem mindennapi technikát. A chipeken tárolják, hogy milyen súlyú egy üres konténer, a tulajdonos rendben kifizette-e a szemétszállítási díjat és hogy melyik háztartáshoz tartozik. Az eszközzel minden esetben a közeledő vagy elhaladó szemetes autó rendszere veszi fel a kapcsolatot. Amennyiben egy konténer csak a negyedéig van, a szemetes autónak nem kell megállnia és kiürítenie azt, ezáltal gyorsabb, rugalmasabb a szemétszállítás.
A jövő útja mindenképpen ez. A lakóknak meg kell tanulniuk előre szétválogatni a saját kidobásra ítélt szemetüket, a többit már elvégzik a szenzorok, chipek és az intelligens hulladékgazdálkodó rendszerek.