Hunter

Testcsere virtuális valósággal

A svédországi Karolinska Orvosi Egyetem kognitív idegtudománnyal foglalkozó kutatóinak a virtuális valóság alkalmazásával sikerült elérni, hogy a kísérleteikben résztvevő alanyok más emberek testét a sajátjukként észleljék.

Az első kísérletben egy kirakati próbababa fejére erősítettek két CCTV kamerát, ami két, az alanyok szemei elé helyezett kis képernyőhöz kapcsolódott, vagyis azt látták amit a próbababa "lát". Amikor a bábu kameraszemeit és az alany fejét lefelé irányították, az alany a bábu testét látta ott, ahol valójában a sajátját látta volna.

A testcsere illúzióját azzal érték el a tudósok, hogy egy-egy pálcával egy időben megérintették a két fél hasát. Az alany látta, ahogy a pálca eléri a bábu hasát, miközben érezte - látni azonban nem látta - a pálca érintését a saját hasán. Mindössze két perc elteltével az alanyban erőteljes érzet alakult ki, amivel a bábu testét a sajátjaként értékelte.

"Ez bizonyítja, milyen egyszerű az agy fizikai énünkről alkotott felfogásának megváltoztatása" - mondta Henrik Ehrsson, a projekt vezetője, aki hasonló módszerrel egy tavalyi kísérletsorozatában a testen kívüli élményt is reprodukálta. "Érzékelésünk manipulálásával nem csak a testen kívül, de más testekben is megtréfálhatjuk az ént."

Egy másik kísérletben a kamerát egy másik személy fejére erősítették. Amikor ez a személy és az alany egymás felé fordult, hogy kezet fogjanak, az alany a kamerát viselő testét érzékelte sajátjaként. "Az alany bár saját magát látja kívülről kezet rázni, mégis egy másik személyként érzékeli" - magyarázta Valeria Petkova, aki Ehrssonnal közösen végezte a kísérletet. "A kézfogásból eredő érzékszervi benyomást az alany a sajátja helyett az új testből érkezőként fogja fel."

Az illúzió erejét bizonyítják az alanyok által tanúsított stressz reakciók, amikor egy kést tartottak a kamera viselő karjához. Az illúzió úgy is működött, hogy a két személy kinézete nagyban eltért egymástól, vagy éppen nem is voltak egy neműek, ha viszont a fenyegetett félnek már nem volt emberi alakja, akkor már nem jelentkezett a hatás.

A kísérletek célja, hogy megismerjék hogyan épít fel egy belső képet a testről az agy. A kutatás gyakorlati alkalmazásai még nem egyértelműek, a kutatók szerint a virtuális valóság terén vagy a robottechnikában vehetik hasznát, míg Kynan Eng, egy svájci idegtudós szerint a pszichológiai testképzavarokkal, mint például az anorexiával és a agyi vérkeringési zavarok utáni rehabilitációval kapcsolatos kezelésekben alkalmazhatják.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • IrkaBirka #31
    ez faja lesz. loginkor megtörténik a testcsere, aztán mehetsz lövöldözni vagy wowozni, vagy amit akarsz :)

    modjuk akkor egy wipe elég durva rosszullétet fog okozni :)
  • Garrett27 #30
    és mi van a testnedv-cserével?
  • dez #29
    Rég óta ismert dolog. link 2. találat (de az első is érdekes)
  • moikboy #28
    ehez linkelhettél volna valami hiteles forrást is.
  • dez #27
    Azt a tudatalatti generálja, "szándákosan". Viszont ha pl. hipnózisban hozzád érintenek egy hideg vasat, amiről azt mondják, izzik, hólyagos lesz a bőröd tőle!
  • moikboy #26
    álmodban sem halsz meg ha lezuhansz valahonnan.
  • Lost Lont #25
    Ez volt a Mátrixban is, de azért erre kíváncsi vagyok, hogy, ok, a reflexszerű válaszok - behúzom a hasam, ha ceruzával nyomkodják - akaratunkon kívül is működnek, de az ilyen nagy volumenű dolgok, mint hogy elütnek, az vajon mennyire befolyásolja a tudatot? (szerintem zsibbadna az egész testem, ha leesnék egy virtuális épületről, de pár pillanat, vagy perc, és rájövök, hogy jé, élek)
  • Omlás #24
    Gyakorlati alkalmazásban ezt pl játékoknál szerintem nemigen fogjuk látni nem technikai okok miatt. Hanem csak elég belegondolni mivan akkor ha eléri ez a megvalósítás azt a szintet hogy azt érzed amit látsz holott megse történik tehát agyi szinten érzed. Mivan ha lelőnek elütnek in virtual? Beláthatatlan következmény esetlegessen az agyad úgy reagál hogy kész halál és meghalsz a semmitől ... Anyira azért nem fun :)
  • Mateo87 #23
    kocka
  • kvp #22
    Ez a kiserlet azt a jelenseget ismetli meg amikor egy fps-t jatszo ember automatikusan felrehuzza a fejet a monitor elott, mivel a jatekban szereplo karaktert sajatmagakent erzekeli. De hasonlo amikor valaki egy gyakran hasznalt szerszamot vagy egy taviranyitasu jarmuvet a sajat teste reszekent erzekel. Ez igazabol termeszetes, hiszen igy voltunk kepesek annak idejen a szerszamhasznalat elsajatitasara. Az elso ilyen temaju kutatasok meg a force feedback-es telemanipulatorok elterjedese idejen kezdodtek.

    Ha valaki ki akarja probalni mirol van szo, akkor jatszon egy olyan jatekkal ahol lehetoseg van a jatekos karakteretol eltero objektumok iranyitasara is. Ilyen pl. a drone-ok iranyitasa a neocron nevu mmo-ban, vagy a pet-ek kozvetlen iranyitasa fps nezetbol a world of warcraft-ban. Az elsonek emlitett jatekban lehetoseg van arra is, hogy a vezerelt jarmuvel korbejarjuk, meglokjuk vagy akar veletlenul megsebezzuk a sajat karakterunket, akit ilyenkor kivulrol latunk. Ugyanezt az erzest, csak kezzelfoghatobb formaban adja egy webkameraval szerelt robot es a fejre helyezett sisak is. (ezek foleg japanban nepszeruek, de meg az europai maerklin is arul ilyen jatekot) Ha a visszacsatolas aktiv, tehat lehetoseg van az iranyitasra is, akkor sokkal konnyebben alakul ki az az erzes, hogy pl. a robot kerekei valojaban az ember testehez tartoznak. Tapasztalat meg, hogy minel fiatalabb a tesztalany, annal konyebb megvaltoztatni a sajat testerol kialakult belso modellt.