Berta Sándor
Polgári feladatokat kaphatnak a robotrepülőgépek
Egy német intézmény mérnökei olyan robot légi járműveket alkottak meg, amelyek kiválóan alkalmasak polgári feladatok ellátására.
Az Oldenburgi Informatikai Eszközök és Rendszerek Kutatási és Fejlesztési Intézete (OFFIS) szakemberei által létrehozott UAV-k használhatók katasztrófahelyzetekben éppúgy, mint felderítési vagy biztosítási célokra. "Utóbbiak között lehetnek vészhelyzetek, amikor vegyi anyagok kerülnek a levegőbe vagy atomerőművekkel kapcsolatos meghibásodások" - nyilatkozta Matthias Brucke, az OFFIS közlekedési fejlesztési részlegének vezetője. A járművek hasznosak lehetnek a földrengések vagy a balesetek esetén is.
Egy különböző szenzorokkal, például egy Geiger-Müller számlálóval felszerelt robothelikopter berepülhet az emberek számára veszélyes területekre és biztonságosan felmérheti a szituációt. Amennyiben kamerával látják el, az eszköz még légifelvételeket is készíthet. Így a mentőcsapatok tagjait feleslegesen nem teszik ki veszélyeknek és nyugodtan tanulmányozhatják a kapott értékeket.
Quadrocopter
Az új UAV-k nem teljesen automata rendszerek, az irányítást, az új feladatok meghatározását mindig egy földi kezelő végzi egy külön erre a célra kifejlesztett berendezés segítségével. A kis méretű dobozhoz csatlakoztatható egy laptop és a Google Mapshoz hasonlító kezelőfelületen pedig beállítható, hogy milyen koordinátákra menjen a robotrepülőgép és ott milyen feladatokat végezzen el. Utóbbiak között lehet fotók készítése, mérések elvégzése, egy mérőszonda kihelyezése. A fedélzeti elektronika gondoskodik arról, hogy a jármű mindig a kijelölt útvonalon maradjon, még akár erős szélben is.
"Nem véletlen lettek az UAV-k félautomaták. Ahhoz ugyanis, hogy teljesen önállóan dönthessenek, annyi technikával kellett volna ellátni őket, hogy már nem lennének képesek repülni" - közölte Matthias Brucke. A Quadrokopter nevű robothelikopter súlya egyébként akkumulátorokkal együtt 3 kilogramm és a váza szénszálas anyagokból készült. A magassága 1,20 méter és a maximális sebessége 80 kilométer/óra. Egy feltöltéssel legfeljebb egy órát tud a levegőben maradni. A hasznos terhelése egy kilogramm, az ára 50 000 euró.
Az OFFIS az Oldenburgi Egyetem részét képezi és részt vesz az eTelligence nevű kutatóprogramban is, amelynek célja a megújuló energiaforrásoknak a jelenleginél jobb integrálása.
Az Oldenburgi Informatikai Eszközök és Rendszerek Kutatási és Fejlesztési Intézete (OFFIS) szakemberei által létrehozott UAV-k használhatók katasztrófahelyzetekben éppúgy, mint felderítési vagy biztosítási célokra. "Utóbbiak között lehetnek vészhelyzetek, amikor vegyi anyagok kerülnek a levegőbe vagy atomerőművekkel kapcsolatos meghibásodások" - nyilatkozta Matthias Brucke, az OFFIS közlekedési fejlesztési részlegének vezetője. A járművek hasznosak lehetnek a földrengések vagy a balesetek esetén is.
Egy különböző szenzorokkal, például egy Geiger-Müller számlálóval felszerelt robothelikopter berepülhet az emberek számára veszélyes területekre és biztonságosan felmérheti a szituációt. Amennyiben kamerával látják el, az eszköz még légifelvételeket is készíthet. Így a mentőcsapatok tagjait feleslegesen nem teszik ki veszélyeknek és nyugodtan tanulmányozhatják a kapott értékeket.
Quadrocopter
Az új UAV-k nem teljesen automata rendszerek, az irányítást, az új feladatok meghatározását mindig egy földi kezelő végzi egy külön erre a célra kifejlesztett berendezés segítségével. A kis méretű dobozhoz csatlakoztatható egy laptop és a Google Mapshoz hasonlító kezelőfelületen pedig beállítható, hogy milyen koordinátákra menjen a robotrepülőgép és ott milyen feladatokat végezzen el. Utóbbiak között lehet fotók készítése, mérések elvégzése, egy mérőszonda kihelyezése. A fedélzeti elektronika gondoskodik arról, hogy a jármű mindig a kijelölt útvonalon maradjon, még akár erős szélben is.
"Nem véletlen lettek az UAV-k félautomaták. Ahhoz ugyanis, hogy teljesen önállóan dönthessenek, annyi technikával kellett volna ellátni őket, hogy már nem lennének képesek repülni" - közölte Matthias Brucke. A Quadrokopter nevű robothelikopter súlya egyébként akkumulátorokkal együtt 3 kilogramm és a váza szénszálas anyagokból készült. A magassága 1,20 méter és a maximális sebessége 80 kilométer/óra. Egy feltöltéssel legfeljebb egy órát tud a levegőben maradni. A hasznos terhelése egy kilogramm, az ára 50 000 euró.
Az OFFIS az Oldenburgi Egyetem részét képezi és részt vesz az eTelligence nevű kutatóprogramban is, amelynek célja a megújuló energiaforrásoknak a jelenleginél jobb integrálása.