Hunter

Kérdéses a Szojuzok megbízhatósága

A héten visszatért három űrhajósnak elég kellemetlen élménye volt, a Szojuz TMA-11 kapszulával megtapasztalhatták, mivel kellett megküzdeniük az első űrutazóknak.

Április 19-én a Nemzetközi Űrállomásról visszatérő orosz kapszula, fedélzetén az első dél-koreai űrhajóssal, Ji Szo-Jonnal, az orosz Jurij Malencsenkóval és az állomás leköszönő parancsnokával, Peggy Whitsonnal, váratlanul "ballisztikus visszatérési módba" kapcsolt. A ballisztikus visszatérés kizárólag a légköri erőkkel lassítja az űrhajót és akár a földi gravitációs erők tízszerese is hathat a legénységre. "8,2 G-t láttam a mérőműszeren... elég drámai volt" - mondta Whitson egy interjúban. "A gravitáció jelenleg nem tartozik a kedvenceim közé, a 8 G pedig különösen nem, de nem tartott túl sokáig, az ernyők beüzemelése rendben zajlott, a becsapódás... nem volt olyan rossz, mint vártam"


A legénység Csillagvárosban, a leszállást követő intejún. Itt már lenyugodtak a kedélyek.

Ez a visszatérési mód az amerikai Mercury és a szovjet Vosztok űrhajóknál általánosnak számított, a modern űrhajóknál azonban már a végső megoldásnak számít. A Szojuz kapszulák kialakítása is lehetővé teszi, hogy némi aerodinamikai felhajtóerő lépjen be a visszaérkezéskor, ami egy lassabb, kevésbé rázós leszállást biztosít. "Természetesen jobban szerettünk volna egy szabványos visszatérést, a ballisztikus mód azonban olyasvalami, amit már ismerünk és viszonylag nyugodtak vagyunk" - nyilatkozott John Petty, a NASA Johnson Űrközpontjának szóvivője.

A kapszula ereszkedése során a moszkvai irányítóközpont munkatársai állítólag fél órára nyomát vesztették az érkező űrjárműnek, így azt sem tudták, hogy a Szojuz üzemmódot váltott, ami nem csak a nyaktörő ereszkedést eredményezte, de a várt leszállóhelyétől is 475 kilométerrel távolabb ért földet. Az űrhajósok meglepetésére nem repülőmérnökök és az orvosi csapat tagjai segítették ki őket a járműből, hanem a csodálkozó helyi lakosok, akiknek a földjeik mellett pottyant le az elszenesedett külső burkolatú kapszula.


Korántsem ez az első alkalom, hogy egy Szojuz kapszula ehhez a visszatérési módhoz folyamodott volna, 2003-ban, illetve legutóbb tavaly októberben is történt ilyen eset, melyeket szoftver- és hardverhibáknak tulajdonítottak. A mostani eset okait még jelenleg is vizsgálják. A gondok a kapszula leválásakor kezdődtek, ami a legutóbbi repülésnél is jelentkezett, megkérdőjelezve az összeszerelés minőségét és az űrhajó általános megbízhatóságát.

A modulokat robbanótöltetek választják el egymástól, a mostani visszatéréskor azonban az alsó meghajtó modul láthatóan nem vált le a kívánt időben, ezért a kapszula nem a szokásos állásában lépett be a légkörbe. A nem kívánt modul végül leszakadt, ami ilyen esetekben szintén normálisnak számít. A NASA várakozó állásponton van a Szojuzokkal kapcsolatban, az ügynökség űrműveleti igazgatója, Bill Gerstenmaier védelmébe is vette orosz kollégáit, mondván, a kérdést megfelelő alapossággal kezelik. A következő Szojuz kilövésre október 12-én kerül sor.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fixpont #54
  • fixpont #53
    Mult, jelen es jovo: [link]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/63/Size_Comparison.png[/link]
  • fixpont #52
    Hat pedig a Shuttlet 2010ben kivonjak a forgalombol, es a kovetkezo tipus bizony a regi Apollohoz fog hasonlitani es csak 2014ben kezdi meg a tervek szerint a repulest, addig csak Szojuz megy fel.
  • joebacsi777 #51
    Azért szeretném csendben megjegyezni ha még valaki ezt egyáltalán valaha megnézi, hogy az eset nem kis port kavart és rendes felzúdulás van, mert egy szétválási hiba nem kicsit ciki, hanem nagyon ugyanis könnyen rámehet a legénység élete egy entry interfacekor össze vissza lengedező visszatérő egységre. És elég ronda, hogy 2-szer egymás után megtörténik... További információ mindenkinek:

    http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5412

    Már amennyiben nem csak világnézeti vitát akarunk folytatni...
    peace
  • Molnibalage #50
    "A Szojuz akkor is rossz,bármi is legyen,há orosz=fos."

    Ezt hol írtam. Bírom az ilyen fasza megmondó embereket akik fantomokat kergetnek...

    "Az űrsikló meg űberfasza,épp ezért is akarja lecserélni a NASA"
    Ez azért ez így nem teljesen igaz. Ők használnák tovább, csak más nem engedi. Amíg van űrhajós aki vállalja a kockázatot a fellövéssel, addig igenis használható a rendszer. Fel nem fogom miért vonják ki, mikor nincs helyette más... Az útódai még a láthatáron sincsenek. Ez inkább Bush papa politikája és a közvélemény fele szól. Több még (USA) űrhajós halála nem tenne jót a tekintélynek, még ha kicsi is az esély. Egy új rendszer bevezetése az elején viszont hasonló kockázatokat rejt. Szóval....
  • akoshun #49
    akoshun
    "Így ugyanis nincs lyuk a szárnyon."

    mármint így valószínűleg szárnya sem lett volna a dolognak, de arra értem, hogy nem lett volna alkalma semminek lyukat ütni a hajó testén
  • akoshun #48
    Thrawn
    "A shuttle első balesete a túlfeszített ütemterv "eredménye", a start előtt a mérnökök világosan megmondták, hogy ebben a hidegben a szilárdhajtóanyagú rakétákkal baj lehet. A második baleset már valóban visszavezethető a rendszer konstrukciójára, mégpedig a párhuzamos elrendezésre. A Columbia megsemmisülése előtt is szállt már le gép lyukas szárnnyal - nyilván a z akkor még kevésbé figyelt lehulló szigetelés okozta -, csak éppen picinyke lyuk volt, szerencsére nem okozott katasztrófát.
    Hogy melyik a biztonságosabb? Döntse el ki-ki maga."

    Pontosan. Konklúzió: A szovjeteknek volt egy balesetük hülyeségből (ugye a szkafander miatt). Ehhez azért hozzátenném, hogy nem venném biztosra hogy 3 ilyen eléggé jól épzett űrhajós poénból repül pólóban. Akárhogyis,
    Shuttle, 2 baleset. Egyet meg lehetett volna úszni ha van egy kis eszük, a másikat viszon az mentette volna meg, ha nem egy ilyen balfasz riszájkl rendszert terveznek (bocs), és az addig bevált módon a rakéta orrára teszik az űrhajót. Így ugyanis nincs lyuk a szárnyon. És sok másk meleg helyzet is meg lett volna úszva. Technikailag tökéletesen meg tudta volna oldani egy kicsit drágább, de biztonságosabb hajót - szerintem.

    Hát, lényegében ennyi ehhez.

    Eredeti topikhoz pedig...
    fade2black
    "Nem ezért nem fair az öszehasonlítás hanem azért mert fogalmunk sincs hányan haltak meg a Szojuzban.
    Ha vmiért ezért pl. "Kérdéses a Szojuzok megbízhatósága""
    Azt hogy ez mennyire igaz, nem tudom és nem is folynék bele, de nem értek vele egyet. Az viszont tény, hogy a cikkben egy árva szó sem esik ilyesmiről. Ennélfogva továbbra is fenntartom eredeti állításom...
  • Sidewinder #47
    Igen. A Szojuz akkor is rossz,bármi is legyen,há orosz=fos. Mommegneki.Ne hagyd magad.Az űrsikló meg űberfasza,épp ezért is akarja lecserélni a NASA is egy Szojuz szerű vagy inkább Apollo szerű,hagyományosabb konstrukcióra 2010-től.
  • Sidewinder #46
    Csak az a baj,hogy pontosan tudjuk. Ugyanis az amcsik RC-135 megfigyelőgépei folyamatosan figyerltek a hidegháború alatt minden orosz rakétastartot,beleértve az űrhajókat. Sőt a Szojuz-1 esetében(Komarov)a lehallgató állomásaik segítségével hallották Komarov és a központ rádiózásait,amin meg is voltak lepődve az oroszul tudó amerikai megfigyelők,ugyanis komarov a visszatérés során imádkozott és anyázott felváltva. De amikor az RC-135- gépeken a mérnökök meglátták a rakéta telemertiáját(ugyanis azt nem titkosított csatornán küldte az űrhajó a központnak),akkor már tudták,hogy ez azért van mert rohadt nagy a baj. és azonnal tudták,azt is hogy a kapszula becsapódott,Komarov meghalt mert halották a rádiózásból és látták a telemetriából. És volna rá tippem,hogy nem sokkal utána a szabad európa rádió is tudta az esetet.Tehát,ha régen lettek volna az oroszoknak Szojuz űrhajóval halálos balesetei,akkor azt mára be kellett volna ismerniük,ugyanis az amcsik nyilvánosságra hozták volna őket,mert mindet megfigyelték. Ma meg lehetetlen az elhallgatása az eseteknek a nemzetközi személyzetek miatt(az amcsi űrhajósoknak pl külön új lakónegyed épült csillagvárosban),meg azért mert rengeteg külfölkdi szakember,hírügynökség van ott a fellövéseknél,plusz a Szojuz kilövéseket is egytől egyig élőbven adja a NASA-tv egyetemben a visszatérésekkel.Egyébként a Szojuzoknál mindig az 1-es szmú példányokkal van a baj,ahogy egy új sorozatot kezdenek.Szojuz 1: halálos katasztrófa műszaki hiba miatt
    Szojuz11: 3 halálos áldozat akik megúszhatták volna szkafanderben.Szojuz TMA-1:enyhe probléma:ballisztikus leszállás.Szojuz-TMA 11: megint ballisztikus leszállás.Szal ez kicsit furcsa.
  • NEXUS6 #45
    Egy An-124 hátáról már lehetne indítani orbitális repülésre is alkalmas, kisebb személyszállító űrsiklót (a SC űr-röpcsiei ugye nem azok).

    Ez egy teljesen újrafelhasználható rendszer is lenne, nem tudom miért nem fejlesztik ki.