• kvp
    #22
    Ez a kiserlet azt a jelenseget ismetli meg amikor egy fps-t jatszo ember automatikusan felrehuzza a fejet a monitor elott, mivel a jatekban szereplo karaktert sajatmagakent erzekeli. De hasonlo amikor valaki egy gyakran hasznalt szerszamot vagy egy taviranyitasu jarmuvet a sajat teste reszekent erzekel. Ez igazabol termeszetes, hiszen igy voltunk kepesek annak idejen a szerszamhasznalat elsajatitasara. Az elso ilyen temaju kutatasok meg a force feedback-es telemanipulatorok elterjedese idejen kezdodtek.

    Ha valaki ki akarja probalni mirol van szo, akkor jatszon egy olyan jatekkal ahol lehetoseg van a jatekos karakteretol eltero objektumok iranyitasara is. Ilyen pl. a drone-ok iranyitasa a neocron nevu mmo-ban, vagy a pet-ek kozvetlen iranyitasa fps nezetbol a world of warcraft-ban. Az elsonek emlitett jatekban lehetoseg van arra is, hogy a vezerelt jarmuvel korbejarjuk, meglokjuk vagy akar veletlenul megsebezzuk a sajat karakterunket, akit ilyenkor kivulrol latunk. Ugyanezt az erzest, csak kezzelfoghatobb formaban adja egy webkameraval szerelt robot es a fejre helyezett sisak is. (ezek foleg japanban nepszeruek, de meg az europai maerklin is arul ilyen jatekot) Ha a visszacsatolas aktiv, tehat lehetoseg van az iranyitasra is, akkor sokkal konnyebben alakul ki az az erzes, hogy pl. a robot kerekei valojaban az ember testehez tartoznak. Tapasztalat meg, hogy minel fiatalabb a tesztalany, annal konyebb megvaltoztatni a sajat testerol kialakult belso modellt.