Berta Sándor

Érzelemkesztyűvel tesztelhetők a szoftverek

A Fraunhofer Grafikus Adatfeldolgozó Intézetének (IGD) mérnökei egy olyan különleges kesztyűt hoztak létre, amely elősegítheti az ember és a gép közötti kapcsolatok fejlődését.

A kesztyű képes arra, hogy a hozzá tartozó programmal együtt mérje a számítógépes alkalmazásokkal dolgozók munka közbeni érzelmi állapotát és hangulatváltozásait. A játékfejlesztőknek és az online szolgáltatóknak különösen fontos, hogy termékeik könnyen kezelhetők legyenek. Az új eszköz segíthet annak kiderítésében, hogy egy adott alkalmazás kezelése valóban könnyű-e, utálja-e valaki a játékot vagy szereti az adott honlapot. A fejlesztési munkában Bodo Urban projektvezető irányításával az IGD összesen 25 szakembere vett részt.

"Képesek vagyunk a billentyűzeten és az egérrel végrehajtott minden mozdulatot nyomon követni. Emellett megfigyeljük a szem mozgását a képernyőn és hogy egy adott szoftver használata közben a kísérletben résztvevők milyen arckifejezéseket használnak" - jelentette ki Bodo Urban. A kutatók képesek mérni például a tesztszemélyek szívfrekvenciáját, bőrük ellenállási képességét és testhőmérsékletét, majd ezekből és a fizikai megfigyelések során rögzített adatokból megállapítják az illető pontos érzelmi állapotát.



"Ennek az intelligens rendszernek a segítségével majdnem annyira könnyen meghatározhatjuk a tesztelők hangulatát, mint amikor a nyomozók egy poligráfnak köszönhetően megmondják: hazudunk-e vagy sem" - tette hozzá Bodo Urban. Így pontosan kideríthető, hogy egy a piacra dobás előtt álló játék vagy irodai programcsomag könnyen kezelhető-e vagy sem. Ez pedig az egyik legfontosabb szempont a felhasználók számára. A rendszer a stresszt és a haragot 80 százalékos pontossággal mutatja ki, az unalom esetében azonban ez az arány csupán 60 százalék.

Randolf Schulz, az IGD kutatója szerint a szoftverfejlesztők még nem készek fedezni az ilyen jellegű kutatások költségeit, pedig világos választ kaphatnának arra, hogy mennyire könnyen kezelhetők és felhasználóbarátak a már kész termékeik.
"Megkerestük a piac szereplőit, azonban nem voltak ránk kíváncsiak. Ennek ellenére az egyre nagyobb piaci és konkurenciaharc miatt optimista vagyok és hiszem, hogy a helyzet változni fog. Hiszen mennyivel jobb, ha valaki úgy jelentetheti meg a termékét, hogy komoly előnnyel indul a konkurenseivel szemben" - nyilatkozta a szakember.

A kesztyű azonban nemcsak a szoftverek tesztelésére lehet alkalmas, hanem reagálhat is a számítógép előtt ülő érzelmeire, állapotára. Például figyelmeztetheti az illetőt, hogy ideje pihenőt tartani vagy koncentráljon jobban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sanyix #13
    ejha
  • rigidus #12
    Latom az olvasni nem akarok es szovegelemzesbol gyengebbek kedveert megint le kell forditanom egy cikket.

    "... egy adott szoftver használata közben a kísérletben résztvevők milyen arckifejezéseket használnak."

    Az elso szo egyebkent nem veletlenul lett ugy irva, hogy: "kiserlet". Nem fogjatok kitalalni, de itt egy kiserletrol van szo. A kivastagitott masodik kifejezes jelentese pedig nem vegfelhasznalo igy mar nagyjabol derengni kene, hogy itt egy hazon beluli kiserletrol van szo.

    "A kutatók képesek mérni például a tesztszemélyek szívfrekvenciáját, bőrük ellenállási képességét és testhőmérsékletét, majd ezekből és a fizikai megfigyelések során rögzített adatokból megállapítják az illető pontos érzelmi állapotát."

    Tehat, a kiadas elott allo szoftverek utolso tesztelesi fazisaban akarnak felhasznaloi elmennyel kapcsolatos adatgyujtest es elemzest vegezni, nem pedig a szoftveres bugokat akarjak vadaszni. Valszeg azokat mar regen kigyomlaltak az adott szoftverbol, ha mar a felhasznaloi elmenyek tanulmanyozasanal tartanak.

    Osszegezzuk:
    Arra kivancsiak, hogy mennyire allnak kezre a GUI-n levo kulonbozo ritkabban/gyakrabban hasznalt funkciok. A begyujtott adatokbol lehet kovetkeztetni arra, hogy pl. egy ora alatt mekkora utat tesz meg a felhasznalo keze akar kulonbozo funkciok kozben vagy kozott.

    Magyarul: nem mindegy, hogy a Word-ben a Copy/Paste parancsokat billentyukombinaciokkal hajtod vegre vagy 5 menuponton es 6 dialogusablakon at vadaszod elo minden alkalommal. Es az sem mindegy, hogy a View menuben 125 tok felesleges elemet kell vegiggorgetni es sasolni minden alkalommal, hogy megtalald a nyomtatasi nezetet vagy csak kettot kattintassz. Valamint az sem mindegy, hogy hany funkciohoz rendelnek majd billenytyukombinaciokat mivel azok relative vegesek es konnyen megjegyezhetoknek kell lenniuk.
  • Sir Quno Jedi #11
    Tudjátok mire jó? Én rájöttem. Khmmm. Szóval mikor magadhoz nyúlsz és egy ilyen kesztyű van rajtad...NA AKKOR azt nem teszik zsebre, amit rögzít! :DDD ONLÁJN! :D
  • NEXUS6 #10
    Na ja, meg aki teszteli a progit az dolgozik vele, pláne, ha rugdalják a tökeit, hogy szorít a határidő. Marhára fogja élvezni, hogy a 110. pályán éppen 25X kell végigmenni ugyan azon az útvonalon csak épp visszafelé - amit az ecceri júzer, lehet hogy fel sem vesz.

    Amúgy meg az is látszik, hogy az újabb progiknál a tesztelésen spórolnak inkább. Gyak az első fanatikus vásárlókat használják tesztelésre.
  • Xmas76 #9
    Jéézusom, ez mekkora ökörség! Értelemszerűen egy szoftvertesztelés során az ember a hibákat keresi, morcos is lesz, ha belefut valamibe. Ebből milyen következményt fognak levonni? A végfelhasználókon való tesztelés is általában prototípusokon történik. Itt eleve szükséges, hogy a végén egy jól kidolgozott tesztlapon adjanak választ a tesztelők, amelyek kiszűrik az egyéb befolyásoló tényezőket.

    Azt hiszem, tesztkérdésekkel még mindig optimálisabb válaszokat lehet szerezni, mint egy ilyen kesztyűvel. Lehet, hogy a kesztyű megmondja, hogy a tisztelt játékos unatkozott, de azt nem, hogy mi az, amit hiányol a játékos az új játékból.

    Annak sincs értelme, hogy követi a kézmozgást. Ez ugyan segíthetne ergonomikusra tervezni a felületet és az irányítást. Csakhogy a billentyűleütések, és az egérmozgás eleve követhető pc oldalról, így egyértelműen követhető a kézmozgás implicite, egy ilyen eszköz nélkül is.

    Túl sok pénz van a németeknél...
  • Adam II #8
    És ha egy izgi online meccs közepette (amit nagyon is élvezek) elkezdek anyázni mert lelőttek akkor ez az izé kikapcsolja a játékot mert szerinte utálom azt?

    Amúgy ez az új POWERGLOVE.
  • dez #7
    Ha tényleg pihentet, akkor nyilván nem szól, csak ha azt érzékeli, hogy kimerültél.
  • dez #6
    "bőrük ellenállási képességét"

    Ezt mondjuk inkább úgy, hogy a bőrellenállásukat. :)
  • tttttom #5
    Ennek mi értelme valaki magyarázza már el létszíves. :S
  • Raschaverak #4
    Nekem tetszik, már látom a jövő szotvereinek dobozán a feliratot: "Az érzelemkesztyű ajánlásával", vagy jobb, elképzelem ahogy a munkahelyén a kolega minden 2. órában kimegy egy fél órás kávészünetre... "De hát az érzelemkesztyű javasolta, nem az én ötletem volt!" Zseniális :)