Hunter
Jules Verne útra kelt
Elindult kilövési állása felé Európa valaha épített legnagyobb és legösszetettebb űrhajója, Jules Verne.
Az űreszköz januárban indul a Nemzetközi Űrállomásra a Dél-Amerikában található Kourou űrkikötőből, fedélzetén 7,5 tonna ellátmánnyal. A teherhajó 3 évnyi tesztelés után hagyja el az európai űrügynökség (ESA) hollandiai műszaki központját. A hosszú utazást péntek este kezdte meg, amikor is közúton és a holland csatornákon eljuttatták Rotterdamig, ahol kedden egy francia teherhajón fogja folytatni útját.
A Jules Verne - vagy típusnevén nevezve Automata Szállító Jármű (ATV) - három darabra szétszerelve, konténerekben fog eljutni a Francia-Guayanán fekvő európai űrkikötőbe. A szállítmány összesen 400 tonnát fog nyomni, melybe beletartozik az űrhajó összes alkatrésze, az összeszereléshez és a kilövés előtti ellenőrzéshez szükséges összes eszközzel és berendezéssel. Összesen 50 konténert rakodnak fel a hajóra, ami 11 nap alatt szeli át az Atlanti-óceánt.
A Jules Vernét Kourouban egy 18 hetes kilövési előkészítő procedúra várja, ennek keretében zajlik le az összeszerelés, az üzemanyag és a rakomány feltöltése. Az ATV decemberben már egy Ariane 5-ES rakéta tetején csücsülhet, az ESA azonban egy hónapot rászámolt a kilövésre, mivel az összeszerelés nem kis feladatnak ígérkezik és számításba kell venniük az esetleges problémák leküzdését is.
A Jules Verne az első a majdan legalább öt tagot számláló ATV-flottából, melyek az elkövetkező években az űrállomást látják majd el a szükséges felszerelésekkel. Kifejlesztése 1,3 milliárd euróba került. Finomra hangolt automata navigációs és dokkoló rendszereivel emberi beavatkozás nélkül érheti el és csatlakozhat az ISS-hez, fedélzetén oxigént, vizet, üzemanyagot, tudományos eszközöket, élelmet, ruházatot vagy akár a szolgálatot teljesítők számára küldött személyes tárgyakat szállítva. Raktere háromszorosa a jelenleg a feladatot ellátó orosz Progressz teherhajóénak. Az ISS-hez csatlakozva extra hajtóműként is szolgál majd, az űrállomásnak ugyanis időről időre korrigálnia kell pályáján a Föld gravitációja miatt.
Európa sokat vár a Jules Verne bemutatkozásától. Rengeteg új technika mutatkozik be a 2008-as repülés során, melyek számos más, jövőbeli küldetésben is részt vehetnek, akár még a Holdra embereket szállító űrkapszulák is alapulhatnak az ATV fejlett rendszerein. Mindemellett az ATV teljesítené Európa űrállomással kapcsolatos vállalásait, az Unió ugyanis nem pénzeszközökkel, hanem a rendkívül fontos szállítási feladatokba való besegítéssel járul hozzá az ISS üzemeltetéséhez.
Kilövéskor a Jules Verne össztömege megközelíti a 20 tonnát, ami egy speciálisan módosított kilövő eszközt igényel. Az erre a célra elkészített Ariane rakéta szeptemberben már útnak indul több műholddal, hogy letesztelhessék a legfelső fokozat manővereit, mellyel a teherűrhajót is pályára fogja állítani.
Az űreszköz januárban indul a Nemzetközi Űrállomásra a Dél-Amerikában található Kourou űrkikötőből, fedélzetén 7,5 tonna ellátmánnyal. A teherhajó 3 évnyi tesztelés után hagyja el az európai űrügynökség (ESA) hollandiai műszaki központját. A hosszú utazást péntek este kezdte meg, amikor is közúton és a holland csatornákon eljuttatták Rotterdamig, ahol kedden egy francia teherhajón fogja folytatni útját.
A Jules Verne - vagy típusnevén nevezve Automata Szállító Jármű (ATV) - három darabra szétszerelve, konténerekben fog eljutni a Francia-Guayanán fekvő európai űrkikötőbe. A szállítmány összesen 400 tonnát fog nyomni, melybe beletartozik az űrhajó összes alkatrésze, az összeszereléshez és a kilövés előtti ellenőrzéshez szükséges összes eszközzel és berendezéssel. Összesen 50 konténert rakodnak fel a hajóra, ami 11 nap alatt szeli át az Atlanti-óceánt.
A Jules Vernét Kourouban egy 18 hetes kilövési előkészítő procedúra várja, ennek keretében zajlik le az összeszerelés, az üzemanyag és a rakomány feltöltése. Az ATV decemberben már egy Ariane 5-ES rakéta tetején csücsülhet, az ESA azonban egy hónapot rászámolt a kilövésre, mivel az összeszerelés nem kis feladatnak ígérkezik és számításba kell venniük az esetleges problémák leküzdését is.
A Jules Verne az első a majdan legalább öt tagot számláló ATV-flottából, melyek az elkövetkező években az űrállomást látják majd el a szükséges felszerelésekkel. Kifejlesztése 1,3 milliárd euróba került. Finomra hangolt automata navigációs és dokkoló rendszereivel emberi beavatkozás nélkül érheti el és csatlakozhat az ISS-hez, fedélzetén oxigént, vizet, üzemanyagot, tudományos eszközöket, élelmet, ruházatot vagy akár a szolgálatot teljesítők számára küldött személyes tárgyakat szállítva. Raktere háromszorosa a jelenleg a feladatot ellátó orosz Progressz teherhajóénak. Az ISS-hez csatlakozva extra hajtóműként is szolgál majd, az űrállomásnak ugyanis időről időre korrigálnia kell pályáján a Föld gravitációja miatt.
Európa sokat vár a Jules Verne bemutatkozásától. Rengeteg új technika mutatkozik be a 2008-as repülés során, melyek számos más, jövőbeli küldetésben is részt vehetnek, akár még a Holdra embereket szállító űrkapszulák is alapulhatnak az ATV fejlett rendszerein. Mindemellett az ATV teljesítené Európa űrállomással kapcsolatos vállalásait, az Unió ugyanis nem pénzeszközökkel, hanem a rendkívül fontos szállítási feladatokba való besegítéssel járul hozzá az ISS üzemeltetéséhez.
Kilövéskor a Jules Verne össztömege megközelíti a 20 tonnát, ami egy speciálisan módosított kilövő eszközt igényel. Az erre a célra elkészített Ariane rakéta szeptemberben már útnak indul több műholddal, hogy letesztelhessék a legfelső fokozat manővereit, mellyel a teherűrhajót is pályára fogja állítani.