Berta Sándor
Ultrahanggal érezhetők a virtuális objektumok
A Tokiói Egyetem kutatói olyan rendszert alkottak meg, amely lehetővé teszi, hogy ultrahang segítségével bárki megtapinthassa a virtuális tárgyakat.
A megoldás előnye, hogy nincs szükség különleges kesztyűkre vagy más mechanikus eszközökre, a tapintható tárgyak pedig látszólag szabadon lebegnek a levegőben. "Nagyszerű, hogy egyszerűen odamehetünk és anélkül használhatjuk a készüléket, hogy valami kiegészítő hardvert kellene magunkon viselnünk vagy a kezünkben tartanunk" - reagált a hírre Stephen Brewster professzor, a Glasgow-i Egyetem munkatársa.
A rendszert Takayuki Iwamoto és kollégái fejlesztették ki. A szakember úgy vélte: találmánya elsősorban a játékosok számára lehet majd érdekes és például egy teljesen új kezelőfelület alapjául szolgálhat. Lehetővé válik ugyanis, hogy az emberi tapintást bárki bevonhassa a programok világába. "A felhasználók megérinthetik például a levegőben megjelenő Leia hercegnőt. Mindez azt jelenti, hogy az érinthető, tapintható 3D-s grafika valósággá vált" - nyilatkozták a japán tudósok a SIGGRAPH 08 kiállításon.
Takayuki Iwamoto és csapata a rendezvényen óriás feltűnést keltett és számos vállalat azonnal jelezte érdeklődését a találmány iránt. Iwamoto úgy vélte, hogy az általuk megvalósított eljárás új szintre emelheti a videojátékokat, megváltoztathatja a 3D-s modellező szoftverek világát és ezekkel az alkalmazásokkal akár össze is köthető. "Az egészben az a fantasztikus, hogy miközben mind a két kezünkkel érinthetünk és tapinthatunk, mások is élhetnek a lehetőséggel" - sorolta az előnyöket Stephen Brewster.
A japán tudósok eljárása azon alapul, hogy több ultrahang-hullám metszéspontja találkozhat a levegőben, amelyet tapintva olyan érzésünk támadhat, mintha egy szilárd tárgyat érintenénk meg. A felhasználó kézmozgását kamerák segítségével követik és a kézmozgást a projekciós ponthoz igazítják, így a virtuális objektumot bárki valódiként éli meg. A kutatók most azon dolgoznak, hogy a 3D-s tárgyak formáját minél pontosabban és élethűbben adják vissza, valamint hogy az emberek még inkább úgy érezhessék, hogy egy valódi objektumot érintettek meg. A tervek szerint - a befektetőknek köszönhetően - a rendszer hamarosan kereskedelmi forgalomba kerülhet.
A megoldás előnye, hogy nincs szükség különleges kesztyűkre vagy más mechanikus eszközökre, a tapintható tárgyak pedig látszólag szabadon lebegnek a levegőben. "Nagyszerű, hogy egyszerűen odamehetünk és anélkül használhatjuk a készüléket, hogy valami kiegészítő hardvert kellene magunkon viselnünk vagy a kezünkben tartanunk" - reagált a hírre Stephen Brewster professzor, a Glasgow-i Egyetem munkatársa.
A rendszert Takayuki Iwamoto és kollégái fejlesztették ki. A szakember úgy vélte: találmánya elsősorban a játékosok számára lehet majd érdekes és például egy teljesen új kezelőfelület alapjául szolgálhat. Lehetővé válik ugyanis, hogy az emberi tapintást bárki bevonhassa a programok világába. "A felhasználók megérinthetik például a levegőben megjelenő Leia hercegnőt. Mindez azt jelenti, hogy az érinthető, tapintható 3D-s grafika valósággá vált" - nyilatkozták a japán tudósok a SIGGRAPH 08 kiállításon.
Takayuki Iwamoto és csapata a rendezvényen óriás feltűnést keltett és számos vállalat azonnal jelezte érdeklődését a találmány iránt. Iwamoto úgy vélte, hogy az általuk megvalósított eljárás új szintre emelheti a videojátékokat, megváltoztathatja a 3D-s modellező szoftverek világát és ezekkel az alkalmazásokkal akár össze is köthető. "Az egészben az a fantasztikus, hogy miközben mind a két kezünkkel érinthetünk és tapinthatunk, mások is élhetnek a lehetőséggel" - sorolta az előnyöket Stephen Brewster.
A japán tudósok eljárása azon alapul, hogy több ultrahang-hullám metszéspontja találkozhat a levegőben, amelyet tapintva olyan érzésünk támadhat, mintha egy szilárd tárgyat érintenénk meg. A felhasználó kézmozgását kamerák segítségével követik és a kézmozgást a projekciós ponthoz igazítják, így a virtuális objektumot bárki valódiként éli meg. A kutatók most azon dolgoznak, hogy a 3D-s tárgyak formáját minél pontosabban és élethűbben adják vissza, valamint hogy az emberek még inkább úgy érezhessék, hogy egy valódi objektumot érintettek meg. A tervek szerint - a befektetőknek köszönhetően - a rendszer hamarosan kereskedelmi forgalomba kerülhet.